met 2 stellen een boerderij kopen.....ervaringen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

met 2 stellen een boerderij kopen.....ervaringen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-03 15:43

Laatst zaten we wat te geinen en bedachten ons met vrienden dat het leuk zou zijn om een boerderij te zoeken voor dubbele bewoning.
Maar dan nu de 'HAM' vraag...........ervaringen gezocht.........


Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:22

Mijn ouders hebben dat gedaan. Maar wel met familie das dan misschien toch wel even anders. Maar als het echt dubbele bewoning is zoals bij ons (dus ieder zn eigen keuken, badkamer, huiskamer enz) is het volgens mij nooit een probleem. Het is dan eigenlijk net als wonen in een rijtjeshuis (niet precies natuurlijk maar wat de buren betreft)

Bedoelde je ervaringen op deze manier of heb je het meer over geld zaken?? Daar wordt ik natuurlijk door mijn ouders niet bij betrokken Knipoog daar kan ik je niet mee helpen.


curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-03 16:24

Ja zoiets bedoel ik wel,maar mochten er mensen zijn die meer info kunnen verstrekken hoe het allemaal in zijn werk gaat...........graag!
Hoe zit je met verzekeringen, hypotheken, rechten ect.

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:54

Financieel weet ik het niet, maar wij wonen zo al weer 8 jaar met mijn oom, tante, neven en nicht en het bevalt nog steeds prima!! Soms wel moeilijk uitleggen aan mensen, 'woon jij nou bij haar ouders of zij bij jullie?', terwijl we allebei bij onze eigen ouders wonen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:06

Hebben wij vorig jaar gedaan, en het bevalt super. We hebben ieder een apart woongedeelte en huishouden, en een eigen stuk tuin, maar de zorg voor erf, weiland en paarden doen we samen. Kun je ook nog eens een keer van huis! Wil je meer weten, pb me dan even!
Groetjes,
Marieke

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:08

Dat lijkt me dus heel erg tof!!! Maarja, of vriendlief het ook zo tof vind vraag ik me af! Die geeft niet zoveel om paarden, en dan zit ie er dus dag en nacht tussen (behalve werktijden natuurlijk!)...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:15

Ik zou het zo doen, mitsik eigen keuken, badkamer enzo heb.

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:39

Zolang alles goed gaat is het een mooie oplossing, maar timmer het geldtechnisch heel goed dicht, want als er iets bij iemand in een relatie misgaat en die vertrekt stort de hele konstruktie in. Want geld om iemand 'uit te kopen' is er meestal niet.

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-03 17:48

Sugarmiss schreef:
Zolang alles goed gaat is het een mooie oplossing, maar timmer het geldtechnisch heel goed dicht, want als er iets bij iemand in een relatie misgaat en die vertrekt stort de hele konstruktie in. Want geld om iemand 'uit te kopen' is er meestal niet.


Dat zijn inderdaad hele belangrijke dingen,maar toevallig ervaring mee?

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:53

Niet persoonlijk, nee Lachen (en al was het zo dan schreef ik dat echt niet op Bokt Lachen ) maar gezien het scheidingspercentage van dik 60% toch wel iets om rekening mee te houden.

Overigens is het soms bij grote percelen mogelijk om ze kadastraal te laten splitsen (verschilt per gemeente) zodat ieder perceel een zelfstandige eigenaar kan krijgen.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:55

Een vriend van mij heeft samen met zijn broer een boerderij gekocht, gigantisch verbouwd, en nu wonen ze allebei in een helft.
Maar ik raad je wel aan om echt alles (ook grond e.d.) door de helft te doen en goed te scheiden. Gewoon er een 2 onder 1 kap van maken dus. Dan kun je ook 1 helft verkopen, mocht dat er ooit van komen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 19:24

Als je met z'n 4en een hypotheek aangaat, dan ben je daarvoor hoofdelijk aansprakelijk, dwz, stel dat de andere 3 opeens niets meer kunnen betalen (ww bijstand) dan komt de bank bij jou aankloppen voor het hele bedrag.
Het is mogelijk een woning te "splitsen" met toestemming van de gemeente, gezien de huidige woningmarkt in Nl zou een gemeente daar niet moeilijk over moeten doen...maar ja dan moet je dus al een woning op het oog hebben en dan bij de plaatselijke gemeente navraag doen.

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 21:12

heb t zelf gedaan, voor meer info kun je me t beste PB-en, maar alvast 1 tip; zorg dat ieder zijn eigen dingen heeft, van hypotheek tot waterleidingen etc aan toe!

Ubie (Brusvein) Haakon (Hisco) en Indigo (Ismo) onze 3 Fjorden musketiers!!!
http://www.bokt.nl/markt/ad/17225/rober ... o-boek-pre

Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 23:25

Heb wel gehoord dat dat splitsen hier in de gemeentes in de buurt en in ieder geval in deze gemeente niet mag. Alleen als het een nog functionerende boerderij is of zo dan mag het wel, maar niet als het een woonboerderij wordt (een paar paarden geldt niet als bedrijf....) Leek mij nl ook wel wat, maar misschien zijn er mensen die het wel lukt....

www.creawork.nl Creatieve workshops

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 09:01

nefertete schreef:
Heb wel gehoord dat dat splitsen hier in de gemeentes in de buurt en in ieder geval in deze gemeente niet mag. Alleen als het een nog functionerende boerderij is of zo dan mag het wel, maar niet als het een woonboerderij wordt (een paar paarden geldt niet als bedrijf....) Leek mij nl ook wel wat, maar misschien zijn er mensen die het wel lukt....


Dat zou wel hel erg jammer zijn,want dan gaat het hele plannetje niet door
Maar goed, het zijn vage plannen. Het zou wel jammer zijn als zoiets niet zou kunnen.

Weet je soms ook waar je dat kunt informeren? zou de makelaar dat weten of zou je dan narr het gemeentehuis moeten?

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 09:42

Naar het gemeentehuis. Daar kunnen ze je precies vertellen of hun (of provinciaal) beleid het toestaat.

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!

dakhilah

Berichten: 797
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:16

hoi,
dit is precies waar wij het ook over hebben ...een vriendin van mij ,.... mijn vriend en ik willen dus ook zoiets proberen te realiseren ....maar dan dus letterlijk alles gesplitst en gescheiden van elkaar ....vriend/ik ......./......vriendin....
ik vroeg mij ook al stilletjes af of dit alles uberhaupt mogelijk was ....hummmm!!!
het is dus niet onmogelijk!....
goede topic!!!!.... ..bedankt.!!!!
gr,sas.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:47

Ik heb daar geen ervaring mee, maar weet wel dat ik het zelf nooit zal doen... je kan daar zoveel problemen mee krijgen. Zoiezo al over onderhoud (ookal zet je dat schriftelijk vast), dan krijg je gezeur over rommel, gasten van elkaar met parkeer associalen (heb je overal), honden die op het stukje van de ander poepen, enz, enz.
Nee ik zou het nooit doen.... dit is vergelijkbaar met stellen die op vakantie gaan met elkaar (dan is samen een huis kopen nog erger want dat is voor langere tijd), maar na die vakantie hebben mensen ook altijd een hoop ergernissen aan het andere koppel en soms hebben ze zelfs heftige ruzies gekregen...

Mijn mening: Nooit doen! Maar je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, het kan ook voordelen hebben (al weegt dat voor mij niet op tegen de nadelen)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 131 bezoekers