Mening met argumenten graag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Transport beschermers zin of onzin?

Ik ga nooit weg zonder!
35 (55%)
Bandageren is in mijn opzicht genoeg..
11 (17%)
Met bloote beentjes de trailer op kan geen kwaad..
17 (26%)

Totaal aantal stemmen: 63


Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Mening met argumenten graag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-03 19:00

Transport beschermers,

Wel of niet?

Ik ga met mijn paard op vakantie en ik wil ze best aanschaffen, maar het zal voor 1x per jaar zijn en misschien volgend jaar voor wedstrijden en vakantie..

Ik zit er over te denken om deze keer te bandageren rondom en misschien volgend jaar als ik wedstrijd ga rijden die dingen te kopen..
Maar ik hoor graag de mening en argumenten van anderen..

Ik zit te denken aan de pagony tiger transportbeschermers van Divoza, 49.95 geloof ik.. Past leuk bij mijn dekens.. Is dat duur?


kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 19:12

ik heb een ijsje en eigelijk zie je ijslanders nooit een beenbeschermer of wat hoogstens een staat beschermer, maar da´s dan ook alles.
verder ook nog geen enge dingen mee gemaakt of gehoord van ijslanders die iets op gelopen hebben.
ik weet natuurlijk niet hoe je paardje in de trailer staat, maar ik heb ze dus nooit om.
kijk mensen niet raar aan als ze hun paarden wel inpakken, maar ikke doe het dus niet onzin of zin??? tja

tja....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 19:15

Ik gebruik geen transportbeschermers om dat zowel Händell als Ilindra dan de hele weg bezig zijn ze er weer af te schrapen en dat al heel wat bandages en beschermers heeft gekost.
Zet ik ze gewoon "bloot" in de trailer staan ze wel rustig.
Ik heb wel eens zitten denken aan die hele harde met vilt erin maar vind ze erg duur en vraag me af hoe de pasvorm is van zo´n hard plastic geval.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 19:16

Je kunt rondom bandageren, met van die grote vilten onderlappen.
Voorkomen is beter dan genezen Lachen

Brabantse Fries ;)

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-03 19:18

Die harde plastice dingen vind ik maar vreemd, paard moet er toch nog wel mee kunnen lopen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 19:30

Ik pak mijn merrie helemaal in, maar die reageert dan ook niet raar op beenbescherming.

Nu transporteer ik haar niet zo vaak, en ik denk dat je de neiging hebt om makkelijker te worden als je je paard dagelijks zou moeten vervoeren.
Maar al is het voor mijn eigen gemoedsrust, beenbeschermers moeten om...

Je suis Charlie.

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 19:34

ik vervoer mijn pony zo'n 2 keer per week en hij gaat toch echt wel vierkant in de bescherming hoor, je paard of pony hoeft maar een misstap te doen bij het in/uit laden en zijn been ligt open.
Ik denk ook echt niet dat een ijslander zich minder snel bezeerd dan welk ander ras dan ook!
Bandageren zou ik in ieder geval doen.
Ik vind transportbescherming dus zeker geen overbodige luxe, zinvol dus Lachen

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 20:00

ik doe meestal reisbandages met onderlappen. ik heb het gevoek dat mijn paarden die transportbeschermers neit fijn vinden ze glijden een beetje om het been en vooral ahcter tot aan ade hak vinden ze neit fijn zitten.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 20:03

idd rondom bandageren, met dikke onderlappen. Die vertrouw ik toch wat meer als een paar van die transportbeschermers, het kan aan mij liggen, Schijnheilig maar ik heb het idee dat die dingen afzakken. Ik zou een paard niet zo snel kaal op de wagen zetten, omdat ik heb gezien dat je een leuke winkelhak in het paard eraan over kan houden als ie net naaste de plank stapt Scheve mond

prompter

Berichten: 11040
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 20:12

Ik vind de meeste transportbeschermers veel te dun, neem ze maar eens tussen duim en wijsvinger, je drukt ze zo plat! Geeft niet echt veel bescherming!

Mijn hengst heeft nooit wat om zijn benen in de trailer, die beweegt zich nauwelijks en vindt dingen om zijn benen vreselijk hinderlijk. Mijn merrie is wat drukker, bij langere stukken doe ik daar dikke lappen met bandages overheen om, maar wanneer we bijvoorbeeld even naar de kliniek gaan of een buitenritje in de buurt gaan maken, krijgt ze ook niks om, op korte ritjes is ze ook heel rustig.

Extremely rare and Beyond Compare

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 23:21

Wij hebben transportbeschermers voor Rowan en die heeft hij ook altijd om als we reizen. Omdat hij rondom is beslagen gaat het ons vooral om de kroonranden, als hij een keer een voet optilt in de bocht kan het niet zoveel kwaad als hij wat klungelig neerzet. Hij vind ze niet erg (gaat er wel overdreven van lopen, maargoed, dingen zijn ook niet om mee te lopen) en ik was maar wat blij dat hij ze omhad die keer dat hij zich bij het uitladen te vroeg om wist te keren en rechtsachter van de klep gleed.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 23:25

Ik doe ze nooit om, meestal hebben ze wel bandages of peesbeschermers om ofzo.
Omdat ik 3/4/5 x per week wegga is om komassen om te doen er een beetje uitgeslopen (bestaat dat woord ook Haha!? )

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 23:29

kheb ze net nieuw gekocht en doe ze gewoon standaard op, als er iets mis gaat zijn de beentjes het meest kwetsbaar...

Mijn lieve Rikje heeft een nieuw baasje...

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 00:15

Meestal staan die van mij kaal op de trailer, als ik ver weg moet(ongeveer 1,5-2 uur) dan bandageer ik.
Transportbeschermers heb ik niet (meer)...die trappen ze er onderweg toch af En die dingen zijn zo dun, daar gaan ze zo doorheen met die ijzers...

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 00:23

Ik heb die harde plasticken met vilt erin. Ze zijn super! Been en kroonrand en hoef worden beschermd. Ik vind ook vooral het in- en uitladen een gevaar en ook als ze eens druk zijn op de trailer dat ze dan niet zichzelf kunnen trappen. Geef me een goede reden om ze niet om te doen!

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 00:26

een goede reden om het niet te doen: Sommige paarden proberen ze de hele weg eraf te werken. Lekker rijden hoor...Knipoog
De kans dat ze zich blesseren is in mijn ogen dan groter dan zonder bescherming

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 00:35

Achter transportbeschermers, voor peesbeschermers, en op korte afstanden alleen peesbeschermers. Hij schraapt ze stuk om de voorbenen, springschoenen ook, dus dan liever neopreen beschermers die mooi om de kogel sluiten.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 02:39

Als je je paard nooit bandageerd o.i.d en dan ineens tijdens zo'n rit wel, dan is dat raar en kan ze daardoor dus onrustiger worden.

Julius heb ik altijd vervoerd zonder transportbeschermers of wat dan ook.
Met Barley heb ik ze wel aangeschafd. Dat was/is zo'n omstuimig ding.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 07:22

ik gebruik altijd transportbeschermers. HIj staat niet altijd rustig dus dan vind ik dat wel zo veilig. Staat ie wel rustig dan zou ik het nog doen. Als je eenmaal een paard net naast de laadklep hebt zien gaan met uitladen dan weet je waarom.
Die van mij staat ook niet vaak op de trailer en eerst had ik ook geen transportbeschermers. Ik bandageerde hem dan vierkant met onderlappen en dan ook nog voor springschoenen aan.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 07:30

Altijd met rondom bandages en springschoenen en vaak vervang ik de bandages voor pijpkousen.
Wij rijden wel rustig en mijn paard gedraagd zich prima. Maar er zijn heel wat idioten op de weg die er geen rekening mee houden dat je een trailer rijdt. Wanneer je voorgangen bijv. op de rem vliegt en je moet zelf flink remmen kan je paard zich lelijk bezeren. Dan is bescherming heel prettig.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 09:41

Transportbeschermers vind paardlief helemaal niets (vooral achter niet). Rijden nu in de trailer met peesbeschermers, strijklappen en springschoenen.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 10:11

Mijn Fjord krijgt rondom transport beschermers om.
Dit vindt ik veiliger.
Hij probeert ze er niet af tehalen.
Zou hij dat wel probren dan zou ik ze niet om doen.
Dan is het een keuze tussen 2 kwade.

Mijn veulen doe ik niets om de benen.
Het liefst wel maar ik kan ze niet eens bij hem om doen.
Het veulen is nog bijna geheel groen en raakt al bijna in paniek als ik zijn hoeven probeer uit tekrabben.

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 10:39

Geen echte mening. Zonder staan ze beduidend stiller, maar omdat 1 zich laat vallen gaan ze toch wel om. Het risico dat hij zichzelf of de ander verwond is gewoon te groot. Vroeger deden we het nooit, maar als je dan een paard met een flinke beenwond van de trailer haalt dan haal je je dat ook niet meer in je hoofd!
Kleine stukjes of na een wedstrijd gaan wel zonder, het is anders gewoon zó heet, en na een wedstrijd zijn ze beduidend rustiger Haha! Hoewel, laatst had Joop 10 min op de trailer gestaan, 1x gestommel gehoord en ja hoor, hij had een wondje op de kroonrand. Niets ernstigs, maar dan kan het dus ook.
Ik weet het niet zo goed, aan de ene kant wil je geen kreupel paard riskeren, maar aan de andere kant is die hitte ook niet zo heel erg goed. Ik heb al een keer een bijna-paard-weg ervaring gehad met een ontsteken pees door bandages, en dat wil ik ook echt absoluut niet meer!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:16

Ik heb op de manege wel een stel transportbeschermers maar heb ze eigenlijk nooit omgedaan bij mijn (huidige) paard.
Ik dat het er ook vanaf hangt hoe lang je reist, of je paard een beetje rustig is en of ze alleen of met meer op een trailer/wagen staan. En gewoon of je het zelf nutig vindt Lachen

Als je denkt dat je ze later nog vaker gaat gebruiken zou ik er een paar aanschaffen.
Maar als je ze alleen voor de vakantie gaat gebruiken zou ik zelf gewoon bandageren of misschien een paar leren van iemand anders.

Veel plezier op vakantie Knipoog

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:21

Transportbescherming vindt ik van paard afhankelijk.

Veel bewegende paarden doe ik liever transportbescherming om.
Ook paarden die niet echt graag de trailer opstappen doe ik bescherming om. Gewoon de lage met klittenband.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kopmeeuw en 96 bezoekers