Hoefslag: promoveren voor amateurs hoeft niet meer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Re: Hoefslag: promoveren voor amateurs hoeft niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:36

Voor de dressuur vind ik het wel een hele rare regel. 30 wp is toch wel heel veel. Als je die hebt gehaald kun je echt wel een klasse hoger gaan rijden.

Bij het springen zijn er situaties waarbik het me kan voorstellen. Ik ken een vrouwtje van een jaar of 60 met zware astma. Die sprong L en op een gegeven moment had ze de punten bij mekaar voor de verplichte promotie. Zij durft echter geen M.
Dispensatie aangevraagd bij de KNHS en teruggezet naar L + 20. Vervolgens weer doorgereden tot 30 en nu maar gewoon het paard aan de kant gezet.

Ook voor crossruiters kan ik me er iets bij voorstellen. Ik ken er genoeg die de L nog wel leuk vinden maar niet naar het M durven.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:36

Fijn voor de Z1 combinaties waarvan het paard de wissels niet kan. Haha!

De zgn "prijzenrijders" promoveren heus wel, bovendien hebben die vaak meer dan 1 paard waar ze mee starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:00

Idd Karin, voor Z1ers kan het een uitkomst zijn. Weet nu toevallig iemand die wil proberen nog een poos in het Z1 te blijven iom de KNHS. Haar paard is wedstrijdritme nodig anders gaat ie weer helemaal over de zeik op vreemde plaatsen, maar heeft ook nog zoveel stress in de galop en op de wissels dat ze nog niet over kan en wil naar het Z2. En een dergelijke lage actie als iemand anders hier uit de provincie vind zij ook te ver gaan en HC rijden is best duur als je toch meestal wel in de prijzen rijd...

Verder ben ik het eens met Hananya dat het een onzin regel is... Ja

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:07

Relaxed schreef:
Idd Karin, voor Z1ers kan het een uitkomst zijn. Weet nu toevallig iemand die wil proberen nog een poos in het Z1 te blijven iom de KNHS. Haar paard is wedstrijdritme nodig anders gaat ie weer helemaal over de zeik op vreemde plaatsen, maar heeft ook nog zoveel stress in de galop en op de wissels dat ze nog niet over kan en wil naar het Z2. En een dergelijke lage actie als iemand anders hier uit de provincie vind zij ook te ver gaan en HC rijden is best duur als je toch meestal wel in de prijzen rijd...

Verder ben ik het eens met Hananya dat het een onzin regel is... Ja

Die twee voorbeelden geven inderdaad goed aan hoe tegenstrijdig deze regel is en hoe fraude-gevoelig het is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:14

Idd, voor haar zou dit ook al niet eens meer kunnen omdat ze 2 paarden start... Dus die grens is ook weer vaag...

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:25

Relaxed schreef:
Idd, voor haar zou dit ook al niet eens meer kunnen omdat ze 2 paarden start... Dus die grens is ook weer vaag...

Och, maar die andere hoeft ze in mijn ogen net zo goed niet te starten Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:48

hananya schreef:
Relaxed schreef:

Och, maar die andere hoeft ze in mijn ogen net zo goed niet te starten Lips are sealed

Hebben wij het over dezelfde?? Degene die ik bedoel gaat namelijk met beide paarden gelijk op en ze gaan ook beide heel goed... Ja

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 00:49

hananya schreef:
@ Gomir: Met dispensatie heb ik het over mensen die bijv. na een ongeluk/ziekte graag weer een klasse lager willen starten.
Maar daar is deze regel helemaal niet interessant voor, daarom had ik die link even niet gelegd.

Citaat:
En wanneer je nu Z bent met je paard en je durft en wilt echt niet hoger, dan snap ik werkelijk niet waarom je nog door wilt rijden. Waar ligt dan nog de uitdaging. Mits je wel nog ZZ wilt starten kun je ook wel oefenen door oefenparcoursen en HC te rijden...
Waarom zou ik niet door willen rijden? Ik vind het leuk en gezellig om op concours te gaan, prijzen rijden doe ik in het Z tussen de profs ook niet vaak dus daar hoef ik het niet voor te doen.
Oefenparcoursen zijn er nauwelijks hier in de regio en al helemaal niet op Z-niveau. Iedere keer HC rijden wordt vervelend, dan weet je zeker dat je nooit wat terugverdiend en je mag ook nooit eens barrage rijden als het fijn gaat.
Ik kan er ook mee leven als het er niet door komt, maar wie heeft er last van me als ik gewoon fijn Z blijf rijden met mijn paard zolang we daar beiden lol in hebben. We gaan alletwee graag op concours, maar ZZ rijden zie ik niet zitten. Dan zou het toch super zijn als ik niet verplicht hoef te promoveren, zit niemand in de weg in het Z zou ik denken Verward

Citaat:
En mensen die langer en vaker starten in één klasse blijven vind ik ten eerste onsportief, ten tweede rekent het KNHS wel elke keer geld aan startkaart/vaker coupons en tot slot is het lang niet waterdicht en zul je inderdaad scenario's op kampioenschappen/competities krijgen zoals hierboven beschreven...

Gefraudeerd wordt er nu ook en dat startgeld moet ik ook betalen als ik HC start of een klasse hoger ga rijden. Dus daar wint de KNHS netto weinig aan lijkt me Verward

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 10:47

Ik vind het juist een super regel! Vooral voor mensen met een minder geschikt paard voor de disipline blijft het op die manier leuk.

Ik heb dat altijd als groot voordeel van de Endurance gevonden, dat je nooit over móet, maar wel mág naar een hogere klasse.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 10:57

Over het eerste verschillen we dan van mening...
Maar ik blijf erbij dat ik het onnodig vind om voor dat kleine handjevol mensen zo'n regeling in te voeren waar ze in mijn ogen nog niet genoeg over nagedacht hebben...

Wat betreft je laatste opmerking.
Hoe vaker jij start, hoe meer coupons je nodig bent, hoe vaker je moet aanvragen...
En dat jij dan blijkbaar zo vaak HC start omdat er geen oefenparcoursen zijn en je toch graag op concours wil, dat is jouw keuze...

Ik denk dat door deze regeling meer mensen vaker en langer zullen gaan starten en in dezelfde klasse. Dit levert geld op in het laadje.

Ik vraag me trouwens af of deze regeling nu als een vervanger bedoeld is van de verliespunt regeling...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:07

Wat maakt het uit dat het geld oplevert? Wat maakt het uit dat mensen in 1 klasse blijven hangen? Daar heb je toch helemaal geen last van?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:51

Je hebt natuurlijk wel mensen die rond de kampioenschappen extra lang in een klasse blijven hangen, maar goed nu houden ze de paarden thuis om niet over het max aantal winstpunten heen te komen. Op zich maakt dat denk ik weinig uit.
Ik zelf blijf voor een kampioenschap ook wel eens hangen. Maar ik zou door deze regel absoluut niet veel langer in een klasse blijven zitten, ik ga dan liever voor de uitdaging om weer een klasse verder te gaan en ik denk dat de meesten daar zo over denken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:30

jeddah schreef:
Ik vind het juist een super regel! Vooral voor mensen met een minder geschikt paard voor de disipline blijft het op die manier leuk.

Dat denk ik juist niet. Nu heb je nog de troost dat degenen die echt heel goed rijden in jouw klasse snel weer opgerot zijn naar een hogere klasse Haha!
Als er ruiters in jouw klasse blijven hangen voor prijzengeld kom je er helemaal niet meer aan te pas.
Het beeld van de jury's wat er verwacht mag worden in die klasse komt dan ook veel hoger te liggen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:31

hananya schreef:
En wanneer je nu Z bent met je paard en je durft en wilt echt niet hoger, dan snap ik werkelijk niet waarom je nog door wilt rijden. Waar ligt dan nog de uitdaging. Mits je wel nog ZZ wilt starten kun je ook wel oefenen door oefenparcoursen en HC te rijden...

Als een ruiter op het allerhoogste niveau is gestart dan stopt hij toch ook niet daarna omdat er geen uitdaging meer is van een hogere klasse.

jeddah schreef:
Wat maakt het uit dat het geld oplevert? Wat maakt het uit dat mensen in 1 klasse blijven hangen? Daar heb je toch helemaal geen last van?

Gelukkig ben ik niet de enige die het probleem niet ziet. Komt op mij allemaal een beetje kinderachtig over.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:47

Urielle schreef:

Dat denk ik juist niet. Nu heb je nog de troost dat degenen die echt heel goed rijden in jouw klasse snel weer opgerot zijn naar een hogere klasse Haha!
Als er ruiters in jouw klasse blijven hangen voor prijzengeld kom je er helemaal niet meer aan te pas.
Het beeld van de jury's wat er verwacht mag worden in die klasse komt dan ook veel hoger te liggen.

Maar niet iedereen wil zonodig om de prijzen rijden. Veel mensen riojden wedstrijden om een doel te blijven hebben, kunnen ze wel een klasse hoger en willen ze dat, super! Willen ze in de L blijven hangen omdat hun paard (of zijzelf) de talent/motivatie wat dan ook niet hebben om de M oefeningen te leren/kunnen beheersen, is dat toch prima als ze wel lekker een aantal wedstrijdjes per jaar in de L blijven rijden?? Misschien dat er dan een max aantal (12? 1 keer per maand?) moet komen? Zodat op deze manier de "recreanten" lekker kunnen blijven hangen zonder gelijk als prijzenjagers gezien te worden?
En dat het de Kampieonschappen moet uitslauiten ben ik het wel mee eens.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:58

Ik weet niet of het wel zo leuk is om bijv. M of Z te blijven rijden en op een gegeven moment terug te komen met verliespunten omdat het niveau in die klassen zo omhoog gaat dat het hele verwachtingspatroon verandert.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 14:03

Waarom denk je dat dat zou gebeueren dan?? Alleen omdat een aantal blijven hangen in 1 klasse zal het nivo ineens enorm omhoog gaan? Wie weet?? Maar dat zal de tijd pas leren, is, imo, geen reden om de regel niet in te voeren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:03

Wat een bullshitregel! Vind ik echt nergens op slaan.
Zoals Fitz al aangaf kom je dan vanzelf wel in een klasse waar je lang in kan blijven hangen.

En waarom rijd je dan wedstrijden? Dan kan je net zo goed thuis blijven rijden of onderling.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:13

Ik weet dat de dispensatie regeling af en toe wel wat problemen geeft. Kennis van mij wil nog graag crossen maar in het L. Hij is 68 heeft vroeger Z gecrosst en nu kocht ie een wat ouder 1* paard. Hij heeft dotersverklaringen en al moeten af geven. Ze wilden hem in het Zof in de 1* laten rijden

Het maakt mij ook niet uit of iemand 5 keer in een klasse start of 5 jaar. Als ik het zo lees zijn het hier de dressuurruiters die er iets meer problemen mee hebben dan de cross / springruiters. Hoewel er natuurlijk altijd uitzonderingen zijn.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 09:25

Er heeft de afgelopen week een rectificatie in een blad gestaan (Hoefslag of Paard & Sport) dat deze regel uitsluitend geldt voor de springruiters en dus NIET voor de dressuurruiters en amazones.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 09:44

hmm dan vind ik het nog apart. Laat ze er dan alsnog een regeling bij proppen waarbij de tijd wordt meegenomen in de beoordeling. Of dat deze mensen dan gaan barage mogen rijden als ze aan het normale max aantal punten zitten.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 16:22

Alanta schreef:
Er heeft de afgelopen week een rectificatie in een blad gestaan (Hoefslag of Paard & Sport) dat deze regel uitsluitend geldt voor de springruiters en dus NIET voor de dressuurruiters en amazones.

Goddank. Haha!
Anders zouden kampioenschappen e.d. wat oneerlijk worden.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:05

OemmiejO schreef:
Alanta schreef:

Goddank. Haha!
Anders zouden kampioenschappen e.d. wat oneerlijk worden.

Waarom zou het voor springkampioenschappen dan niet oneerlijk zijn?

Ik heb vroeger met mijn paard ook wat gesprongen, lekker in de B omdat de L mij al te hoog was.. Mijn paard kan super springen en vindt/vond het ook ontzettend leuk. We wonnen regelmatig (heb ook eens een paar honderd-toen nog guldens- binnengehaald in een weekend). Nu zou ik dus voor de regel zijn omdat ik zo niet het L in zou hoeven (wat ik niet wilde/durfde), maar wel lekker voor prijzen kon blijven rijden. Nu zou ik tegen de regel zijn omdat ik zo steeds beter zou worden en steeds meer prijzen zou wegkapen (en als dit voor het L zou gelden, ook beter worden op kampioenschappen etc) en zo zit ik ook weer niet in elkaar Knipoog (en ik zou het ook niet op prijs stellen van anderen). Ben dus erg twijfelachtig om de regel, er zou te makkelijk misbruik van gemaakt kunnen worden.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:40

Maar zo komt de B toch veel te vol? Al die nieuwen komen en ponyruitertjes blijven echt liever voor de prijzen denk ik. En hoorde dat het startgeld ook naar 10 zou gaan?? Als dit allemaal zo moet kap ik er mee want dan zie ik er totaal geen lol meer in.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:14

MacavityL schreef:
Waarom zou het voor springkampioenschappen dan niet oneerlijk zijn?

Dat hoor je mij niet zeggen. Knipoog Ik spring alleen (nog) niet.