Definitie "op hol slaan".

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-01 21:16

Aangezien ik me erger aan het feit dat er regelmatig mensen zijn die het grappig vinden om te vertellen dat hun paard op hol is geslagen ipv er tussen uit peerde, of even wegsprong of iets harder ging dan de bedoeling was, hier de echte definitie van op hol slaan.
Als een paard op hol slaat is hij op dat moment doof en blind voor alle indrukken van buitenaf, dus ook voor iedere inwerking van de ruiter. Dit is een ernstige situatie waaraan zo snel mogelijk een eind gemaakt moet worden. Gesuggereerd wordt vaak om het paard op een open veld op een volte te krijgen of hem de bebossing in te sturen, als er al iets te sturen valt!
Het is mij een keer overkomen en ik wens het niemand toe, dus voortaan toch maar op een andere manier zeggen hoe hard je er vandoor ging oid.

Wat niet is kan nog komen...



Liselot

Berichten: 32173
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 21:26

ik had ook een keer zoiets en die ging er echt steeds vandoor....op de wedstrijd! schamen dus!
als ik in de springring was en drie hindernissen gesprongen had dan ging ie rennen en niets kon hem eigenlijk stoppen...ook de afzettin g niet waar ik ook al een keer doorheen ben gegaan...niet super leuk.
maar dat noem ik wel op hol slaan....
maar even wegspringen ofzo of iet harder dan normaal is geen op hol slaan....jaja
nou doeggies!
liselot

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 22:14

Op hol slaan komt maar heel zelden voor. Als je pony door de bak vliegt zonder te stoppen is dat niet op hol slaan maar meer een uitbarsting van energie ofzo.Of gewoon een rotgeintje

Een paard dat op hol slaat is echt in paniek en ramt door alles heen. Hij let totaal niet meer op de berijder en die kan er dan ook weinig aan doen

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 23:16

Ik zeg altijd dat ze ervandoor gaan, wat zoveel betekent als bit tussen de kiezen en gaan, ik heb geloof ik nog nooit op een paard gezeten dat er echt vandoor ging, ja wel blind en doof zo hard mogelijk, maar niet omdat ie bang was! Frusty
Het was mij nog niet zo opgevallen dat er altijd op hol wordt gebruikt, maar geloof inderdaad wel dat het vaak onterecht wordt gebruikt(staat wel stoer Misselijk )

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 08:27

Evita is nog nooit echt op hol geslagen.. ze glipt er wel eens tussenuit zeg maar maar dat is meestal doordat ze even haar energie kwijt moet.

Ik heb wel eens mensen horen zeggen dat je je paard op een natuurlijke hindernis af moet sturen (een grote muur ofzo) maar dat lijkt me echt het domste wat er is als je paard "doof en blind" is! bah straks knalt ie er tegen aan!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 08:45

DAarom wordt ik ook altijd zo woedend als mensen zeggen dat je niet kunt rijden als je je paard niet 100% onder controle kunt hebben. Wat een onzin! Hoe moet een mens nu 600 kilo aan pk met een eigen wil en eigen instincten en impulsen tegenhouden als die werkelijk in paniek is? En het zijn ook misselijke rotstreken om die dieren in paniek te brengen, ook al is het maar een grapje. Het zijn stomme grapjes die mensenlevens kunnen kosten!

Ineke2

Berichten: 33031
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 09:29

Op de ARK in Apeldoorn was dit weekend een pony die echt op hol sloeg vanuit de springring, hij ging regelrecht door de partytent waar de parcourbouwer enzo zaten!! In volle rengalop!!

Later werd er omgeroepen dat de pony uiteindelijk gevangen was en niets mankeerde, gelukkig maar...het zal je maar gebeuren zeg!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 09:42

Ik heb een keer wat angstige minuten gehad met een manegepony die dus wel echt op hol sloeg. Ik reed alleen buiten, en er kwam van de ene kant een boer aanlopen met al zijn koeien los om van het ene naar het andere weiland te brengen en van de andere kant een megagrote trekker met rammelende aanhanger.
Het beest schrok zo dat hij echt op hol sloeg en dwars door bosjes en een akkerveld crosste. Dan begin je dus echt niks, alleen hopen dat je blijft zitten en dat je paard niet struikelt.

Verder wel op paarden gezeten die er vandoor gingen en dat is ook niet leuk maar heel anders dan op hol slaan Scheve mond\

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 12:23

Ik heb het Echte op hol slaan al enige keren met Isolda meegemaakt. Voor de wagen wel te verstaan, das dubbel zo eng!
Doof, blind en volkomen in paniek, je kunt niets meer doen, behalve roepen tegen iedereen: Aaaan de KAHAAANT!!!
De ergste keer op hol, ging dwars door het dorp, zo de "grote" autoweg op waar ze na een kilometer of 2 instorte. Volkomen leeg was ze, ze lag voor de wagen op het fietspad, we hebben haar voor de wagen los moeten snijden. Gelukkig verder geen schade ofzo...
Echt ophol is echt heeeel erg eng!

Liselot

Berichten: 32173
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 14:22

jah echt op hol slaan is heel erg eng...zo'n situatie wat ineke2 beschrijft heb ik ook ongeveer een keer gehad maar dan niet door zo'n tent heen gelukkig....
maar toen hij gekalmeerd was en ik er eindelijk afkon was ik bes wel aan het janken, omdat ik het zo vreselijk eng vond....en dan flikt hij het een halfuur later bij het proggressief net zo hard nog een keer, dan is het echt helemaal niet leuk meer.
nou kussies liselot

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 15:34

Ik heb het een keer gehad met een jong paard wat net onder het zadel was. Er was een ander paard bij, een oude die altijd alles wel OK vond.
Iemand anders had het paard waar ik op zat (de jonge) opgezadeld en ik was zo stom geweest om ervan uit te gaan dat alles wel goed zat, dus ik had niet nagekeken of hij wel was aangesingeld.
Wij rijden, bospad, goed uitkijken bij de 80km weg oversteken, weer bospad, lekker draven, je kent het wel. Vliegt er een vogel op, vanuit de boom, ongeveer 10m boven ons. Paard van mij schrok zich rot, draaide zich om op haar achterbenen en ging naar huis..... Ik heb geprobeerd haar op de volte te krijgen, maar trok daardoor het bit gewoon door de mond, dus ze had alleen een stukje bakstuk in haar mond, en ze reageerde nergens meer op. Het oude paard dacht ondertussen dat we een race aan het rijden waren, dus die vloog ergens achter me in hetzelfde tempo mee, het meisje wat daarop reed, was niet sterk genoeg om hem langzamer te laten gaan. Ondertussen was mijn zadel gaan schuiven en die lag al halverwege de buik!! Hoe ik ben blijven zittn weet ik niet meer, maar ik wist wel dat als ik met die snelheid van dat paard zou vallen (1.78m schofthoogte) ik erg blij mocht zijn als ik niet teveel zou breken.
We zijn in volle paniek de 80km weg overgegalloppeerd en ik ben erg blij dat er op dat moment eens geen verkeer reed!!!!
Na drie km bospad ongeveer kon ik haar een akker opsturen, daar heb ik haar uiteindelijk op de volte kunnen krijgen en tot draf weten te bewegen...
Dat noem ik toch echt wel op hol slaan.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 16:45

Felix is dus wel eens een keer op hol geslagen. Met de sleep erachter.
Ik heb het zelf niet gezien maar hij si dus tegen de zijkant van de mesthoop aangelopen, vervolgens(vanaf hier heb ik het dus wel gezien) rende hij naar het grote land waar hij in alle paniek over het land hek heen sprong. Bleef dus hangen met de voorbenen en klapte plat op de rug op de grond.
Hij stond op en peerde hem dwars door het draad naar de andere die achterin het land stonden.
Daar kon ik hem weer pakken.
Hij heeft er wonder boven wonder niks aan over gehouden.
Ja ik hoef er niks meer achter te hangen maar dat is wel te begrijpen denk ik.
Mijn paard was dus wel degelijk op hol. Vandaar dat ik mensen altijd waarschuw als ze gaan beleren voor de kar, want dit is niet leuk om mee te maken.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Bo
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 20:34

Het verschil tussen "er tussen uit peren" en "op hol slaan" wéét je gewoon als je ooit in die situatie komt. Niets, maar dan ook helemaal niets komt door, paard is echt in blinde paniek en je kunt alleen maar hopen dat je kunt blijven zitten én dat je de ruimte en tijd hebt om het uit te rijden. Angstaanjagend !!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 20:39

ex is ook nog nooit op hol geslagen, gelukkig wel soms een sprint trekken. sheba *zie profiel* wel een keer volgens he of was dat dat niet helen? weet niet meer.. ik zat erop, haar vader wou de bak dicht doen maar de balk kwam op zijn voeten dus hij sjeeest ervan door ik kon niks doen en schreeuwde hij stopte vlak voor het hek en ik lag ernaast (aah, in die harde wei)

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 21:16

Ik zeg nooit dat het paard waar ik op reed op hol is geslagen, dat lukt volgens mij ook niet in een gewone rijbak? Dan gaan ze er vandoor, misschien dat nog niet eens.. Gewoon ineens keihard wegrennen en beetje bokken (nouja niet altijd een beetje). Dat noem ik geen op hol slaan.

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

Gaby
Berichten: 3384
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 12:48

inderdaad een goede denfintie van 'op hol slaan' .
heb ik zelf ook een x meegemaakt en geloof me , dat was heel eng ... ;(

het op hol slaan gebeurde tijdens een buitenrit . we waren met zijn 4-en in het park aan het rijden en het ging tot nu toe erg aardig . tot we in draf gingen en mijn verzorgpony er vandoor spoot ... op mijn verzorgpony reed toen een ander meisje en die kon de pony dus echt niet inhouden . ze galopperde dwars door het park heen . ik ( ik zat op een andere pony ) en een ander meisje probeerden renza in te halen om haar zo te laten stoppen , maar het pad was te smal om in te halen en de berm te ruig om door heen te galopperen .later zagen we dat we het fietspad naderden ... maar renza bleef doof en blind en reesde over het fiets pad heen op een veerooster af ... eenmaal bij het fietspad aangekomen viel ik van mijn pony af , OP het fietspad . hoofd BAF op het asfalt , lichaam onder de ( bloedende ) schaafwonden en rijbroek kapot . de pony waar ik op reed had ook een wond , op zijn been . renza is ( gelukkig !) niet over het veerooster heen gereesd . haar berijdster heeft zich aan een vuilnisbak vastgegrepen en renza bleef eindelijk staan .

met de pony's is het goed afgelopen , maar ik zit nog steeds met een plek op mijn been , die niet goed wil genezen ( ongeluk is een maand geleden gebeurd ) .

MET KLEM WIL IK IEDEREEN AFRADEN BUITEN TE GAAN RIJDEN ALS JE NOG TE ONERVAREN BENT ! EN DOE EEN CAP OP ! VERDER IS EEN RUITERBEWIJS OOK HANDIG !

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 13:16

Ben het er geheel mee eens dat op hol slaan iets anders is dan er vandoor gaan.
Mijn vorige verzorgpaard had echt vaak de neiging om er vandoor te gaan. Vooral als ik alleen onder het zadel (ong. 20 min. stappen) naar de les moest.
Hij wist dan precies: we gaan die kant op, oh das de manege, das hard aan het werk, eens kijken wat ik er aan kan doen zodat ik weer naar huis kan!
Zodra we dan iets 'engs' zagen, draaide hij half steigerend 180 graden om, bit tussen de kiezen en.... gaan met die banaan! Naar huis in rengalop.
Nou dan was ik echt wel pissig, want zonder zweepje of sporen begin je dan niet veel... Dan maar het uiteinde van de teugels pakken en slaan op zijn schouder/hals en in de berm rukken voor zover mogelijk (leuke diepe greppels waar je als paard zo lekker onderuit kan gaan Frusty ).
Ach ja, heb er veel van geleerd. En hij ook. Ik had op het laatst voor elkaar dat ik er rustig een buitenritje mee kon maken.
Alleen na mij gingen drie andere meisjes hem berijden, waren niet consequent genoeg, en ik hoorde weer verhalen van "op hol slaan", en dergelijke. Tuurlijk... Haha! . Paard gaat er met hen vandoor, ze willen niet toegeven dat ze hem niet de baas kunnen en zeggen dat hij gek is en niet verkeersmak genoeg.
Nou, verkeersmak is hij echt wel! Ik kon met hem overal langs, alleen hij deed wel eens gek om mij uit te proberen, sprong dan opzij, of ging net zo lang dribbelen tot hij in galop mocht... wat niet mocht.
Tja. Hij wordt door deze meiden wel goed verzorgd, maar er wordt alleen nog in de buitenbak mee gesprongen, of tijdens een buitenrit mee gegaloppeerd, wedstrijdje doen op het lange zandpad of in de berm... Voor de rest is mijn 'opvoeding' van destijds dus verdwenen, best teleurstellend eigenlijk.
Hoop voor het paard dat dat oudste meisje binnenkort hem wat serieuzer gaat aanpakken!

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 20:39

Dat meisje waar Laura (Gaby) het over heeft, ben ik dus...

Ik ging eindelijk weer een keer naar Renza toe (ik verzorgde haar vroeger samen met Laura) en mocht mee naar buiten. Opzich hardstikke leuk. Ik had nog maar een paar keer buiten gereden, maar opzich is Renza de makste pony van stal, je kan haar bijna met je ogen dicht rijden (bijna, anders loopt ze de bak uit). Ze was de hele tijd al aan het dribbelen en toen kwamen we dus bij het galoppad. Renza wilde galopperen en ik kon haar niet houden en het gevolg was in rengalop over de heuvels van het park. Uiteindelijk zat ik op dr hals terwijl ze op het veerooster afdonderde en gleed/viel ik er vanaf en kon Renza toen wel tot stilstand krijgen.

Dit vond ik dus NIET leuk.... gelukkig is alles 'goed' afgelopen: het had veel erger afkunnen lopen (pony's over het veerooster gerend, Laura en ik iets ernstigs...).

Gr. Irene

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 13:54

Tess, ik las je topic en ik dacht: dat kon ik geschreven hebben.

toetje

Berichten: 17
Geregistreerd: 23-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 14:06

mijn paard gaat er geregeld vandoor maar ik reageer meestal iets sneller dan zij en dan kan ik haar wel een beetje rustig houden (niet altijd)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bonnielau, Dartel, Pellelilly, rien10 en 54 bezoekers