[NH] Wat is jullie mening over staken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Judith29

Berichten: 306
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: IJsselstein

[NH] Wat is jullie mening over staken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-03 14:09

Een vriendin van mij rijdt sinds een paar maanden dit paard bij.
Tijdens het van stap naar draf gaan wil hij wel eens staken.
De eerste paar keer hielp het al door alleen een zweepje in de hand te nemen. Daarna is het een tijdje goed gegaan en staakte hij eigenlijk helemaal niet. Sinds enkele weken is hij weer begonnen met staken.
Niet aan willen draven, achteruit lopen, de bak uit, over de schouder weglopen. Als je hem dan toch door drijft dan geeft die een bok of wil die omhoog komen.
Onze conclusie was, hij zal pijn hebben.
Onlangs is er een giropractor bij hem geweest en hij zat in zijn linkerschouder vast met een spier en een wervel in zijn rug zat niet lekker. Die wervel is goed gezet. Nu moest ze rustig aan het rijden weer oppakken. Eerst longeren dat er niet koud op zijn spieren werd gereden daarna anderhalf uur rijden, maar niet veel figuren rijden, eigenlijk zoveel mogelijk rechtuit. Na deze tien dagen zo te rijden dan hem wat meer oppakken. Mijn vriendin ging de eerste dag aan de slag en het staken begon gelijk bij het aandraven. Dus zei de giropractor gebeld. Die zei geef hem wat paracetamol vooraf dan kan je zien of het spierpijn is of dat hij 'bang' is voor het idee dat hij pijn krijgt of eventueel klierig is.
Oke, ook dat gedaan. Maar nu na vier dagen rijden was het gisteren weer helemaal mis. Weer enorm staken.
Het is alleen de overgang van stap naar draf. Als die dan eenmaal draaft loopt hij lekker ontspannen met zijn koppie naar beneden, zij stoort hem totaal niet met haar zit of met de teugels. Als ze dan even in stap gaat en daarna gelijk weer aandraaft gaat het ook goed maar als ze 2 a 3 rondjes stapt en dan weer aandraaft dan staakt hij weer????
Dus weer de giropractor gebeld, die is gisteren nog geweest en die zegt nu dat het paard geen pijn kan hebben maar gewoon erg dominant is en er een spelletje van maakt. Kortom dat je hem eigenlijk erg streng moet aanpakken en het gevecht met hem aan moet gaan.
Mijn vriendin wil dit helemaal niet, ze wil geen paard slaan zodat die aan het werk gaat en zo moet het ook niet zijn.
Het typische is dat het paard verder niet klierig is, op stal niet etc. hij is heel braaf en het staken is dus alleen maar vanuit de stap naar de draf, en niet bijvoorbeeld vanuit draf naar galop.
Wat denken jullie hier nou van? Kan een paard echt zo zijn dat hij puur uit dominatie continue bij hetzelfde staakt? Of zou er toch nog ergens pijn zitten. Hebben jullie eventueel nog tips?


bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:54

hemm als ik jou was zal ik dan even de dierenarts bellen om hem na te laten kijken.. maar Jean is ook neit klierig op stal maar in de bak wil ie ook nog wel eens aldoor achteruit gaan lopen en omhoog willen komen.. dus laat m gewoon even nakijken en anders is t mischien toch wel klierigheid

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 17:27

En tijdens het longeren doet hij het ook of juist niet??

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Judith29

Berichten: 306
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-03 09:22

Tijdens het longeren is die ook heel braaf

Judith29

Berichten: 306
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-03 09:23

bonney4evver schreef:
hemm als ik jou was zal ik dan even de dierenarts bellen om hem na te laten kijken.. maar Jean is ook neit klierig op stal maar in de bak wil ie ook nog wel eens aldoor achteruit gaan lopen en omhoog willen komen.. dus laat m gewoon even nakijken en anders is t mischien toch wel klierigheid


Hij is dus juist helemaal doorgekeken door een giropractor, met een apparaatje waarbij ze pijn kunnen meten etc.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 13:45

Als het alleen de overgang van stap naar draf is (niet de overgang naar 'harder stappen', of van draf naar galop?) kan het zijn dat er ergens toch iets blokkeert. Maar het kan natuurlijk ook aangeleerd gedrag zijn. Als hij een aantal keer zijn zin heeft gehad, dus bijvoorbeeld niet persee hoeven te gaan draven als hij protesteert, dan zal hij dit steeds opnieuw proberen, zeker omdat er geen vervelende consequentie aan zit voor hem als hij het niet doet.

Doet hij het ook aan de longe met een zadel erop? Dan weet je of het een probleem is in zijn lichaam (eventueel door een knellend zadel veroorzaakt)

Als je alles nagegaan bent en het blijkt een aangeleerde gewoonte te zijn, dan zal je daar rustig, maar consequent aan moeten werken.
Dus eerst je kuit aanleggen en je hand openen, dan die kuitdruk langzaam opvoeren. En vervolgens een zweepje gebruiken op zijn kont.
Voer de stappen langzaam uit zodat hij de tijd krijgt om te reageren. Later kan je het altijd nog versnellen. Hij moet leren dat als hij het NIET gelijk doet, er dan vervolgens iets minder leuks volgt, dus dat hij het maar beter WEL gelijk kan doen.
Dat is niet zielig, maar duidelijk..

P.s. De giropracter zegt eerst longeren en dan nog 1,5 uur rijden?? Lijkt me nogal erg lang voor een paard met spierpijn...

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 09:57

Misschien heel simpel hoor, maar je zegt dat ie het aan de longe niet doet? probeer het eens aan de longe met zadel erop (oh LOL zie dat Elise dat ook al schreef), maar goed als dat goed gaat dan aan de longe met zadel EN ruiter erop.

En omdat ik Elise toch al napraat........longeren en daarna 1,5 uur rijden lijkt mij ook wat overdreven.

Gelukkig heeft je vriendin een goede instelling. Ik geloof niet in dominantie in dit geval, wel kan het zijn dat het paard pijn verwacht en daarom staakt.

There is no reality, only perception.

Judith29

Berichten: 306
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-03 12:02

Aan de longeerlijn met iemand erop doet die precies hetzelfde
Als we longeren is het altijd met zadel, en zonder iemand erop gaat het dus wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 21:57

En wat doet het paard met een andere ruiter erop? En met een ander zadel?

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 22:10

Wij hadden een tijdje terug ook zon paard op stal staan. We zijn er bij haar achter gekomen dat de vorige eigenaar haar binnen 5 maanden van niks naar het z had gereden en dat ze dat toen niet meer trok. We wisten dus wel de aanleiding voor het staken, namelijk vertrouwen. Als ik ging longeren was er niks aan de hand, maar zodra ik ging rijden en wilde aandraven ging ze staken. Alleen als ze te diep liep deed ze het niet, maar dit was ook niet altijd zo. In galop wilde ze ook wel staken, maar dan kwam ze altijd eerst terug in tempo. Daarom stond er eigenlijk altijd iemand in de bak met een lange zweep om haar voorwaarts te houden, want zelf lukte dat niet. Wij hebben veel geprobeerd, helemaal na laten kijken, maar hebben haar moeten verkopen omdat het geen doen meer was. Huilen


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 22:27

Als ik al die verhalen hoor is het aangeleerd gedrag. Je zegt dat het alleen gebeurd bij het aandraven vanuit stap. Is dit alleen de eerste keer zo, of iedere keer als hij moet aandraven vanuit stap?

Je kunt kijken of dit aangeleerd gedrag is, door deze situatie te vermijden. Vermijd de eerste keer aandraven vanuit de stap door vanuit de stap te gaan galopperen (is dit mogelijk met zijn africhtingsgraad? ). Probeer ook te kijken wanneer dit staken optreed. Is dit op een rechte lijn? Hoe reageerd hij als je hem van stap naar draf laat gaan op een cirkel? Linkerhand, rechterhand? Desnoods maak je een cirkel 10m in stap (een rondje of 10) en draaft aan, terwijl je op de cirkel 10m blijft?

Is er behalve de chiropractor ook eens gekeken naar kissing spine? Is het zadel nagekeken? Doet het paard dit bij iedereen of alleen bij de eigenaresse?

Nogmaals, als ik dit zo hoor is het aangeleerd gedrag. Maar ik wil een lichamelijk probleem ook niet uitsluiten.

Je suis Charlie.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 11:04

Judith29 schreef:
Aan de longeerlijn met iemand erop doet die precies hetzelfde
Als we longeren is het altijd met zadel, en zonder iemand erop gaat het dus wel goed.


Drijft degene die erop zit dan zelf aan? Of vraagt degene die longeert om draf. Ook weer een test om te kijken of het aangeleerd is of niet...

En als het aangeleerd is... kan het natuurlijk wèl uit een probleem voortgekomen zijn, zoals het zadel (misschien drukt dat zadel pas als er iemand op zit)

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 12:32

Ik weet het niet, je kan het proberen door streng te zijn maar dat is natuurlijk niet echt de bedoeling

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 12:49

Sting schreef:
Ik weet het niet, je kan het proberen door streng te zijn maar dat is natuurlijk niet echt de bedoeling


Waarom is dat niet de bedoeling? Wat bedoel je met streng zijn? Slaan? Blijven vragen? Een keer vragen en hij doet het niet: laat dan maar?

Als jij iets gaat vragen van je paard heb je daar meerdere gradaties in. Je kunt het suggereren, je kunt het vragen, je kunt het nadrukkelijke vragen en je kunt het eisen. Maar op het moment dat je wat van hem vraagt moet je zo lang blijven doorgaan tot hij het gevraagde ook doet. Geef je op, dan zal het paard daarvan leren, en is het de volgende keer moeilijker, en de daarop volgende keer weer moeilijker...tot hij het helemaal niet meer doet.

Maar probeer eerst de verschillende stadia. Denk aan draven, dan vraag je hem om te draven, dan vraag je hem NADRUKKELIJK om te draven, en daarna EIS je het van hem als hij het dan nog niet doet. En dan moet je hem toch echt de indruk geven dat je hem vilt hoor...hij moet het dan gewoon DOEN.

Dus, streng zijn is niet de bedoeling? Juist wel. Ook, en juist bij NH.

Je suis Charlie.

Judith29

Berichten: 306
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-03 13:27

Nog even ter verduidelijking, er hebben meerdere mensen op gereden en dan doet die precies hetzelfde, ook staken bij het aandraven.
Uiteraard zijn we niet opgehouden bij 1 keer drijven, we hebben het steeds weer geprobeerd en soms draaft hij dan toch aan, maar na weer terug in stap en dan een paar rondjes stappen en dan weer aandraven wil hij weer niet. Hij is niet slecht behandeld in het verleden. De eigenaar heeft hem van af zijn geboorte. Wij denken dat het echt uit pijn voort komt. En probeer er hier in het forum over NH juist achter te komen of jullie eerder denken aan pijn dan aan dominantie

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 13:42

hoi, ja ik denk ook dat het door pijn komt. een paard die voor de rest goed reageerd doet dit niet zonder een reden. waarscheinlijk komt het als je aan draaft hij een bepaalde beweging maakt die hem pijn doet als er iemand op hem zit. mischien heeft hij een inwendig probleem die zich uit door uiterlijke problemen. ik weet het niet want het is altijd moeilijk om zo van een beschijving iets van te zeggen. meestal als ik het zie dan weet ik waardoor het komt. het klinkt gek maar het is zo. bij de meeste paarden weet ik binnen het uur wat er aan de hand is. het paard geeft signalen aan mij af die mij brengen bij het probleem.
p.s. de foto's in je profiel zijn niet helemaal goed gegaan ik kan ze niet bekijken.

groetjes

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 13:49

Zijn er foto's van de benen gemaakt? Gewrichten enz?
Aangalopperen vanuit de stap, heeft hij daar een probleem mee?
Ik zou, als jullie aan pijn denken, een pijnstiller gebruiken Quadrisol of zo. En dan kijken of het nog zo is. Niet meteen na een keertje je oordeel geven, want het kan best zijn dat het paard zich de situatie nog herinnerd, en uit voorzorg de rem erop gooit. Succes ermee

Je suis Charlie.

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:10

het kan best zijn dat de pijn weg is maar dat dit in zijn geheugen nog zit dat het pijn zal gaan doen. een paard van een vriendin van mij heeft het ook gehad, ze heeft hem een maand met bute gereden (is nu uit de handel) en na die maand was er geen vuiltje meer aan de lucht.

DAG LIEVE MAMA. I love you and I miss you
28 mei 1941 - 21 januari 2009


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 25 bezoekers