Exterieur bespreken n.a.v. foto!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Exterieur bespreken n.a.v. foto!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-03 00:26

Het leek mij leuk en leerzaam om eens te discussieren over het exterieur van paarden. Ik zal een foto plaatsen en het zou leuk zijn als jullie een beschrijving geven van het exterieur van het paard, zoals daar op bv keuringen naar wordt gekeken!


Afbeelding


CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 08:13

Misschien heb je een foto waar het paard goed van de zijkant zichtbaar is? Op deze staat ie zeker 20º gedraaid......

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 08:22

oei, oei, nu gaan we veel persoonlijke meningen krijgen. Te beginnen met die van mij. Haha!
Graag had ik wat meer bovenbespiering en een rondere hals gezien. Ook haar achterhand kan in mijn ogen wat ronder.

xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 08:37

Voor zover ik er wat van kan zeggen:
Mooi paard, mag id. wat rondere kont. Een rondere hals zie ik ook graag, maar is niet iets wat moet! Verder is de hals volgens mij iet wat kort t.o.v het lijf. En ook wat steile schouder.
Heel veel commentaar, maar ja, ik moet wat zoeken, maar eigenlijk vind ik het gewoon een heel mooi en correct paard.
Laatst bijgewerkt door xtvax op 19-08-03 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 08:38

Voorzover ik het met deze foto moet doen:

Iets zware hoofd-hals aansluiting met een weinig gewelfde korte nek, waarbij de hals wat diep uit de borst komt. Weining sprekend hoofd.
Duidelijk te steile schouder die meer lengte zou moeten hebben. Voldoende schoft, met gesloten lendenpartij die overgaat in een ruim voldoende hellend kruis. De broekspier zou duidelijk langer moeten doorlopen. Iets zwaar fundament met een wat grof spronggewricht (detailfoto???)


Ik neem aan dat je aan het eind van dit topic even de lineaire score hier neerzet? (onderbalk)
......en natuurlijk de afstamming.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:01

valt mij nog een iets steile kootstand op, weinig sprekend hoofd zal te maken hebben met warmte op moment van foto? verder mooi paard.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:02

IK ben heel slecht in het beoordelen op foto's Bloos .
Daarom spreekt dat lijntjes gedoe mij ook helemaal niet aan.
Zoals een keuring al een momentopname is is de foto daar weer een moment opname van.
Ik ben daar blont Blond in.
Ik moet een paard zien, in beweging zien, hem eigenlijk fysiek kunnen voelen.
Dus Samsam om een beetje mijn richting uit te komen zou je voor een dom iemand als ik ben ook een paar bewegingsfoto's moeten plaatsen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:06

Afbeelding

Nog nooit naar een keuring geweest maar vind dit wel een leuk idee van Samsam, de uitleg van CGJ12 klinkt zeer professioneel dus ik dacht...
(foto is niet zo super en domweg vanuit de weide genomen dus de draad staat er mee op Bloos )

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:46

petraaken schreef:
oei, oei, nu gaan we veel persoonlijke meningen krijgen. Te beginnen met die van mij. Haha!
Graag had ik wat meer bovenbespiering en een rondere hals gezien. Ook haar achterhand kan in mijn ogen wat ronder.


Ik heb juist gelezen dat je eigen mening juist niet mee moet nemen, maar puur naar wat wenselijk is.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:50

essie79"]
Ik heb juist gelezen dat je eigen mening juist niet mee moet nemen, maar puur naar wat wenselijk is.
[/quote]

[quote="Teigetje schreef:
dus ik dacht...
(foto is niet zo super en domweg vanuit de weide genomen dus de draad staat er mee op Bloos )



foto:? Verward Verward
Laatst bijgewerkt door sarabande op 19-08-03 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:56

sarabande"]
[quote="essie79"]Ik heb juist gelezen dat je eigen mening juist niet mee moet nemen, maar puur naar wat wenselijk is.
[/quote]

[quote="Teigetje schreef:
dus ik dacht...
(foto is niet zo super en domweg vanuit de weide genomen dus de draad staat er mee op Bloos )


Verward Verward Verward
[/quote]

Ik bedoel dat ik laatst Het paard in partjes heb gelezen en dat de auteur zei dat je eigenlijk alleen moet kijken hoe dit paard gebouwd t.o.v de gemiddelde populatie en dat je niet eigen mening moest verkondigen.
Hoewel dat erg moeilijk was..
Maar dat was ongeveer de strekking van het verhaal

Snap je het nog? Haha!

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 10:01

Dat zei hij als jurylid, maar dat wordt hier nu juist wel gevraagd Essie

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 10:08

Hoe het kwpn ernaar kijkt, zou ik niet weten...ik zit kennelijk hélemaal niet op de lijn van het kwpn...

Mijn idee over dit paard; beetje krap in de hoofd/halsverbinding, dat mocht wel wat fijner. De hals had ook wat meer lengte mogen hebben. Ook vind ik het paard korte koten hebben. Deze beide dingen maken dat ik niet verwacht dat dit paard lekker soepeltjes zal zijn om op te rijden, ze doet wat stug aan, weinig veer.
En vergis ik me, of staat ie wat frans? (ik zie de kniegewrichten naar de fotograag gericht in stand). Vanwaar eigenlijk die ene strijklap achter?

toch ook posietieve dingen: mooie hals/rug aansluiting, geen deukje voor schoft. Mooie lange broekspier, redelijk gevulde bovenlijn met goede lendenspieren. ik verwacht dat dit een springgefokt dier is, ik verwacht eveneens dat het goed zal kunnen springen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 10:12

sarabande schreef:
Dat zei hij als jurylid, maar dat wordt hier nu juist wel gevraagd Essie


Ìk dacht dat we hier op een dezelfde manier gingen kijken als op keuringen.
Dus ipv 'ik hou van meer halsbespiering en knap af op een onderhals'
maar dan 'hals zou verticaler aangezet moeten worden" ofzo iets.

Ik vind het makkelijk om mijn eigen mening te ventileren, maar vind het moeilijk om van een plaatje te kijken, hoe het hoort.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 10:13

Teigetje; die van jou is op de foto echt te dik! Overconditie, maakt dat zowel de ruglijn en de nek erg gedrongen overkomen. Overigens, te dik gaat absoluut ten koste van de gangen, dieren die beter in conditie zijn, rijden veel prettiger.
Als ie afvalt verwacht ik dat er niet zo heel veel overblijft van die kap op de hals. Of beter; ik verwacht dat er dan een deukje tevoorschijn komt tussen schoft en hals. Het dier staat in het vierkansmodel, denk ik te zien, en de broekspier is aan de korte kant.

Ik vind de kleur helemaal prachtig! Verder, hele mooie schouder erin. Is deze Frans gefokt?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 10:15

Ik ben iemand die nog helemaal niet goed weet waar je alles moet zoeken.
dus is er iemand handig met lijntjes enz. om duidelijk alle dingen aan te geven, zodat je vergelijkingen tussen paarden als leek beter kunt maken?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 10:16

Leuk!
Ik zet vanmiddag mijn merrie wel even op de foto, ik heb haar score formulier hier ook nog ergens geüpload staan dus die kan ik naderhand plaatsen.

silco
Berichten: 130
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: N-B aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 10:24

voor mijn gevoel is de spier van de achterhand ook vrij kort en daardoor zal hij moeilijker van achter mee gaan komen! De hals is idd diep uitgesneden,maar moet je zien als hij op spanning is! Zijn achterbeen is ook te ver naar achter geplaatst.
En als ik hem zo zie staan, lijkt het mij een paard dat heel erg op de voorhand gaat lopen.

Knipoog Maar weet je elk paard heeft wel iets, dus hij is er echt niet minder door!!!

IEDEREEN DE GROETJUZZ!!!

WIE KOMEN ER ALLEMAAL UIT BRABANT????

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 10:44

Sjuimpje schreef:
Leuk!
Ik zet vanmiddag mijn merrie wel even op de foto, ik heb haar score formulier hier ook nog ergens geüpload staan dus die kan ik naderhand plaatsen.


Kijk da's nou een uitdaging.
Een paard scoren aan de hand van een foto (voor zover mogelijk) met zoveel mogelijk personen. Later even checken met de "echte score"

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 10:53

Dees schreef:
Teigetje; die van jou is op de foto echt te dik! Overconditie, maakt dat zowel de ruglijn en de nek erg gedrongen overkomen. Overigens, te dik gaat absoluut ten koste van de gangen, dieren die beter in conditie zijn, rijden veel prettiger.
Als ie afvalt verwacht ik dat er niet zo heel veel overblijft van die kap op de hals. Of beter; ik verwacht dat er dan een deukje tevoorschijn komt tussen schoft en hals. Het dier staat in het vierkansmodel, denk ik te zien, en de broekspier is aan de korte kant.

Ik vind de kleur helemaal prachtig! Verder, hele mooie schouder erin. Is deze Frans gefokt?


Haha, ze is permanent te dik en permanent op dieet, maar als ik ze eens magerder krijg, blijft die kap op de hals er wel op.
En je hebt het goed gezien, er zit inderdaad Frans bloed in. Eigenlijk een mix van Nederlands en Frans bloed. Het is een A Lucky One (Lucky Boy xx X Jurriaan) uit een Fantastique (v. Ibrahim) moeder.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 10:58

ik ben echt benieuwd of het paard van teigetje nu WEL of NIET beschikt over een goed lendenmechanisme.......
........daar heb ik in ieder geval geen kijk op.......

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 11:03

Ik zie nog steeds geen paard van Teigetje.
Maar zou iemand een liefst blanco score formulier en een begeleidende tekening met uitleg van de onderdelen kunnen plaatsen. Dan kan iedereen zich een duidelijker beeld vormen wat wat is en waar het zit.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 11:06

Wellicht kan Arie Hamoen (-ik noem maar even een voorbeeld-) even een online cursus "scoren" geven op bokt !

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 12:07

Wat strak in de bovenlijn, de hoofd hals verbinding kan mooier, en ik vind hem / haar iets steil gekoot en steil boven de sprong (hoe heet dat ook al weer).
Verder zie ik persoonlijk liever een paard wat iets meer in het rechthoeksmodel staat, en wat langbeniger is.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 12:35

carola schreef:
.........Verder zie ik persoonlijk liever een paard wat iets meer in het rechthoeksmodel staat, en wat langbeniger is....


.........jij mag vast niet op de clinic van Karel de Lange komen......

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 90 bezoekers