Welke bokkers hebben een hengst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-01 17:12

Ik vroeg me opeens af of er ook bokkers zijn die een hengst hebben. Cool

En hoe oud ze zijn,van welk ras,wat je ermee doet,of hij braaf is of echt hengstestreken heeft etc.En natuurlijk foto s!

Ik zelf heb ook een jaarling hengst,maar vraag me af of ik m straks zal castreren ja of nee.
ik vind hengsten gewoon stoer! Cool


akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 17:15

ik heb ook een jaarling hengst maar ik laat hem wel castreren. het is een tinker. ik wil later gewoon geen problemen hebben.
ook rij ik een 6 jarige tinkerhengst. hij is goedgekeurd voor het stamboek. zoals een aantal zaterdag hebben kunnen zien is hij erg rustig en is het haast niet te merken dat ie hengst is.
maar hij heeft toch wel wat hengstestreken.
ik zelf raad je aan. laat hem castreren. hou geen hengst omdat dat cool staat of stoer. je kunt er grote problemen mee krijgen. en vaak kunnen ze ook niet bij andere paarden in de wei. in ieder geval al niet bij de merries.

liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen!

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 17:18

Ik heb een PRE goedgekeurde dekhengst. Hij heet Imitador II,maar we noemen hem Imatador, Imi, Mattie, Mats etc... Party!!
Hij is 17 jaar, hij heeft hoog in de dressuur gelopen onder Eddie de Wolff v Westerrode. Ikzelf rijd dressuur met 'm (Z nivo) en we doen mee in een caroussel met alleen PRE's. Als het goed is mogen we volgend jaar mei meedoen in de opera Carmen in Amsterdam ArenA! Cool

Groetjes Suzanne

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-01 17:20

Ik heb op stal geen merries staan,dus dat is geen probleem.
Ook heeft hij een goed papier met een kampioensfamilie.
Dan denk ik ook,zou t dan niet zonde zijn hem te castreren?
Hij zou mooie veulens kunnen geven,omdat hij een rasechte originele Shire is.Met de juiste aftekeningen etc. Cool

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 17:24

Op veel stallen willen ze liever geen hengsten, dus dat kan soms een probleem opleveren.
Op zich is het prettiger voor een paard om geruind te zijn, ze kunnen dan veel meer (met andere paarden). Een hengst houden puur omdat het interessant is, lijkt mij geen reden.

Volgend jaar wordt het veulen van onze hengst geboren en als dat een hengstje is laten we hem niet ruinen, tenzij hij niet te hanteren is. We willen later ook met hem shows gaan rijden en hem laten dekken...

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 17:24

sorry...met hem fokken.... Haha! hem laten dekken wordt wel lastig... Haha!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-01 17:29

We hebben een eigen stal met land etc.
Dus kunnen er puur voor kiezen geen merries erbij te nemen.
Hij staat nu met een andere hengst ( van 5 mnd).

Het Shire ras is erg rustig,dus leek mij het wel mooi om hem hengst te laten omdat hij zo braaf zo zijn.

Toch merk ik dat hij graag de baas over me wil spelen en me bang probeert te maken.
Vreemd of is dit normaal?


Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 17:35

Mijn fjordje was ook heel braaf totdat hij 1,5 was. Toen heb ik heel snel de veearts gebeld Haha!
Let wel dat je Shire zo'n 1.70 a 1.80 hoog wordt.
Als die zijn zinnen heeft gezet ..........
Het valt niet mee om een hengst GOED hengst te houden en ook om deze GOEd op te voeden.
Ik denk dat je hem gewoon zolang mogenlijk hengst moet laten, mocht je er echt wat in zien kun je altijd naar de hengstenkeuring.
Als ze hem daar niet moeten dan zou ik hem laten castreren.
Als het echt niet meer gaat laat hem dan castreren dan hebben jullie daar beide weer profijt van. Ik weet ook niet of een hengst ook altijd bij de ruinen kan lopen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-01 17:41

Ja die instelling heb ik ook.
Ik laat hem hengst zolang t gaat.
Wanneer hij gemeen word of onhandelbaar.....
danne..hup de ballen dr af... Clown *LOL*

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 17:46

is t dan eigenlijk niet al te laat?
als ze eenmaal 'hengstenneigingen' hebben is t moeilijk af te leren. denk dat je bij jezelf moet nagaan wat je echt met hem wil. zie namelijk weinig reden om hem hengst te houden zonder dat ie dekt. dan kan je hem beter ruinen is mijn mening.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 17:50

Ik heb ook een hengst (je).
Hij heet Johan en is een rasechte Shet. Hij is nu 6 maanden en is zweetvos met een grote witte kol. Het is wel een dotje, maar hij wordt gecastreerd.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 17:51

Nou bij mijn fjord was het niet te laat in iedergeval.
Het was een beste etterbak(steigeren enz enz), maar 8 weken na de castratie werd het gewoon een oud wijf Haha! hoe meer geknuffel hoe beter.
En nu 1,5 jaar later is het een heel braaf en sociaal dier.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 17:58

Wij hebben zelf 2 welshhengsten.
De ene hengst is een Welsh B van 7 jaar genaamd Sundancer Orinoco Flow van Carolinas Glory Days uit Windmills Caroline. Hij is goedgekeurd voor het engelse stamboek. Maar hij wordt alleen maar ingezet voor particuliere dekkerij.
Verder hebben we nog een 2-jarige Welsh A hengst met de naam Barracks Full Monty van Llewelyn Flash (zo schrijf je dat geloof ik). Deze hengst gaat volgend jaar voor de license en dan gaan we er ook zelf mee dekken

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-01 17:59

Maar hij heeft nu nog zo n iel nekkie,en hoe langer je hem hengst laat,hoe mooier hij wordt.
Shires groeien namelijk door tot en met hun 8e. Party!!

Maar ik denk wel dat als ik hem laat ruinen,hij liever wordt.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 18:00

Ik heb wel een poos een hengst gereden en die was behoorlijk braaf. Alleen soms kreeg hij het ff op zijn heupen. Als je dan maar consequent was, gedroeg hij zich wel. Nee is en blijft altijd nee.

Nu hebben we ook weer een hengst op stal en die staat en rijdt gewoon tussen de andere paarden. Goed corrigeren heeft tot nu toe z'n vruchten afgeworpen: hij kan brullen dat je er kippenvel van krijgt maar verder gedraagt hij zich goed.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 18:02

de meeste paarden groeien door tot hun 8e.
en dat nekje, je kan met de juiste training ook een mooie nek opbouwen.

wist je trouwens dat ruinen langer doorgroeien? energie gaat niet zitten in t hengst zijn.
maar bij een shire maken die paar cm niet zoveel meer uit.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-01 18:02

Wat leuk trouwens om zo te lezen dat jullie hengsten hebben,sommige zijn zelfs al vrij volwassen! Cool

Zijn jullie ook van mening dat hengsten zich mooier ontwikkelen,of is dit maar bij sommige gevallen zo... Verward

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 18:16

Ik heb een 3,5 jarige kWPN hengst. Hij is ongeveer 1.70 m. nu (oei die gaat groot worden!) Hij is een echte macho, weet heel goed dat ie hengst is maar heeft supermanieren. Ik heb hem tot dat ie 2,5 was in een groep met ruinen laten lopen. Daarna heeft ie tot en met zijn 3e met een welsh ruintje gestaan, ging ook prima. Van het voorjaar heb ik hem apart gezet, gewoon voor de veiligheid. Het blijft toch een hengst en als ie wel gaat knokken met een ruin, dat risico neem ik liever niet! Hij staat nu in een grote paddock met hele sterke houten hekken van 2 meter hoog (voorheen waren dit stieren paddocks!) Er staan altijd andere paarden in de paddocks (ruinen en niet hengstige merries)naast hem dus hij staat nooit alleen. 1 stuk van het hek is wat lager en daar staat ie vaak met 1 van de ruinen te "bekvechten" of ze staan elkaar te krabbelen op de schoft. Hoewel hij dus wel een echte macho is, hoeven zijn ballen er van mij niet af. Maar op het moment dat ie link wordt laat ik de veearts nog dezelfde dag komen Extreme duivel Haha!

Je moet wel heel consequent zijn met een hengst. Slechte manieren meteen de kop indrukken, ook al is ie nog maar zo`n schattige veulentje. Ik heb mijn hengst vaak genoeg op zijn nummer moeten zetten, maar het resultaat is wel dat ie me respecteert. Ook kijk ik twee keer zo goed uit bij hem. Ook al is ie nog zo rustig als ik hem uit de paddock haal, ik doe altijd de hengstenketting over zijn neus.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 18:20

ja, dat is het ook....altijd in gedachten houden dat je met een hengst aan het werk bent. Die van mij is ook heel beleefd, netjes, braaf, sociaal etc...maar hij kan het ook zomaar op zijn heupen krijgen. Dan is ie er zelf verbaasd over lijkt wel, maar je kunt zomaar een hap te pakken hebben.

Ik denk overigens dat je met trainen niet snel de nek van een hengst kunt evenaren (wat een hengst al van nature heeft...), maar daarentegen ken ik ook hengsten met een nekje van niks. En tja...om hem voor een nek hengst te laten. Ik denk dat je je beslissing moet maken op basis van zijn gedrag en wat je ermee wilt doen.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-01 18:36

Tsja ik weet nog niet goed wat ik ermee wil.
Ja dressuurrijden sowiso,daar ben ik een fanaat in.
Ook gaat hij later voor de kar,en willen we veel tochten maken met hem.
Zolang hij nog jong is ga ik wat keuringen met hem doen.
Zolang hij te hanteren is willen we hem ook ter dekking stellen.

Dus sowiso veel shows etc. vandaar die twijfel.

Maar aan de andere kant,mijn vader wilt er lekker mee buitenrijden en zo,en aangezien mijn vader geen topruiter is,lijkt t me niet zo slim hem met zo n loeisterke hengst de vrije natuur in te laten gaan!! Haha! *LOL*

Dus voorlopig maar hengst,en wanneer mijn vader fanatiek wordt,dan wordt t (hopelijk) een braaf ruintje. Lovers

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 18:44

Ik heb d'r geen een maar verzorg er twee. Is vast ook wel goed.
Dennis is nu 4 en echt een doetje. Hij zal nooit happen, trappen of iets anders geks doen. Maar met vreemde paarden(vooral merries, natuurlijk) merk je alleen dat hij hengst is. Die kop komt d'r op, neusgaten gaan omwijd en hij gaat dribbelen. Maar daar blijft het ook bij. Dus geen getrek, gerace of andere dingen. Z'n hals is onwijs dik. Die is pas gaan groeien toen hij serieus Tammy begon te dekken(vorig jaar dus, toen hij 3 was). En 't is wel een doorzettertje. Als hij bij Nimber staat wil hij het winnen met vechten/stoeien en anders gaat hij door. Hij is dus ook de baas over Nimber en Dien(en Tammy en Max natuurlijk).
En Max is 3 en ook heel lief en rustig. 'T is wel een mini dus die zijn ff feller dan een grote shet maar echt niet gemeen. Zal ook niet bijten en niet snel trappen(mij zeker niet, hij weet dat ik terug trap). Zelfs bij andere vreemde paarden is hij best rustig. Hij hinnekt alleen maar. Hij is een echt paardJE om te zien. Heel iel en fijn gebouwt.
XXX
Ciska

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-01 18:52

Ook stoer zeg!Die kleine manse hengstjes Cool

Prachtig vind ik dat,die dikke nekken!
Dat vind ik altijd zo mooi... Lovers

Hebben jullie ook een foto van jullie hengst?

Domino

Berichten: 49
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 19:03

Mijn paard was ook hengst tot z'n 5e jaar. Toen werd ik hem zat hem heb 'm gecastreerd. Het is een Appaloosa van de hengst Prins.
Hij begon steeds te gillen en gek te doen, je werd er doodmoe van. Hij stond wel met jonge hengsten in het land, dus niet alleen.
De meeste hengsten vind ik zielig, ze worden heel geisoleerd gehouden.Ik denk dat ze dan liever ruin zouden zijn.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 19:04

voor foto's van die van mij:

http://www.arnd.nl Daarna database en bij 'paard' Imatador aanklikken...daarna verschijnen hele mooie foto's van mijn hengschtie... Cool

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 19:19

Bij mijn verzorgpony staat ook een hengst (mijn ex-verzorgpony trouwens). Hij heet rakker, en het is een echte rakker! Hij is 5 en heeft echte hengstestreken. Sinds vandaag heeft hij weer een nieuw trucje uitgevonden. Op de een of andere manier ontsnapt hij uit z'n bakje........ Zaten we de pony's te poetsen, kwam hij vanmiddag hinnikten aan galloperen en wilde gelijk bij een merrie achterop Bloos
Alleen kan je wel met hem rijden, maar zeker niet met andere merries (het is wel eens voor gekomen dat hij achterop sprong)! Een echte hengst.
Dit is hem trouwens (wel een schatje hé):

[img]../upload/1230/rakker2.jpg[/img] en
[img]../upload/1230/rakker3.jpg[/img]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics, YandexBot en 105 bezoekers