[LO] met touwtjes kin naar borst?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

[LO] met touwtjes kin naar borst?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-03 20:30

Laatst hoorde ik van iemand dat het goed was om de touwtjes via bit tussen de benen te bevestigen en eens goed met de kin naar het borst te doen (is dus strak!). Ik vond het vreemd, het lijkt me juist niet goed Verward
Wat is jullie mening hierover????????


Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 20:41

ik vind het dikke onzin!
het is natuurlijk goed voor je paard als die mooi ontspannen loopt, maar niet als 'ie naar beneden getrokken word!!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:27

Dit is gewoon een soort mega strakke bijzetteugel effect (1 tussen de voorbenen door), maar ik vind het echt fout als je zo je paard "aan de teugel" wilt rijden, of eigenlijk moet ik zeggen "laten lopen", want dat heeft niets meer met rijden te maken!
Sterker nog, dat is gewoon zijn kop naar beneden rukken!!!

ingvdh

Berichten: 6360
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 17:24

Volgens mij heeft dit geen enkel nut. Zoals boven gezegd wordt het paard getrokken en zal dus niet ontspannen gaan lopen.

Met wat voor doel voor ogen zouden de touwtjes zo vastgemaakt moeten worden?

boeflover

Berichten: 6041
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 18:07

nog een toevoeging: touwtjes????? wat voor dan? het lijkt mij dat die heel snel snijden bij de benen, tenzij je natuurlijk hele dikke gebruikt die "zacht" zijn

maar sowieso lijkt mij dit niet goed, als je je paard niet aan de teugel krijgt kun je beter een privéles nemen ofzo, in plaats van zn kop naar beneden te trekken

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-03 20:49

Het is niet voor mij hoor! Ik longeer nooit zo. Ik laat ze meestal lang maar dat ze wel goed door de rug komen. Ik ston er met verbazing naar te kijken toen iemand zei dat ik het eens zo moest doen. Maar zodra er spanning ontstaat klopt er volgens mij iets niet. Paardrijden moet zo ontspannen mogelijk gebeuren.

fokfanaat

Berichten: 20206
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 20:57

boeflover schreef:
nog een toevoeging: touwtjes????? wat voor dan? het lijkt mij dat die heel snel snijden bij de benen, tenzij je natuurlijk hele dikke gebruikt die "zacht" zijn

maar sowieso lijkt mij dit niet goed, als je je paard niet aan de teugel krijgt kun je beter een privéles nemen ofzo, in plaats van zn kop naar beneden te trekken


Ik gebruik ook touwtjes en dat is juist veel paardvriendelijker omdat ze zorgen dat hij zijn hoofd ook naar voren/beneden kan brengen, omdat ze zeg maar makkelijker rondlopen. (weet niet precies hoe ik het uit moet leggen, maar voeg foto toe) Lammert Haansta longeert ook volgens dit systeem en geeft daar veel clinics over.

Afbeelding

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-03 19:40

De touwtjes ken ik wel. Die gebruiken wij ook al heel erg lang. Maar ik snap niet waarom iemand mij adviseerd om de kin op de borst te doen. Zoals jij ze hebt heb ik ze ook altijd! Mooi paardje trouwens! Haha!

boeflover

Berichten: 6041
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 23:10

dat zijn dan zeker speciale die je daarvoor kan gebruiken? ik dacht even aan een strotouwtje of een normaal touwtje, die snijden denk ik heel erg(ik heb nog nooit met een bijzetteugel gelongeerd, dus zou ook echt niet weten wat voor verschillende middelen er voor zijn, naar mijn mening is een longeerlijn, paard, halster/hoofdstel en een zweep bij de hand genoeg, maar hij hoeft dan ook niet verzamelt te lopen ofzo, gewoon lichaamsbeweging en training op stemcommando's)

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 13:10

als ie goed loopt, zoals op de foto zoals jij zegt, waarom zou je je methode dan veranderen? gewoon zo lekker verder gaan!

wat is de reden ???
wat zoek je te verbeteren met die methode (volgens de persoon die het je aanraadde???)

als ie geen antwoord weet, gewoon doorgaan meid!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-03 14:02

Ja ik ga ook gewoon maar door zoals ik van plan was. Het gaat nu goed! En ze is zo rustig en ontspannen.

Maar ik vond het zo vreemd... Verward het leek me zo strak en juist niet ontspannen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 16:32

Strak is de verkeerde omschrijving, rond is beter.
Kan overigens niet zomaar, is iets waar je naar toe moet werken. Ook heb je enig inzicht en begeleiding nodig.
Verder werk je altijd van achter uit.

Mijn Ozep:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jonger paard (4 jarige):
Afbeelding

Afbeelding

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 18:06

Uhm...de eerste paar fotos (Ozep) zien er echt nie uit! Dat is toch ook nie goed??? De laatste foto vind ik een beetje normaal uitzien..De anderen...

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3

Farjen

Berichten: 7934
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 18:10

Skitter schreef:
Uhm...de eerste paar fotos (Ozep) zien er echt nie uit! Dat is toch ook nie goed??? De laatste foto vind ik een beetje normaal uitzien..De anderen...


Vind ik ook..

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 18:12

ik vin ze er ook niet uit zien hoor!! das toch veel te diep!!

wie het laatst lacht......snapt de grap niet Haha!

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 18:14

Ja misschien zien wij het wel verkeerd of zo...... Verward maar dat lijkt me dus echt NIET prettig voor dat paard.............

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 18:17

Als je goed kijkt zie je dat de touwtjes niet op spanning staan en dat het paard goed achter ondertreed.

Onderbouw dan eens waarom het niet goed zou zijn en waaraan je het kan zien.

Farjen

Berichten: 7934
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 18:22

laatse foto van Ozep, lijken de touwtjes wel gespannen.. Als hij niet oppast in de galop zit zijn voorbeen op zn kin ofzo Verward Sorry maar ik vind het te diep.. ieder zijn mening

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 18:23

Ja, ik zie wel dat ze nie op spanning staan maar toch..waarom zet je hem zo laag? Als ie dat vanzelf doet..hoef je de touwtjes toch nie zo laag vast te zetten..ja sorry hoor maar het lijkt echt gewoon of die gewoon met zn benen tegen zn hoofd komt Verward
Lijkt me gewoon nie prettig voor dat paardje, hij kan gewoon niks..
Ja ik hou er al mee op met mijn mening geven, tis mijn paard nie. Maar dit vind ik dus ook geen goeie voorbeeld van longeren. Misselijk

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 18:25

Trouwens...zo diep rij je hem toch nie..??? (Toch..in je profiel fotos tenminste nie) Waarom dan zo longeren?

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 18:32

Zijn hoofd draagt hij tussen zijn benen dus hij zal zich niet met zijn knieën aantikken. Verder moet ik hem toch enigzins begrenzen wil ik hem hierin werken, want als ik de touwtjes langer maak zal hij de houding van het jongere paard aannemen. Verder zit er helaas geen knopje op mijn paarden waarmee ik kan programmeren in welke houding we vandaag gaan werken. Zal dus wel op 1 of andere manier dat moeten duidelijk maken en ik gebruik daarvoor de touwtjes.
Verder hoeft het niet jouw methode te zijn, maar met kotssmilies wek je wel een bepaalde indruk, terwijl je nog steeds niet onderbouwd waarom het niet goed zou zijn.

En ja, zo diep rij ik hem wel.

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 18:43

Sjuimpje schreef:
Verder moet ik hem toch enigzins begrenzen wil ik hem hierin werken, want als ik de touwtjes langer maak zal hij de houding van het jongere paard aannemen.


Dat snap ik wel, maar waarom zo diep..daar heb ik het over. Je leest hier zo veel commentaar over paarden die te diep moeten lopen en hoe slecht het is.....en verder lijkt het mij gewoon niet prettig voor je paard. Hij kan gewoon niks meer. Ook nie ontspannen lijkt mij. Hij is gewoon naar beneden getrokken en dan moet ie maar uitkijken dat ie niet tegen zn eigen hoofd schopt.

Maar oke misschien heb ik wel helemaal geen verstand van en je hebt ook gelijk, het is mijn manier niet van longeren maar het lijkt mij ook geen goeie manier van longeren. En dit moet je ook niet als voorbeeld gebruiken.

Vind ik. En verder hou ik ook mn mening hierover voor me.

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 18:59

Hij is niet getrokken, hij word daar begrensd, dat zijn 2 totaal verschillende dingen. Als het paard daarin getrokken zou worden had hij het achterbeen nooit zo kunnen gebruiken omdat zijn rug dan weggedrukt zou zijn. Je trekt dus de verkeerde conclusie.
Het diepe heb je nodig om de gehele bovenlijn te stretchen, dus van oor tot sprong. Hierdoor krijgen paarden veel meer lossigheid in hun bewegen.

Er wordt hier inderdaad wel commentaar gegeven op het diepe instellen, maar allemaal van mensen welke geen ervaring met het systeem hebben. Of eenmaal thuis dit geprobeert hebben met een ondeskundig persoon en hierop gelijk het hele system maar veroordelen.

Dat het wèl werkt blijkt wel in de praktijk, ik ga het rijtje grote namen niet nog eens opdreunen.

boeflover

Berichten: 6041
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 20:03

die 4 jarige loopt netjes, die oudere is veel te ver naar beneden. maarja, moet je zelf maar weten, heb geen verstand van bijzetteugels met longeren.


sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 22:20

ik zal eerlijk toegeven dat ik niets van het "systeem" afweet, maar ik vind dit er niet erg lekker uit zien. Ik vind het er eerder uitzien dat hij ondanks die touwtjes z'n achterbeen zo beweegd, dan dankzij. Ik snap ook niet echt het nut hiervan, een paard kan zelf z'n hoofd van heel hoog naar op de grond bewegen, waarom heeft hij dit dan nodig om soepel te worden?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 bezoekers