longeervraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-01 14:54

Hello Allemaal! Clown
Mira is over het algemeen zeer goed bij het longeren, maar ze heeft zo'n trukje om er onderuit te komen. Ik heb haar vandaag in de uitloop gelongeerd en die is uiteraard groter dan de cirkel die mijn paardje loopt, waardoor er geen echte 'natuurlijke' omheining is rond de cirkel.

Mira gaat eerst wat aan het touw trekken (niet hard, want ze is nogal gevoelig) en dan buigt ze haar nek (alsof ze uit de bocht vliegt) en dan draait ze haar achterhand naar buiten en staat ze pardoes stil.
Ze heeft het het meeste als je haar goed aandrijft (dus haar 'erbij houden' is niet echt de oplossing) en ook altijd op de zelfde plaats. *LOL*

Het probleem is dat als ze dan recht voor je staat, je totaal niets meer te zeggen hebt tegen het dier. Mira weet heel goed dat ik op haar achterhand moet staan om te drijven (heeft het boek van Klaus Hemphling jammer genoeg ook gelezen) en weet dat 'voorhand' stoppen betekent. Op die manier kan ik niet meer aan haar achterhand omdat ze, wanneer ik naar haar achterhand probeer te lopen, achteruit gaat. Meestal helpt het wel op gewoon haar wat op je jagen, zodat ze merkt dat er maar een richting is om uit te gaan (namelijk vooruit), maar soms loopt ze parddoes op de nadere hand en als het moet recht door mijn zweep heen op blijft ze gewoon achteruit lopen. ZE zit zo precies zelf een beetje vast dan. Meestal kom ik er wel uit en ik beloon haar als ze weer juist verder loopt, maar ik wete niet echt of het pure koppigheid is. Ik vermoed van wel.

Ik heb al gedacht dat het misshcien een idee is haar met een dubbele longe te longeren, dat ze wat meer gevoel krijgt in haar achterhand en dat het gemakkelijker is die erbij te houden.

Wat raden jullie mij aan? Verward


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 17:17

Ik weet natuurlijk niet hoe en wat in jouw situatie.
Maar ik heb wel ervaring met dit "geetter" wat het bij Isolda was. Toen zij iets van 3 was heeft ze dat ook de hele tijd gedaan, terwijl ze donders goed wist hoe het moest.
Ik heb een extra touwtje aan de slag van de longeerzweep gedaan met een klein gewichtje (klein moertje) eraan, zodat je er goed mee kan zwiepen. Zo kon ik in het midden blijven staan en haar een pak op haar sodemieter geven.
Ik hoefde niet eens hard te slaan, ze schrok er zo genoeg van, want zij dacht dat ze mij te pakken had *LOL*
Moest wel even oppassen met de longe, want ze kwam dan door de schrik erg hard naar voren lopen en dan kwam die in een boogje te hangen. Nog een tikje de goede richting in en klaar was Jantientje!
Ze heeft het nog een paar keer geprobeerd en had toen in de gaten dat haar superslimme trucje toch niet werkte..... Schijnheilig

Maar bij Isolletje was het etterigheid, weet niet of dat bij jouw ook het geval is.....

starfish
Berichten: 176
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 19:33

ge kunt misschien is iemand laten meelopen, zeker op die plaats waar ze het altijd doet, als ge een slachtoffer vindt natuurlijk Knipoog ...Als ze dan weer lastig doet kan die persoon haar tegenhouden of straffen. En na een tijd zal het dan wel beteren. Ik zou ook zorgen dat ze goed vooruit blijft gaan en bij de minste vertraging meteen terug sneller laten gaan.

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 09:25

Ik zou het inderdaad eerst eens met dubbele longe proberen. Als dat ook niet werkt probeer het dan eens met bijzet. Zo kan ze haar hoofd niet meer wegdraaien. Daarnaast moet je haar goed aandrijven op het punt waar ze stil gaat staan.
Een van onze paarden heeft dit ook een tijdje gedaan. Dat hebben we opgelost met bijzetteugels.
Probeer het gewoon eens

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-01 17:13

Het is niet dat ze haar hoofd naar buiten draait hé, het is dat ze haar achterhand naar buiten zwiep nadat er eventjes wat spanning op de lijn geweest is. Ze loopt eigenlijk ietsje 'vooruit' in plaats van in een rondje en dan laat ze zich tegenhouden met de konge en zwaait ze met haar achterhand naar buiten 'alsof ze uit de bocht vliegt' en hop, mevrouw staat voor me stil. Ik denk dat ik een 'hulp' zal vragen die op die bepaalde plaats met een zweepje blijft staan. Of ik maak even een tijdelijk picadero.
Van bijzetteugels heb ik wat schrik, want ik weet niet zo ze zomaar haar rug juist zal gebruiken. Het is ook maar een gewonne 'doordeweekse' pony die het woord dressuur inet kent en die schrik heeft van een balkje van 20 cm... Frusty

Starfish: hèhè, misshcien wil jij dat slachtoffer wel zijn Knipoog *LOL* }>


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 18:08

Ik bedoelde ook wat jij bedoelt. Een tweede hulp met zweep is ook ideaal.
Als je die nou niet hebt, kun je dat van mij ook proberen. Zo kun je namelijk zelf bij haar kont en met een zwiep van de zijkant haar een tik op haar kont geven.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 12:43

Ik heb dit ook eens meegemaakt met een paard, dat ging ook nog eens achteruit lopen op het moment dat ik probeerde om toch bij de achterhand te kunnen komen. Dit paard heb ik de hele bak door achteruit laten lopen, toen naar voren gejaagd en sindsdien geen problemen meer gehad. Misschien is dit iets om te proberen?

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-01 16:15

Mieke: ze gaat inderdaad ook achteruit wanneer je haar dan weer probeert 'te berieken', maar ze kijkt me dan wel angstvallig aan... Verward


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aliida en 8 bezoekers