sedalin is uit de handel hoe denken jullie hierove

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

zelf verdoven van paarden

gelukkig dan het kan
42 (62%)
dit moet alleen een dierenarts kunnen doen
25 (37%)

Totaal aantal stemmen: 67


Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

sedalin is uit de handel hoe denken jullie hierove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-03 17:42

Sedalin is uit de verkoop.
Er is wel een vervanger hiervoor.
Wat is jullie mening over het verdoven van paarden voor bijv. transport
Laatst bijgewerkt door Jurenko op 18-08-03 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 17:45

wedden dat ik er nog wel aan kan komen....

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-03 17:50

Ja dat lukt nu nog wel en er is een vervanger op de markt, Ik ben eigenlijk benieuwd wat mensen vinden van het verdoven van paarden voor bijv. transport.
Vandaar dat ik de poll wat gewijzigd heb.

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 17:56

Ik vond het af en toe best handig, bijv als de parden tandarts kwam, want dat scheelde een hoop ellende. Een vriendin van me heeft het ook nodig voor haar pony als de hoefsmid komt, ze heeft dus nu een stuk of 6 spuiten thuis liggen, zijn toch houdbaar tot 2005 ofzo....

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 18:03

Het is misschien wel handig maar ik denk dat er ook best veel mensen zijn die het zien liggen en meenemen en die dan gewoon geven ipv. het met veel geduld proberen (sorry voor de mensen die het wel goed gebruiken)

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 18:09

Aan de ene kant vind ik het wel goed, tegenwoordig als er maar een paard wat vervelend is wordt er Sedalin in gestopt.

Ik heb het idee dat er te makkelijk mee om gegaan wordt.

Kijk er zullen heus paarden zijn die het "nodig"hebben,maar soms ligt het ook een beetje aan de opvoeding en de manier van omgang.
Niet iedereen zal het hier mee eens zijn,maar dat is wat ik vind !

Wij hebben het alleen standaard in de veewagen liggen,mocht er eens wat gebeuren, een ongeluk ofzo en er is paniek dat je het paard wat kunt kalmeren.
Maar dat hebben we gelukkig nog nooit hoeven gebruiken Haha!

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 18:15

Mits verstandig gebruikt ben ik er niet tegen.
Helaas geldt dit verstandige gebruik maar voor weinig mensen.

Ik vind het idee van curly2day om het standaard in de veewagen te hebben wel okee.

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 18:25

Ik heb trouwens niet gestemd omdat ik eigenlijk een "gulden"middenweg zou willen zien,maar denk dat dat niet mogelijk is.

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 18:34

Ik ben het ook wel met jullie (Sting, curly2day en kiara) eens hoor! Wordt veels te vaak gebruikt als het onnodig is....

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 18:45

Ik verdoof vrij snel. Vooral met scheren. Nu doe ik het al een paar jaar rustiger aan maar ik heb winters gehad dat ik 50 (ofzo) paarden moest scheren dan ga je niet lopen etteren. Kijk moet ik er nu eentje scheren dan kijk ik eerst hoe die reageert en dan pas beslis ik wel of niet verdoven. Maar ik kan vrij snel zeggen dat de sedalin maar gepakt moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 18:49

Zoiets al sedalin moet gewoon vrij blijven.
Vooral voor die jonge beesten met bv scheren wat heb je eraan om ze helemaal over de zeik te helpen, gaat het de keer erop echt niet makkelijker van.

En net wat gijsenkim zegt op handelstallen heb je niet altijd de tijd om ze er rustig aan te laten wennen.
Ze staan te koop en moeten netjes voor de dag komen.
En dan is voor beide partijen het een stuk veiliger om ff wat te verdoven.

maar uiteraard, niet bij elk hakkefietje gaan gebruiken, want gezond is het nog steeds niet.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 18:50

Ik gebruik het nog steeds, ik heb een paar spuiten Sedalin gekocht die idd houdbaar zijn tot ver in 2005. Vooral voor transport van lastige/onrustige paarden vind ik het erg prettig, voor andere doeleinden gebruik ik het zelden. Komend weekend moeten we Aquila ophalen en die is zowiezo niet de makkelijkste op de trailer, laat staan als ze net gespeend is van haar veulen. Dan is een spuitje Sedalin ideaal, mocht dat nog niet helpen dan kunnen we altijd de veearts nog laten komen Knipoog .

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 18:52

gijsenkim schreef:
Ik verdoof vrij snel. Vooral met scheren. Nu doe ik het al een paar jaar rustiger aan maar ik heb winters gehad dat ik 50 (ofzo) paarden moest scheren dan ga je niet lopen etteren. Kijk moet ik er nu eentje scheren dan kijk ik eerst hoe die reageert en dan pas beslis ik wel of niet verdoven. Maar ik kan vrij snel zeggen dat de sedalin maar gepakt moet worden.


Tja, dan wordt het misschien anders, maar zelf........ik weet niet.
Het komt denk ik ook omdat ik nog nooit zulke situatie's mee gemaakt heb.
Ik heb er maar 1 Haha!
En die scheer ik nooit want die staat dag en nacht in de wei en heeft zijn haren 's winters nodig

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 19:09

Ik ben ook voor verdoven! Ik werk ook op een handelsstal en dan is er vaak geen tijd om er heel lang over te doen. Het is ook veiliger en voor jonge of angstige paarden gewoon beter om ze te verdoven. de wereld ziet er dan net even wat rooskleuriger uit.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 19:11

Ik denk dat een spuit sedalin in de ehbo-kist in ieder geval geen kwaad kan. Vooral niet als er wat aan de hand is en het paard moet rustig blijven. Ongeval tijdens transport of wat dan ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 19:14

Maar tijdens ongeval, of wanneer je paard al gestresst is, helpt sedalin niet meer.
Als je pech hebt werkt het dan zelfs averechts.
Sedalin moet je echt al geven als je paard nog rustig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 19:23

Maar je kunt gewoon tranquigel nemen, dat is exact hetzelfde, alleen het is niet gedeponeerd voor paarden. De veearts geeft je dit nu mee als je om sedalin vraagt.

Echt lastige etters laat ik in het bloed spuiten bij scheren. Ze gaan daar alleen vaak wat van zweten dus je moet dan heel snel werken.

Veiligheid gaat altijd voor.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 19:31

runningkawa schreef:
Maar tijdens ongeval, of wanneer je paard al gestresst is, helpt sedalin niet meer.
Als je pech hebt werkt het dan zelfs averechts.
Sedalin moet je echt al geven als je paard nog rustig is.

Dat is helemaal waar...
Je hebt gelijk!

Maar toch blijf ik erbij dat het altijd handig is om het in de buurt te houden!

nygwen
Berichten: 59
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 19:31

julie hebben allemaal gelijk maar het verschil met jullie en hobbyruiters is dat jullie wel weten waar je mee bezig bent en de meeste dus absoluut niet en er dan ook maar wat van dat spul er in proppen wat natuurlijk voor gevaarlijke situaties kan leidener valt genoeg te bedenken!
Ik heb het altijd raar gevonden dat elke gek dat spul gewoon in de winkel kan kopen terwijl een dierenarts er weet ik veel lang voor gestudeerd heeft om te mogen verdoven.
Nogmaals als je weet waar je mee bezig bent is het hardstikke handig bij jonge paarden bij bv. scheren. Ik denk als je je veearts belt dat je het zo kunt komen kopen toch?
Trouwens het paard van mijn vriendin is zadelmak gemaakt met dat spul bij een profecioneel bedrijf wat vinden julie daarvan, het ppard was alleen maar bang en had wat meer tijd nodig. Toch maar naar een andere ruiter gegaan en daar heeft het beest geen stap verkeerd gezet

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 19:40

Tja een paard inrijden met Sedalin gaat mij een beetje te ver. Ik zou er ook niet op gaan zitten.

Ik heb maar eenmaal een vervelende ervaring gehad en dat was met een paard die er een allergische reactie op kreeg.... Die lag als in een soort van coma zwaar zwetend en zwaar ademend in zn box......... dacht echt datie het loodje ging leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 19:55

Inrijden met sedalin vind ik echt onzin.
Is ook vaker om het baasje gerust te stellen dan het paard.

Ken ook een plaats waar ze dat standaard doen, niet mijn manier.

Gewoon netjes opbouwen en je kunt bijna op elk paard zo opstappen en wegrijden.

prompter

Berichten: 11069
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 20:02

Ik heb sedalin nog nooit nodig gehad (en dat met die "knettergekke" dravers Haha!), ik vind het geen probleem dat het niet meer verkrijgbaar is. Sommige mensen gebruikten het echt voor de onnozelste dingen. Laat die eerst maar eens met paarden leren omgaan Extreme duivel

pmarena

Berichten: 48093
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 20:09

Ik vind het wel beter als niet iedereen een verdovend middel zomaar in de winkel om de hoek kan kopen.
En dan dus vooral voor de simpele zielen die voor elk wissewasje meteen met de Sedalin in de hand klaarstaan...

Ik weet totaal niet hoe het nu gaat hoor , maar het mooiste lijkt mij een soort apotheek-aanpak , dat je dus echt aan de dierenarts of in de DA-praktijk zo'n verdovend iets kan krijgen.

Dat verhelpt natuurlijk ook niet alles , maar dan heb je toch wat meer zicht erop denk ik , kan iemand tenminste nog eens vragen waarvoor je het van plan was om te gebruiken

ik zie Sedalin eigenlijk hetzelfde als een slofteugel , je kunt er ook de tijd voor nemen zodat het goed komt ZONDER , maar als je direct resultaat wilt zonder gedoe en ergernis , dan is MET zeker een uitkomst.

Ik zal het iig niet gauw gebruiken

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 20:26

Wel lastig, ik moest het altijd halen als de paardentandarts kwam, want die komt altijd met zo'n mechanische slijper, dat maakt nogal een herrie, veel paarden zijn daar bang voor. Dat lijkt me ook niet verstandig om zonder een middel zoals Sedalin te doen... wordt nogal een bloedbad dan lijkt mij >;) De volgende keer maar gewoon naar de dierenarts dan...
Ik vind het ook onzin om het te gebruiken bij het inrijden, denk je dan dat-ie de volgende keer dat je erop gaat zitten niet gek gaat doen zonder dat spul? Rolleyes

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 21:58

Ik wist niet dat er een vervanger voor was, ik dacht dat ze domweg sedalin van de markt hadden genomen. Hoe heet die vervanger dan?
Ik vind het fijn dat er een licht verdovend middel is, dat je zelf kunt toedienen. Voor de mensen die een paard hebben dat kreupel is en waar geruime tijd mee gestapt moet worden is Sedalin echt een uitkomst. Het houdt de paarden handelbaar, en haalt de scherpe kantjes er van af. Als een paard met een blessure loopt, maar tijdens het stappen loopt te stuiteren, doet dat het genezingsproces geen goed.

Voor de rest met vervoeren of scheren, daar kan aan gewerkt worden. Als je de tijd er voor neemt en oefent, is Sedalin in veel situaties niet nodig. Maar een paard rustig houden met een blessure...ga er maar aanstaan!