lijkt wel oftie steeds banger wordt!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

lijkt wel oftie steeds banger wordt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-03 22:41

Vroeger was Joris nergens bang voor, hij liep overal achter me aan, maar nu is hij voor veel dingen schrikachtig. Vooral wit op de strat, bv bij strepen en drempels. Niet handig, want at is dus vaak als het druk is of op een kruispunt, en dan weigert hij gewoon door te lopen.

Nu vraag ik me af, reageer ik dan te fel? Hij mag van mij best even kijken, maar moet wel doorlopen en soms word ik daar echt heel boos om, dan springt hij zo voor een auto! Waar is mijn onverschrokken pony genleven? Wat doe ik fout?


kiek
Berichten: 45
Geregistreerd: 21-06-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 23:24

Hoi Pauline,ik denk dat je niet zo snel boos moet worden,ook al schrik je je eigen natuurlijk rot als je pony opeens voor een auto springt!
Probeer misschie eerst eens de oorzaak te achterhalen waarom hij opeens zo schrikkerig is geworden!
Is er misschien iets gebeurd wat veel indruk op hem heeft gemaakt een keer tijdens een buitenrit?
Voorlopig zou ik als hij zo schrikkerig is ,niet op drukke tijden met hem langs de weg rijden!
Misschien is het nog een optie om met hem eerst op rustige tijden aan de hand te stappen,en zodra dat goed gaat er weer eens op!
Suc6 en laat je het even weten,hoe het gaat?
Ik hoop dat je snel weer de Joris terug hebt zoals hij was!
Maar blijf rustig en word niet te snel boos,dat werkt alleen maar aafrechts!
doei doei Doei, doei Groetjes Kiek

pmarena

Berichten: 48054
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 09:56

Als je geen goede oorzaak kunt vinden van iets dat gebeurd is waardoor hij schrik heeft , of dat je een ander rij-schema hebt dan vroeger (bvb. minder vaak / intensief / lang rijden) , dan zou het ook nog aan het voer kunnen liggen misschien Lachen

Bij Rena zijn deze streken er ook als ze te weinig ritten maakt , en op bepaalde soorten voer is het helemaal feest Haha!

Bvb. Slobber van Havens , ze springt boven je kop uit *LOL*

Wellicht is er dus iets aan training of voer veranderd waardoor dat 'ie met teveel energie zit , en je die op deze manier voor je kiezen krijgt ?

Rena heeft ook wel eens als ik haar dus een paar dagen niet gereden heb , dat ze gerust voor een paaltje in de berm , waar ze al heel vaak langsgekomen is , erg bang doet.

Dan gaat ze ook gerust al wijkend en dribbelend ZO voor een langskomende auto Boos!

Nou dan zou ik haar ook het liefst de hersens inslaan , lijkt me niet zo vreemd ook Boos!
Jammer dat ik dan geen zweepje bij mij heb want ik zou haar finaal in elkaar slaan !

Als ze steeds op een kruispunt of wat ook zou stoppen , dan zou ik even laten kijken , dan stevig en zeer consequent eroverheen rijden. Wordt er op die stevige aansporing niet gereageerd , dan een doodklap met de zweep. 1-tje zo hard als je kan , en daarna gewoon been eraan.

Dat zou voor Rena prima helpen , na een keer of 3 hooguit is het dan wel over Lachen

Van mij mag je best meedogenloos bij zulke streken die erg gevaarlijk zijn en nergens voor nodig , omdat ze dondersgoed weten dat er niks aan de hand is daar.

Misschien werkt het bij de jouwe beter om juist NIET te laten kijken , maar gewoon onvermurwbaar door te rijden ?

Als hij genoeg beweging krijgt en het juiste voer , dan is er geen reden om allerlei allang bekende dingen te gaan bekijken....

Als er niks veranderd is tov toen hij wel braaf was , gewoon heel stevig aanpakken en NIKS pikken. Dat zou ik doen om korte metten hiermee te maken.

Had Rena trouwens ook , een hele tijd geleden , dat ze soms onderweg ineens niet langs een Kliko of zo'n stromend verloopje in de sloot wilde.

Dat heb ik ook eerst even aangezien en er flink de rust en tijd voor genomen , maar op een gegeven moment was ik het wel zat en ben ik maar een zweepje mee gaan nemen. Dan geef ik haar eerst volop de kans om er zelf langs te gaan , .......niet ? *PETS!* icm *SCHOP!* , paardje springt van schrik naar voren , langs het enge Haha! , en in 1 seconde probleem opgelost en weer lekker vrolijk verder.

En dan zie je die radertjes in dat koppie denken Verward wat gebeurde er nu Verward
en ik ondertussen een aaitje geven , wat kriebelen en een braaf.
Reactie pony : Lachen

brigitje

Berichten: 215
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 10:32

ik heb dat ook
ik stap vaak even uit op de weg
maar nu wil hij dat meer
dan krijg ik hem echt niet meer voor uit
hij gaat dan achteruit lopen
en soms komt hij zelfs omhoog
als ik ernaast mee liep wou hij ook niet
na een hele tijd lukte het wel
maar dan begon hij een paar meter verder weer

Lovers juSt lOving mY BarneY Lovers

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 18:14

Pauline, hoe reageer je zelf als hij schrikt? Schrik je dan zelf ook even? Of slaat je hart geen slag sneller?
Als paarden ergens van schrikken, en ze voelen dat jij (: zijn leider) ook schrikt, dan denkt het paard: zie je nou wel dat het HEEL eng is, zelfs mijn leider schrikt ervan. En de volgende keer schrikken ze er weer van. Je hoeft maar een fractie van een seconde te laten blijken dat je van zijn reactie schrok (en volgens hem dus van hetgene waar hij van schrok)... en dan heeft hij de bevestiging al, zelfs als je daarna ingrijpt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 18:21

Als jij gaat verkrampen omdat je verwacht dat je paard gaat schrikken, dan schrikt hij ook.
Het kan zijn dat hij gewoon aan het puberen is, maar als jij bewust ontspannen gaat zitten, dan geef je automatisch het signaal dat het goed is.
Het is moeilijk om bewust ontspannen te gaan zitten. Een tip, als je gaapt, is het erg moeilijk om gespannen te gaan zitten.
Als je paard iets eng vind, ga dan uitvoerig zitten gapen. Je lichaam ontspand automatisch, en het signaal dat je paard voelt is dat het goed is zo...

Maar eerst moet je zien uit te vinden waarom hij schrikt. Is het zieken, of is hij er echt bang voor?

Je suis Charlie.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-03 19:11

Ik weet niet ik denk dat het begon met zieken, ik daar te fel op reageerde en hij nu dus heeft geleerd:wit is echt heel eng.....
Er is veel veranderd, nu pas rij ik met hem sinds een maand of 7 en daarvoor liepen we altijd. Daarnaast is zijn "moeder" gestorven en is zijn maatje verhuisr, veel nieuwe paarden erbij (3) hetis allemaal gewoon heel erg veranderd. En ja, ik verkramp, ik schrik dan ook echt want soms val ik bijna, hij doet zijn kop omlaag en springt opzij, niet zo prettig


pmarena

Berichten: 48054
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:16

Veel veranderd : dan is het misschien toch onzekerheid en zou ik niet te hard ingrijpen dan. Wel duidelijk en met een ijzeren been wanneer nodig.

Ik vind het bij rena ook wel lachen als ik er dus een tijdje niet op heb gezeten en we gaan door een straat : zij vindt alles eng en ik probeer haar ervan te overtuigen dat ZIJ ZELF het gevaarlijkste iets in de hele straat is Haha!

Kan het niet gewoon net als bij mij , direct aan de hoeveelheid beweging en het voer liggen Verward

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-03 23:35

Tja, hij eet voornamelijk gras en wordt 4 keer per week bereden, ipv een paara keer wandelen vroeger. We hebben andere brok, maar ik ben bang dat ik het zelf gedaan heb.. Dat zadel is trouwens nog steeds geweldig, ik voel exact aan wanneer hij gaat bokken, als ik oplet tenminste.. Schijnheilig

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 23:38

Ik denk dat jij heel veel gaat gapen, de volgende keer dat jij door het dorp gaat...Haha!

En ik heb goed praten, want ik heb precies hetzelfde....Haha! Met dat verschil dat die van mij alleen bevriesd, en niet bokt.

Als je hem voor een ritje door het dorp goed moe maakt, hoe reageerd hij dan?

Je suis Charlie.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-03 08:50

Gapen werkt dat ontspannend? Ik heb hem nog nooi moe gemaakt, enne...dorp? Hij is al bang op de weg om de hoek..Haha!
Ik ga hem de volgende keer eens longeren, dat is wel een goed idee.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 08:53

Ja gabpen werkt ontspannend. Probeer eens een schrikreactie na te bootsen (je verkrampt helemaal) ga dan gapen en je voelt dat je ontspand...
En wat het longeren betreftd: maak hem zo moe dat hij geen pap meer kan zeggen. Ik denk dat hij dan ook minder kijkerig is. En ik denk dat, als hij zijn beweging al heeft gehad voordat je die enge dingen gaat doen, dat je de vicieuze cirkel al hebt doorbroken.

Succes ermee.

Je suis Charlie.

pmarena

Berichten: 48054
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 10:09

Beweging voor het hobbelen zal best helpen Lachen

Dat gapen daar moet ik niet aan denken , als ik dat zou doen terwijl Rena een zijsprong maakt dan lig ik er echt af *LOL*

Een beetje TE ontspannen dan.

Bij Rena werkt het altijd wel om de humor ervan in te zien.
Dat je je al helemaal zit te verkneukelen van : ZOU ze schrikken ???
Ja..ja.... ..... mmmh nee dus *LOL*

Dan is de lol eraf zeker , als je ''graag wilt'' dat ze schrikken Lachen

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 10:47

Zingen schijnt ook te helpen.....het is ontspannend en je bent even op iets anders gericht dan op je paard. *LOL*

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 11:22

ik denk net als de andere dat het komt door je zelf. jij bent veranderd maar het paard niet. je paard had eerst een leider waar hij op kon vertrouwen maar nu niet meer. en dat moet je terug krijgen. ik denk ineens aan een verhaal in een boek dat is mischien wel leuk om even te vertellen.
twee mannen uit het leger zaten in een cafe te drinken. ze waren al aardig dronken toen de generaal tegen de ander zij. als jij morgen op mijn onhandelbaare paard kan rijden in de parade dan krijg je het paard en 500 guldens van mij. deze man zij dat hij het zal proberen en is de hele nacht in de stal van dit paard geweest om zijn vertrouwen te winnen en hem te proberen te berijden. de volgende dag tijdens de oefening zat deze man op het onhandelbare paard en het ging heel goed. maar de generaal die dit zag vroeg zijn manschappen om in het wilde weg af te schieten. alle paarden gingen er vandoor behalve dat onhandelbare paard die stond nog presies het zelfde ontspannen met de hoofd laag rustig te wachten. wat was er gebeurd de manschappen hadden de teugels uit angst strakker vast gepakt en zich goed stevig in het zadel gezet. maar de man met het onhandelbare paard had zijn beugels uit gedaan zijn pijp opgestoken en rustig ontspannen op zijn paard zijn pijpje gaan roken.

dus jouw reactie is voor hem de aanleiding waarscheinlijk om alle eng te vinden. denk is de volgende keer niet aan dat enge maar aan iets leuk. kijk maar of het helpt.

groetjes

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 13:08

josien schreef:
ik denk net als de andere dat het komt door je zelf. jij bent veranderd maar het paard niet.


Dat het paard niet veranderd is, daar ben ik het niet mee eens. Een 4 jarige Haflinger - ook al is hij geruind - is volop aan het puberen. En net zoals mensen weleens lastig kunnen worden tijdens de puberteit, kunnen paarden dat ook. Ik denk dat het een samenloop van omstandigheden is, maar dat er ook een groot gedeelte "onwil" van de kant van het paard bij komt kijken.

Je suis Charlie.

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 20:15

Wat ik nog wel eens wilde doen was mijn paardje bezig houden. Gewoon dressuuroefeningen doen met haar langs de weg. Ik was dus vrolijk schouderbinnenwaarts ed aan het doen. En dan moest ze wel heel erg haar best doen om ook nog eens al die enge dingen te zien.

En zingen deed ik ook altijd. Dit om lekker te ontspannen, maar ook om mijn geduld niet te verliezen. Muziek!

Ik lachtte al die rare fratsen van haar altijd weg. Kon de lol van haar truckendoos wel inzien. Haha! Maar ook ik heb wel eens midden op een kruispunt met een stijgerend, achteruitlopend paard gestaan.... en dan vergaat je het lachen wel even. Verdrietig

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-03 20:42

Ik denk dat Joris absoluut veranderd is, ik ben veranderd. Ik ben het niet eens met je stelling dat hij geen leider meer heeft waar hij op kan vertrouwen, want in andere situaties doet hij dat feilloos.
Wel denk ik wat Cassidy en Marena zeggen waar is, ik moet me meer ontspannen en de rust proberen over te brengen. Zingen helpt idd ook en doe ik ookwe l, dus dat ook maar op de openbare weg Bloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Cjuan, Esther_r20, herous, Hicaria, Hobbyhorse, Ik_is_Ik, jitskenienke, mingming, MirjamRobin, Nanu, Roihi, Utixo, xRooss, xRoossie95 en 90 bezoekers