al die poedertjes en pilletjes onzin?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

al die poedertjes en pilletjes onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-03 17:47

Mijn paard krijgt heel veel voedigssupplementen en vitaminen...ik vraag me soms af of dit onzin is of niet?Ik bedoel in gewoon goed voer zit toch genoeg en wat is er nou bewezen ofdat het werkt of niet?Hebben jullie goede ervaringen of vind je het ook onzin?


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 17:48

In een goede voergift hoort alles te zitten wat je paard nodig heeft. Dan hoef je niet voortdurend allerlei extra's bij te geven.
Anders vind ik het wanneer je paard een dipje heeft en tijdelijk wat extra's krijgt...

* To Belg, or not to Belg *

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 17:59

Linda250 schreef:
In een goede voergift hoort alles te zitten wat je paard nodig heeft. Dan hoef je niet voortdurend allerlei extra's bij te geven.
Anders vind ik het wanneer je paard een dipje heeft en tijdelijk wat extra's krijgt...


helemaal mee eens......

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

CharazJarig

Berichten: 24280
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:23

ik zou er niet aan beginnen in goed voer zit alles wat hij nodig heeft en als je daar extra's bij gaat geven, dan trek je de verhoudingen uit elkaar

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:37

Linda250 schreef:
In een goede voergift hoort alles te zitten wat je paard nodig heeft. Dan hoef je niet voortdurend allerlei extra's bij te geven.
Anders vind ik het wanneer je paard een dipje heeft en tijdelijk wat extra's krijgt...


Daar ben ik het mee eens. Als je een goede broksoort voert, en goed hooi of kuil, dan moet je paard daar alle noodzakelijke vitaminen, mineralen en sporenelementen uit kunnen halen.

Indien je paard ziek is geweest of een verminderde weerstand heeft, kun je, mijns inziens, in overleg met je DA voedingssuplementen bij gaan voeren.

Toos paardloos

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:39

Ik denk dat het eraan ligt wat je voert hoeveel je voert en wat je met je paard doet.. Als je paard zwaar in training staat en hij krijgt qua hoeveelheid weinig voer dan kan ik me voorstellen dat ie wel wat extra kan gebruiken. Of als je endurance beoefent en je geeft extra vitamine e om te zorgen dat ze afvalstoffen makkelijker kwijt raken. Voor zulke dingen lijkt het mij wel zinvol. Of bijvoorbeeld knoflook tegen vliegen of een oppepper na ziekte.
Maar als je niet echt iets 'bijzonders' met je paard doet en je voert hem kwalitatief goede brokken dan denk ik ook dat het onnodig is.

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:40

Mijn mening ken je. Een paard moet zo min mogelijk "ballast" in zijn voer meekrijgen, pas wanneer ze echt iets mankeren kun je eens op zoek gaan naar iets extra's, als dat voor een oplossing van het probleem zou kunnen zorgen. Mijn koersende draverhengst krijgt niets extra's over zijn voer, alleen wat electrolyten na het snelwerk omdat hij veel zweet.

En hij presteert er prima op Haha!

Extremely rare and Beyond Compare


nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 20:36

mijn pony's krijgen foene knof met zeewier bij hun voer en ik vind dat ze het er zeer goed op doen.
nou moet ik er wel bij zeggen dat mijn pony's allemaal wel wat extra's kunnen gebruiken i.v.m. leeftijd of verleden.
maar ik blijf dit gebruiken en zeker in de winter,ben er zeer tevreden mee.
mijn oude pony heeft een paar weekjes geen spul gekregen en ik merkte het gelijk aan haar vacht en lopen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 01:13

In goed standaardvoer zit alles wat een standaardpaard nodig heeft.

Aangezien echte paarden vaak niet aan de standaard voldoen, zijn supplementen helaas soms onvermijdbaar!

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 10:14

Een normaal standaardpaard met een goed standaardvoer is geen probleem. Maar ik heb een paard met een verleden (zware koliekoperatie, sincker als gevolg) dus ook voor ons zijn supplementen onvermijdbaar. En omdat hij het daar super op doet heb ik er geen problemen mee.
Ik voer per dag 2 1/2 schep Draversbrok (Havens), 2 1/2 schep PowerMix (Havens), 1 schep Slobber (ook van Havens, tja, je woont vlakbij de fabriek of niet he Lachen), halve tot driekwart baal hooi, en dan er nog bij schepje knoflook, scheut zonnebloemolie, en af en toe een kuurtje van het een of ander om een tekort op te heffen zoals hij bv. gehad heeft: Laminaze (toen ie last van zijn hoeven had, heb ik 3 potten van gevoerd, daarna was het niet meer nodig), Equitop Myoplast ( twee potten, is nu ook niet meer nodig, is voor herstel van de spierstofwisseling) en zo nog wat van die dingen. Ik moet ook regelmatig Sandclear geven om problemen in de toekomst te voorkomen. Allemaal duur, en sommigen vinden het misschien niet nodig maar mijn, door de DA ten dode opgeschreven paard, is nu topfit en gaat volgende week lekker strijden voor het Brabants kampioenschap!

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 11:50

mijn paard krijgt iets met knoflook (eerst druppels, maar toen was de hele stal vergeven van de stank, nu poeder) en zonnebloemolie, in de winter lijnzaadolie en verder een liksteen. Voor het lekkere voer ik wortels en na het werk een appeltje als beloning.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 17:32

Het enige wat ik regelmatig bijvoer is lijnzaadolie. Verder vind ik voor vast het meeste onzin, een keer incidentheel kan ik wel begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 18:32

Die van ons krijgen elke dag 100 gram Pavo Vital gevoerd.
Dit omdat ze dag en nacht op het land staan en geen krachtvoer meer krijgen, op deze manier weet ik zeker dat ze alle vitaminen en mineralen binnenkrijgen.
Ook als ze straks weer sĀ“avonds naar binnen gaan en weer brok krijgen blijf ik dit bijvoeren omdat ze maar 1 a 2 kg brok krijgen en ze toch 700 kg per stuk wegen.
Daarnaast hangen er zowel in de wei als in de stallen zoutblokken.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 19:08

Overdosis aan bepaalde vitamine is ook niet goed..

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 19:20

Overdosis is sowieso niet goed... dat geldt voor alles. Ik geef mijn paardjes ook vanalles door het voer: Knoflook, biotine, mineralen, lijnzaadolie...
Koos eet ook altijd mee met de grote paarden. Hij krijgt dat wat brokjes met al die poedertjes er doorheen... en na een tijdje begon zijn vacht te glanzen en zag hij er super uit... maar nu voer ik hem niet meer bij (n.a.v het hard groeien van zijn buikje) en ik merk dat zijn vacht doffer wordt... sinds vandaag krijgt hij weer wat brokjes met poedertjes er doorheen. We hebben trouwens ook een mineralen/zoutblok in de wei hangen, maar de paardjes zijn al gauw uitgekeken op dat ding Verward

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-03 20:53

mijn paard is een draversmerrie(ze is trouwens vandaag gekwalificeerd Haha! Haha! Haha!) maar als ik soms zie wat voor dingen ze krijgt..VEEL...en dan laat ze ook nog een deel liggen(maakt trouwens niet uit of ze veel of weinig krijgt ze laat altijd wat liggen)dus ik vraag me af ofdat paarden het nou wel lekker vinden of niet...verder staat ze buiten in de wei en op houtsnipperkampen en dan graaft ze allemaal gaten..ik vraag me af wat ze tekort komen als ze gaan staan neuzelen in dat soort ja..compost eigenlijk..ik heb een 10 kg zoutblok in de box hangen maar daar kijkt ze niet naar(ja handig om tegen te schuren:D)..ook wel eens geprobeerd om het in haar voerbak te gooien(kleine stukken)maar dat duwt ze gewoon in de hoek..verder ziet mijn ouwe pony er in de zomer altijd super uit maar in de winter heeft ze nogal eens last van verstoppingen..bestaan er ontstoppings vitaminen?:D

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 21:58

ik voer mijn paarden brok met muesli lijnzaad en zemelen. door de zemelen en lijnzaad zit ook nog zonnebloemoli heen. dit laatste houd zanddeeltjes tegen en zorgt voor glans

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 19:14

Miro krijgt elke dag 2 schepjes knoflook en 4 schepjes biotine door zijn voer en er ligt een KNZ blok in zijn voerbak zodat hij wat te doen heeft Lachen

-X- Anja

**Look where all this talking got us baby!!**

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 20:30

ik denk dat het goed is om vitamine's te gebruiken als de weerstand van het paard effe niet zo goed is, maar verder zou ik het niet gebruiken... (tast het dan niet verder de weerstand van het paard aan, dat het niet meer zonder kan?)

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 18:11

ik heb een kennis op stal staan en die zegt ook dat er in sommige producten dingen zitten die elkaar opheffen...haha..dat vind ik echt zonde van mijn geld dan...maar ja..ik voer veel spullen om het herstel na een prestatie beter te laten verlopen...verder weinig..vroeg me gewoon af wat de rest deed Haha!

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 18:34

Gamble heeft een verminderde weerstand, in Bodegraven vertelde ze dat ik niet meer brok moest geven maar wel aanvulling. Doordat hij al wat ouder is ( 16 gisteren geworden) neemt hij de voedingstoffen gewoon minder op. Dan is hij vatbaarder voor ziekte en gebreken dus krijgt hij kant en klare slobber met max H erdoor en knoflook zo'n 4 keer per week.
Groetjes Desiree en Gamble

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 18:55

Ik voer ook het hele jaar door Pavo Vital erbij. Lars staat nu op een stukje gras, wat je al geen gras meer mag noemen zo dor als het is, dus nu weet ik wel zeker dat hij genoeg vitamines binnenkrijgt.
's Winters zit hij op de halve kilo Stimix wat te weinig is voor voldoende vitamines, dus krijgt hij ook gewoon de Pavo Vital erbij.

De dierenarts was er vandaag en hij zei dat je het "te weinig voeren van vitamines ed" misschien niet in het eerste jaar merkt, maar zeker in de komende jaren....

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 19:22

ik vind het dus absolute onzin, behalve voor sportpaarden of paarden die veel inspanning leveren!

alle en dan ook alle vitamines etc etc moeten in je standaard voer zitten
en vitamines zijn nooit slecht alleen moet je wel kijken wat er nog meer
in zit want ik heb hier een topic gelezen dat een paard iemand dus helemaal gek werd door de vitamines of in iedergeval goed vervelend de dierenarts moest erom lachen en zegt dat het met een weekje weer over is!

mijn paard krijgt s'ochtends en s'avonds biks en smiddags kuilgras en tussendoor van mij appels, wortels etc etc..dus die krijgt genoeg vitamines.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 20:16

Ik vind het niet directe onzin.
Ik heb heel wat voer nu nageplozen, maar het valt me op dat er meestal te weinig kalium en zwavel in zit.
En waar is Kalium dan goed voor: voor de waterhuishouding, de zurenbalans, zenuw- en spierfuncties. Bij een kaliumtekort kan de ontwikkeling van jonge dieren achterblijven.

Een tekort aan zwavel kan zich uiten in een verminderde algemene conditie, een slecht herstel na inspanning of ziekte, een slechte hoornkwaliteit, huidproblemen, luchtwegaandoeningen, allergische reacties van de huid en de luchtwegen en ook in gewrichts- of peesproblemen.

Vooral bij jonge en oude paarden vind ik het belangrijk om hier dus heel erg goed op te letten.

Treasure krijgt nu dus wat kalium en zwavel bij, samengesteld door een kruidenmannetje die ik via via heb leren kennen. En eerlijk waar, sinds ze dat krijgt zit ze lekkerder in haar vel, is minder snel moe en glimt veel meer.

Ik vind het dus onzin om zomaar allerlei supplementen erbij te gooien, ik vind dat je echt per paard moet kijken en kijken wat ze nodig hebben. En niet zomaar het eerste het beste erin gooien. En ga dan liever voor iets wat duurder is, maar wat helpt en niet met spul waar van alles een beetje in zit!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angie91, ComscoreBot, Duran123, jaap_2005, Jorex, Lynn_Nikita, MarjanB, MRIIIS, othelloster en 110 bezoekers