aan de teugel probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

aan de teugel probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-03 13:50

waar mijn paard staat staat ook een ruin die ik af en toe eens rij aangezien zijn bereidster niet zoveel tijd heeft , het beestje is 18 inmiddels . Hij heeft eerder altijd m gelopen . Maar hij heeft een tijdje vast gezeten en kon daardoor niet normaal draven , sprong gelijk in de galop aan . Hij is nu losgemaakt door een fysio en het draven gaat nu weer goed , doordat we hem eerst veel voorwaarts wouden rijden om de draf er weer goed in te krijgen is er niet veel aan de teugel gereden .
Nu het allemaal weer beter gaat moet hij ook weer wat meer naar beneden gaan lopen , maar dit wil niet , af en toe heb je hem er bijna maar dan is het net alsof hij kleine knikjes omhoog geeft zodat je hem er dus niet mooi houd . Hoe pak ik dit het beste aan , onder het rijden ben ik zoveel mogelijk aan het spelen met mijn handen zeg maar , maar hij geeft gewoon niet na .

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 14:25

Je moet 'm naar je hand toe drijven, niet zomaar een beetje er aan zitten trekken. Zeker niet gezien zijn verleden. Probeer hem gewoon ontspannen voorwaarts neerwaarts te rijden, met een zachte en ontspannen hand.

Verder wil ik niet vervelend doen: maar als een M paard zodanig vastgereden is dat ie niet eens meer wilt draven, is ie toch wel heel behoorlijk in elkaar gereden...

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 16:10

ik ga met Britty mee.
maar ik denk dat als je gewoon met veel geduld en ontspannen rijden dat je paard steeds meer je hand op gaat zoeken en nageeflijk gaat lopen.het zal wel meer tijd kosten,omdat het paard al 18 is.
succes!

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-03 16:40

toen ik hier op stal kwam zat hij al vast en werd en niet meer mee gereden , dus hoe er voortijd opgereden werd zou ik niet weten , En dan wil ik niet vervelend doen , maar ik heb in mijn stukje niks gelezen over trekken , misschien dat je iets verkeerd interpreteerd , maar als ik hem rijd doe ik meestal eerst alles op een 'los' teugeltje en dan pas na een kwartiertje ofzo probeer ik hem wat meer op te nemen .
Enne ik ben echt wel bezig met voorwaarts neerwaarts zoals er staat hebben we hem ook eerst vooral voorwaarts gereden .

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 15:59

shiana schreef:
Hoe pak ik dit het beste aan , onder het rijden ben ik zoveel mogelijk aan het spelen met mijn handen zeg maar , maar hij geeft gewoon niet na .


Bij het lezen van "zoveel mogelijk spelen met mijn handen" denk ik in ieder geval niet direct aan een ontspannen zachte hand. Je zal heus niet aldoor zitten trekken, maar jouw paard (of in dit geval: waar je wel eens op rijdt) heeft waarschijnlijk geen vertrouwen in de ruiterhand. Een paard wilt niet zomaar helemaal niet meer draven, daar zit een verleden achter. Hij is, denk ik dan, altijd met een behoorlijk harde hand gereden. Hij moet weer vertrouwen opbouwen met de ruiterhand en het bit, dus probeer zoveel mogelijk stil te zitten. Werk er op een rustig tempo aan. Maar als je maar af en toe op dit paard rijdt, zal het waarschijnlijk wel langer duren.