Veulen met kale plekken, evtl. zomerexeem ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Veulen met kale plekken, evtl. zomerexeem ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-03 02:56

Mijn veulen is nu 4 weken oud en op het moment ziet ze er niet uit Verdrietig ! Ze heeft overal kale plekken; voor op de boeg (daar is het het ergste!), aan de zijkanten, d´r achterbenen....
Iedere dag dat ik kom, zijn er weer plekken bij gekomen Scheve mond !!
De staleigenaresse en ik, piekeren ons helemaal suf hoe dit komt !! Wij zien nl. nooit dat ze zich schuurt ofzo ! Het enige wat ik kan bedenken, dat als ze van binnen naar buiten rent (of omgekeerd) ze tegen de deurpost knalt en daardoor d´r haren afschuurt. Alleen snappen we niet dat ze op de boeg zoveel van die kale plekken heeft Verward !!
Ik heb nu al zitten denken of het misschien zomerexeem is Scheve mond !! Aan de andere kant, hóe herken ik dat precies ?? Dan zou ze toch ook moeten schuren als een van ons erbij is en vooral ook aan d´r manen ??! Daar ziet alles er nog net zo goed uit, zoals het hoort Lachen !! Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn, of vooral ook tips wat ik hiertegen kan doen ??!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 09:16

wiz had ze ook. Ik heb eens goed opgelet en geconstateerd dat het bijtplekken zijn van B'elanna's correctie-bijtjes. Bij de staart begon Wiz te schuren. Bleek dat wormkuur nodig was....aarswormen. Na de kuur niks meer aan de hand bij de staart.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-03 10:15

Dát zou natuurlijk ook nog wel eens kunnen !!
Ik heb het Ynskje alleen nog nooit zien doen, maar ja, ze corrigeerd dan ook erg weinig als er iemand in de stal is !!
Die kleine is net een plakbandje Haha! : erg knuffelig !! Volgens mij vindt Ynskje het heerlijk als er iemand komt om te baby-sitten Schijnheilig !!
Maar hoe kom je er eigenlijk achter of je paard zomerexeem heeft ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 10:36

Is het echt kaal geschuurd tot op de huid of is ze gewoon met dit warme weer snel door d´r veulenvacht aan het gaan?
Zomerexeem is het afschuren van staart en manen tot bloedens toe door een allergie voor een mugje.

Yoehoe, dit is m´n 4000ste bericht Haha!

xXfamkeXx

Berichten: 129
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: de wilgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 10:53

Jesper heeft waarschijnlijkt ook zomer exeem want hij sschuurt altijd! In zijn manen zitten allemaal schilfers en ook in zijn staart. Maar hij heeft verder geen kale plekken. Famke heeft zeker zomer exeem, haar staart en mannen zien er niet uit maar ze heeft verder geen plekken waar ze heeft geschuurd(en de schuurt veel). dus ik denk niet dat het zomerexeem is, want dan zou ze echt super vaak schuren en vast wel een keer als jullie er bij zijn.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 11:23

wodka heeft ook een hele kale boeg! Hij schuurt zich dan ook heel veel. Zodra hij op stal is, begint hij. Ook heeft hij over zijn hele lijf veel jeuk, want hij rolt veel in stal (en ligt dan vast... Zucht).
Bij Wodka is zijn huis wel nog gewoon mooi. NIet korsterig. Gewoon haar er af, en geen wondjes of iets dergelijks. Gewoon een mooi huidje.

Bij zomer exceem schuren paarden zich naar mijn weten zich tot bloedens toe. Weet het niet zeker hoor, maar dat denk ik. De huid zal dan ook niet gaaf zijn, maar met wondjes, kloofjes en korsten.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 22:03

ik heb van de veearts begrepen (hij was er toch, dus heb maar even gevraagd) dat zomerexzeem zich zelden bij jonge veulens openbaart. Wel schuren ze nu meer, vanwege jeuk zomervacht. En natuurlijk die aarswormen.

exzeem is te herkennen aan duidelijke kale plekken bij staart en manen. Veel schilfers (alle paarden hebben wel een paar schilfers, dus echt veel). In later stadium wordt de huid dik en gaat het kapot.

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 09:02

Hee, mijn veulen is ook bijna 4 weken oud en zit ook onder de kale plekken, mn haar hals. Zomerexceem lijkt me uitgesloten; het zijn niet de typische plaatsen. Zijn het bij jou ook echte kale vlekken, geen wonden, geen schilfers? Ik maak me ook een beetje zorgen....bijt de merrie het veulen? Is het een soort van schimmel of schurft of een of andere huidziekte? (heb zelf een topic gestart bij medisch) Laat het me weten als je iets meer weet...

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 14:34

Ziet het er bij jou ook zo uit:

Afbeelding

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-03 18:05

Jammer Maitu, ik zie je foto niet Verdrietig !
Helaas heeft mijn digi het begeven, anders had ik hier wel een foto neer kunnen zetten; de huid is niet kapot, het zijn echt de haren die weg zijn !
Ik zie ook niets waarvan ik denk: "Dát zou het kunnen zijn" Scheve mond !
Ik heb tot-nu-toe niet gezien dat de merrie haar voor aan de boeg bijt (wel op d´r kont Knipoog ). Ik vind het alleen zo raar; als ze daar jeuk zou hebben, moet ze echt in een hele rare houding gaan staan, om daar te schuren !!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 18:16

Heeft ze niet gewoon jeuk omdat ze haar veulenvacht verliest? Dat is meestal bij de boeg het ergst.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-03 22:07

Daar had ik ook al aan zitten denken, maar ze is pas 4 weken oud !! Verliezen ze al zó snel hun veulenvacht ??

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 23:21

Ja Rodin had dat ook, werd eerst op zijn kont en borst een paar plekjes. ZIjn haar ging daar weg en werd er erg donker. Later was dat overal zo, langzamerhand is hij helemaal donker geworden. Nathalie zit naast me en zegt dat Make dat ook had! Kan het dus ook zijn Lachen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 23:23

ja dat kan ook nog. Wiz is van 1 mei en heeft al zeer groot deel van zijn nieuwe vacht.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-03 23:32

Ik zal morgen eens proberen of ik een digi te pakken kan krijgen Knipoog , dan is het misschien wat handiger uit te leggen !!
Er staan nog 3 veulens bij ons op stal, die ook hun veulenvelletje aan het wisselen zijn. 2 Ervan zien er idd net uit als geplukte kippen Haha! , maar die hebben niet van die kale plekken. Die 3 veulens zijn geboren in de periode van begin April, to midden Mei (dus nu tussen de 4,5 en 3 mnd.), die van mij is nú precies 4 weken oud....

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 23:45

ja een foto is wel handig. Heb je in ieder geval goed naar de huid gekeken. Geen beestjes, rode huid, iets wat er uit zou kunnen zien als schurft. Ook in de stal of op de wei geen plekken waar je veulen aan kan schuren op die hoogte? een paal een voerbak o.i.d. ?

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:42

Nou he he, volgens mij moet mijn foto het nu doen Haha!

is dit 'moederliefde' of iets anders

Afbeelding

graag jullie reactie

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:46


Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 11:20

Zo ziet het er idd bij Jaike ook uit, maar dan voor op de boeg !!
Aan d´r hals zijn het maar 2 of 3 plekjes maar die komen volgens mij doordat ze wel eens tegelijkertijd met haar moeder naar binnen in de stal "scheurt" en ze dan langs de boxdeur schuurt.
Zou het bij jouw veulen ook kunnen komen doordat ze tegen de deurpost schuurt bij het naar binnen gaan ?? Ik vind het bij Jaike op de boeg alleen zo raar, omdat ik niets kan vinden waaraan ze zich op die hoogte kan schuren Verward !!