verstandskiezen ze zijn alleen lastig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-01 17:45

Ik kom net terug uit het ziekenhuis. Moest namelijk een bezoekje brengen aan de kaakchirurg. Er moest een dwarsliggende verstandskies getrokken worden.

Nou die kies is eruit, na ongeveer 20 minuten sjorren en trekken, maar daarvoor heeft die kaakchirurg wel bijna mijn kaak ontwricht. Boos!

Dus ik zit hier met een flinke zak ijs op mijn wang, maar mijn wang neemt hele vreemde vormen aan (lees erg dik) en begint ook al blauw aan te lopen.

Heeft er iemand nog tips voor me ? Ik heb weinig zin om net als de vorige keer een week lang erbij te lopen alsof ik flinke ruzie heb gehad.


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 18:58

ai, pijnlijk. Ik heb helaas geen tips voor je.

Ze zeggen toch wel eens dat je er een biefstuk op moet leggen. Of dat helpt?!

strekte hoor

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 19:24

Oeps, ik had drie jaar geleden hetzelfde. Ook een dwarsliggende (letterlijk & figuurlijk) verstandskies. Die is er in vier stukken uitgehaald. Ik heb 'm trouwens nog, mocht 'm meenemen... Haha!

Tja, ik was toen op vakantie in Australië en ben vrijwel helemaal onder narcose geweest. Geen idee wat voor speciale behandeling ik heb gehad, maar ik had helemaal nergens last van. Misschien een beetje dikkere wangen dan normaal, en een mond vol hechtingen, en ik kon alleen yoghurt eten, maar verder geen pijn ofzo.

Dit was dus een operatie. Toen mijn bovenste verstandskiezen werden getrokken (in NL, en die waren helemaal door) kreeg ik van de tandarts Sanalgin voorgeschreven. Dat is de sterkste pijnstiller die vrij verkrijgbaar is. Helpt ontzettend goed! Neem er alleen geen twee tegelijk, want dan ga je out...

Heel veel sterkte Suzan!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 19:28

ik had het twee maanden terug. ook zo´n verstandskies die zeg maar richting mijn wang groei.
maar ik was eigenwijs en wilde niet naar de tandarts (ik heb geen gaatjes maar ben als de dood voor die vent).
totdat de ontsteking zo groot dat ik wel naar de kaakchirurg moest. zij tikte die kies er zo (wel verdoofd) uit. zo veel (sorry) etter zat er omheen.
na 5 uur had ik nog steeds totaal geen last van de pijn en de verdoving moest toch echt uitgewerkt zijn. toen ben ik maar lekker naar de pizzeria gegaan.
en de volgende dag in het vliegtuig weer terug naar ierland. waar ik helemaal geen zin in had, dus binnen een weekje was ik weer thuis.
gisteren kregen we de rekening voor dat trekken van die kies.....640 gulden!!!!
gekkenwerk toch! volgende keer doe ik wel een touwtje er aan....AU!!!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 00:12

Duur hè? Bij mij kostte het omgerekend 900 piek. Maar ik had een hele goede (reis)verzekering. Ik was eigenlijk voor 500 piek tandheelkundige kosten verzekerd, maar ze hebben uiteindelijk alles betaald, binnen 3 weken en zonder gezeur. Maar het blijft een belachelijk hoog bedrag, ook al is die kaakchirurg anderhalf uur met me bezig geweest... Frusty

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 07:43

Ben oktober 2 jaar geleden onder volledige narcose geweest om 4 dwarsliggende verstandskiezen te laten verwijderen. Dit is 1 groot drama geworden.
heb 4 maanden lang pijn, ontstekingen en narigheid gehad. Kan ook niet anders 4 tegelijk mag niet eens.
Heb alleen maar met icepacks op mijn gezicht gelopen en slikte 4 tot 6 ibuprofin 600 per dag.
Mijn aangezichtszenuwen zijn op de loop gegaan, mijn rechterkant van mijn kin (en lip) zijn nog steeds verdoofd achtig, dus je snapt ik ben nog steeds niet blij.
De enige tip die ik voor iedereen heb, laat die stomvervelende nietsnutten maar zo snel mogelijk trekken, ik was zo bang dat de tandarts ze wilde trekken, maar goed ik had dat gewoon moeten laten doen, toen ik nog jong was.
Nu waren ze zo scheef gaan groeien, dat er ook cystes onstaan waren, ze schijnen 1,5 uur met me bezig geweest te zijn.
Een voordeel daar weet ik niets van door de volledige narcose.
Sterkte en beterschap want ik weet wat je voelt,

Groetjes,

Geral (Amanda)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 08:04


greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 08:49

Oh heel herkenbaar voor mij. Mijn verstandskies is jaren geleden operatief verwijdert en heb toen een ontzettende dikke hals en keel gehad. Mijn mond kon ik niet open doen. Met een rietje heb ik toen vloeibaar voedsel binnen gekregen. Ik weet dus wat het is en ik wens je van hieruit veel sterkte. Groetjes Greetje

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 09:12

Suus, ik had die link ook al willen plaatsen, je bent me voor. Maar echt, ik heb geen pijn gehad, bij mij is het allemaal supergoed gegaan! Uiteindelijk ben ik blij dat ik er zo lang mee heb gewacht...

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 10:33

s
Laatst bijgewerkt door janna op 01-04-22 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Bartje

Berichten: 1651
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 10:34

heb ook 4 verstandskiezen die er horizontaal inliggen.. en die MOETEN er dus ook uit.. maar ben hier gewoon zo bang voor.. Scheve mond\ wordt namelijk best wat gehak vrees ik..

Mn broer heeft echt superhoge pijngrens (soort Wolverine van the X-men Knipoog) en die had echt heel veel pijn en last ervan de tijd na de operatie. en jah.. daardoor ben'k er juist zo bang voor denk ik..

valt het over het algemeen mee of tegen..?? (voor de mensen bij wie het er al is uitgehaald)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 11:01

Ik heb dus nauwelijks last gehad, mijn zusje (niet Lautje) had wel veel pijn. Maar alleen bij de eerste twee die er door de kaakchirurg zijn uitgehaald, jaaaaren geleden. Daarom was ik ook zo huiverig, ik zag haar twee keer een hele week doodziek zijn van die hele operatie. Haar andere twee verstandskiezen zijn er kort geleden door de tandarts uitgehaald, die waren al door. En daar heeft ze helemaal geen napijn van gehad. Het verschilt dus echt van persoon tot persoon (zelfs binnen families) en van kies tot kies!

BTW: Een vriendin van mij zei ooit dat ze nog liever haar verstandskiezen eruit liet halen (wat dus net was gebeurd) dan dat ze naar de kapper ging. Tja, zij heeft weer een heel gevoelige hoofdhuid...

_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE"> It takes a minute to have a crush on someone, an hour to like someone and a day to love someone - but it takes a lifetime to forget someone.</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-09-14 11:02 ]</font>

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-01 11:38

Sorry hoor sjuimpje, ik kom eerlijk gezegd nooit in het kippehok, dus ik had jouw bericht niet gezien. Ik zat hier gister met een tintelende, steeds dikker wordende en pijnlijke wang. En ik vroeg me af of die kaak chirurg niet iets minder geweld kon gebruiken bij het trekken. Aangezien praten niet zo makkelijk ging, dan maar even bokken.
Er zijn zo te horen maar weinig mensen bij wie het zonder problemen verloopt, het trekken van verstands kiezen. Ik hoop niet dat bokkers dit lezen die binnenkort aan de beurt zijn.
Maar bij mij is ook een boven verstandskies getrokken, die was er met twee tellen uit en ik kon dezelfde dag alweer gewoon eten. Maar ja die kies lag niet dwars.
Enne die kies hoefde ik echt niet mee te nemen. Enne Heike die biefstuk Verward uh bedankt voor de tip, maar ik heb het maar bij een zak ijs gehouden.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 12:51

jep ik ken het afgelopen maandag zijn mijn twee rechtse verstandkiezen er uit getrokken
nou ja de bovenste wel maar de ondereste niet die moest er uit gesneden worden Boos!
ikke heb nu ook nog steeds auw Verdrietig
maar heb aardige pijnstillers dus ik kom de dagen wel door Schijnheilig
soms een beetje hi en lacherig Party!!
maar een pretje is het zekers niet
de andere moetten er ook nog uit.

ooh ja tips inderdaad met ijs elk kwartier op je wang doen. zo slikt de dikte
en verder je een beetje laten vertroetelen door je fam. en vrienden

tja....

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 13:13

Tja het is ff oliebol (zie mijn bericht op kippenhok) maar je bent er vanaf.
Overgens kan het niet zonder hameren. Een verstandskies onder heeft altijd krommeworstels waarmee ze veeeeeeeel houvast hebben in de kaak. Ookal zijn onderverstandskiezen helemaal door gekomen wij wagen ons er nooit aan.

Ze doen hetzelfd als bij verstandskiezen die niet door zijn gekomen maar gekanteld liggen (waardoor ze de kies ervoor eruit kunnen drukken als ze een poging gaan doen door te komen)

Ze maken een sneetje in het tandvlees en boren bot weg (dat is het gedril) Omdat de kies vastzit in het bot kan er geen tang om heen anders zou je alles vrij moeten maken voor een tang waardoor je veel meer schade aanricht richting zwenuwbanen etc.
Dus tikt men 'm er min of meer uit.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-01 11:35

He Kim, ik wist niet dat jij tandarts assistente bent.
Maar bedankt voor de uitleg, nu begrijp ik wat beter waarom er zoveel geweld bij komt kijken om zo'n ding eruit te halen.


Girl In The Mirror

Berichten: 3156
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 17:25

*zweet* oh oh hoop niet dat ik mijn verstandskiezen ooit hoef laten trekken.... Scheve mond\

Cuando menos piensas .... sale el sol


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _AB_, Amazonbot, cinniz123, ComscoreBot, fohadie, HELder, IASCrawler, Laj1, lovelys, Plonspony, Poosje81, winnetou4502, YandexBot en 160 bezoekers