[LO] Omdraaien met longeren.. jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
veer

Berichten: 1520
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Beverwijk

[LO] Omdraaien met longeren.. jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-03 19:10

Hoi,
ik heb een fries van 3 jaar, hij is al een paar maanden (rustig aan) onder het zadel en ik heb m nu net een maand. Ik rij hem 3 a 4 keer in de week, en verder longeer ik een dagje en de rest vd dagen aan de hand stappen of gewoon n vrije dag. Omdat ie nog zo jong is en niet teveel mag doen.
Nu heb ik dus met longeren, als ik hem gewoon met hoofdstel en longeerlijn en zweep longeer, als hij dan de andere kant op moet, dan lukt 't vaak niet. Ik laat hem voordat ie van hand moet veranderen eerst overgaan naar stap, een tijdje stappen, en dan naar me toe laten lopen en omdraaien. En weer weg laten stappen. Vaak doet ie dan heel klierig en wil ie weer de andere kant op (dus niet van hand veranderen) en dat probeer ik dan op te lossen door redelijk rustig te blijven en met hem mee te lopen in de kant waar ik hem wil laten lopen. Ik loop een tijdje met m mee langs de hoefslag en ga dan rustig weer in het midden staan. Soms loopt ie dan braaf door, maar vaak draait ie zich na een tijdje weer om. Of als hij wel gewoon doorloopt, en ik ga bijv. draven, dat ie dan na een tijdje gewoon stopt en de andere kant op sleurt. IS heel vervelend aangezien je dan snel met t touw enz. in de knoop komt en je paard weer de verkeerde kant op wil/gaat.
Wat kan ik hiertegen doen?? Alvast bedankt voor het lezen van dit verhaal, ik heb het miss een btje slordig opgeschreven maar heb te snel getypt Knipoog

Brent mijn stoere vent !


klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 19:46

waarschijnlijk sta je niet helemaal op de goedde positie tijdens het longeren maar jah das via internet moeilijk te beoordelen, ga iig niet te ver risching voor hand staan, houd rekening met de positi circels

Afbeelding

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 19:47

mijn paardje snapte het in het begin ook niet.. maar inu heeft hij het door... ik laat hem eerst halthouden.. dan loop ik naar hem toe (de lijn oprollen, zodat hij niet in de knoop komt) je gaat dan aan de andere kant van hem staan en drijft hem weg met de zweep.. in het begin niet te snel weer op een grote cirkel laten, maar iets korter dan kun je hem makkelijker door laten lopen.. hoop dat het een beetje duidelijk is.. succes

euhm.. Scheve mond

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 19:51

Ik zou hem met dubbele lijnen longeren. Dus aan elke bitring 1 longeerlijn. De binnenste lijn loopt gewoon naar je toe, en de buitenste loopt achter het paard door.
Het paard kan zo onder het longeren niet omdraaien, omdat je hem dan met de buitenste lijn tegen kunt houden.

Van hand veranderen zou ik zo doen: erachter gaan lopen (alsof je hem voor een kar in wilt spannen) en zo gaan sturen. Linksaf, rechtsaf. Als hij dat doorheeft, gaan longeren. En als je de andere kant op wilt, erachter gaan lopen en hem de andere kant op sturen.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

veer

Berichten: 1520
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-03 19:51

dank jullie alvast.. volgens mij sta ik wel goed zo aan t plaatje te zien, want sta altijd een btje in het midden van m

Brent mijn stoere vent !

veer

Berichten: 1520
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-03 19:53

hmm ja, ik kan t wel is proberen met 2 lijnen. Je bedoelt dan dus een lijn gewoon en de andere helemaal langs zn kont aan de buitenkant?

Brent mijn stoere vent !

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 19:57

veer schreef:
hmm ja, ik kan t wel is proberen met 2 lijnen. Je bedoelt dan dus een lijn gewoon en de andere helemaal langs zn kont aan de buitenkant?


ja, dat als je erachter staat, je 2 lijdsels in je handen hebt. En als je dan gaat longeren loopt de buitenste dus aan de zijkant van het paard, via z'n kont naar jou toe.

Je hebt trouwens ook longeerlijnen die speciaal daarvoor zijn. Lijkt gewoon een heeeeele lang teugel. Die zit gewoon aan elkaar, en dan heb je niet 2 losse lijnen zeg maar. Die zijn opzich veel makkelijker.

Maar, ik denk dat jou stand zeg maar, niet veel te maken zal hebben met het omdraaien. Die van mij doet dat ook wel eens. Dan heeft ie genoeg van zijn 'moeilijke kant' en wil hij weer naar de makkelijke. En daar heeft hij zo z'n eigen trucje voor. Maar nu heb ik mijn trucje terug Haha! (die 2 lijnen dus)

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

veer

Berichten: 1520
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-03 20:33

Heel erg bedankt Vonnie! De volgende keer dat ik ga longeren doe k t zo en hopen maar dat t lukt!

Brent mijn stoere vent !

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 20:40

Laat me ff weten op PB of het is gelukt. Ben namelijk best wel benieuwd.

Ik zat trouwens net te denken, doe je niet te lang op 1 hand longeren? dat het te zwaar wordt voor em o.i.d.?

Maar, succes.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

veer

Berichten: 1520
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-03 20:58

ik longeer m denk ik +- 8 minuten op een hand, en draai daarna (althans, probeer) om
ik zal je PBen als ik weer heb gelongeerd

Brent mijn stoere vent !

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 22:52

Heel duidelijke lichaamstaal en stemhulpen als hij het weer probeert. Meteen "UHHH" als je ziet dat ie er al over nadenkt en zodra hij aanstalten maakt om om te draaien maak je een "opjagerige" en "sturende" beweging met je hele lichaam id goede richting met een duidelijke stemhulp erbij....dat moet eigenlijk al voldoende zijn (paardentaal= lichaamstaal)


Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 00:32

Hmm volgens mij is dat best lang 8 minuten.

En als je nou een keer probeert 10 rondjes op de ene hand, 10 rondjes andere hand, 10 weer de andere enz. en daarvan b.v. 3 rondes stappen, 4 draven en 3 galoperen of zo? Dat ze ook lekker bezig blijft zeg maar. Zodat hij niet zo snel denkt van: zooo nu heb ik het wel weer gehad deze kant op. Ik weet niet wat jij doet, maar ik draai weer om.

En dan het aantal rondjes steeds opbouwen. Misschien een onnozel idee, maar het schoot me ook weer zo te binnen toenstraks.
(ja ik ben dag en nacht bezig met bokt Lachen )

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

veer

Berichten: 1520
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 17:32

zal is proberen wat jij zegt vonnie. Tnx dat je zo met me meedenkt Lachen
Ik ga over n paar dagen weer logeren, denk dat t maandag wordt ofzo, want ik longeer m nu +- 1 keer in de week. Met dit weer (in de winter lekker longeren om de frissisheid dr uit te hebben etc.) vinden de meeste paarden longeren toch niet zo boeiend, en de mijne al helemaal niet. Maar k laat t weten!!

Brent mijn stoere vent !

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 17:34

2 lijnen zal ik niet doen als je nog niet zo ervaren bent met longeren. Dat is niet zo heel simpel hoor!

Gewoon een lijn, zweep in de andere hand (ALTIJD) en wat achter je paard blijven staan ipv. in het midden.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 17:35

nee oke, je moet het wel ff leren. Maar samen leren zal ook wel lukken denk ik.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 19:01

hmm, wat je zegt dat je waarschienlijk wel in de goede positie staat klopt niet helemaal. voor de kruis is remden en draaiend en achter de kruis is stuwend dus harder. dus als op de kruis positie loop dan houd je hem constand.
en van dat draaien. wil hij bijde kanten niet op. als dat zo is dan is het een comunicatie probleem. laat hem naar je toe komen en zorg dan dat de zweep en jij aan de kant is waar hij niet heen mag. wijs met je hand waar hij heen moet en beweeg de zweep. probeer je helemaal te richten waar je heen wilt zonder te gaan lopen voordat je weer bij de kruis kan gaan lopen. anders stopt hij waarscheinlijk of draait weer om. je positie heeft wel zeker wat met het draaien te maken.
mag ik een tip geven. longeer hem niet met bit maar op halster in een afgezetten ruimte voor het geval dat hij uit wijkt. longeren met bit maakt het paard hard in de mond omdat het contact te zwaar is of dat hij regelmatig rukken krijgt in zijn mond. daarbij gaan ook veel paarden het gewicht naar buiten verleggen daardoor inplaats aan de binnen kant.
en kijk uit voor te veel rijden vooral met een jonge vries. hij is laat rijp en ze zijn vaak wat zwak in de rug. dus beter nu rustig aan doen en over 3 jaar leker kunnen rijden dan nu te veel doen en over 3 jaar niet kunnen rijden omdat hij lichamelijke problemen heeft.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 19:50

Mijn paard doet het ook.
Ik longeer af en toe ook met dubbele longe, dat werkt prefect!

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers