Stelling: Een slofteugel wordt gebruikt als je...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Stelling: Een slofteugel wordt gebruikt als je...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-03 06:48

Stelling om op te reageren: (svp niet in detail) "Een slofteugel is een hulpmiddel. Een hulpmiddel wordt gebruikt op het moment dat je er samen met je paard niet meer uit kan komen"
Mee eens of oneens?
Stelling 2: "Wordt de slofteugel niet te vaak te gemakkelijk gebruikt?" Met andere woorden grijpen we niet te snel naar dit hulpmiddel als het niet lukt? En gebruiken we die hulpteugel niet te veel standaard, want het is zo makkelijk?
Gewoon 2 stellingen om eens over na te denken. Let op: dit is weer objectief en valt niemand aan. SVP ook graag zo reageren!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!


Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 06:59

Ben het met beide stellingingen eens, helaas lijkt stelling 2 wel een standaard te zijn, terwijl stelling 1 standaard zou moeten en mogen zijn.
Slofteugel is een hulpteugel die tegenwoordiger veel als standaard gebruikt.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 07:20

1. niet helemaal mee eens,
Je gebruikt hem als je af en toe een 'communicatiestoornis' hebt tijdens het trainen om grote misverstanden te voorkomen/voor te zijn.

2.
nee, want waarom moet er afgewacht worden tot het helemaal misgaat als het zo sneller en makkelijker opgelost kan worden.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 07:24

1. Oneens
2. Eens

Slof + andere hulpteugels vind ik nu eenmaal getuigen van gebrek aan inzicht, geduld en creativiteit.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-03 07:30

Sjuimpje schreef:
1. niet helemaal mee eens,
Je gebruikt hem als je af en toe een 'communicatiestoornis' hebt tijdens het trainen om grote misverstanden te voorkomen/voor te zijn.

2.
nee, want waarom moet er afgewacht worden tot het helemaal misgaat als het zo sneller en makkelijker opgelost kan worden.


Wat bedoel je precies met 2? Natuurlijk moet je voorkomen dat het misgaat, dat ben ik helemaal met je eens, er gaat immers al meer dan genoeg mis! Maar in mijn ogen zou ik eraan willen werken om toch dat op te willen lossen zonder slof tzt. Voor mijn gevoel, maar nogmaals ik heb er geen ervaring mee, proberen weining mensen het niet eens meer zonder omdat het zo toch goed en vrij makkelijk gaat? Voor mij is dat een soort gevoel van waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Misschien is het ook wel heel persoonlijk hoor...ik zou, het gewoon zelf op een gegeven moment willen kunnen. Hoe moeilijk dan ook...Maar natuurlijk nooit ten koste van het paard, dus wat jij zegt...gaan afwachten tot het misgaat!!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 08:04

Ik ben het ermee eens dat een slof een hulpmiddel is, en ik vind ook dat het gebruik soms bevorderend kan werken.

Ik ben het echter ook eens met stelling 2. Ik zie te vaak dat mensen maar een slof gebruiken zonder het echt geprobeerd te hebben. Voor mij is het echt het allerlaatste hulpmiddel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 08:09

Ik vind een slof dus echt niet het allerlaatste hulpmiddel. Heel vaak voel je problemen al vantevoren aankomen. Ik kan dan vaak met een slof heel snel en gericht iets oplossen, voordat het echt een probleem geworden is. Paard blij, want veel minder stress en veel minder spierpijn, ik blij, want ik kan lekker blijven rijden.

Je kunt een slof voor veel meer dingen gebruiken dan puur die kop omlaag trekken. Maar zolang je dat niet in kan/wilt zien, of er zelfs nooit mee gewerkt hebt, kun je daar heel moeilijk over oordelen lijkt me.

Vandaar dus dat ik de kret "ik los het liever rijtechnisch op" totaal niet kan plaatsen.

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 08:20

Het probleem is alleen dat zoals stelling 2 al aan geeft de slof te gemakkelijk wordt gebruikt. En dan bedoel ik niet de ervaren ruiters.......maar de minder ervaren ruiters die het van de instructeur maar moeten gebruiken. Hiermee heb ik het echter vaak fout zien aflopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 08:22

Maar om de een of andere reden zitten hier op bokt alleen maar mensen die met zo'n ding kunnen rijden, of die er verre van blijven... Knipoog

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 08:29

Ik denk dat dan een heleboel mensen niet eerlijk durfen zijn ofzo... Ik heb op mijn eerste paard ook met slof gereden op advies van de instructeur. Dat paard heeft door verkeerd gebruik nekproblemen gekregen. Daarom rijd ik persoonlijk liever zonder.

Nu moet ik zelf ook eerlijk zijn dat ik hem vrijdag nog gebruikt heb omdat ik mijn martingaal niet kon vinden en ik een buitenrit wou maken. Het paard hoeft van mij dan echter niet in de krul te lopen. Het is alleen als voorzorg omdat ze steigert voor elk grassprietje.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 08:40

Zep schreef:
Maar om de een of andere reden zitten hier op bokt alleen maar mensen die met zo'n ding kunnen rijden, of die er verre van blijven... Knipoog


Ik heb gemerkt dat ik er mijn ruitergevoel mee kwijtraak, dus gebruik ik hem zo weinig mogelijk.

Ik heb wel een paar keer gebruikt toen mijn paard (1.75 en aardig uit de kluiten gewassen) behoorlijk aan het puberen was.
Ik ben niet bang, maar wist dat als ik dat gedrag zou toelaten en er per ongeluk ook nog eens afval nog veel verder van huis zou zijn.
Was bang voor vicueuze cirkel: Ik denk toch: Oh jee, als hij vandaag maar niet weer.. Hij voelt dat en gaat dat doen.
Ter voorkoming hiervan heb ik hem een paar keer gebruikt. Paard weet heel snel dat dat niet meer kan en ik heb weer het vertrouwen dat hij het niet meer doet en de slof was niet meer nodig.
Ik hen hem dus gebruikt omdat ik even niet meer op mijn paard kon vertrouwen, maar wel op die slof. Nu had ik het probleem heel snel uit de wereld. Ik heb hem dus gebruikt tegen mijn eigen onzekerheid en dat durf ik best toe te geven.


Ik had er niet aan moeten denken als ik dat had laten doormodderen.
Nu zag hij meer weer als baas en had respect. Want als ik ergens een hekel aan heb is voor de lieve vrede doorhobbelen en onopgevoede paarden kweken.
Dan had ik hem misschien een paar jaar later verkocht omdat hij "zo moeilijk" was.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 08:45

Over het gebruik van hulpmiddelen tijdens buitenritten etc quote ik mijzelf even van het westernforum:Bij de training zijn we vaak allemaal bezig om meer gewicht naar de achterhand te plaatsen en dat halsje mooi in aanleuning te krijgen. Op deze manier kan je paard uiteindelijk krachtiger bewegen en krijg je een mooie sterke motor.
Kijk nu naar een opgefokt paard dat met 2 teugels wordt ingehouden, precies dezelfde houding. Een in elkaar gefrommeld lichaam waaruit elk moment een krachtsexplosie kan komen, juist omdat hij zich zo in elkaar kan frommelen. Ik zit hier buiten niet op te wachten, ik kijk wel uit.....
Ik gebruik voor mijn veiligheid tijdens buitenritten dus juist GEEN hulpteugel, hoe verschillend kunnen mensen denken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 08:46

Dus de mensen die beweren dat je een slof niet moet gebruiken, jullie zijn dan van mening dat iemand als essie het met zo'n paard eerst maar moet proberen "rijtechnisch" op te lossen?

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 08:53

Maar ik rijd mijn paard buiten juist niet in elkaar! Buitenrijden doe ik voor de ontspanning en de afwisseling van het andere werk. Het probleem is alleen dat mijn paard daar anders over denkt Knipoog Elk grassprietje is eng, en hierdoor steigert ze regelmatig en draait zoch 180° om. In het bos gebruik ik niks.....maar gaan we over de weg dan heb ik liever voor mijn eigen veiligheid en die van de andere weggebruikers iets meer overwicht. Normaalgesproken is een martingaal al genoeg. Fietsers worden behoorlijk bang van een groot paard dat vlak voor hun neus steigert Lachen Lachen Lachen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:08

Zep schreef:
Dus de mensen die beweren dat je een slof niet moet gebruiken, jullie zijn dan van mening dat iemand als essie het met zo'n paard eerst maar moet proberen "rijtechnisch" op te lossen?

Als ik in die situatie zit dan wil ik dat inderdaad rijtechnisch oplossen. En daarin kan ik heeeeeeeeel koppig zijn Schijnheilig Het geeft mij meer voldoening als ik het op een andere manier op kan lossen, en ik leer er veel meer van.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:11

Stelling 1: oneens, het is in heel veel gevallen een martelwerktuig. Kijk eerst eens waarom je er niet uit komt. Misschien heeft hij wel last van zijn rug!
Stelling 2: Helemaal mee eens! Veel te snel wordt er naar de slof gegrepen. Eigenlijk vaak alleen omdat het zo lekker gemakkelijk is. Niet doen dus! Lekker laten liggen waar die ligt, die slof!

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:12

Die problemen die essie beschreef heb ik idd altijd opgelost zonder slof.
Waaronder bij die van mij, die echt heel erg heeft gepuberd.
En hij heeft niet het karakter van op willen geven.

maar met longeren kon ik niet eens de loste hulpteugel aanhangen of hij stond te wiebelen op zijn achterbenen.

Moet je bij zo'n paard er een slof aan doen?
Dat is dan toch echt mijn vraag.


En ik lijk dan misschien altijd erg anti slof, maar dat komt omdat ik dus zelden goed gebruik zie.
En dat is waar ik op tegen ben.
Ik weet dat er mensen zijn die het echt wel goed kunnen, maar helaas meer die dat niet kunnen.

Lees bv hier op bokt maar eens welke leeftijd er een slof aanhangt en lees in het profiel de ervaringen dan maar eens.
Dan gaan je tenen toch meteen krom staan.
Want dat zijn plaatjes rijders, daar bedoel ik mee, dat in de krul staat zo mooi.
Die hebben echt geen ruiter gevoel, weten echt niet wat van achter naar voren rijden inhoud enz enz.

Waarom is bij sommige ADB zo heilig? Omdat ze nog nooit van rechtrichten hebben gehoord.
Maar de slof wel dagelijks hebben gebruikt.
Met andere woorden ff bovenstaande vertalen:
nog nooit fatsoenlijke les hebben gehad, want rechtrichten hoor je altijd te leren, dus vraag me af hoe het dan met de rest van de belangrijke basis dingen zit.
maar wel met een slof rijden.
Praten jullie dat dan wel goed?

Ik nooit en daar blijf ik eigenwijs in Lachen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:24

Goh, ik dacht dat ik zo onderhand de enig was die eigenwijs is Knipoog Ook vind ik de tegenstelling nogal eens grappig, er wordt vaak beweerd dat de slof los moet hangen of mensen melden trots dat het ding bij hen los hangt. Uhm, waarom hang je er dan iets om als het toch los zou moeten hangen? O ja, das geloof ik voor die paar sec. dat het wel nodig is. Nou, als je het de rest van de tijd redt redt je het die paar sec. ook wel. Althans, mijn mening/streven.

desiree1
Berichten: 5
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:30

ik vind het er soms ook mooier uit zien, sierlijker. maar het moet niet strak zitten.

groetjes, desiree

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:31

Dat bedoel ik dus
mooier uitzien Verdrietig

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:32

runningkawa schreef:
Die problemen die essie beschreef heb ik idd altijd opgelost zonder slof.
Waaronder bij die van mij, die echt heel erg heeft gepuberd.
En hij heeft niet het karakter van op willen geven.

maar met longeren kon ik niet eens de loste hulpteugel aanhangen of hij stond te wiebelen op zijn achterbenen.

Moet je bij zo'n paard er een slof aan doen?
Dat is dan toch echt mijn vraag.


Dan heb je het ook weer over verschillende paarden, want die van mij gaf dus gewoon na 2 keer op.
Dan zul jij wel iets sterker in je schoenen staan dan ik.
Ik was ervan overtuigd dat als ik hem door liet modderen, ik na een jaar een onhandelbaar, onberijdbaar paard zou hebben. Want als hij eenmaal zou weten dat hij mij makkelijk aankan, krijg je dat er haast niet meer uit.
Want ik hou er nooit een van 1.75 Ik voelde dat dat niet goed kwam en dat lukt het ook waarschijnlijk niet want dat paard voelt dat ook.
En dan?
Dan moet je hem verkopen omdat de "combinatie niet goed paste'
of verzin maar een anders smoes waarom mensen soms hun paard verkopen.

Ik ben blij dat ik het toch zo opgelost heb. Ik heb hem allang verkocht en het is nu gewoon een fijn dressuurpaard waar je mee uit de voeten kan.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

silco
Berichten: 130
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: N-B aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:35

1. mee eens, maar je moet altijd proberen om het zonder te doen, en er zijn ook nog lichtere hulpmiddelen. Het probleem is vaak dat er zo maar mee gereden wordt terwijl ze er NIET mee KUNNEn rijden. En dan los je geen problemen op, maar maakt ze erger!!!

2. Er wordt veel te snel naar gegrepen, probeer het eens met goede trainingen en als je zoiets gebruikt met begeleiding erbij!!!

Wat botervlieg zegt ben ik 150% mee eens!!!
Weet je wel wat er met een slof kan gebeuren als je hem verkeerd gebruikt!!!

IEDEREEN DE GROETJUZZ!!!

WIE KOMEN ER ALLEMAAL UIT BRABANT????

silco
Berichten: 130
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: N-B aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:43

Ik heb zelf nu een paard net 4 jaar en een echt puber!! Hij doet omgeving helemaal niks!! je kunt bijv. met een vrachtwaagen over z'n voeten rijden!!
Maar tijdens het rijden en vooral tussen andere, ontploft hij steeds en begint hij te bokken en alle kanten in te springen!!
Ik heb er nu al twee keer mee in het ziekenhuis gelegen. Maar ik "vecht" door, ik geef niet op!
Ook ik gebruik bijv. op de rijvereniging ook wel eens een slof, als ik het aan voel komen, en dan kan ik net die spanning aan.

Dus je kunt ze zeker wel gebruiken als je het maar verstandig doet!!!

IEDEREEN DE GROETJUZZ!!!

WIE KOMEN ER ALLEMAAL UIT BRABANT????

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 10:04

Nou Silco...
Toen ik jou stukje las was het 1e wat ik dacht:
De één zijn dood is de ander zijn brood...
Moet je er trots op zijn om te verongelukken?

Ik ga me verder niet meer in de slofstellingen en discussies mengen welke op deze pagina staan.
Ik zit gewoon tegen een muur te typen.
Telkens wordt er weer op gewezen dat de slof slechts af en toe begrenst en verder loshangt, maar elke keer zijn er mensen die het weeeeeer over in de krul sleuren hebben.
En er bekruipt me een klein beetje het gevoel dat het gros van die mensen nog niet een deuk in een pakkie boter rijdt.

Mijn standpunt is iig meer dan duidelijk Doei, doei

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 10:11

Zep schreef:
Maar om de een of andere reden zitten hier op bokt alleen maar mensen die met zo'n ding kunnen rijden, of die er verre van blijven... Knipoog


Als je dat kunnen in willen verandert, dan onderschrijf ik deze nieuwe stelling van harte! Haha!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers