veulen vervoeren in trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

veulen vervoeren in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-03 14:38

Hoe kan ik zorgen dat Senna (veulen van dan ruim 5 maand) veilig overkomt?

Het is ongeveer 4,5 uur met de trailer. We hebben de beschikking over een 1-paard trailer(2 paardstrailer is echt geen optie)

Waar moet ik allemaal aan denken? Beenbescherming? Is ze niet gewend, dus lijkt me niet. Hoe het beste vastzetten, om te voorkomen dat ze voor over de stang gaat? Wat als ze onderuit gaat?

Kortom: HELLUP Haha!
Ik zie namelijk de meest vreselijke rampenscenario's aan me voorbijgaan Schijnheilig


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 15:11

Als ik een rit van 4,5 uur moest maken met een veulen zou ik alles uit de trailer halen en hem heel dik opstrooien met stro.
De achterkant goed dicht maken zodat het daar niet uit kan.
Op deze manier kan het veulen nergens overheen gaan of ergens achter blijven haken.
Voorwaarde is wel een rustige rijstijl omdat het veulen weinig steun heeft!!

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-03 17:06

bedoel je los in de trailer? Of wel vastzetten, maar heel los?

Vol met stro was sowieso de bedoeling...en een hele serie hooinetten Cool

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 17:18

Toen wij ons veulen vervoerde met de trailer toen ze iets jonger was dan jouw veulen en er de 1e paar keer in stond zijn we erbij gaan staan. Wij hebben dan wel een 2 paardstrailer en er zit een schot tussen... we konden dus niet geplet worden ofzo Scheve mond . Ze was trouwens ook best klein voor haar leeftijd. Sommigen zeiden dat het erg gevaarlijk was. Maar wij zijn eigenwijs.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 17:19

Gewoon los in de trailer. Liefst ook het halster af halen.
Wat hooi los op de grond en dan redt ze zich prima. Hooinetten zijn levensgevaarlijk met een veulen in de trailer...
Als je de buizen eruit haalt, moet je wel even kijken hoe de trailer dan is. Die buizen zijn ook een deel versteviging van een trailer.
Als je haar zonder halster in de trailer zet, kan ze ook nergens achter blijven haken en heeft ze ook weinig last van de buizen.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-03 17:35

Het is de trailer van iemand anders, kan ik daar dan wel in gaan breken...(stang eruit halen dus)?

We rijden zeker weten rustig.

Ik begrijp dat het echt een TE groot risico is om haar vast te zetten? En een hooinet laat ik dan wel achterwege...thnx voor die tip, want ik had ze er zo ingehangen!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23368
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 17:47

Toen wij Sharif gingen halen was ie 4 maanden oud.
We hadden ons eigen veewagentje mee waarvan we zeker wisten dat ie niet over de klep kon, we hebben een dikke laag stro in de trailer gegooid, plakje hoor erin en Sharif er los bij. Hij is de hele weg achterstevoren blijven staan en heeft zich prima vermaakt.
Wij moesten overigens zo'n 3 uur rijden.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 18:26

Zoals wordt gezegt kan het veulen gewoon los, wel dik opstrooien!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 18:28

Zorgen dat de trailer overal dicht is, alles eruit en stro erin. Veulen los erin en rijden maar!

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-03 18:33

Anique_Vaandrig schreef:
Zoals wordt gezegt kan het veulen gewoon los, wel dik opstrooien!


Oke, lijkt me duidelijk Haha!

Thnx, ik denk dat ik genoeg weet OK dan!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 18:51

Ja, idd wat hierboven gezegd wordt, alles was ook maar enigzins voor verwondingen kan zorgen (stangen etc) uit de trailer halen, een dik pak stro erin, klep dicht en zeil naar beneden (raamjes dan open) en rijden maar. Het veulen laat je gewoon los staan en geen bescherming om. Ik zou het halster op zo'n lange rit ook afdoen.

Toos paardloos

annemieke21

Berichten: 1139
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 18:56

Het zeil aan de achterkant is toch wel voldoende afgesloten?? Dan gaat ie er lijkt mij toch niet uit?? Ik moet 13 sept. ook op pad met veulen van 12 week....vandaar

IM BACK!!!!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:01

annemieke21 schreef:
Het zeil aan de achterkant is toch wel voldoende afgesloten?? Dan gaat ie er lijkt mij toch niet uit?? Ik moet 13 sept. ook op pad met veulen van 12 week....vandaar


Dat denk ik ook wel, daar zullen ze niet snel door heen gaan. Het ziet er massief uit, dat scheelt een hoop. Maar vergeet niet dan je raampjes of luikje open te doen voor de frisse lucht.

Toos paardloos


YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:08

Nonnie schreef:
bedoel je los in de trailer? Of wel vastzetten, maar heel los?

Vol met stro was sowieso de bedoeling...en een hele serie hooinetten Cool


Hooinetten??? Da zou ik dus nooit doen met eenveulen. Een haal met de voorbenen en hij zit vast en dan heb je pas paniek!!

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-03 19:11

Ja Yvonne, daar was ik al achter (zie de bovenstaande reacties).
Ik had nog niet aan die gevaren gedacht. Senna doet alleen alles voor eten, dus ik dacht dat als ik haar maar genoeg te eten gaf, dat ze dan wel braaf zou blijven staan Bloos!

Al met al heb ik vandaag weer veel geleerd!

De manier waarop het gaat gebeuren:

buizen eruit (indien mogelijk), dikke laag stro op de bodem, wat hooi op de bodem, halster af, achterkant dichtmaken, en relaxed terugrijden Haha!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:13

Ja ik had niet eerst ff verder gelezen, niet zo slim haha! Maar succes ermee.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:21

Velvet moest vorig jaar ook met 5 maanden vervoerd worden. Wij waren ong. 3 uur onderweg. Gewoon vast gezet, achterkant dicht, hooinetje met kuilgras, voldoende stro en een paar streepjes Sedalin Schijnheilig . We hebben geen problemen gehad, mevrouw heeft de hele weg rustig staan kauwen en kwam heelhuids op bestemming aan. We hebben haar wel een paar keer voor de zekerheid gecontroleerd, even van de weg af bij een benzinestation of zo.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:22

Ik heb mijn paard ook als veulen gekocht,en had met de eigenaar afgesproken dat hij haar zou brengen met haar mams
Koste me wel wat extra maar wist wel dat me paardje veilig aan zou komen was een rit van ruim 3 uur
Misschien een optie voor jou om te vragen of ze gebracht kan worden met haar moeder
Zo niet zou ik haar los in de trailer zetten en achterkant dicht doen met zeil dus zorg dat je trailer dat heb die een zeiltje heeft
Want als je haar vast zet kan zichzelf ophangen
Ze is toch wel al afgepeend, je veulen want anders is het wel een groot probleem
Want ineens in een trailer en dan mams ook al niet mee
Dat zou ik zelf niet durfen vervoeren
Sorry wil je niet bang maken ofzo hoor!

nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:33

mijn tinker veulen heb ik met 4 en halve maand gehaald,in een ponytrailer.
heb hem gewoon vastgezet,omdat hij toch al heel goed vast kon staan en ben rustig naar huis gegaan.
hij was zeer rustig en is goed thuis gekomen.
nou is de mijne toch wel een heel nuchter mannetje hoor,dus dat schilt ook denk ik.
en hij was al eerder in een trailer geweest,dus wist wat er ging komen.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:49

jonge veulens vervoer ik los, maar dan wel een veulenrek achter op de trailer!!!!

anders aan beide zijden en aan de voorkant (over de stang) vastzetten, dan kan ze geen kant op (niet draaien en niet onder of over de stang), vermoeiend valt dan wel mee en het is ook vrij veilig.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 20:01

Nonnie"]
[quote="Anique_Vaandrig schreef:
Zoals wordt gezegt kan het veulen gewoon los, wel dik opstrooien!


Oke, lijkt me duidelijk Haha!

Thnx, ik denk dat ik genoeg weet OK dan!
[/quote]

Ach, je kunt nooit duidelijk genoeg zijn he Haha!

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 21:37

Als de voorstang er niet uit kan, vul dan de ruimte voor de voorstang op met pakken hooi. Het veulen altijd los er in zetten. Heeft ie ook meteen genoeg te knabbelen.

ammi

Berichten: 431
Geregistreerd: 01-08-03
Woonplaats: Here, there, everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 21:46

Pakken hooi, lijkt me gevaarlijk, die kunnen gaan rollen, schuiven, omvallen enz.. ook al wordt er maar zachtjes geremd..

En we trainen rustig door... :)

annemieke21

Berichten: 1139
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 22:17

De voorstand moet er bij mij ook in blijven omdat de moeder nietzonder kan en steun aan heeft.....Paken hooi lijkt me ook niet fijn ivm schuiven.

Nog meer opties?

PS wat is een veulenrek??

IM BACK!!!!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 22:31

Kijk alsjeblieft uit met zomaar stangen uit de trailer halen, want die vormen vaak een belangrijk onderdeel van de constructie! Vooral bij de wat "gammelere" trailers duw je soms zo de wanden opzij als de stang er niet in zit Scheve mond Probeer dan wel te zorgen dat je een trailer hebt met panieksluitingen aan de buitenkant, dan is er in het geval dat... nog niet veel aan de hand, zijn ze er simpel af te halen.

Nulla tenaci invia est via


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ymediem en 32 bezoekers