losliggende huid / vocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

losliggende huid / vocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 12:55

Bij één van mijn gereden paarden ontdekte ik gisteren een plaats aan de zijkant van de buik (waar ja normaliter inderdaad met je sporen komt) waar de huid "er los op ligt". Dit had ik nog niet eerder gezien (bij geen enkel paard trouwens).
Na het rijden zat er ook iets vocht onder (zo 10x 10 cm). Het komt aan beide zijde voor, zij het aan 1 zijde duidelijk meer. Het heeft dus de dezelfde verschijnselen als een "blaar" bij een mens.

Het paard heeft dit bij mijn weten nog nooit eerder gehad (is ook nooit "lek" geweest of iets dergelijks. Best netjes gereden) en dit is dus plotseling komen opzetten.

Ik heb even geduld en als het niet verbetert ga ik wel even naar de dierenarts, maar wellicht is er hier iemand die er ervaring mee heeft????

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 12:59

Ik denk hier gelijk aan een lichte oedeem. Dat is een vochtbult die vaak veroorzaakt wordt door overmatige druk.

Zoals jij het omschrijft denk ik dat het aan de sporen ligt. Misschien werk je er maar heel weinig mee, maar sommige paarden zijn er heel gevoelig voor. Vooral jongere paarden of paarden die hiervoor niet met sporen gereden worden.

Ook kan het aan de (te strakke) singel liggen. Vooral een dressuursingel kan op de plaatsen waar de gespen zitten, extra druk geven. Wat voor singel heb je? Een singel met elastiek is vragen om (oedeem) problemen. Echt slechte dingen zijn dat! Een singel moet de druk zo goed mogelijk verdelen. De wat duurdere leren singels zijn erg goed (bv. passier).

Maar ook dan geld dat het ene paard veel gevoeliger is voor zoiets als een ander.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 13:10

Nee, het is duidelijk de plek van de sporen.
Ik heb zojuist even de dierarts gebeld en die kwam tot de dezelfde conclusie.
Lichte irritatie van de huid.
Gewoon even rustig aan doen en de huid op die plaats niet teveel irriteren. Geen paniek. Over een 2 weken zou het dan over moeten zijn.
Hij zei ook dat die gevoeligheid per paard nogal verschilt.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:12

Haha! Nou, dan had ik het toch best goed! Ik ben trots op mezelf! Knipoog
Succes ermee. En ik ben wel benieuwd: is het een jong paard?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 08:31

Nee. al jaren gereden.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 12:37

Het schijnt dat de paardenhuid gevoeliger kan worden door bepaalde stoffen in het voer. Misschien is er iets veranders in het voedingspatroon van je paard?

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 23:35

Is het al over CGJ?

Bij ons op stal hadden we een paar maand geleden ook een soortgelijk geval,hij had direct naast de singel opzwellende ruwe bultjes, de ene kant meer als de andere kant. Hij vond het niet leuk als je dr aan zat (pijn?)

Geen last met andere paarden(ook nooit gehad) maar ons Jazzje wel. Je zult het wel kennen: nieuwe singel aangeschaft (neopreen van Kieffer), mocht zn velletje eens niet tegen het andere kunnen...Van alles geprobeerd maar...het recept: na 2 weken sudocreme (soort babyzalf)vermengd met een een paar druppels imaverol en op de plekken gesmeerd, is er niets meer te zien.