Angstige Pony.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yasmine_oud
Berichten: 2
Geregistreerd: 16-08-03

Angstige Pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-03 14:38



Ik berijd sinds een maandje een Nprs pony van 8 jaar oud.
Hij staat op een pensionstal waar alleen een buitenbak is.
Het probleem is als volgt: hij schrikt overal van.
Als ik hem opzadel in de stal en met hem naar de bak loop, gaat zijn hoofd al helemaal omhoog en worden zijn neusgaten groot.
Als we de bak inlopen, schiet hij meestal al een paar x weg en kost het me veel moeite om hem vast te houden.
Als ik er eenmaal op zit, dan schiet hij nog wel zo'n 5 à 6 keer weg.
Gewoon uit het niets.
Hij schrikt van alles, een vliegtuig dat over vliegt, gerommel in de struiken, een harde windvlaag maar meestal schrikt hij gewoon van niks.
Hij schiet dan opeens weg, en hierdoor ben ik al 3 van hem afgevallen.
Ik heb hem wel es van te voren gelongeerd maar dat gaf niks.

Wat te doen?


mikmak

Berichten: 83
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: merkelbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 14:55

mmmmm...lastig hoor!!! Scheve mond het lijkt mij het best om gewoon met hem te doen en om te gaan zoals je normaal ook met een paard omgaat. Als ie ervandoor schiet weer 'rustig' terugnemen en weer verder rijden.....en veeeeel geduld denk. Ik denk dat hij vertrouwen moet krijgen in jou en dat het dan wel beter zal gaan. Ga hem iig niet in de weg zitten, of afstraffen (als hij ECHT bang is dan he, als ie loopt te zeuren of ervandoor gaat om jou in het zand te krijgen is t een ander verhaal) dan zal hij ben ik bang het vertrouwen in jou niet kunnen "opbouwen"!

Heel veel succes ermee, -x- Mikmak

Geniet van alle tijd dat je viervoeter er is......voordat je het weet kan het over zijn..

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 16:03

misschien kan dit helpen:
is ie te opgefokt? (teveel hardvoer - te lang op stal?)

een beetje weiland kan ook wonderen doen. staat ie veel op stal? misschien moet ie overtollige energie eens kwijt. lekker bokken en crossen. als ie voldaan is heeft ie mss oog voor z'n ruiter? en bereidheid om te werken?

Lon
Berichten: 885
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 16:50

Ik denk dat je het beste kunt doen alsof de pony gek is. Voor zover mogelijk gewoon doorgaan met waar je mee bezig bent. Ben je een slangenvolte aan het maken en hij schrikt, terugnemen en gelijk weer verder gaan met je slangevolte. Er is toch helemaal niks aan de hand?
Als je aandacht aan het schrikken besteedt, positief of negatief, vertaalt de pony dat als "er is een reden om bang te zijn, anders zou ze niet ook reageren als ik schrik" Als je gewoon doorrijd laat je de pony merken dat er geen reden is om bang te zijn, daardoor gaat ie juist meer op jou vertrouwen.

pmarena

Berichten: 47927
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 20:22

Pony hele dagen op het land , en eerst eens lekker aan de hand flinke wandelingen gaan maken om vertrouwen op te bouwen. Veel verschillende plekken en situaties opzoeken. Veel ''enge'' dingen besnuffelen. Het water in , een raar standbeeld , vlaggen...overal heen en lekker er-op-uit. Ondertussen goed werken aan je stemcommando's en zorgen dat je het allebei liefdevol en vrolijk naar je zin hebt Lachen

Dat was bij Rena DE oplossing , en dat zou mijn aanpak weer zijn
Pas weer erop als je het vertrouwen van je paard hebt.

Yasmine_oud
Berichten: 2
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-03 20:47

Bedankt allemaal.


(hij staat op t land, alleen s'nachts staat ie op stal..)

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 21:13

Ik ben het wel eens met Lon, ik ken ook een paard dat overal van schrok. En dat lag er echt niet aan dat ze teveel energie had, ze was gewoon bang. Dus gewoon doorgaan met waar je mee bezig was en dan vindt ze uiteindelijk wel vertrouwen en komt het wel goed denk ik! veel succes er mee!

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 22:23

Misschien moet je hem eerst even longeren!!!! dat hij zijn ei kwijt kan en alles kan bekijken wat hij eng vind!!!! Succes er in ieder geval mee

Live,LOve,'ndLaugh


mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 22:40

Ik ben het met Lon en Pmera eens. Suleika is ook zo hoor, echt een scheitknol!!! Haha! gewoon proberen zo 'min mogelijk' op te reageren (behalve als het echt aanstellerij is natuurlijk, dan kun je es een x flink boos worden). Als ie angstig is, gewoon kordaad zijn, niet zelf bang gaan worden. Ook niet echt dingen uit de weg gaan (behalve als het link wordt ofcourse Haha!) zo te eerder leert hij dat ie nergens bang van hoeft te zijn.
Hoe meer je het angstig zijn benadrukt, hoe erger het zal worden, dus gewoon kordaad proberen op te lossen, zeggen van: kom op joh... ff erdoorheen of gewoon negeren en er nog een paar keer langsrijden. Hoe vaker je het herhaalt hoe eerder het zal lukken. En inderdaad, vertrouwen is erg belangrijk!

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 09:02

Hoe oud is hij/zij? als het een paardje van 3/4 jaar is, dan kan het natuurlijk deels daaraan liggen!! Als dat niet zo is, raad ik je aan eerst een rondje of 2 door de bak te wandelen, en vooral rustig te blijven!! Als je er op stapt, gewoon proberen te negeren, als het door blijft gaan, toch rustig blijven, en praten. Als jullie elkaar meer gaan vertrouwen, denk ik dat het redelijk goed gaat. Veel succes ermee!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 09:32

een paard dat bang is komt doordat hij niet genoeg vertrouwen heeft in zijn berijder. het paard is een kudde dier die zich in de kudde veilig voelt maar daar buiten in gevaar is. veel paarden reageeren er niet meer op maar de beteren wel. jij moet hem die vertrouwen geven dat jij de leiding heb. stel regels in die in de natuur ook worden gebruikt als voor hem lopen inplaats van naast hem. en duidelijk maken dat hij niet voorbij jouw mag komen. maar vooral wees zeker van je zelf. dus rust en consentratie.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 12:28

Is je paardje echt bang of kan het ook een andere rede hebben. Ik heb namelijk ook paarden meegemaakt die gewon wegschoten zonder reden, dit bleek later te komen niet omdat ze bang waren gewoon omdat dit een manier was om niet te hoeven werken, aanstellerij dus.

Ik zeg niet dat dit bij jou ook zo is hoor, ik weet het natuurlijk ook niet. Maar het zou kunnen

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 14:41

mijn tinker schrok eerst ook echt van alles, Kwam ook omdat hij getraumatiseerd was, maar telkens als hij schrok, of nu nog soms, dan negeer ik hem helemaal, en dan zie je hem zo kijken van, ow was dat niet eng, soms ga ik er ook om lachen, want het ziet dr nie uit, haha,

misschien denk jij voordat je naar de bak loopt ook al wel, van owjee, als die maar niet weer gek gaat doen, een paard voelt je onzekerheid, en gaat dan juist gekke dingen uithalen,
of jij ziet bv iets, en dan denk jij,ownee daar kan die weleens van gaan schrikken, ikw eet niet of je dit doet, het is in ieder geval niet aanvallend bedoelt, maar dan moet je proberen om eerst zelf wat zekerder te worden,
en op je lichaamshpuding letten, dat die groot is en stoer zeg maar, dan dat je je schouders laat hangen en je hoofd naar beneden,
kan zijn dat het paard meer leider in jouw wilt zien, omdat hij anders onzeker is, dit zijn een paar voorbeelden van wat het zou kunnen zijn,
ik lees het nog wel,
succes drmee

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 21:04

Wat ook kan helpen is flink bezig houden. Zorg dat hij zijn aandacht bij jou heeft ipv bij alle dingen waarvan hij kan schrikken, veel overgangen, veel tempowisselingen, veel figuren, stelling links, stelling rechts, heel veel verschillende dingen doen dus, je hebt dan kans dat zijn aandacht meer bij jou komt te liggen dan bij de omgeving. Als hij schrikt terugnemen evt. op een kleine volte zetten en gewoon weer verder rijden. Verder als je al merkt dat de pony aan de linkerkant iets eng vindt, in de rechterstelling zetten en rechts andersom. Als je pony naar links kijkt, wordt het al makkelijker om naar rechts opzij te springen. Bij die stelling goed de buitenkant begrenzen.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 09:24

Het is gewoon een feit dat hoe rustiger de amazone, hoe meer vertrouwen het paard. Als jij nergens bang voor bent en zelfverzekerd op je paard zit merk je dat direct aan zijn houding.

Leo3hoekje
Berichten: 520
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 10:36

hoi,
ik ben het met suleika eens, ik reed een paard bij dat ook van vanalles schrok en het beste was, daar niet te veel aandacht aan te besteden en gewoon doorrijden. telkens langs die dingen die hij eng vind. dan wordt het iig minder. ten minste dat was bij Karma zo... zij schoot opzij dus ik hield gewoon goed mijn binnen been erbij.

get off my back

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 20:11

josien schreef:
een paard dat bang is komt doordat hij niet genoeg vertrouwen heeft in zijn berijder. het paard is een kudde dier die zich in de kudde veilig voelt maar daar buiten in gevaar is. veel paarden reageeren er niet meer op maar de beteren wel. jij moet hem die vertrouwen geven dat jij de leiding heb. stel regels in die in de natuur ook worden gebruikt als voor hem lopen inplaats van naast hem. en duidelijk maken dat hij niet voorbij jouw mag komen. maar vooral wees zeker van je zelf. dus rust en consentratie.


juist, daar ben ik het helemaal mee eens, en dat bedoel ik dus ook met wat ik zei, alleen ik typ het altijd zo dat niemand er wat van begrijpt, hihi

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:28

Wij (yesta en ik) hebben ook zo'n paard. Ziek

We kregen haar 5 jaar geleden. Met het rijden schoot ze ook telkens weg, voor grassprietjes, voor zandhoopjes, eigenlijk voor allen..

We hebben zo'n 3 jaar lopen vechten met haar maar niks hielp.

Toen kregen we les van iemand die leerde ons te rijden bijna zonder teugens en vooral met je zit. Tempo bepalen, stoppen e.d.

We leerden ook dat we niet moesten denken dat ze steeds weg zou gaan schieten. En op het moment dat ze weg wilde moesten wij juist de teugels losgooien (handen naar voren doen) Zo had ze geen enkele ondersteuning meer. Dit heeft bij ons heel erg geholpen, steeds als we dat deden bleef ze gelijk staan, je moet het wel op het juiste moment doen maar dat leer je vanzelf.

Nu zit ze af en toe alleen nog wat te kijken van "o wat eng" maar ze gaat er niet meer vandoor. Lachen

Ik zeg niet dat het bij jou ook helpt maar misschien heb je er wat aan.

Veel succes OK dan!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 16:43

hee wie was dat waar je van les kreeg. ik doe namelijk ongeveer het zelfde. ik gooi de teugels niet los. ik houd ze gewoon ligt in mijn hand zodat ik hem als het nodig wel op kan pakken. en dat zonder teugels rijden doe ik ook. nou ja dat heb mijn paard me geleerd. hij is nog nooit van het begin dat ik hem heb ingereden op teugel te sturen. tja dan moet je wat hé.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 21:20

Ze heet hettie.

Ik weet niet hoe ze van achternaam heet. Maar het werkt perfect. (Bij ons dan). Wij gooide ze ook niet helemaal los maar wel zo dat de geen enkele steun meer aan die teugel had als ze weg wilde.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 21:49

ging het echt om die steun of meer om zo niet alles vast te grijpen om hem te houden als hij er vandoor zou gaan omdat jij bang bent dat hij er vandoor gaat. want mijn ervaring is dat als je de teugels lang heb dat je niet zo verkrampt gaat zitten en meer bewust word wat je doet. ik kom namelijk veel in mijn lessen tegen dat ruiters als hun paard weg spring direct aan de teugels hangen. ook maar als hij maar licht schikt.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 08:14

Het was inderdaad een combinatie van die twee.

Als je elke keer als hij ook maar een beweging maakt die niet hoort al je spieren spant, in de beugels gaat staan en aan de teugels trekt, blijft hij zo gespannen.

Dus daar heb je inderdaad gelijk in.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Rubi_ en 9 bezoekers