Food for thought...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Food for thought...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-03 11:25

Het merkwaardige van ons mensen is, dat we wanneer onze eigen machines etc maken, we exact volgens de natuurlijke principes handelen van het beste evenwicht, de hoogst en laagst mogelijke krachten, de minste belasting, de minste slijtage, de langst mogelijke duurzaamheid, de hoogst mogelijke prestatie met het gebruik van de laagst mogelijke energie.

Bij een machine krijgen we dan een efficient samenspel van onderdelen en ernergie. We missen in onze (namaak natuur) machines altijd twee elementen en dat is die van schoonheid en elegantie. Hoe mooi we onze auto's etc ook maken, het blijft een blikken doos en met alleen al de motorkap eraf is het niet meer dan een hoop blik bijelkaar.

Merkwaardig genoeg vergeten we onmiddelijk deze natuurlijke principes als het op fokken van dieren aankomt. Omdat we ons richten op een of twee aspecten en daarbij alle andere natuurlijke principes negeren. Om een voorbeeld te geven. Wij denken er helemaal niet overna dat wanneer de voet van het paard neerkomt op de grond, welke stand bij neerkomen de minste belasting en het meest efficient werkt voor het paard.

De natuurkundige principes zijn op dit terrein heel simpel maar onverbiddelijk. Alles wat recht en in balans is, ondervindt de minste belasting, geeft de meeste efficiency en is het meest elegant. Bij het fokken van paarden laten wij ons leiden door ons oog en sluiten onze hersenen. Wat wij mooi vinden bij een dier is voor dat dier niet altijd of meestal niet efficient en mist dan gelijktijdig de schoonheid. Omdat wij denken dat we deze dingen veel beter doen dan de natuur.

Voor ons europeanen hebben wij een middelgroot sportpaard nodig met efficiente en elegante spring-en dressuurbewegingen. Dit zal niemand betwisten. Als je dit hebt vastgesteld, zul je vervolgens moeten kijken welke natuurlijke elementen zijn aanwezig om dit paard volgens die natuurlijke principes van efficiency, de minste belasting, het beste evenwicht, de langste levensduur, de hoogst mogelijke prestaties, de minste energie en de hoogste mogelijke intelligentie samengevoegd worden in een volstrekt natuurlijke harmonie van elegantie en schoonheid. Als we deze principes bij onze machines niet hanteren, lopen ze niet of slecht etc.

Bij onze paarden denken wij niet samen met het paard hoe hij in de natuur het beste functioneert, maar denken voor het paard middels ons optisch waarnemingsvermogen. We vergeten alle andere aspecten die de natuur in haar selectie met alle noodzakelijke facetten wel meeneemt. Met het gevolg dat deze paardemachine niet harmonisch functioneert en dat veroorzaakt afwijkingen zoals geen elegantie, geen schoonheid, HKO, OCD, pees- rug-hals- spier- gewrichts- en mentale problemen. Die lossen we vervolgens weer op door de symptomen te bestrijden, maar niet de oorzaken.

Wij produceren duizenden stumpers. De slimme homo sapiens gaat niet uit van deze stumpers maar van de paar goede die er per ongeluk ook uit rollen. Kloppen ons vervolgens vol trots op de borst en noemen dit progressie in de fokkerij.

Overigens doen we dat met alles. Ook met onze eigen soort. Vol trots schrijven we in onze kranten en leren op scholen en universtieten hoe ver we wel niet gevorderd zijn in ons eeuwige streven naar onze eigen ondergang. Maar we vergeten dat slechts een handjevol mensen profiteert van die geweldige voortuitgang (ten koste van de ondergang) en, net als bij de paarden, millioenen mensen als absolute stumpers een mens-en beestonwaardige bestaan leiden. Niet eens toekomen aan de minste elimentaire voorwaarden van overleving zoals dagelijks voedsel, een veilig en vredig dak boven hun hoofd, vrijheid van meningsuiting, een beetje educatie voor hun en hun kinderen en een beetje zicht op een vredige, veilige en vooral gezonde toekomst.

Welke keurmeester kijkt nog naar de ogen van het paard? Wie herkent nog de ziel van het paard, heeft contact met de ziel. Leest vervolgens in die ziel, onder het beoordelen van de buitenkant, hier staat een natuurproduct voor je dat alles probleemloos en enthousiast kan leveren wat jij als vriend van mij vraagt.

Fokken is niets anders dan het stelselmatig bijeenbrengen van die noodzakelijke natuurlijk aanwezige elementen. Die vervolgens uiterst ingenieus verpakt zitten in de genen. Als jij als mens mij levert, wat ik volgens de natuurlijke principes nodig heb, zal ik, als trouwe vriend, jouw alles leveren met de meest mogelijke inzet(fysiek en mentaal), met een onvoorstelbare elegantie en schoonheid, die door geen enkele van jullie machines wordt geevenaard. Als je mij echter nog voordat ik, op mjn achtste geestelijk en mentaal, volgroeid ben en met een niet harmonieus functionerend skelet al compleet naar de flilistijnen rijdt, onder het excuus van de voortuitgang en de daaraan gekoppelde commercie, wordt het met mijn zicht op een mentaal vredige, lichamelijk veilig met een daaraan gekoppelde kerngezonde en prestatierijke toekomst ook niks.

Inplaats van de natuur te volgen en alle noodzakelijke elementen proberen in te sluiten, gaan we vervolgens, conform onze enge mensenlijke gedachtengang, kromme menselijke regels maken om nog meer natuurlijke aspecten uit te sluiten.

Bron; Anna 42
Laatst bijgewerkt door Adriana op 18-08-03 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 11:38

OMG, gaat Anna nu al net zo verheiligd worden op dit forum als Antoine de Bodt? Met aanhangers, volgers en tegenstanders die elkaar steeds weer in de haren gaan vliegen?

Waar komt de overtuigingsdrang van dit soort mensen toch steeds vandaan?

Misschien moeten Anna, aqua8horse en de rest eens lekker op een kluitje bij elkaar gaan zitten babbelen. Heb je een leuke avond ipv een gefrustreerde hier op bokt.

Het is niet dat er geen waarheid in zit in wat je zegt hoor. Maar juist doordat je het er steeds weer zo breed bovenop gooit, en eindeloos doorzanikt over hetzelfde maak je jezelf niet echt geloofwaardig meer. In ieder geval wil "men" het dan niet eens meer opbrengen om energie erin te steken.

Tip: schrijf een boek ofzo

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-03 11:47

Nou ja... Scheve mond

Daar gaat het helemaal niet om, ik kan me goed vinden in dit stuk.
Wie heeft het dan over aanhangers...

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 16:30

Mooi stukje.
Zie ook niet in waarom dat niet zou mogen of ongeloofwaardig zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 17:21

Vind het wel erg generaliserend maar er zit idd een kern van waarheid in.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 18:03

Goed bedoelt lijkt me, maar het wordt dus niet zo opgevat
Aanhangers zie ik niet, wel mensen die ook andermans mening interessant vinden en zich niet blind staren op 1 theorie.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 20:27

Heel goed stuk. Houden we nog wel rekening met het welzijn van het Paard? Niet alleen fokken we geen welzijnsproblemen erin, maar ook fokken we de bestaande problemen er wel uit.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 20:32

Bijdragen van Anna zijn prima tegenhangers op dit forum van "Mijn Shetlander heeft al 4 uur niet gepoept, er is toch niets ergs aan de hand?"
Mijn advies is, verdiep je eens in de theorie van haar/hem, vergelijk dat eens met goede paarden en trek dan zelf conclusies.

Rozamaz

Berichten: 62
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 23:14

Goed stuk, daar zou iedereen eens over na moeten gaan denken

Love is in the air!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 07:46

Voel me nu toch even aangesproken:
ik zeg nergens dat er geen waarheid in zit of dat ik haar/hem niet geloof, ik wordt alleen zo moe van het belerende toontje en de enorme hoeveelheden die ik bij grote herhaling te verwerken krijg.

Dat is net zoals dat in "Bit" de hoogste waarheid schijnt te staan volgens sommigen op dit forum.

Als je zo de boel potdicht trekt door alleen maar ja en amen te mogen knikken bij een redevoering van iemand is iedere vorm van (leuke) discussie of alleen al leren dmv van vraag-antwoord (de zeer beproefde Socrates-methode) niet meer mogelijk.

Dus na een paar keer denk ik halverwege zo'n lap tekst: Gaaaap zal wel...


CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 07:52

Persoonlijk vind ik het weer zo'n slap verhaal waar altijd wel een kern van waarheid inzit. Dat is met de meeste verhalen zo.

Maar om nu te zeggen dat op een keuring niet naar het oog (ziel) van een paard wordt gekeken is duidelijk te kort door de bocht.
De KWPN hengsten worden wel degelijk bekeken op hun "oog" alvorens aangekeurd te worden. Het wordt alleen niet expliciet gescoord.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 07:58

Niemand zegt dat je heel die lappen tekst altijd moet gaan lezen of dat je ze moet geloven.
Maar, als je dan als reactie enkel Adriana zegt dat ze beter een boek gaat schrijven, of dat je een lange lap tekst vervelend vindt, of... dan vind ik dat toch eerder schieten op de pianist dan gegronde inhoudelijke kritiek geven.
Ik zeg op niemand ja en amen maar probeer wel grondig na te denken.
Een vraag die je je bij deze tekst zou kunnen stellen is:
"kan je een dier of een menselijk wezen vergelijken met een machine". Of "daar waar de machine een volledig menselijke creatie is, is een dier dat niet". Of, een beetje de ethische tour opgaande "mag de mens wel op die manier ingrijpen, volgt de natuur zijn eigen wetten niet?" (mijn arme leerlingen gaan niet tevreden zijn dat hun leerkracht te veel inspiratie opgedaan heeft voor moeilijk onderwerpen om een betoog over te schrijven Vingers aflikken )
Je zou dan een hele filosofische discussie kunnen opzetten over evolutie. Elk levend wezen past zich steeds aan aan zijn levensomstandigheden. Je zou dan eens kunnen gaan snuffelen om te kijken of die aanpassingen telkens de wetten van de fysica en dergelijke volgen Vingers aflikken
Mmm, jammer dat ik vandaag een dagje naar zee ga Knipoog Haha!

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 07:58

Wanneer een paard niet gelukkig is, zal ie nooit op een keuring of wedstrijd in de voorste gelederen te vinden zijn.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 11:59

CGJ12 schreef:
Persoonlijk vind ik het weer zo'n slap verhaal waar altijd wel een kern van waarheid inzit. Dat is met de meeste verhalen zo.

Maar om nu te zeggen dat op een keuring niet naar het oog (ziel) van een paard wordt gekeken is duidelijk te kort door de bocht.
De KWPN hengsten worden wel degelijk bekeken op hun "oog" alvorens aangekeurd te worden. Het wordt alleen niet expliciet gescoord.


Wie hanteert er op deze aardkloot, of het nu om paarden of andere dieren gaat, slappe, halve of soms helemaal geen formules? De natuur of die kleine slimme kabouter? De homo sapiens, die alles beter denkt te weten dan de natuur met haar overweldigende, imponerende en absoluut sluitende formule van evenwicht, gratie, schoonheid en prestatie. Dit aan ons elke dag keer op weer laat zien in een volstrekte harmonie. Waarin elk dier, met een voor zijn behoeften perfect aangepast skelet van ledematen en organen, optimaal kan functioneren. Hoe slap is deze natuurlijke formule? Hoeveel waarheid zit er in dan in het hele eeuwige telkens weerkerende concept van de natuur? Die formule vervang je niet met vanachter de computer bedachte, en van de koeien afgeleide formules, van exterieur-en prestatieindexen.

Op dat terrein hebben paarden en computers dezelfde overenkomst. Rubbish in, rubbish out. De hoeveelheid stront wordt nu vertaald in keurig geprinte getalletjes. Als je teveel stront van het ene onderdeeltje gebruikt, krijg je nog meer stront van het andere. Dan wordt het dunne stront en probeer daar maar eens een solide bruikbare mesthoop van te maken. Stront blijft stront en wordt door de natuur perfect geabsorbeerd. Behalve door die kleine slimme kabouters. Die laat de door hem geproduceerde stront (diermeel) weer opvreten door de door hem geproduceerde plantaardig voedsel etende dieren en vreet die stront vervolgens zelf weer op. En concludeert vervolgens; nu is de natuurlijke cyclus weer rond. Maar de natuur kent een begin en een eind. De natuur begint telkens weer bij het begin en niet bij het eind. De natuur gebruikt geen stront om levende wezens te produceren. Dat stukje, in de natuurlijke cyclus, wordt door de natuur gebruikt om solide bouwstenen voor de levende wezens te creeren. Misschien staat er in de bijbel wel een schrijffoutje en had er moeten staan: Van stront zijt gij gemaakt en tot stront zult ge wederkeren.

Als je slappe formules hanteert in de fokkerij en afbreuk doet aan de kern van waarheid, krijg je ook slappe paarden. Om het even of dit nu KWPN of andere sportpaarden zijn. Als je een hoop stront, de eindcyclus van de natuurlijke formule, in je eigen briljante formules stopt, inplaats van, net als de natuur, gezonde bouwstenen, krijg je paarden die weliswaar nog een hoop dagelijkse vaste stront produceren, maar zeker niet meer met dezelfde vaste dagelijkse regelmaat kunnen presteren.
Jazeker er wordt nog gekeken naar het oog van het paard. Maar het blijft bij kijken en we registreren het niet meer. Zijn die ogen nog wel groot en mooi rond? Staan ze nog perfect aan de buitenkant van het hoofd? Stralen ze nog een heerlijke rust, optimaal vertrouwen en een perfect beheerste energie uit? Maar aangezien we stront in ogen hebben, scoren we dat natuurlijke element niet meer. Onze stront(computer)ogen vinden dat wezenlijke en essentiele aspect van de natuur niet meer van belang. Het alles heilige en onovertroffen scoringsformulier heeft het natuurlijke scoringsformulier van een perfect ronde cyclus vervangen. De gaten worden altijd opgevuld met stront. Zo gaan de sportpaarden langzaam maar zeker aan onze stront ten onder.

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 12:08

Ik heb dit allemaal niet zo gevolgd, en veel van deze lappen tekst zijn mij een beetje te lang om me erin te verdiepen...

Maar ik ben er vrijwel vanovertuigd dat er in de natuur er weinig behoefte is aan -sport- paarden.

Europe is our playground

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:22

manic schreef:
Ik heb dit allemaal niet zo gevolgd, en veel van deze lappen tekst zijn mij een beetje te lang om me erin te verdiepen...

Maar ik ben er vrijwel vanovertuigd dat er in de natuur er weinig behoefte is aan -sport- paarden.


wel heel vrij vertaald hoor, denk dat het beter is voor je iets neerzet de lappen tekst toch maar door te lezen.
dan bestaat de mogelijkheid dat je een constructieve bijdrage kan leveren aan dit topic. Haha!

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:38

Dat heb ik gedaan... anders zou ik het antwoord er niet bijgezet hebben.

Maar om zo'n lap tekst neer te zetten (en dan heb ik het voornamelijk over die recht boven mijn post) om duidelijk te maken dat fokken onnatuurlijk is lijkt me vrij omslachtig. Bovendien vind ik de vergelijkingen met computers en de natuurlijke "recycling" cirkel een een beetje slappe om filosofisch over te komen.

Europe is our playground

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:51

manic schreef:
Ik heb dit allemaal niet zo gevolgd, en veel van deze lappen tekst zijn mij een beetje te lang om me erin te verdiepen...

Maar ik ben er vrijwel vanovertuigd dat er in de natuur er weinig behoefte is aan -sport- paarden.


De natuurlijke formule is complex maar compleet. Onze strontformules zijn complex maar niet compleet. De perfecte natuurlijke formule levert vervolgens geen comlexe afwijkingen op. Onze strontformules wel. In de natuur is geen behoefte aan het sportpaard. Terecht. Maar het sportpaard heeft wel behoefte aan de natuurlijke formule om optimaal, fysiek en geestelijk gezond, lang en gemakkelijk te kunnen presteren. Om dat natuurlijke doel met al zijn complexe facetten te kunnen realiseren, heb je natuurlijke en niet onze strontformules nodig.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:53

manic schreef:
Ik heb dit allemaal niet zo gevolgd, en veel van deze lappen tekst zijn mij een beetje te lang om me erin te verdiepen...

Maar ik ben er vrijwel vanovertuigd dat er in de natuur er weinig behoefte is aan -sport- paarden.


Twee keer dezelfde reactie is een beetje teveel van het goede. Dat doet de natuur ook niet. Vandaar deze correctie. Sorry.

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 14:56

Anna42 schreef:

De natuurlijke formule is complex maar compleet. Onze strontformules zijn complex maar niet compleet. De perfecte natuurlijke formule levert vervolgens geen comlexe afwijkingen op. Onze strontformules wel. In de natuur is geen behoefte aan het sportpaard. Terecht. Maar het sportpaard heeft wel behoefte aan de natuurlijke formule om optimaal, fysiek en geestelijk gezond, lang en gemakkelijk te kunnen presteren. Om dat natuurlijke doel met al zijn complexe facetten te kunnen realiseren, heb je natuurlijke en niet onze strontformules nodig.


Geen enkele perfecte formule levert een afwijking op... Als dat het geval zou zijn zou de formule immers imperfect zijn...

Ik ben het met je eens dat een "formule" (methode, fokbeleid, whatever) wel enig zicht moet houden op de realiteit, maar dat kan natuurlijk prima twee kanten op. Om even naar hondenrassen te grijpen (omdat daar meer extremen in zijn) kun je je uiteraard afvragen of een tekkel met zo een lange rug, of een franse buldog met van die bolle ogen nog wel lichamelijk "gezond" zijn en afwijkingen zoals HD, doofheid en blindheid komen in verschillende (gesloten!) stamboeken geregeld voor.

Maar ik denk dat je dan ook realistisch moet zijn en naar je omgeving moet gaan kijken. Die lange rug van die tekkel is op een bepaald punt in de geschiedenis een fokdoel geweest, om het diertje makkelijker een bepaalde taak uit te laten voeren...

Ik denk dat de paardenfokkerij een stuk gezonder is, maar toch echt op een bepaald doel/gebruiksrichting gericht is. Mijns insziens vraagt de "onnatuurlijke" manier waarop wij onze (sport)paarden gebruiken om een "onnatuurlijke" manier van fokken. Een bepaalde vorm schouder of achterbeen zodat het dier makkelijker beweegt bijvoorbeeld (vergelijk een langere rug en korte pootjes, zodat die tekkel makkelijk het konijnenhol in kan).

Ik denk dus dat als je je stoort aan de fokkerij zoals die gaande is, je je aandacht niet zo zeer op de fokkerij moet richten, maar op het gebruiksdoel, in dit geval de verschillende takken van paardensport.

Europe is our playground

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 15:00

Manic: OK dan! OK dan!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:13

Volgens mij zijn jullie het gewoon eens: een gezond paard fokken dat goed in de sport presteert, een ongezond paard presteert niet. Zie niet in dat 1 van jullie iets anders heeft gezegd?

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:28

Als ik goed tussen de verwarrende taal van Anna heen lees, beweert zij juist dat er op het moment "slappe formules" (=slecht doordachte fokdoelen?) binnen de KWPN/sportpaarden fokkerij gehanteerd worden, waarbij te weinig op bepaalde dingen gelet word. Zoals bijvoorbeeld het gevaar er bepaalde gebreken in te fokken; bij de hondenfokkerij kun je bvb denken aan oog gebreken of HD en dat daardoor dus de gezondheid van het dier zoals de natuur het bedoelt heeft vergeten wordt.

Ik beweer echter dat dat niet aan de fokkerij te weiten is, maar aan de markt en gebruiksdoel eisen die er op het moment gelden. Mijn insziens volgt de fokkerij toch een bepaalde vraag van de markt (prestatie/exterieur) en wordt de markt niet bepaald door de fokkerij.

Volgens mij beweert Anna42 juist het omgekeerde.

Europe is our playground

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:52

wat denk ik bedoeld wordt is dat de natuur zijn eigen wetten kent en bijv. bij paarden, die in het wild leven, er een zeer sterke verwantschap is in genen, maar derhalve ook in uiterlijk. Indien daar een paard met een niet funktioneel uiterlijk wordt geboren, zal deze het niet redden, of als vader niet in de gelegenheid worden gesteld om voor nakomelingen te zorgen.
Wij nemen het nu van de natuur over en gaan bepalen dat merrie x met een bepaald uiterlijk aan hengst y gekoppeld wordt, die dat kenmerk niet heeft, dus in fokkersogen op kan heffen. Nu raakt de natuurformule uit zijn evenwicht en kan er van alles aan nakomelingen geboren worden, goede, maar ook slechte. Alhoewel Anna niet op het KWPN afgeeft, zou je kunnen zeggen, doordat dit een open en liberaal stamboek is, de diverse genetische invloeden geen toegevoegde waarde meer bieden, maar juist een afbreukrisico gaan vormen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:03

manic schreef:
Als ik goed tussen de verwarrende taal van Anna heen lees, beweert zij juist dat er op het moment "slappe formules" (=slecht doordachte fokdoelen?) binnen de KWPN/sportpaarden fokkerij gehanteerd worden, waarbij te weinig op bepaalde dingen gelet word. Zoals bijvoorbeeld het gevaar er bepaalde gebreken in te fokken; bij de hondenfokkerij kun je bvb denken aan oog gebreken of HD en dat daardoor dus de gezondheid van het dier zoals de natuur het bedoelt heeft vergeten wordt.

Ik beweer echter dat dat niet aan de fokkerij te weiten is, maar aan de markt en gebruiksdoel eisen die er op het moment gelden. Mijn insziens volgt de fokkerij toch een bepaalde vraag van de markt (prestatie/exterieur) en wordt de markt niet bepaald door de fokkerij.

Volgens mij beweert Anna42 juist het omgekeerde.


Erfelijke gebreken erin fokken is ook geen doel van de markt. Ook de markt wil liefstalleen maar gezonde paarden.
Een fokker die gezondheid aan z'n laars lapt zal ook niet goed in de markt liggen. Is een kwestie van de kip of het ei, maar iedereen wil toch gezonde paarden?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers