mond sperren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

mond sperren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 16:55

Hoi,

ik ben gewoon benieuwd wat je moet doen als je paard z`n mond spert uit verzet (dus niks medisch).
Forrest doet dat niet ofzo maar ik ben gewoon benieuwd want in een topic over het sperriempje zei iemand: "als ik geen sperriempje omdoe spert mijn jonge tinker zijn mond daarom doe ik hem om". (ongeveer dan he?)
Als reactie kreeg zij daarop:"dat vind ik geen oplossing, dat is verdoezeling van je probleem."
Maar hoe los je dat dan op???
ik ben erg benieuwd.

groetjes, Spoekie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 17:00

leren je paard op de zit terug te laten komen.
Aan touw trekken heb je niks, want dat wint je paard toch.

Ook zorgen dat je je handen stil hebt, maar niet vast, want ook daar wil een paard zich aan onttrekken. Logisch uiteraard.

En ook een niet te scherp bit,
vaak worden bij dit soort paarden maar scherpere bitten ingehangen, terwijl de mond open doen, of tegen je hand in trekken alleen maar duidelijk maken is, dat het pijn doet.

Allemaal duidelijke seinen en voor de ruiter een noodzaak om er een oplossing voor te zoeken
En dat is niet de neus/sperriem vaster trekken, of een scherp bit inhangen.
maar naar je eigen rijkunsten kijken.

Met andere woorden goed les volgen.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 19:01

runningkawa schreef:
leren je paard op de zit terug te laten komen.
Aan touw trekken heb je niks, want dat wint je paard toch.

Ook zorgen dat je je handen stil hebt, maar niet vast, want ook daar wil een paard zich aan onttrekken. Logisch uiteraard.

En ook een niet te scherp bit,
vaak worden bij dit soort paarden maar scherpere bitten ingehangen, terwijl de mond open doen, of tegen je hand in trekken alleen maar duidelijk maken is, dat het pijn doet.

Allemaal duidelijke seinen en voor de ruiter een noodzaak om er een oplossing voor te zoeken
En dat is niet de neus/sperriem vaster trekken, of een scherp bit inhangen.
maar naar je eigen rijkunsten kijken.

Met andere woorden goed les volgen.


dankje!!! heb ik weer iets geleerd Knipoog Haha!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 21:23

Kan het ook niet zo zijn dat het bit niet goed ligt? Te hoog of juist te laag? Of een verkeerd bit, misschien heeft ie een hekel aan een trens, of is het bit te dik of juist te scherp. Als ik westernfilms zit te kijken valt het me op dat die paarden zo vaak met de mond open lopen. Dat geruk aan die teugels is zó fout en dat terwijl je juist in het western rijden geacht wordt meer op je zit te rijden (dacht ik).

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 11:08

een paard die zijn mond open spert is in verzet tegen het bit. zachtjes spelen met het bit zonder de druk weg te halen en als hij dan nageeft de druk weg halen als beloning.

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 21:54

sperriem! zegt al genoeg denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 22:23

en dat zegt nog meer over jou

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 23:15

Kijken waarom hij zijn mond spert. Dat hij het uit verzet doet toont aan dat je het probleem bij jou moet zoeken en niet bij het paard!

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 19:55

MIjn merrie deed haar mond helemaal niet open, maar toch raadde mijn instructriese mij aan een sperriem erop te zetten. Dat deed ik dus braaf, en het resultaat was dat ze veel gemakkelijker in de mond was. En ze deed hem dus niet eens open. Wat er dan precies gebeurd weet ik niet, maar het helpt wel. Enneh even ter verduidelijking, een sperriem is geen martelwerktuig hoor, gewoon een lage neusriem bij een hoge. Lage neusriem doet imo het zelfde, alleen vind ik dat geen porum.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 19:58

Maar als je de lage te strak doet is het ook niet paardvriendelijk.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 20:01

Nee idd. Ik heb altijd geleerd dat er bij een lage neusriem 2 vingers tussen moeten passen. Nou geld dat volgens mij niet voor de sperriem, weet niet waar je ze dan precies tussen zou moeten stoppen.....
Maar een TE strakke sperriem heeft denk ik een wel erg naar effect op je paard. Ik denk dat dat gewoon scherp is. Kan het mis hebben hoor, maar die riempjes zijn niet zo dik, en dus heb je dat probleem eerder denk ik.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 21:33

sperriem is er voor dat een paard zijn mond niet open voor de druk op het bit. heeft een paard haken aan de tanden dan kan hij de druk niet verlichten omdat hij zijn mond niet kan openen. daarbij kan het paard niet goed meer reageeren op jouw hand. want aan de teugel rijden is niet het enigste. het paard reageerd met zijn mond op jouw hand. door b.v. te slikken te kauwen enz. tja met z'n sperriem kan hij dat niet. ik rij dan ook altijd met een losse neusriem zonder sperriem.

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 22:23

josien schreef:
sperriem is er voor dat een paard zijn mond niet open voor de druk op het bit. heeft een paard haken aan de tanden dan kan hij de druk niet verlichten omdat hij zijn mond niet kan openen. daarbij kan het paard niet goed meer reageeren op jouw hand. want aan de teugel rijden is niet het enigste. het paard reageerd met zijn mond op jouw hand. door b.v. te slikken te kauwen enz. tja met z'n sperriem kan hij dat niet. ik rij dan ook altijd met een losse neusriem zonder sperriem.


Huh? snap ik je nou goed? Jij beweert dus dat een paard dat gereden wordt met sperriem niet meer kan reageren op je hand?? of heb ik het helemaal mis?
Leg mij maar eens uit dan hoe het komt dat paarden die met sperriem gereden worden toch op je hand reageren...Want dat heb ik toch echt met eigen ogen gezien en ondervonden.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 22:36

wat noem jij reageeren. mijn ervaring is juist anders.

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 22:41

josien schreef:
wat noem jij reageeren. mijn ervaring is juist anders.


Kauwen op het bit, schuimen...
Je hebt idd gelijk als je de sperriem te strak vast zet, dan word dit een stuk lastiger.Ik ben hier ook geen voorstander van.
Dit is niet aanvallend bedoeld hoor! Ik heb een aantal van je berichten gelezen en je hebt waarschijnlijk meer verstand van paarden dan ik.

Maar als wat jij zegt waar is, waarom rijden er dan toch zoveel mensen met een sperriem en hebben die daar geen last van?

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-03 22:58

Bedankt voor de reacties allemaal! Ik wilde het gewoon weten omdat laatst die vraag in me opkwam en ik en Anna het antwoord niet wisten en toen was ik wel benieuwd.
Maar in ieder geval bedankt...ik heb weer iets geleerd Haha!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 10:04

tja waarom rijden mensen met sperriem. dat is pas de laatste jaren in geworden. op mijn komt het als iets van mode over. het hoort er een maal bij. er is waarscheinlijk iemand mee begonnen die zo het juiste resultaat had dat hij het iedereen door vertelde of zo. ik zie het meer het probleem de kop in duwwen zonder hem op te lossen. het zal zeker in het begin werken maar later kom je er achter dat het toch niet de manier was. ik heb paarden ook met sperriem hun mond zien openen. en als ik soms zie hoe stak sommige hem maken dan krijg ik gewoon medelijden met het paard.