Zijwaartse hulpen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Zijwaartse hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-03 16:37

Het paard waar ik op rijd is (ondertussen) goed aan het been, maar zijwaarts bijvoorbeeld vind ik niet echt goed gaan, ze gaat niet zijwaarts genoeg... hoe leer je een paard beter reageren op de zijwaartse hulpen?

Druk druk druk... Knipoog


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 17:54

Begrijpt ze wel wat je wil (oftewel is ze wel echt aan het wijken)? Als ze dat weet zou je denk ik het beste kunnen bijtikken achter je kuit, om zo de hulp te versterken. Op moment dat ze braaf wijkt is het goed.

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 22:23

bij het wijken moet het paard niet alleen goed reageeren op been hulp maar ook op gewichts hulpen. ga tijdens het wijken iets aan de buitenkant zitten dus de richting waarop je gaat. niet te veel enkel je gewicht verplaatsen.
en dan is het een kwestie van belonen en langzaam aan meer vragen door iets meer druk. reageerd ze niet even een schopje reageerd ze dan nog niet even een goede schop en dan als ze het doet belonen en belonen.

groetjes

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 22:33

josien schreef:
reageerd ze niet even een schopje reageerd ze dan nog niet even een goede schop en dan als ze het doet belonen en belonen.

groetjes


Sorry, maar ik ben niet zo van het keihard schoppen van mijn paard. Zoek eerst het probleem bij jezelf en dan pas bij je paard. Wat nou als dat paard het niet begrijpt? Wat bereik je dan met zo'n harde schop?

Heb verder overigens niks op jouw aanpak tegen Haha!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:31

Nooit gaan schoppen. Je wil lichte hulpen geven, niet steeds zwaardere en dat gebeurd wel als je gaat schoppen.

Als ze begrijpt wat je bedoelt idd een tikje achter je been geven. Zelf wel goed rechtop bliven zitten, alleen je gewicht naar je buitenzitbeenkknobbel verplaatsen.

Probeer het anders eerst op een volte. Die dan groter en kleiner maken op je beenhulpen. Ga met je gewicht op je buiten (of binnen als je naar binen gaat) zitbeenknobbel zitten. Als hij helemaal niet reargeerd een tikje achter je been en desnoods iemand er bij laten lopen die hem de juiste richting op helpt.

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:41

[quote="laurae"]Nooit gaan schoppen. Je wil lichte hulpen geven, niet steeds zwaardere en dat gebeurd wel als je gaat schoppen. quote]

Daar ben ik het niet mee eens. Als je paard niet voorwaarts is op je been moet je dan altijd maar lichte hulpen blijven geven? Ik zou zeggen gebruik eerst een lichte hulp, reageert je paard niet dan geef je een grovere hulp omdat het misschien niet begrepen wordt. Vervolgens kun je weer beginnen met een lichtere hulp. Dit doe je echter al tijdens het inrijden dus wanneer je hier tijdens het wijken problemen mee hebt dan zou ik eerst weer beginnen met het voorwaart maken voor het been.

Wijken bijvoorbeeld is een voorwaarste oefening. Het is niet de bedoeling dat je paard kaarsrecht naar de hoefslag loopt. Laat zowieso de voorhand voor gaan en kijk zelf heel goed waar je wilt eindigen. Doe in het begin niet meer dan 5 meter en bouw dit langzaam op. Om het makkelijker te maken kun je in het begin je paard beter vanuit de bocht de zijwaartse hulp geven, zoals je het op de volte zou doen. Doet je paard dit goed dat kun je beginnen het recht te stellen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:48

Focus is heel belangrijk. Als jij heel sterk met je hele lichaam de richting aangeeft die jij op wilt gaan is het voor je paard steeds moeilijker om daar niet in mee te gaan. Bovendien is het ook een stuk duidelijker.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 11:31

ik moest van mijn instructrice ookbij tikken omdat hij zn kont niet goed meenam, ik denk dat t hij niet genoeg zijwaarst gaan ook helpt.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:27

Lientie schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. Als je paard niet voorwaarts is op je been moet je dan altijd maar lichte hulpen blijven geven? Ik zou zeggen gebruik eerst een lichte hulp, reageert je paard niet dan geef je een grovere hulp omdat het misschien niet begrepen wordt. Vervolgens kun je weer beginnen met een lichtere hulp.


Nee: lichte hulp, niet reargeren is een tik of een prik met een spoortje.

Verschil is dat als je hardere hulpen gaat geven, je op het laatst steeds grotere hulpen moet geven voor hetzelfde effect. Dat omdat het onderscheidt tussen hulp en correctie niet voldoende duidelijk is.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:11

Als je paard de achterhand niet genoeg meeneemt tijdens het wijken, moet je de buitenschouder meer begrenzen zodat hij rechter blijft. Altijd de voorhand voor de achterhand plaatsen, niet andersom!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:40

ik bedoel niet dat je altijd moet gaan schoppen om hem opzij te krijgen. ik zelf zou van af de grond gaan werken. maar omdat jij dat waarscheinlijk niet weet hoe dat moet en dat heel moeilijk is uit teleggen heb ik dus gezegt als hij niet luisterd een hardere hulp gaan geven. als je echt moet gaan schoppen om hem opzij te krijgen ben je inderdaat verkeerd bezig. de pony moet leren te reageeren op je hulp. ik weet niet of jee met spoor rijden want met spoor kan je natuurlijk niet gaan schoppen. dat is nog erger als je hem zonder spoor fiks moet schoppen. het paard past zich aan op de mate waarop een hulp word gegeven. mijn paarden zijn heel licht op de hulpen. ik rijd dan ook zonder spoor. en dit heb ik bereikt door vooral consequent te wezen en dan ook duidelijk belonen als het goed was.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Cenna
Berichten: 24
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 21:36

Kent jouw paard ook wel de eenzijdige kuithulp? Deze wordt nl. gebruikt voor het wijken, buigen en overige zijgangen. Het hulpmiddeltje wat ik altijd gebruik is: Rij over de A-C lijn en stop voor A. Jouw paard kan niet meer vooruit. Geef een eenzijdige kuithulp en geef de richting aan met teugel. Gaat het paard opzij beloon het uitbundig. Doe dit een aantal keren zodat ze begrijpt wat van haar verlangt wordt. Wordt nooit boos wanneer het niet lukt. Wanneer ze gewend is aan de eenzijdigekuitdruk kan je gaan wijken. Let echter wel op dat het paard rechtgesteld is met een hele lichte stelling naar binnen.

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 22:35

nog meer basis rijden . en op de volte gaan wijken dat is nog wel het simpelste.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 22:58

Waarschijnlijk is het geen onwil maar snapt ze gewoon niet dat er ook zijwaarts bestaat.
J
e kan het haar aan de hand leren als voorbereiding, of haar eens tegen een hek zetten (voorwaarts kan dus niet) en dan een stapje zijwaarts vragen. Zo gaat ze leren dat jou eenzijdige beenhulp, maar nog belangrijker, je gewicht en focus, zijwaarts betekend.

Ik heb een video van Pat Parelli waarin zijn leerlingen het heeel overdreven moeten proberen:
(je wilt wijken naar rechts, um voor het linkerbeen he? ben niet zo engels ingesteld)
rechterhand wijst naar rechts, van de hals af, je kijkt waar je heen wilt, dus schuin naar rechts, je steekt je rechterbeen heeeel erg af en je linkerbeen drijft op zn plaats. Met je gewicht duw je als het ware tegen zijn linkerhelft, zodat deze naar rechts gaat.
Echt, ik was altijd aan het klungelen met wijken, maar na deze oefening begreep hij het in 1 keer.
Natuurlijk kan je het hierna steeds minder opvallend doen.

Wat ook wel eens werkt, van de binnenhoefslag naar de hoefslag een paar pasjes proberen. Vaak willen ze graag naar de hoefslag, dus dat is dan je voordeel.

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-03 15:48

Nou, ze kan wel wijken hoor, maar ze doet het niet altijd Knipoog
Ze neemt bijvoorbeeld de achterhand niet genoeg mee, maar als ik het dan meer begrens dan wil ze weer niet wijken maar rechtdoor gaan... en ja, misschien ben ik dan wel onduidelijk hoor, kben ook niet perfect Knipoog

Druk druk druk... Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers