Lange manen vlechten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Lange manen vlechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-03 17:14

Ik heb een paard met redelijk lange manen..
Ik heb de manen eigenlijk nooit gevlochten op stal maar nu beginnen ze een beetje dunner te worden..
Laatst kwm ik de stal in en toen hing achter de rand van de staldeur zeg maar een pluk manen..erg zonde..maar ja.. Scheve mond
Mijn vraag is nu eigenlijk; Wie heeft hier een ook een paard met lange manen en vlecht de manen in de stal..
Groetjes Eva

!Update profiel!


AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 17:24

Ik durf ze niet te vlechten voor op stal of in de wei. Een stalgenootje van mij heeft dat gedaan en had openeens een grote pluk vlecht in haar handen die was afgebroken Bloos! Zo zonde.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 17:32

Afbeelding

Zo staat mijn tinkie er altijd bij! En 1 maal in de 2 weken vlecht ik ze opnieuw! Gaat altijd goed en het groeit nog steeds! Zo gaat het al een jaar goed. Als ik het niet zou doen dan klit het en blijft ze overal hangen!

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-03 17:36

AnneOmie schreef:
Ik durf ze niet te vlechten voor op stal of in de wei. Een stalgenootje van mij heeft dat gedaan en had openeens een grote pluk vlecht in haar handen die was afgebroken Bloos! Zo zonde.


Ja daar twijfel ik dus ook over..maar bij ene paard kan het dus wel..bij de andere niet..ik zal het eigenlijk is moeten proberen en in de gaten houden..

!Update profiel!

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-03 17:37

En asl ik niet zou vlechten blijft ze trouwens ook overal hangen..dus ik ga het misschien wel proberen..

!Update profiel!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 17:42

ik vlecht ook altijd, hij staat 24/7 op de wei met een tinkerjaarling die anders gewoon zijn manen opvreet, volgens mij groeit het goed en het zwiept lekker tegen de vliegen!

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 17:57

Ik doe er bij warm weer een hengstenvlecht in, daar breekt niet zo heel snel erg veel van af, anders is het zo warm, maar normaal laat ik het gewoon loshangen.

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 18:57

Ik heb dus een haflinger met langen manen en weet nog steeds niet na 1,5 jaar wat nou het beste is. Als ik ze ook zo vlecht als irish_lady dan heb ik als ik ze eruit haal na 7 dagen redelijk wat dode haren in me handen. Maar als ik ze los laat worden ze automatisch dunner en korter in de loop der tijd.... Verdrietig
Als hij in de winter op stal staat doe ik wel elke dag opnieuw een hengstenvlecht in en dat werkt heel erg goed. Maar nu staat hij op de wei en gaat de hengstenvlecht er sneller uit, ook kom ik niet elke dag dus kan niet elke dag eentje erin maken.

Siësti van de Rythpluim

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 19:00

De dode haren die er uitkomen als je die vlechten eruit haalt, zijn dezelfde haren die haartje voor haartje uitvallen als je ze los hebt. Doordat je ze in een vlecht hebt, kunnen ze er niet uitvallen, waardoor je dus wat meer dode haren in een keer ertussenuit kan trekken Lachen

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 19:26

Ik vlecht ze af en toe een weekje in, niets aan de hand, en zn manen worden nog steeds langer. Maar ik maak redelijk grote, niet te strakke vlechten. (in totaal maar 4 of 5) Hij heeft dan ook niet zulke dikke manen.

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/


Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 19:29

Juist als ik mijn beer niet invlecht dan kan ik de haren overal vandaan plukken! Dood gaan ze niet in de vlechten dat is een fabeltje! En een hengstenvlecht kun je niet eens maken die zakt meteen weer uit omdat er gewoon te vele manen zijn!

Cantaor
Berichten: 659
Geregistreerd: 13-07-02
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 19:30

Ik zou ze ook wel willen vlechten oip stal.
Maar je hoort toch vaak verhalen dat ze toch jeuk krijgen na verloop van tijd, en als ik eerlijk ben het lijkt mij ook niet zo prettig om dagenlang vlechten in mijn haar te hebben.

Portugal "Here I come"..............

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 19:37

irish_lady schreef:
Juist als ik mijn beer niet invlecht dan kan ik de haren overal vandaan plukken! Dood gaan ze niet in de vlechten dat is een fabeltje! En een hengstenvlecht kun je niet eens maken die zakt meteen weer uit omdat er gewoon te vele manen zijn!


Maar is het niet zo dat je de vlechten niet te lang in moet laten zitten of maakt dat niet uit dan?? Ik heb wel het gevoel dat zijn manen dunner worden als ik er een poosje vlechten in doe... soms (vooral net achter zijn oren) trek ik echt halve plukken eruit die los zitten.
Ik hoor altijd zulke verschillende uitspraken over het vlechten van manen dat ik het zelf ook niet meer weet.

Siësti van de Rythpluim

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 20:13

ik vlecht nooit op stal, in de wei, of met rijden(alleen als het erg warm is)
ben bang dat ie ze eruit schuurt.
maar goed, mijn paard staat op stal, gaat per dag max.2 uur op de wei.
ik borstel ze iedere dag helemaal uit met een gewone haarborstel.
paar keer per week wat mane&tail inspuiten, regelmatig wassen, net als de staart trouwens.
z'n manen lijken alleen maar langer te worden, zijn nu 1.10mtr!!

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 20:32

Nee hoor zo loopt ze al een jaar! En ik heb weinig dode haren. Eens in de 2 weken alles uitkammen en opnieuw vlechten!

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 20:37

Sher heeft ook meestal vlechten in, haar manen zijn redelijk lang, maar ik doe het voornamelijk omdat ze met dit weer anders de hele tijd staat te zweten onder die manen. Met vlechten heeft ze nergens last van, dat lijkt me toch lekkerder.

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-03 21:16

Ok..bedankt voor de reacties..ik denk dat ik maar vlechten ga proberen zoals Irish lady en dan zet ik Matti een tijdje op de wei en in de stal..en dan kijken of ze het heel houdt..voorlopig even een dagje..misschien gaat het wel jeuken?..

!Update profiel!

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 21:18

ik laat de vlechten zo 3 maanden inzitten, zeker met een deken op schuurt het er anders zo af. gewoon 4 simpele vlechten naar benden. manen worden nu langzamerhand ook steeds dikker jeziet er echt een laag bijgroeien. ook zijn ze in een jaartijd een mooi stuk gegroeit, van mij hoeven ze niet veel langer (alhoewel t natuurlijk wel mooi staat Haha!)

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mizsz_Kitty en 80 bezoekers