Hematoom Zeefbeen Iemand ervaring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Hematoom Zeefbeen Iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-03 09:24

Hallo allemaal,

Een paard van mij heeft al een tijdje last van uitvloeing uit het linkerneusgat en na diverse dierenartsbezoeken is de diagnose nu een hematoom in het zeefbeen. Huilen In Utrecht moet nu een CT scan gemaakt worden en eventueel het hematoom verwijderd worden.

Helaas zijn ze pas 1 september terug van vakantie en kan ik dan pas terecht.

Heeft iemand ervaring met deze aandoening?


shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 11:55

Nee eigenlijk niet, weet je zeker dat ze een hemathoom bedoelen? Een bloeduitstorting? Die zijn goed te behandelen, succes ermee

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-03 15:15

Hoi,

Het was met grote zekerheid vastgesteld. In een kliniek hebben we röntgenfoto's van de sinus laten maken en daar waren ze niet zeker over de gesteldheid van een kies. De foto's zijn naar Utrecht gestuurd ter beoordeling en van daaruit hebben ze deze diagnose gesteld. Daar werd voorgesteld om eerst een CT scan te maken en het geheel zal dan via een gat (boneflap) in het neusbeen verwijderd moeten worden.
Met een bronchoscopie was het hematoom niet zichtbaar.

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 00:39

Femmy,

ik heb even voor je gezocht en heb dit gevonden:

ethmoidaal hemathoom
Hallo,

Bij mijn paard is een ethmoidaal hemathoom vastgesteld. Er is mij verteld dat er 3 behandelingen zijn: d.m.v laser, opereren deze twee kunnen alleen in Utrecht. Of inspuiten met een slangetje als ik het goed heb met formaline. Ik wil graag weten wat voor kansen mijn paard heeft. Wat kan ik van de laatse behandeling verwachten, en hoe groot is de kans dat het weer terug komt?

Alvast bedankt,
ook namens mijn paard!

Beste Stolting,

Een ethmoidaal haemothoom is een soort tumor achter in de neus, die af en toe bloedneuzen veroorzaakt. De tumor is niet kwaadaardig in de zin van het woord. Alleen is hij moeilijk chirurgisch te verwijderen als het te groot wordt. Inspuiten met formaline kan endoscopisch plaatsvinden en is een goede methode bij kleinere processen. Opereren kan altijd nog als de behandeling onvoldoende resultaat heeft.De prognose is over het algemeen redelijk goed.


Ikzelf heb een paard van 22 gehad die hetzelfde had als hierboven beschreven. Steeds uit 1 neusgat bloeden, soms maanden niet en dan ineens was het er weer. Ze heeft dit een aantal jaren afwisselend gehad, ook al voor ik haar had, toen ze nog van de gehandicapten, die ik begeleide, was. Uiteindelijk waren haar benen ook versleten, logisch na al het werk wat ze verricht had en bleek dus dit er ook nog bij te zitten en voor mij was dat, gezien haar 22-jarige leeftijd ( de laatste twee jaar van mij, lekker veel in de wei en een paar keer per week een rondje naar buiten, dus echt een lekkere oude dag) de reden om haar weg te laten brengen. Er waren wel mogelijkheden om het te behandelen, maar dan bij een jonger en verder gezond paard. Ze wilden op dat moment ook eigenlijk geen onderzoek doen of het goedaardig of kwaadaardig was, bij de ene vorm zou het heel erg gaan bloeden, niet verstandig gezien haar leeftijd en bij de andere vorm zou er allemaal weefsel vrij kunnen komen en door haar lichaam kunnen gaan zwerven, zo is mij verteld. Ik vond het ook niet nodig, verder onderzoek, gezien haar verdere gezondheid.

Ik wens je heel veel succes en hoop voor je dat het in jouw geval goed te bestrijden is!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 09:31

Bedankt voor de info.

Het betreft hier een 8 jarig paard welke verder gezond is. In de 1e week van september zullen we meer horen.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 12:19

ja ik dacht ook altijd dat een hematoom een tumor betekende.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-03 10:04

We hebben eindelijk een afspraak in Utrecht.

Dinsdag 9-9 moeten we Never naar Utrecht brengen en woensdag ochtend vroeg wordt de CT scan gemaakt. Als het goed is hebben we die dag de uitslag. Een eventuele operatie staat gepland op 15-9.

Vanaf dinsdag ben ik dagelijks in Utrecht te vinden.

mikmak

Berichten: 83
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: merkelbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 19:19

Dan zie ik je vast wel een keer langsrijden................hihi...........zit namelijk in het Androclusgebouw van Diergeneeskunde!!! (ook dagelijks!!)

Geniet van alle tijd dat je viervoeter er is......voordat je het weet kan het over zijn..

Summum
Berichten: 50
Geregistreerd: 10-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 23:01

~toevallig pas een paard bij ons op stal aan geopereert. tumor was al zeer groot. Dit paard (schimmel, 12 jaar) is nu weer helemaal fit. operatie was super geslaagd, hij moet elk half jaar terug voor contr.

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-03 09:02

Hoi Mikmak,
Dat gebouw heb ik inderdaad gezien.

Hij staat sinds dinsdag ochtend 11 uur in Utrecht. We moesten hem maar in een kale box zonder strooisel met een plas water erin zetten. Never welke heel rustig was vond dit een allerminst prettige omstandigheid. De vervangende arts wist totaal van niets en wij gingen met een slecht gevoel naar huis. Gisterenmorgen zou hij om 8 uur gescand worden. Om 10 was ik in Utrecht en stond hij er wel heel alert bij. Hij was dus niet gedaan. Hij moest natuurlijk wel nuchter blijven en heeft dat laten weten dat hij dat niet op prijs stelde. Ik heb wat gewandeld met hem en ben tegen 12 uur maar weer naar mn werk gegaan. Om half 4 heb ik Utrecht gebeld en in 1e instantie kreeg ik de melding dat de scan goed verlopen was. Dat was op zich al een hele opluchting. De uitslag zouden we maandag wel krijgen. Dit in tegenstelling zoals afgesproken gisteren nog.

Ik bel mijn man dat Never ok is, en wordt op mijn mobiel gebeld. Wat bleek mij is verkeerde informatie doorgegeven en Never heeft voor jan *** de hele dag nuchter gestaan. Heel fijn voor een koliekgevoelig paard. Hij is gisteren dus niet gescand. Als het goed is wordt hij vandaag om 10:30 edaan. Utrecht heeft wat mij betreft de mijn verwachtingen helemaal waar gemaakt. Ik vind het daar zo waardeloos!

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 22:25

Femmy, hoe is het nou met Never? Is er inmiddels al een scan geweest en krijg je de utislag nog steeds maandag? Ik ben erg benieuwd hoe het nu met hem is, en ik kan me voorstellen dat Utrecht heeft afgedaan voor jullie, maar je kan soms niet buiten ze.... Heel veel sterkte jullie allemaal!

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-03 21:27

Hoi,
De scan is gedaan. Uitslag krijg ik pas maandag morgen dan is de behandelend arts pas weer in Utrecht. Wel is het zo dat ze alvast voor maandag half 11 een operatie gepland hebben. De uitslag zou ik telefonisch krijgen maar ik overweeg om maandag morgen vroeg naar Utrecht te rijden zodat ik een normaal gesprek kan hebben.

Met Never gaat het gezien de omstandigheden goed. Hij staat nog in Utrecht. Donderdag was hij nog wat stijf maar vandaag was hij weer vrolijk en wat losser in zijn lichaam. Ik ga iedere dag met hem buiten wandelen.

We houden het spannend tot de laatste minuut.

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 21:43

Jeetje, dit zijn wel zware dagen, lijkt me. Ik kan me goed voorstellen dat je maandagochtend heen wilt en zoiets niet telefonisch af wil doen. Gelukkig maar dat het met Never in elk geval goed gaat onder de gegeven omstandigheden. Ik hoop dat alles maandag goed gaat en dat Never hiervan weer goed herstelt! Succes!

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-03 21:49

Inderdaad Jet. Onze zenuwen worden zwaar op de proef gesteld. Maar het doet mij goed dat hij ook in Utrecht heel blij is om ons te zien en dat gevoel is wederzijds. Ik probeer het zo normaal mogelijk voor hem te houden. Eerst lekker poetsen en daarna lekker een stuk stappen. Gisteren en vandaag hebben we een lekker groenstrookje opgezocht zodat hij nog lekker even wat gras kon eten. Hij was vandaag ook echt blij om buiten te zijn.

Bedankt voor het medeleven.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 11:58

Ik heb het ook al gelezen op de mailingslist. Je zenuwen worden idd erg op de proef gesteld.

Ik heb eigenlijk alleen maar goede ervaringen met Utrecht. Ze waren heel erg lief voor Julius en hebben me steeds verteld wat de volgende stap was etc.

Ik duim voor je mee. a.s maandag.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-03 15:23

Hoi allemaal,



Vanmorgen ben ik in alle vroegte naar Utrecht gegaan. Daar aangekomen stond Never, zoals verwacht nuchter te zijn.

Ik ben naar de patienten administratie gelopen en daar gevraagd of ik een gesprek met Dhr. Klein kon krijgen. Hij werd opgepiept en kwam direct.



Ondanks dat hij een operatie had heeft hij eerst het geheel wat er vorige week gebeurd is uitgesproken. Hij heeft zelfs diegene die ons vorige week ingecheckt heeft erbij gehaald. Natuurlijk ontkende zij vrij onverschillig had gedaan tegen ons maar goed. Gebeurd is gebeurd.

Hij had de scan nog niet gezien. Hij ging heel even informeren of hij me direct de scan zou kunnen laten zien. Ik had amper tijd om mijn werkgever te bellen en daar was hij weer.



Direct zijn we naar de scan gegaan en heb ik de schokkende beelden gezien. Never zijn linkerkant (sinussen enz) zit eigenlijk helemaal vol. Het hematoom zit zelfs aan de linkerzijde achter de hersenen en achter het linkeroog. Op zich is het merendeel weg te halen op het gedeelte wat achter het oog zit. Hier kunnen ze niet bij. Er bestaat een kans dat met het verwijderen van het hematoom het gedeelte wat achter het oog zit ook verdwijnt. Wanneer dit zo is dan heeft hij 60% kans dat het nooit meer terug komt.

Wanneer het niet weggaat dan kan het zo zijn dat het hematoom daar zijn oorsprong heeft en dan is de kans dat het weer terug komt zeer groot.

Dit is in de operatie niet te zien. Ze maken na de operatie niet gelijk een ct scan om te zien wat er allemaal weg is, omdat dit te belastend zou zijn.

Ze maken het gebied waar het hematoom weer uit zou kunnen komen, bereikbaar met de scoop. En na 3 of 6 maanden wordt er met een scopie bekeken of het weer groeit. Zo ja dan kunnen we beslissen om het opnieuw gegroeide gedeelte weg te laten laseren. Op zich is dit een poliklinische behandeling, maar de vraag is of je dat wilt. Wanneer het een jaar in “ruste” is dan mogen we ervan uitgaan dan het niet meer groeit.



De operatie heeft niet meer risico dan andere operaties. Elk paard wat ze geopereerd hebben is goed van de tafel gekomen. Wat daarna gebeurd is een groot ?

Op zich verwachten ze dat hij na 2 a 3 weken weer naar huis zou kunnen. Ik vermoed gezien onze reputatie dat dat wel langer duurt.



Dus geen goede uitslag en op aanraden van de arts hebben we de tijd genomen om het geheel te overdenken. We hebben Never samen (dierenarts en ik) eten gegeven. Dus vandaag wordt hij niet geopereerd.



Op mijn vraag aan de dierenarts wat zou u doen? Antwoordde hij. Als het paard verder goed is en u kunt het financieel bekostigen dan zou ik hem een kans geven. Wellicht is het geluk wel aan zijn zijde.



Ik stelde het zeer op prijs dat hij mij alles goed uitgelegd heeft en aan het eind van de dag (of later) bel ik hem om te vertellen wat we doen.

In tranen heb ik Cor gebeld en geprobeerd het hem uit te leggen. Hij was na mijn relaas er eigenlijk gelijk ervan overtuigd om het te proberen en hem te opereren.



Hoe langer ik er over denk, des te meer krijg ik dezelfde overtuiging als Cor. Als we hem niet opereren zijn we hem binnenkort kwijt dat is duidelijk, als we hem opereren is er nog een kans. Wellicht wel een hele kleine. Maar ik geloof niet dat ik met de gedachte kan leven dat we het niet geprobeerd hebben.



Groetjes Femmy

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-03 13:57

Vanmiddag is duidelijk geworden dan Never voor morgen ochtend 8 uur gepland staat voor een operatie. Spoedgevallen kunnen het geheel nog vertragen. Och ik vind het zo spannend.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 19:07

Sterkte en fijn dat ze maandag wel uitgebreid de tijd voor je hebben genomen. Ga je bij de operatie kijken? Of kon dat niet?
Grijp de kans, ik denk dat je er goed aan doet om hem te laten opereren.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-03 15:20

Ik had wellicht bij de operatie kunnen kijken. Normaal gesproken ben ik wel nieusgierig. Maar wanneer het mijn lieveling betreft had ik er niet zo'n behoefte aan. Zie verder het verslag van de operatie


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DeGelukkige4, Eliine, GoogleAdsense, GrapeshotBot, hagelslag, IASCrawler, PeanutGuapa, rosslover en 105 bezoekers