Castratie: Voor de verdoving erbij zijn of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Castratie: Voor de verdoving erbij zijn of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 19:21

Hallo! Cool
Omdat Timon a.s. maandag gecastreerd word had ik even een vraag.
Ik heb wel eens verhalen gehoort dat als je voor de verdoving bij de paard blijft staan en als hij weer wakker word ziet hij jou als eerst, dat een paard dan kan denken dat jij hem pijn heb gedaan! Ik weet neit of dit echt waar is, maar hierdoor kan dus de band met je paard heel slecht worden heb ik gehoort. Hoe denken jullie hierover? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:29

Onzin
De band met je paard heeft met hele andere dingen te maken, dan zoiets.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30621
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:35

Ik heb er gewoon bijgezeten de hele castratie, geen enkel probleem hoor. Ben bij hem geweest vanaf de verdoving, tot en met het wakker worden.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:35

Hij is toch verdoofd?? Dan voelt ie er toch niets van?? Kan ie ook niet denken dat jij m pijn hebt gedaan.. Volgens mij is het wat Runningkawa zegt: onzin dus

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 21:19

Ik ben er bij mijn pony zelf bijgebleven. Gedurende de hele behandeling. Ik heb niets gemerkt van afstandelijkheid, ofzo. Hij was juist erg aanhankelijk...

nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 22:48

ik denk juist dat hij het wel fijn vind om er een bekend gezicht bij te hebben.
je kan het ook omdraaien natuurlijk,als hij jouw dan ziet weet hij dat je er voor hem bent en dat kan hem ook weer geruststellen.

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 23:39

Ik heb ook niets gemerkt na de castratie van Snowy!!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 23:57

Het gaat allemaal zo snel die casteratie,dat je amper merkt dat hij een spuitje heeft gehad joh.
Spuitje en hij is zowat al ver weg,binnen een kwartier was het bij ons al helemaal klaar en kon hij weer op stal.
Je kan dat spuitje vergelijken met een influenza of andere enting.Daarbij wordt je paard toch ook niet kwaad op je?
Nee hoor je hoeft nergens bang voor te zijn.Het is juist wel handig om gewoon erbij te blijven,je zal hem toch ook moeten vast houden tijdens de casteratie?Nogmaals het gaat zo vlug allemaal,achter af denk je was dat alles.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 09:50

Grote onzin. Wel moet er iemand bij zijn die op het hoofdje van timon gaat zitten en de zak met narcose middel omhoog houdt.
Zorg er ook voor dat er kraan water beschikbaar is(warm en koud) en een handdoek voor de DA.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 10:01

Ik ben er de hele castratie bij gebleven alleen bij het wakker worden was ik net even weg.
De volgende dag hinnekte Yetro naar me toen ik bij hem kwam (en dat heeft hij sinds hij op het land staat niet meer gedaan).

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 10:08

wodan schreef:
Grote onzin. Wel moet er iemand bij zijn die op het hoofdje van timon gaat zitten en de zak met narcose middel omhoog houdt.
Zorg er ook voor dat er kraan water beschikbaar is(warm en koud) en een handdoek voor de DA.


Das een beetje jammer, Norman wordt woensdag gecastreerd en wij hebben geen warm water daar, maar wel een hok waar een snelkoker staat, kan dat misschien nuttig zijn?

Ik heb ook gehoord dat je de aankomende dagen daarna, het stro in de stal nat moet spuiten zodat het niet stoffig wordt.
Laatst bijgewerkt door Alice op 17-08-03 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 10:10

onzin, je paard wordt juist heel rustig als je tegen hem praat, gewoon erbij staan om gerust te stellen, als het paard zich ontspant doet het minder pijn

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 10:19

Wat tel je eigenlijk neer voor een castratie?

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-03 11:00

Ik moet voor Timon rond de 110 euro betalen maar das een mini hé!

wodan schreef:
Grote onzin. Wel moet er iemand bij zijn die op het hoofdje van timon gaat zitten en de zak met narcose middel omhoog houdt.
Zorg er ook voor dat er kraan water beschikbaar is(warm en koud) en een handdoek voor de DA.


Achossie, Moet iemand op z'n hoofdje gaan zitten?? Verward
water is er beschrikbaar, ik zal even een handdoek mee nemen, thnx voor de tips Pling

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 11:05

volgens mij is het voor timon alleen maar lekker als je er bij ben, omdat timon jouw vertrouwt!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 11:38

ik heb 60 euro betaald meende ik

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 12:02

Ik ben er niet bijgeweest toen Lars onder zeil ging (ben een beetje panisch voor injectie naalden, de DA wist dat en heeft me naar huis gestuurd om water te halen..toen ik terugkwam lag hij al). Ik weet niet of Lars echt gemerkt heeft dat ik er bij was. Hij heeft de hele tijd gigantisch liggen ronken en wilde eigenlijk na de castratie niet meer opstaan. Neeheehee baasje, ik lig zo lekker tukkies te doen, laat me nou....
Volgens mij heeft hij me het na afloop nooit kwalijk genomen dat hij even pijn aan zijn "gedeeltelijk"verwijderde zaakje had. En de DA die hem toen heeft gecastreerd, vindt hij ook nog steeds erg lief....

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 12:02

Ik moest ook op Danno's hoofd gaan zitten, nou ja zitten, met je been op zijn nek.

idd gewoon ff met de waterkoker wat water koken en in een emmer doen.
Verder moet je je niet te druk maken het is zo gebeurd.

Na de castratie lekker buiten laten zodat ie veel beweging nodig heeft en bij zwelling wat afspoelen.

Danno ging de volgende dag als een gek te keer op het land en heeft 1 dag wat last van een lichte zwelling gehad. Ik heb 2 dagen afgespoten en daarna geen problemen mee gehad.

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 12:10

Bij mijn stage was ik er ook bij toen een hengst werd gecastreerd. Dit gebeurde buiten in de wei. Ik moest de dierenarts helpen. Was wel lache, maar ik denk dat het grote onzin is als het gaat over de band die je daarna hebt met zon paard. Hij vertrouwt je toch, jij bent zijn baasje! Die bijons was gecastreerd had naderhand nergens last van. Die ging 2 uur nadat hij was gecastreerd weer keihard rondjes scheuren Verward Maar waarschijnlijk werkte de verdoving op die plaats toen nog....

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 12:10

henk mocht gewoon blijven staan, wel extra goed vastgezet, ik heb hem gewoon geaaid en tegen hem aangepraat, toen was hij heel rustig...

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 12:20

ik ben zelf ook bij de castratie van mn paard geweest, en hij vind me nog steeds even lief Haha! Ze zijn volledig onder narcose, dus voelen echt helemaal niks...
Voor foto's, zie profiel.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 12:21

Het paard van een kennis van mij bleef eerst staan maar is toen gaan liggen Lachen

Maar bij hem is iets fout gegaan want om de een of andere reden was z'n plasser helemaal opgezwollen. (bijna ter grootte van een voetbal Bloos!).
Dat moest dus om de twee uur gekoeld worden. Ook 's nachts.
Maarja, baasje zat in Eindhoven dus dat moesten mensen van stal dan maar doen.
Hij heeft toen 2 dagen achterelkaar niet geplast. Vraag me niet hoe maar hij heeft het gelukkig overleefd. Lachen

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 12:23

Ohhh, maar dat opzwellen is vrij normaal. Okee, dit is dan wel wat veel van het goeie, maar bij baloe was t toch ook ee ruime tennisbal *LOL*
Maar na 3 dagen nam dat aardig af. alleen had ik de pecht dat het ondanks alles toch is gaan ontsteken...

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 12:26

bij henk ging alleen waar de ballen hadden gezeten, opzwellen. is verder niet gaan ontsteken. het is door een castereur gedaan

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:33

ik hoop dat het goed gegaan is met de casteratie.hopen dat hij geen pijn heeft.