veulen vreugde veulen leed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

veulen vreugde veulen leed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 08:56

Wat gaat er met al die leuke veulentjes gebeuren.
Houden
Verkopen
In de opfok
Een erbij kopen

In een ander topic schreef ik het volgende, antwoorden zijn dik gedrukt:
Dalende veulenprijzen zijn geen geruchten. Hoge prijzen op veulenveilingen zijn meestal fake.

Zet voor de grap maar eens een veulen te koop, zelfs van met een goede vader en gedegen moederlijn. Er zal weinig respons op zijn, sommige klagen van helemaal geen.

Het neven effect van de veulenveilingen is dat degenen die niet door de commissie's geselecteerd worden hun veulens in wat vroeger het gewone cicuit was, niet meer kwijt kunnen. Met zoveel veilingen gaan mensen de boer niet op.

Hebben jullie kunnen verkopen? is bij de meeste mensen nog niet aan de orde, veel veulens zijn nog te jong om af te spenen, of de fokker heeft de beslissing voor zich uit geschoven.

Fokkerij rendabel houden? het is hobby soms heb je een uitschieter die dat weer een beetje in evenwicht houdt. Als je echter alle kosten heel nuchter en eerlijk optelt is fokken niet rendabel, het is een verslaving.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:12

Het veulen van Marfique is al verkocht, naar tevredenheid van de verkoper Haha!

Hij brengt bovendien nog geld in het laatje, want de komende winter blijft hij daar in pension, als maatje voor hun andere hengstveulen dat ze perse zelf willen aanhouden (zoon van hun zelfgefokte, in Westfalen goedgekeurde hengst Lorimor = Epilot x Lux)

Het veulen uit de moeder van Lorimor was al op voorhand verkocht, en ze is nu weer gedekt, en ook dat veulen is nu al verkocht!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:17

ik hoef me daar gelukkig niet druk om te maken.
Ik heb ook alleen gefokt voor mezelf, ik wil het veulen erbij houden. Lachen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 09:25

marloes-joy schreef:
ik hoef me daar gelukkig niet druk om te maken.
Ik heb ook alleen gefokt voor mezelf, ik wil het veulen erbij houden. Lachen


Het ging eigenlijk over de veulens die nu rondlopen, niet die nog rondzwemmen Haha!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:50

Ik zeg altijd maar dat de paarden hobby zijn, dan voel ik me niet zo schuldig dat er geld bij moet. Hobby MAG geld kosten Knipoog

Mijn veulen blijft. Is al gespeend en ik heb zelf opfokgelegenheid dus de kosten vallen mee. Als ik daar zelf geen ruimte voor had, zou ik waarschijnlijk niet fokken. De kosten voor de opfok lijken nu duurder dan de prijs die ze later opbrengen...

Overigens vallen de veulenprijzen nog wel mee als je vergelijkt wat je voor een jaarling kan krijgen. Dat is vaak nog minder dan voor veulens.
Dan houd ik ze liever tot 2,5/3 jaar aan. Maar als je ze die tijd ergens anders in de opfok moet zetten, is dat financieel meestal niet verantwoord.
Ik heb er nog wel eens veulens/jaarlingen van anderen bij lopen. Dan kan ik voor mezelf de kosten nog iets drukken.

Overigens kon ik het veulen van dit jaar en eentje van vorig jaar voor een hele leuke prijs verkopen. Maar dan ben ik weer zo eigenwijs dat ik ze aanhoud. Of stom, net zoals je het noemen wilt... Schijnheilig

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 09:54

Marije leg even aan de minder ingevoerde lezer uit wat voor soort paard je hebt en van welk niveau. Dat ligt toch anders dan het doorsnee KWPN veulen.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:55

sarabande"]
[quote="marloes-joy schreef:
ik hoef me daar gelukkig niet druk om te maken.
Ik heb ook alleen gefokt voor mezelf, ik wil het veulen erbij houden. Lachen


Het ging eigenlijk over de veulens die nu rondlopen, niet die nog rondzwemmen Haha!
[/quote]

sorry Bloos

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:58

Mijn veulentje gaat niet weg, ik ben zo...*zwijmel*. Haar moeder daarentegen...!

Maar goed, ik begrijp waar het heen gaat, ik ken diverse veulens die nog verkocht moeten worden voor de zomer echt voorbij is. Veulens die overigens geboren zijn bij mensen die vantevoren dachten "die verkopen we wel even". Valt dan in praktijk soms wel wat tegen....

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:59

Ik heb een laat veulen, kan pas laat in november gespeend worden, tja en het is te klein gebleven....Als ik zou moeten verkopen, dan moet ik geld toeleggen waarschijnlijk. Ik hou haar dus aan, tot de drie jaar en zie dan wel weer verder.....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 10:03

Ik zet hem te koop, maar wil er alleen vanaf als ik echt de vraagprijs krijg, als ik zie wat er gemiddeld voor veulens betaald wordt is het best goed geld, maar ik vind dat hij het waard is.
Krijg ik het niet dan ga ik hem opfokken en over 3 jaar hoop ik hem dan zelf te kunnen rijden.
Ik denk dat ik hem binnenkort eens ga adverteren, dan zie ik wel wat er op afkomt.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 10:04

Wizkid hou ik tot hij drie is. Het beloofd een leuk paard te worden. En hij kan aan huis (bij mijn pensionstal) in een klein opfokje, samen met andere (iets oudere) jaarlingen. Das mooi, dan leert hij manieren naar andere paarden. Nu doet hij zijn oh zo dominante moeder al behoorlijk na.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 10:11

sarabande schreef:
Marije leg even aan de minder ingevoerde lezer uit wat voor soort paard je hebt en van welk niveau. Dat ligt toch anders dan het doorsnee KWPN veulen.

Ok, ik fok met welsh cobs. Pony's dus. Maar ik denk dat als je de gemiddelde kosten van opfok rekent, dat dat niet veel scheelt met een KWPNer. Afschrijving van stal/land, kosten van hoefsmid, DA en zelfs de hoeveelheid voer zijn gelijk aan de KWPNers die we vroeger hadden.

Enige voordeel is dat het dekgeld van de pony's veel lager is. Maar daar schiet ik weinig mee op. Heb vorig jaar zelf een jonge hengst gekocht en als ik de kosten incl. keuring enz. optel, kom ik op een idioot hoog dekgeld.
Tja dan komt mijn excuus van hobby weer om de hoek kijken. Ik heb het geluk dat ik hier de mogelijkheid voor heb...

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 11:41

Mijn veulen blijft....

Hij is 28-06 geboren en wordt in januari/februari afgespeend.
Dan gaat hij lekker 2 jaar naar Texel naar de opfok.

Het kost wat geld, maar ja ik hoop er over een paar jaar een leuk paardje er aan over te houden.

Als ik hem verkoop zal ik er niet veel aan overhouden

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 12:15

sarabande schreef:
Marije leg even aan de minder ingevoerde lezer uit wat voor soort paard je hebt en van welk niveau. Dat ligt toch anders dan het doorsnee KWPN veulen.


Euhmmm....dat had je in het startberichtje zelf dan ook wel even aan mogen geven Scheve mond .
Want net als Marije haar ponies vanzelfsprekend zijn voor haar praat jij over KWPNers alsof iedereen dat maar moest snappen ! Haha!
Voor mij net zo goed niet vanzelfsprekend !

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 12:31

Ik houd ze gewoon, fok ze op en rijd ze aan en ga ze gewoon rijden. Ze zijn op papier en qua kleur commercieel dus als ze niet goed genoeg zijn in mijn ogen, kunnen ze altijd nog goed verkocht worden omdat ze dan nog netjes onder het zadel lopen. En anders rijd ik ze door totdat er wel een koper komt.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 12:36

Onze Wolf (kwpn) moet ook nog in de verkoop - maar ik doe daar vrij nuchter over, als ie te weinig opbrengt blijft ie over de winter en probeer ik 'em als jaarling te verkopen - in 't voorjaar is er vaak weer meer vraag.
Meestal gaan ze wel weg - als je maar geen fantasieprijzen vraagt. Sinds de euro zijn sommige mensen ook wel een beetje in de war geraakt....

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 12:43

Toch, binnen 2 maanden plenty veulens te koop ONDER de kostprijs

(bij KWPNgefokt al gauw 1500 euro; dekgeld en veterinair en opfok tot 6 maanden)

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 12:48

Als je de principes van de marktwerking er tegen aanhoudt kun je constateren dat er een over-aanbod is van veulens. Hierdoor dalen de prijzen en vraag. Dit heeft als reden;
1. hengsten zijn te goedkoop in dekgeld en nodigen de de merrie-eigenaar met een zo-zo merrie er toe uit om en veulentje te fokken. Dit zijn veulens die nauwelijks te verkopen zijn en pas op drie/vierjarige leeftijd iets kunnen opbrengen. Want, de goede veulens uit bewezen prestatielijnen zijn vaak al in de buik verkocht.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 12:52

Goeie veulens, en bij veulens wordt dan evenveel naar de afstamming gekeken, hebben hun waarde behouden volgens mij. Er is inderdaad een overaanbod, maar dan vooral aan "hobbyveulens"?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 12:54

Excuseme schreef:
hengsten zijn te goedkoop in dekgeld


Poeh, jij zegt het....
Ik vond een dikke 800 euro best aan de prijs voor een rietje...

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:07

Ik bekijk de prijs van hengst naar hengst. Voor sommige jonge pas gekeurde hengsten vragen ze veel te veel en voor goede hengsten als Sultano (600 euro) weinig. Goede veulens van een opvallende hengst verkoopt altijd goed en anderen van minder bekende hengsten MAAR DAAROM NIET MINDER GOED gaan geen geld.

Mer1980

Berichten: 18827
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:15

Aan de hand van dit topic wil ik de proef op de som nemen en kijken wat ik voor mijn veulen kan krijgen. Ik zet haar te koop op marktplaats en zal jullie op de hoogte houden van de geboden bedragen. Ik zet er geen vraagprijs bij heb wel wat in gedachten. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn veulen in principe al verkocht was, maar zolang meneer niet met geld over de brug komt ze dus in principe te koop is.
Daarnaast zit ik erover te denken haar te houden daar ze nual beter loopt dan haar moeder.

Ik hou jullie op de hoogte!!!

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:25

Wat ik bedoel te zeggen is dat mensen gaan rekenen en denken dat ze ong. 1500 euro voor een veulentje toch wel moeten kunnen vangen van hun hobbymerrie. Als dan de hengst maar 500 euro is, dan is de stap naar de hengst snel gemaakt. En geen enkele hengstenhouder zal afraden om te fokken.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 15:04

Excuseme schreef:
Als je de principes van de marktwerking er tegen aanhoudt kun je constateren dat er een over-aanbod is van veulens. Hierdoor dalen de prijzen en vraag. ...............Want, de goede veulens uit bewezen prestatielijnen zijn vaak al in de buik verkocht.

Ik denk dat goede veulens van grotere fokkers vaak al in de buik zijn verkocht - als je een goede merrie hebt en af en toe een veulen daar bij fokt staan ze niet in de rij (omdat men je niet weet te vinden) maar kun je ze gewoon wel goed kwijt.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 19:21

Gaitkeeper"]
[quote="sarabande schreef:
Marije leg even aan de minder ingevoerde lezer uit wat voor soort paard je hebt en van welk niveau. Dat ligt toch anders dan het doorsnee KWPN veulen.


Euhmmm....dat had je in het startberichtje zelf dan ook wel even aan mogen geven Scheve mond .
Want net als Marije haar ponies vanzelfsprekend zijn voor haar praat jij over KWPNers alsof iedereen dat maar moest snappen ! Haha!
Voor mij net zo goed niet vanzelfsprekend !
[/quote]

Ik bedoelde 2 dingen
Marije haar cobs zijn van hoge kwaliteit waardoor vergelijkbare ponyveulen goedkoper zijn
En ja de meeste veulens die niet te slijten zijn, zijn KWPN veulens en die hebben ook het meeste gekost.
Daar worden ook zoveel veilingen voor gehouden.