Oscar en Helion maken eerste crash (en goed ook !)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Oscar en Helion maken eerste crash (en goed ook !)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-03 22:52

Eigenlijk was het allemaal te mooi om waar te zijn: een nieuwe stal, een nieuw vriendje voor Helion (na 6 jaar solo doorgebracht te hebben) en m’n gezondheid die het af en toe toeliet om weer eens wat rondjes te hobbelen.

Ik had besloten dat het weer eens tijd werd om een stukje te gaan rijden.
Zo gezegd, zo gedaan: Helion uit de wei gehaald, vriend Karst op stal gezet en m’n mannetje opgezadeld. En heel belangrijk: mezelf opgezadeld (lees: m’n nieuwe Horka Airstream op gedaan).

Eenmaal in de wei / bak aangekomen leek er niets aan de hand.
Zoals gebruikelijk hinnikte Karst luidruchtig naar z’n vriendje, maar Helion trok er zich niets van aan (je bent stoer of je bent het niet Cool ).
Ook met opstappen was er niets aan de hand.

Toen ik eenmaal zat en weg wilde stappen, gebeurde er iets onverklaarbaars: Helion stond helemaal in trance, liet zichzelf op z’n kont zakken en bleef zo “zitten”.
Onderwijl maakte hij erg vreemde geluiden; een raar piepend geluid, het leek wel hyperventilatie..... heel eng, ik had het idee dat hij elk moment kon ontploffen.
Toen hij al zittend probeerde achteruit te gaan, gaf ik hem iets been in de hoop dat hij weer tot bezinning zou komen. Hij stond welliswaar op, maar hij bleef erg vaag gestrekt stilstaan, weer dat rare geluid en die “ontplof-sfeer”.

Ik had al een vermoeden dat het helemaal fout zou gaan en besloot heeeeel stil te blijven zitten zodat hij in elk geval niet verder uit balans zou raken.
Helaas..... na weer een zittende beweging gemaakt te hebben kwam hij voor zover omhoog dat ik letterlijk de bladeren van de boom raakte.
Ik werd gelanceerd en Helion sloeg achterover en viel op mij, terwijl ik ook nog keihard met m’n hoofd op de grond viel (gelukkig toch die helm opgedaan ! )

En daar lagen we dan..........
Nadat Helion keurig had gecheckt hoe hij op moest staan (hij keek letterlijk waar ik lag Lovers ) was mijn been eindelijk bevrijd.
Ondertussen was mijn man ( Tong uitsteken ) al naar me toegekomen om te helpen.
Zo heb ik een tijdje op de grond gelegen terwijl Helion op een paar meter afstand heel treurig toe stond te kijken Verdrietig
Gelukkig kregen we wat hulp van de schoonzoon van de staleigenaar, die heeft met geholpen met opstaan en hij heeft een glaasje water gebracht.

Daarna terug naar de stal “gekropen” en gekeken hoe het met Helion was.
Geen verwondingen gelukkig, maar hij was helemaal van de kaart.
Hij heeft een minuut of 10 met z’n hoofd op mijn schouder gehangen (doet ie anders nooit, hij is tenslotte stoer en hoeft niet aangehaald te worden).

Na een half uurtje waren we in het ziekenhuis, en na een rondje langs de diverse afdelingen kon de schade opgemaakt worden:
- Achillespees beschadigd (gelukkig niet afgescheurd !).
- Bovenbeen zwaar gekneusd
- Scheenbeen ca. 8 cm. dikker dan het andere been, maar gelukkig ook niet gebroken.
- En een ontzettend zere kont die inmiddels ca. 11 kleuren heeft (de winterschilder is er jaloers op ! Haha! )
Al met al ben ik dus voorlopig onder de pannen, over een paar weken moet er wel wat verbetering zijn.

En natuurlijk de grote vraag:
Hoe heeft het kunnen gebeuren, en wat heeft m’n paard gezien dat ik niet gezien heb ?
Misschien toch die jongen die met een stuk hout het erf op kwam lopen ?
Of iets anders wat ik over het hoofd heb gezien ?
Ik zal het hem zeker nog eens vragen, want ik snap er nog steeds geen snars van.
Helion en ik zijn nu ruim 6 jaar een “team”, en ik ben er tot vandaag nog nooit afgevallen. Er moet toch wel iets bijzonders geweest zijn, maar wat ?

En ondertussen zit ik met tranen in m’n ogen (auw, dat doet best wel pijn) me te beraden over onze toekomst.
Ook dat went, ik heb nl. de laatste 2 jaar niet anders gedaan Knipoog
En ik heb ook al een besluit genomen: zodra ik weer op de been ben, ga ik beginnen met een aantal keren longeren om het vertrouwen weer te herstellen.
Daarna klim ik er gewoon weer op, en we gaan er weer voor !!!

Bedankt voor het lezen van het lange verhaal !

Groetjes van een geblesseerde maar strijdlustige Oscar


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 22:58

Als ik jou was zou ik hem eerst goed na laten kijken of het niet iets neurologisch is geweest.
Vooral dat zitten vind ik erg vreemd, dat doen ze niet als ze schrikken van iemand die het erf komt lopen.

Veel sterkte en beterschap met je verwondingen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 23:02

Sjee.... Ik schrik er van meid!!!
Maffe Helion, ineens de kolder in z'n kop, niks voor hem Verward

Doe je wel voorzichtig met jezelf? Niet te snel weer gekke dingen doen hoor!

Knuf Ach gut

Nulla tenaci invia est via

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 23:07

Ik wens je in de eerste plaats een goed herstel.
Daarna zou ik mij beraden wat je met je paard moet aanvangen.
Wellicht is het beter om hem eens naar een strafkamp (lees andere ruiter) te sturen.
Iig heel veel beterschap en sterkte.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 23:09

Ik ga mee met Ilindra. Het piepende geluid en het zitten klinkt niet helemaal ok. Misschien toch laten checken door DA?

Beterschap verder Lachen


liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 23:09

Jeetje, dat is niks voor jullie!

Veel beterschap Ach gut

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 23:24

Ik zou hem ook maar na laten kijken door de DA. In ieder geval veel sterkte!

Meys

Berichten: 1372
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 00:03

Jeetje Mo, schrik er van...
Heb Helion dan nog maar 1 keer gezien maar zoals je het in je verhaal beschrijft...dat is inderdaad niks voor Helion....raar menneke dat perdje van jou.
Ik hoop dat je snel opknapt...en niet al te veel pijn hebt...
Sterkte meis!!

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 00:13

Veel beterschap.

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 01:03

Niet al te fijn verhaal..

Sterkte iedergeval met zelf goed opknappen ! En veel succes met de draad weer oppakken met je paardje. Misschien is een DA inderdaad niet zo slecht idee...

Doe maar eventjes rustig aan..Knipoog:j

Eentje is niet genoeg...Meer...Meer...Meer !!

~`Life's there for the ones who love to live and take it all, for it is free...~` -*Sonata Arctica*-

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 09:38

Jakkie, wat moeten jullie geschrokken zijn! Dat is een anre val geweest.
Weet je zeker dat Helion alleen geschrokken is? Lijkt mij meer een neurologisch probleem, misschien...
Ik hoop iig dat jij er weer snel bovenop bent. Geluk bij een ongeluk dat je niets gebroken hebt... Beterschap!

* To Belg, or not to Belg *

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 10:32

He jakkes, wat een naar verhaal zeg! Inderdaad niks voor Helion, niet gewend van die stoere kerel van jou.

Beterschap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 10:41

ieks, beterschap
En gelukkig is het toch goed afgelopen.

Maar net als de rest hier vind ik het helemaal niet klinken als angst.
ook heb ik nog nooit gehoord van een paard dat gaat "zitten" uit angst
Toch ff de Da raadplegen zou ik zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 11:13

Wat eng zeg. Heel veel sterkte met alje blauwe plekken, kneuzingen en verekkingen. Wel een hele rare actie van je paard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-08-03 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

VeraM

Berichten: 561
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 11:20

Oei, gelukkig is het nog zo goed afgelopen. Sterkte met opknappen. En laat je paard nakijken, sluit het medische uit. Toch een beetje apart als een paard gaat zitten van angst...

Richt je paard recht en rijd het voorwaarts

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 11:36

joh, die even rustig aan zou ik zeggen en laat je paard voor de zekerheid ff checken door de DA, je wilt toch niet dat het voor een tweede keer gebeurd??

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-03 13:08

Bedankt voor jullie lieve berichtjes !

Ik pieker me nog steeds suf over wat er nu aan de hand was, maar (uiteraard) heb ik nog steeds geen idee.

Het enige "vreemde" was misschien dat ik de singel wat strakker had dan anders, zou dit er iets mee te maken kunnen hebben ?

En kan iemand me iets meer vertellen over zo'n onderzoek ?
Wat zou de (medische) oorzaak kunnen zijn ?
En zijn er misschien dingen die ik tot aan de komst van de DA alvast extra in de gaten kan houden ?
Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van andere bokkers, want ik wil natuurlijk heeeeel graag dat dit niet nogmaals gaat gebeuren.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 13:18

Jeetje das schrikken zeg!
Heel veel beterschap! Vriendjes zijn?

Wel raar dat hij ineens zo doet.
Misschien is het van die singel, dat hij benauwd kreeg ofzo Verward

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 13:25

dat is schrikken joh!! je vat het goed op zoals je het schrijft!!
veel beterschap, en succes vor je paardje en natuurlijk vooral voor jou!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 13:32

Jee, wat een verhaal. Sterkte. En wat je zegt, als zoiets nog nooit gebeurd is moet er iets ernstigs zijn gebeurd voor hem. Dat gevoel had ik de afgelopen keer met Raak. Die loopt nooit wg en nu was ie echt in paniek mijn kereltje.

Goed dat je hem niet gestraft hebt zeg. Dan had die arme helion zich nog rotter gevoeld.

'Paint' it 'Black'

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-03 13:42

Fasel schreef:
Goed dat je hem niet gestraft hebt zeg. Dan had die arme helion zich nog rotter gevoeld.


Tsja, ik had ook best medelijden met hem, eigenlijk zat ik meer met hem in m'n maag als met mezelf.
In eerste instantie was ik erg verward.... pijn, schrik en een paard waar je niet van weet wat er mee aan de hand is.
Straffen heb ik niet eens aan gedacht, ik kan me ook niet voorstellen dat het rottigheid was.
'k Heb m'n paardje al meer dan 6 jaar en als het een rotzak zou zijn dan had ik dat vast al weleens gemerkt Knipoog
Ook het feit dat ie zo sullig naast me kwam staan gaf imo. al aan dat het geen kwade opzet was.

Het "singel-verhaal" blijft nu wel door m'n hoofd spoken.
Zou ik hem onbewust z'n zuurstof weggenomen hebben ?
Ervaringen zijn erg welkom

aiko

Berichten: 515
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 13:44

ik heb weleens in een stuk over koliek gelezen dat er paarden zijn die gaan zitten om de pijn te verlichten, het zou dus kunnen zijn dat hij ergens pijn heeft ook gezien de andere reacties van hem, misschien heeft ie wel een trap tegen z'n ribben gehad of iets. Ik weet het ook niet maar het lijkt me misschien wel handig om de DA erna te laten kijken zeker omdat hij dit nog niet eerder heeft gedaan.

En beterschap

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-03 13:52

Bij nader inzien (lees: graven in mijn geheugen) heeft hij 1 keer eerder een "zitbeweging" gemaakt.
Dit was nadat hij een jaar stil had gestaan en ik na enkele weken longeerwerk m'n mannetje weer eens wilde bestijgen.
Over de "singelstand" van toen kan ik me helaas niets meer herrinneren, het is ook alweer 2 jaar geleden.
Toen liep het met een sisser af, het was net of hij in onbalans raakte en daarna zijn evenwicht hervond....... daar bleef het toen bij en we konden rustig wegstappen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 14:23

Ik bedoelde niet straffen, gebruikte wellicht een verkeerde uitdrukking.
Ik bedoelde dat een andere ruiter vaak net even dingen kan voelen die voor jou al gewoonte zijn.
Ik hoop dat het inmiddels beter met jullie gaat.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 14:55

Oscar"]
[quote="Fasel schreef:
Goed dat je hem niet gestraft hebt zeg. Dan had die arme helion zich nog rotter gevoeld.


Tsja, ik had ook best medelijden met hem, eigenlijk zat ik meer met hem in m'n maag als met mezelf.
In eerste instantie was ik erg verward.... pijn, schrik en een paard waar je niet van weet wat er mee aan de hand is.
Straffen heb ik niet eens aan gedacht, ik kan me ook niet voorstellen dat het rottigheid was.
'k Heb m'n paardje al meer dan 6 jaar en als het een rotzak zou zijn dan had ik dat vast al weleens gemerkt Knipoog
Ook het feit dat ie zo sullig naast me kwam staan gaf imo. al aan dat het geen kwade opzet was.

Het "singel-verhaal" blijft nu wel door m'n hoofd spoken.
Zou ik hem onbewust z'n zuurstof weggenomen hebben ?
Ervaringen zijn erg welkom
[/quote]


jemig wat een verhaal!veel beterschap, voor jou, maar ook voor je paardje die zal echt geschrokken zijn.

dit heeft een collega van mij ook eens meegemaakt!

had een aardige tijd niet gereden, toen opgezadeld en opgestapt, op t moment dat ze aan wilde stappen ging t paard ook heel raar in spreid stand staan met zn benen, piepen om aan adem te komen en ging toen zitten en viel op zn zij.

Na veel onderzoeken en nagedacht te hebben waren ze er uit.

Soort singeldwang was het.

na een tijd geen zadel opgehad te hebben ineens weer t zadel op(= beetje spannend paard houdt adem wrsch beetje in) dan ruiter erop, paard hoeft maar 8 sec weinig zuurstof te hebben en ze liggen plat dus ff adem inhouden van t paard bij spanning gaat al snel verkeerd)

als de ruiter opstapt komt er nog meer druk op hem te staan, en dan kan het dus fout gaan. dat gaan zitten duidt al op zuurstoftekort(net als jezelf beetje duizelig bent, dan loop je ook niet gewoon normaal naar voren als iemand je dt vraagt)
(dit zei mn da omdat mijn paard 3 weken gelden dus is ingestort)


had je er een stukje mee gestapt na het aansingelen voor je opstapte?

Mijn paard is dus opgezadeld en wel in elkaar gestort, toen werd ook aan soort singeldwang gedacht, maar dat was het niet omdat hij al 10 miuten opgezadeld was en de singel heel erg los zat, was wrsch bloedpropje in hersenen geweest, hij ging ook zitten, viel toen om, stond op en klapte op zn andere zij en was 5 minuten 'out')

wat ik als ik jou was zou doen is zodra je weer bent opgeknapt eerst een paar x per week longeren(met zadel op) en als je opzadelt singel eerst heel losjes vastmaken, dan een stukje stappen weer iets aansingelen, dan weer wat stappen en aansingelen.
als je gaat rijden, dan na de laatste keer aansingelen een stukje stappen voor je opstapt.

ik zou sowieso de eerste keren als je weer gaat rijden eerst longeren met zadel op, voor je erop gaat, dan is hij de druk van t zadel&singel weer kwijt omdat ie wat meer ontspannen is als ie al wat heeft gelopen.

veel sterkte!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 109 bezoekers