vanaf welke leeftijd hoofdstel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-01 16:30

Mijn knollie is nu bijna anderhalf jaar. Vanaf welke leeftijd is het het beste om het het hoofdstel te beginnen? Nu nog niet denk ik, maar wanneer wel?? Verward


ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 16:48

denk dat als ze 2 is je haar al best wel kan laten wennen aan het hoofdstel en aan het bit.....

Love the life that you live, live the life that you love

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 16:48

ligt eraan wat je wil.
Wij doen het meestal met 2 maar ook gewoon om niet omdat we er echt wat mee doen maar voor de keuring staan ze teminste niet zo met hun mond te klapperen als je het op de keruingsdag voor het eerst doet.
Op zich kan eerder geen kwaad maar ik doe het pas rond 2.5 als ik al een beetje kan longeren aan het halster en dan als onderdeel van het inrijden.
Voor die tijd heb ik zoiets van zo min mogelijk mee doen komt wel als ze ouder zijn.
Ben dan ook een flinke voorstander van een veulen zoveel mogelijk leren en dan tot 2.5 jaar dag en nacht in het land met leefdtijd genootjes.
alleen er 1 a 2 keer per maand eens uithalen om te controleren op wondjes/mok enzo verder vanaf een afstandje bekijken (wel dagelijks) of ze nog op 4 benen kunnen staan.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-01 17:00

Dank jullie wel! Tja, het wachten duurt zoooo lang! Maar als ze maar eenmaal 2 zijn, dan mogen ze al wat meer Haha! Ik vind het echt moeilijk om zolang te wachten, maar ja, ga haar ook niet verknallen, omdat ik geen geduld heb!


Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 17:24

Dribbel heeft toen voor het eerst een hoofdstel bit in gehad toen hij 2 jaar en 1 maand Lachen en dat was toen even om te laten wennen, nu loopt hij bijna nooit meer met hoofdstel. maar dan is hij al vast een klein beetje gewend.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 10:53

Ik weet natuurlijk niet of de paarden bij jou in de winter op stal staan, maar als het zo is, kan je wel het paard al een hoofdstel, met een zacht bit, aandoen en zo een paar uren op stal laten staan. Zodat hij er wat aan kan wennen. Je kan ook al per dag een aantal keren het hoofdstel achter elkaar aan en uit doen, zodat hij leert om het hoofdstel goed en gemakkelijk aan te doen. Verder zou ik er nog niet te veel mee doen en het paard van z'n jeugd laten genieten. Maar het is natuurlijk wel zo dat hoe vroeger je begint, hoe beter je paard het onthoudt.

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 11:23

Hey Nonnie,

Staat de jouwe nou gewoon tussen leeftijdsgenootjes?
Of heb je hem gewoon op stal of zo?
Ben erg benieuwd... Haha!

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-01 18:49

Sugababe, ze stonda ltijd in een kudde, d.w.z. 2 oudere fokmerries, 2 veulens daarvan (van dit jaar), 2 jaarlingen (een daarvan is dus de mijne), en 2 twenters. Dat was het, en ging super. Maar wegens haar gezondheidsprobleempjes staat ze nu op de kliniek waar ik werk. Ze staat daar in een box, maar ze heeft wel contact met andere paarden, door de tralies. Verder gaat ze lekker halve dagen de wei op, maar niet meer in een groep, alleen dus. Ik heb tot nu toe niet het idee dat het voor haar veel verschil uitmaakt Haha!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 19:03

Ja dat idee heb ik dus ook met Chester,het enige waar ik bang voor ben is dat het een etter of zo wordt.
Maar ja daar ben je zelf bij... Haha!

Ik vind het wel leuk,want de jouwe is bijna net zo oud als de mijne.
Dus kunnen we van elkaar leren! *LOL*

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-01 19:32

Jaaaaaa! Echt wel, als je tips hebt, of vragen Haha! is het wel handig Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 bezoekers