[NH] drammerig met rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

[NH] drammerig met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-03 21:09

Ons paard is soms tijdens het rijden bijna niet te remmen.
Het is een ierse tinker merrie. Wij hebben haar 3 weken.
In die 3 weken zijn we langzaam aan van een half uur rijden uitgebouwd naar 1 uur rijden waarvan we het laatste kwartier langs de weg uitstappen. Hiervoor kreeg ze niet echt overdreven veel beweging.
Een paar x in de week een half uurtje en nauwelijks galop.
Ze reed eerst latijd in een buitenbak. Wij rijden meestal met haar in de binnenbak en dat gaat op zich goed.
Alleen op sommige momenten is ze bijna niet rustig te krijgen.
Ze draaft dan echt hard door.
Heeft iemand een tip dat we haar rustiger kunnen krijgen.
(Het is wel zo dat ze ook nog moeite heeft met stabiel lopen (evenwicht) dus misschien is dat rustig rijden erg moelijk)

Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat er toch iemand een tip heeft. (We nemen ook 2x in de week les hoor.)

*\o/* Life is Flantastic *\o/*



Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-03 21:10

Oh, ja hier ben ik nog even.
Als we buiten langs de weg open is ze eigenlijk de rust zelf dan heeft ze niet zo'n snelle gang.

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 21:27

ten eerste leuk dat je een tinker hebt, ik heb dr zelf ook een,

tsja, wat zou je dr aan kunnen doen, misschien voor het werken even longeren ofzo, ik weet niet of je dat al doet,
maar je plaatst dit bij NH en niet bij rijtechnische problemen, ik weet niet of je zelf NH doet, maar anders zou je misschien eens mee kunnen doen aan een clinic van eddy modde ofzo, of van een andere instructeur, is wel aan de prijs, maar dan heb je ook wat,
of probeer er achter te komen waardoor ze zo hard gaat lopen, vind ze het fijn om zo hard te gaan, of wilt ze dr rug wegdrukken door hard te gaan, of heeft ze idd dr evenwicht nog niet, en moet je het langzamer op gaan bouwen...
ik weet het ook niet hoor, zijn wat opties,
succes drmee

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 21:29

Hang er een slof aan. Of een scherper bit. Je kan natuurlijk ook gewoon goed les nemen.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 21:54

ik zal niet zoals gijsenkim zegt een hulp middel gaan gebruiken. ik zal van het begin beginnen. leren op stem commando te stoppen. dit kan je goed gebruiken als ze te hard gaat. en ik denk net als king lover dat het een probleem is van evenwicht. probeer hem wat laag te houden en rustig te leren draven. waarscheinlijk is het heel moeilijk voor hem om terug te komen uit een harde draf.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 23:32

eerst voor het rijden de energie er ff uitlaten... doe ik ook bij mijn fjord en dat werkt prima.. en inderdaad achter de oorzaak aan van het probleem...

Dag lieve mama...

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 06:22

Ze heeft idd nog geen goed evenwichtsgevoel. De eerste dagen zwiepte ze op haar benen bij het hoef uitkrabben maar dat gaat nu goed.
Ook neem ik les met haar en tijdens de les gaat het ook beter want dan hebben we continue aandacht.
Ik wil ook niet met een scherper bit rijden want volgens mij ligt daar het probleem niet.
Hebben jullie misschien een tip voor goede evenwichtsoefeningen?
Ik wil dit wel diervriendelijk oplossen. Ik heb nu nog nooit iets met NH gedaan maar ben er wel degelijk in geinterresseerd.
Misschien dat ik hier maar eens een goed boek over aan moet schaffen en dan kijken of ik n clinic of echt les hier in kan volgen.
De vorige eigenaresse heeft wel freestyletraining van Emiel Voest gehad.

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 07:56

josien schreef:
ik zal niet zoals gijsenkim zegt een hulp middel gaan gebruiken. .
Was ook een grap. Ik heb gezegd dat ze goed les moet gaan nemen Haha!

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 07:58

gijsenkim schreef:
Hang er een slof aan. Of een scherper bit. Je kan natuurlijk ook gewoon goed les nemen.


sorry hoor maar dat van die slof vind ik wel een erg domme opmerking Verward
en ze zegt toch dat ze al les heeft.

Ravina(OrstaxBrusvein) en
Hercules(Rubis d'OberxOrsta) 17-05-2011 - † 01-08-2012

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 08:13

Snoevie"]
[quote="gijsenkim schreef:
Hang er een slof aan. Of een scherper bit. Je kan natuurlijk ook gewoon goed les nemen.


sorry hoor maar dat van die slof vind ik wel een erg domme opmerking Verward
en ze zegt toch dat ze al les heeft.
[/quote] Gaaaap

LEZEN!, en voordat ik dat schreef had ze nog niet gezegd dat ze les had, enuh als je me een beetje kent dan weet je dat ik niet een voorstander ben van het gebruik van scherpere bitten en hulpteugels.

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 08:41

sorry als ik je beledigd heb,want nee ik ken je dan vast niet goed genoeg,ik ben hier ook nog niet zo erg lang.

Ravina(OrstaxBrusvein) en
Hercules(Rubis d'OberxOrsta) 17-05-2011 - † 01-08-2012

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:09

gijsenkim je weet toch dat je geen grapjes kunt maken op bokt Knipoog

*een mensen ook dit is een GRAPJE :d*

Dag lieve mama...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:14

Snoevie schreef:
sorry als ik je beledigd heb,want nee ik ken je dan vast niet goed genoeg,ik ben hier ook nog niet zo erg lang.


geeft helemaal niks hoor. Haha! Haha! Haha! Haha! , Had ik ook maar niet zo stom moeten reageren. Je zal merken dat uiteindelijk jij ook zo gaat reageren als er het zoveelste slof of scherper bit topic voorbij geraast komt. Haha!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:16

Als ze nou weer begint te drammen, geef je de teugels iets mee, ga je doorzitten en steeds door je mond uitademen. Dit doen we in de les veel en werkt erg goed OK dan!

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:26

Ik zat ook te denken aan op je zit rijden. Ik vind dat alleen moeilijk uit te leggen.

Vorig jaar heb ik Voest-freestyle cursus gedaan bij het Voest-steunpunt Treekhoeve Leusden. Naast het grondwerk ook rijden. Daarbij leerden we vooral voelen (welk been wanneer waarheen beweegt etc.) en op onze zit rijden. Zonder beugels/zonder zadel, maar het kan ook gewoon met.

Op je zit terugrijden doe ik door me zwaar te maken, met de voeten de beugels naar beneden duwen ('benen lang maken'), heupen naar voren, bekken naar achter waardoor je rug wat hol wordt. Hiermee zit je tegen de beweging van het paard in. In draf langzamer lichtrijden dan het ritme van het paard. Zuchtend uitademen. Niet aan de teugels zitten, hooguit een gewone lichte ophouding maken (dus even druk en weer loslaten) als je helemaal geen reactie krijgt op je remmende zit. (hopelijk heb ik het nu goed uitgelegd, als iemand nog correcties heeft hou ik me aanbevolen)

Het kostte mij even om het door te krijgen, maar nu kan ik mijn paard op m'n zit naar voren en terug rijden en het werkt ideaal. Reageert hij goed op, ook in het bos, ook als hij wegspringt uit schrik.

Probeer het gewoon eens, begin in stap en kijk eens of je z'n tempo kunt verlagen op deze manier of hem zelfs kunt laten halthouden. Dan hetzelfde in draf toepassen.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 12:05

LindaJ schreef:
Ik zat ook te denken aan op je zit rijden. Ik vind dat alleen moeilijk uit te leggen.

Vorig jaar heb ik Voest-freestyle cursus gedaan bij het Voest-steunpunt Treekhoeve Leusden. Naast het grondwerk ook rijden. Daarbij leerden we vooral voelen (welk been wanneer waarheen beweegt etc.) en op onze zit rijden. Zonder beugels/zonder zadel, maar het kan ook gewoon met.

Op je zit terugrijden doe ik door me zwaar te maken, met de voeten de beugels naar beneden duwen ('benen lang maken'), heupen naar voren, bekken naar achter waardoor je rug wat hol wordt. Hiermee zit je tegen de beweging van het paard in. In draf langzamer lichtrijden dan het ritme van het paard. Zuchtend uitademen. Niet aan de teugels zitten, hooguit een gewone lichte ophouding maken (dus even druk en weer loslaten) als je helemaal geen reactie krijgt op je remmende zit. (hopelijk heb ik het nu goed uitgelegd, als iemand nog correcties heeft hou ik me aanbevolen)

Het kostte mij even om het door te krijgen, maar nu kan ik mijn paard op m'n zit naar voren en terug rijden en het werkt ideaal. Reageert hij goed op, ook in het bos, ook als hij wegspringt uit schrik.

Probeer het gewoon eens, begin in stap en kijk eens of je z'n tempo kunt verlagen op deze manier of hem zelfs kunt laten halthouden. Dan hetzelfde in draf toepassen.


Dit doe ik dus ook, en het werkt perfect OK dan! Maar je hebt paarden die er niet op reageren, dan kan je bovenstaande doen, druk van de teugel en blijven uitademen door je mond.

Wat ook een optie is met dezelfde mate terugbetalen. Dus als ze gaat drammen steeds sneller laten lopen en zolang dat ze er geen plezier meer aan heeft. Wil jij rustig draven en zij hard, gaat ze daardoor drammerig doen, dan drijf je haar constant aan net zo lang totdat ze niet harder kan en dan net zo lang laten draven tot ze zelf rustiger wil draven alleen dan laat je haar nog steeds hard draven. Deze methode werk ook erg OK dan! Want als ze dan gaat drammen weet ze dat ze wordt gestraft door extra hard werken.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 12:20

gijsenkim"]
[quote="Snoevie schreef:
sorry als ik je beledigd heb,want nee ik ken je dan vast niet goed genoeg,ik ben hier ook nog niet zo erg lang.


geeft helemaal niks hoor. Haha! Haha! Haha! Haha! , Had ik ook maar niet zo stom moeten reageren. Je zal merken dat uiteindelijk jij ook zo gaat reageren als er het zoveelste slof of scherper bit topic voorbij geraast komt. Haha!
[/quote]

ja,want je ziet het idd enorm veel dat mensen er zo licht over denken.nee ik dacht dat je het serieus meende Tong uitsteken

Ravina(OrstaxBrusvein) en
Hercules(Rubis d'OberxOrsta) 17-05-2011 - † 01-08-2012

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 12:37

parelli heeft ook zo'n manier, heet bij hem passenger riding,
weet je wat je misschien kunt doen, krijg je altijd antwoord terug, en gratis advies, hihi
bij www.parelli.nl
een mailtje sturen, met jouw probleem, grote kans dat hun ook een goede oplossing voor je hebben.

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:10

gijsenkim schreef:
Je zal merken dat uiteindelijk jij ook zo gaat reageren als er het zoveelste slof of scherper bit topic voorbij geraast komt.


Hmm volgens mij is dit juist eindelijk iemand die iets wil oplossen op een diervriendelijke manier! Haha!

'T staat niet voor niets bij UZ en niet bij RT Lachen

Tip: Zoek even op het westernforum naar 'cloverleaf' (dacht van Cornelie) dat is een oefening om ze rustig in 1 gang te krijgen van Parelli. Hij staat daar erg goed uitgelegd.

Succes!

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 16:07

Ik ga straks eens proberen te rijden op de tips van fsoudan en LindaJ misschien dat het werkt.
Als ik terug ben ga ik maar 'ns kijken bij parelli en naar het cloverleaf op zoek.
Ik weet ook wel dat we haar nog maar 3 weken hebben en dat het voor ons allemaal nieuw is maar ik hoop het allemaal toch op zo'n goede manier mogelijk aan te pakken en op te lossen.
Helaas heb ik niet het geld om 7 dagen in de week les te nemen en in die ene les leer ik ook een hoop. Mijn man en ik rijden om de dag (6x in de week) en 1x longeren we haar.
Ook heb ik zo'n 5 jaar rijervaring en Jan 2,5 jaar. Zo'n eigen paard is natuurlijk ook niet te vergelijken met een manegepaard.

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 16:19

Respect onder het zadel begint met respect op de grond.
Omdat je het bij NH hebt geplaatst, neem ik aan dat je daar wel interesse in hebt. Kijk dus eens rond op internet bij verschillende NH-sites waarop je allerlei oefeningen kunt vinden. Zo kun je leren om voor het rijden te beoordelen wat het humeur van je paard is, en zonodig eerst wat te oefenen op de grond voor je opstapt.
Cloverleaf werkt goed, maar alleen als je het hele concept snapt en toepast.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 16:23

Ik heb ook nog nooit echt grondoefeningen gedaan.
Wel heb ik als ik Flanna losgooi dat ze me ook echt volgt.
Ze loopt achter mijn schouder mee en gaat ook stilstaan als ik dat doe.
Ik wil mij zeer zeker meer gaan verdiepen in NH.

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 16:30

wat ik zelf veel tegen kom in de lessen die ik geef dat paarden over de voorhand vallen. wat ik al eerder beschreef. wat een goede oefening is de wending om de voorhand aan de hand. sta naast je paard met een lang touw in je handen. in de hand die het verst van je paard is heb je enkele lussen. nu loop je alsof je hem niet ziet richting de achterhand. als het goed is stapt hij opzij. belonnen voor ook maar een stapje en steeds verder uit bouwen. gaat hij niet opzij sla dan met de lussen richting de kont terwijl je op de kont af loopt. probeer hem zo min megelijk aan te raken en vooral niet gaan trekken aan het touw. reageerd hij ook niet van het slaan met het touw. een keer goed aan tikken zonder agressie. en belonen als hij weg loopt. het maakt dan even niet uit of hij om stapt als hij maar van je weg loopt.

probeerse

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 16:40

Dank je. Ik ga dit zeker proberen.
Dit is ook een mooie oefening om even lekker tussendoor te doen met je paard. Ben heel benieuwd hoe Flanna er op zal reageren.

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

spiritje

Berichten: 59
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Overijse Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 17:46

in de manege waar ik rij zijn er ook tinkers die zo doen
maar de lerares zegt dat ge u buitenteugen veel korter moe houden
en zijn gezicht ook helemaal tegen de muur laten zien en als dat dan
niet lukt dan moet je nog altijd u buitenteugel kort houden
en dan terekken en bij ons zijn ze daar dan kalmer
maar soms moet je dat een paar keer doen want sommige paarden die een beetje wild ( zoals 1 van ons in de manege ) die gaan dat
niet zo gemakkelijk toelaten en ik hoop dat het je lukt want je moet het blijven proberen en heb jij soms een foto van jou en je paar dat niet wilt remmen ??? want ik zou graag eens een foto zien als dat mag natuurlijke hé Haha! Haha! Haha! Lachen Lachen Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers