lichtrijden zonder zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ashley
Berichten: 21
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-01 15:54

Hallo allemaal ik ben net nieuw hier, ennik snap er nog niet veel van maar ja... ik zie wel!:) Goed nieuws! Eindelijk bennik zonder zadel in galop geweest, op mijn lieve bonte pony Mirella!:# YAY! *LOL* En nog een vraagje: hoe kan je lichtrijden in draf zonder zadel??? Dat moet ik nl. doen voor een proefje, maar HOE DOE JE DAT?! Hellup me!

-x-x-x- Ashley Pling

[Edit Karin] titel veranderd [/edit]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-09-15 01:58 ]</font>


scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 15:56

uuuh, ik klem dan mijn bovenbeenen tegen het paard aan, maar ik geloof dat dat niet helemaal goed is..
ennuh welkom!

Ashley
Berichten: 21
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-01 18:51

ja nou nee haha lijkt me ni echt handug want (Mirella vooral) die pony's reageren nogal goed op het been... of bedoel je dat niet?

CYa Ashley Pling

Mirella is the coolest! (+ Mickey Mouse)

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 18:56

dat kan eigenlijk niet lichtrijden zonder zadel. rare proef dan en welkom, kijk in me profiel (klik op profile) om te zien wie ik ben en fotos van me paard
ik ben benieuwd naar fotos van je paard als je dat hebt

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 18:57

Heey, welkom op Bokt! Tis errug verslavend Haha!

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 18:57

haha dat vroeg ik me ook af... Haha!
nou ja wat scooby dus bedoeld boven benen (boven je knieen) aan het paard klemmen en zo proberen te lichtrijden. Verward
dat is dus wel vaag heb er ook nooit eerder van gehoord moet ik zeggen Haha!

xxjes marjolein

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 18:58

tuurlijk kan je wel lichtrijden zonder zadel!! ik kan alleen niet echt goed uitleggen hoe (ben ik nie zo goed in, uitleggen) maar je klemt een beetje je bovenbenen aan het paard en met je buikspieren ofzo trek je je zelf omhoog

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 18:59

Tis wel zwaar iig Schijnheilig

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 19:11

Ik heb nog nooit geprobeert om licht te rijden zonder zadel, lijkt me ook errug moeilijk!! Maar heb je wedstrijden waarin dat moet?? Wel rare dan..Hihi... Haha! Voor meer info over mij en mijn pony kun je in mijn profiel kijken, gewoon op het plaatje profile klikken dat onder dit berichtje staat!

Ashley
Berichten: 21
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-01 19:52

Nee, het is niet echt een officiele wedstrijd hoor! Meer een, ehh... proefje voor mensen van de manege... Leuk dat er zo veel mensen reageren trouwens!! Ik vind het nu al verslavend Haha! En ja mijn instructrice zei ook dat je jezelf met je buikspieren moet optrekken... maar dat wil toch nooit, als je al zo doorelkaar wordt geschud! (kleine stapjes maken die snelle ponytjes waar ik zo gek op ben...*LOL*)

Mirella is the coolest! (+ Mickey Mouse)

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 00:55

Welkom!!
Ik rij vaak zonder zadel en rij dan ook licht, het kan dus wel!
Je moet eigenlijk doen wat je met zadel ook (hoort) doet, je hoort met zadel ook niet in je beugels te gaan staan....MOEILIJK! Maar je hoort je door de beweging van het paard te laten leiden en niet meer uit het zadel te komen dan het paard je opgooit. Met zadel gebruik je daar natuurlijk je knieen bij maar zonder zadel niet!
Je moet jezelf aanleren om ontspannen met je pony mee te gaan, daar begin je uiteraard in stap mee, alle bewegingen van je eigen lichaam moeten helemaal gelijk zijn met die van het paard, nou zal je denken dan zit je er ook idioot op, maar dat valt best mee.
Met een redelijke stille houding kan je nog goed met de bewegingen mee gaan.
Nu heb ik een paard van 1.75m waar het vast veel makkelijker op zal gaan dan op een pony, maar het is gewoon een kwestie van oefenen.
In draf ga je eerst doorzitten, dat is niet zo moeilijk zonder zadel, zodra je denkt 1 te zijn met de bewegingen van je paard laat je jezelf opgooien, in het begin gaat dat echt niet goed en het zit ook helemaal niet lekker, maar veel oefenen en zorgen dat je een super relaxte zit hebt, dan komt het allemaal vanzelf!
Niet gaan knijpen met je benen want dan zend je de verkeerde singalen naar je pony uit!
Het is heel goed voor je houding op zich om dit vaak te oefenen en het valt mij op dat mijn paard zonder zadel veel beter te rijden is dan met, je hebt veel directer contact!
Succes!!
Groetjes, Tanja.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 11:23

Wijhebben het vroeger op de manege ook wel moeten doen. Eens in de 2 maand hadden we een ëvenwichtsles" dan ging het zadel eraf en moetsen we de hele les rijden zonder zadel. gymnastiekoefeneningen doen, maar ook draven (lichtrijden!) en galopperen zonder zadel. Af en toe ook caveletti draven.....

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 11:40

Ja, het zal ook wel kunnen hoor, maar het lijkt me gewoon heel moeilijk!!! Scheve mond\

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 11:43

Tanja, ik snap je uitleg toch niet helemaal. Als je helemaal niet met je benen enige steun vraagt, ga je bij het 'landen' op de rug toch telkens een schok geven aan je paard? De zwaartekracht maakt toch dat je een enorme plof geeft als je jezelf niet 'afremt'.

Bij ons in de manege moesten we ooit lichtrijden zonder stijgbeugels, maar met zadel. Ze zeiden dan dat je goed je knieën moest aandrukken. Wat een onprofessionele uitspraak. Je hoort je knieën helemaal niet aan te drukken!!! Slecht!

Ik rijdt nooit licht zonder zadel, omdat ik de theorie er echt niet van kan vatten. Als je met zadel rijdt, steun je heus wel op je stijgbeugels bij het lichtrijden. Anders zouden ze nogal zwabberen en zou je je hak niet 'uitdrukken', maar je teen 'omhoog moeten doen', om je hiel laag te houden Verward .
Nee, ik zit liever op een juiste manier door dan dat ik op een verkeerde manier lichrijden, waarmee ik (toch ik) mijn paard alleen maar zou storen. Doorzitten is trouwens goed voor je zit en er wordt vaak te weinig aandacht aan besteed, terwijl het allemaal niet zo simpel is als het lijkt (hangt ook wat van paard tot paard af).

Ashley
Berichten: 21
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-01 13:09

Hoi T@nj@,

Ik zal je advies opvolgen, volgende les. Als we dan tenminste weer zonder zadel gaan rijden (wat ik betwijfel) maar ja... Ik zal het haar vragen. En omdat ik van snelle pony's houdt die vlugge stapjes maken wordt het allemaal nog wat! *LOL*

Vraagje aan Riette: wat is caveletti draven? Verward (ben ik nu dom?)

En verder ben ik het wel een beetje met visje eens... tenminste met wat ze zei over het landen op de rug van het paard.
Die pasjes gaan zo snel bij Mirella dat ik misschien wel niet in het goede ritme kan komen... Ach ik vertel je wel hoe het gegaan is donderdag (ja dan pas ja) en als iemand nog een tip heeft...Lachen

Mirella is the coolest! (+ Mickey Mouse)

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 20:54

Cavaletti's zijn van die balkjes die je op de grond kunt leggen om oa de springhouding te oefenen. Ze worden ook wel voor een hindernisje gelegd om te voorkomen dat je op eenhindernis afsjeesd (over de blakjes in draf en daarna pas springen...)

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 11:00

Soms worden de Cavalatti's ook ietsje hoger gelegd, zo'n 10 cm boven de grond. Dan gaan paarden extra hun best doen om hun benen op te heffen. *LOL*

Ashley
Berichten: 21
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-01 14:43

ow die balkjes... die gebruiken wij ook altijd voornamelijk bij springen... Lachen maar het geeft ook veel problemen omdat er E-pony's en hele klein pony's meedoen in 1 les.. hihi

Mirella is the coolest! (+ Mickey Mouse)


Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 20:06

tuurlijk kan je lichtrijden zonder zadel, bijna net zo goed als met zadel hoor. ik doe er meestal niet iets speciaals voor, gewoon lichtrijden! *LOL*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 108 bezoekers