Rijdt een fries anders dan....

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
gillian

Berichten: 4390
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Rijdt een fries anders dan....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-03 20:00

een ander, "gewoon" rijpaard??
persoonlijk vind ik van niet, je moet een fries net zo goed soepel en los zien te houden, net als een ander paard.
wel vind ik dat een fries soms wat meer moeite heeft met bepaalde dingen, zoals bv de galop, het laag/rond/diep instellen ivm de hoge halshouding die een fries van nature al wat meer heeft.
wat is jullie mening hierover??

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!


Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 07:05

het zelfde als jouw

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 07:17

Ik heb in een achttal Friezen gereden en zo meerdere paarden van dat type mogen uitproberen. Ja het rijdt echt anders. Ze gooien hoger op, hebben een meer rollende galop. Persoonlijk heb ik echt liever een ander type paard om te rijden. In de omgang zijn het meestal wel schatjes. Werklustig, koel en lief.

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 07:50

Geef mij maar een Fries, Jaike zit als een luie stoel en gooit helemaal niet hoog op (Mijn KWPN-er gooit veel hoger op).
Jaike is leergierig, werklustig en een behoorlijke heethoofd, ze is dus
helemaal geweldig Haha!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

enid

Berichten: 1352
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 09:27

jah echt heel anders vind ik
tenminste bij siets dan bij suzanne valt het wel mee maar ze gooien heel hoog op.
en het is gewoon heel anders als het rijden op een gewoon rijpaard maar dat kan misschien ook per paard verschillen

Lachen

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:08

Zelf vind ik het ook 'anders' voelen. Ik kan het niet precies in woorden uitdrukken.
Ook omdat de hals (bij mij dan) vaak hoger is dan bij andere paarden.
Maar dat kan aan mij liggen.
De galop vind ik prettig, maar ook 'anders'.


Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 14:00

Ik vind het zeker anders. Allereerst qua beweging rijdt Karel rustiger. Kasmeria is vaak wat opgefokt en kan dan zo lekker dribbelig doen Karel boeit het allemaal niet zo.
Qua opgooien in draf verschilt het niet zoveel. Zijn bewegingen zijn wel weer groter.
Karel zijn galop is echt heerlijk. Net een luie stoel. Je hoeft alleen maar te blijven zitten.
Hij is trouwens best netjes te rijden. Makkelijker dan Kasmeria. Hij loopt sneller nageeflijk en blijft daar ook, terwijl ik met Kas steeds bezig ben haar daar te houden, zeg maar. Kas drukt haar rug ook wel eens weg maar dat heb ik Karel nog nooit zien doen. Tenminste, niet bij mij...

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 14:24

Mijn enige Friese paarden-ervaring was met Freek, een 10-jarige hengst die Z-dressuur liep. Ik vond hem echt helemaal anders... Hij was heel erg moeilijk te buigen. Het vwts-nwts rijden ging een stuk beter na een week of twee, maar in het begin... pff... Ook was hij SUPERkoppig, wat het bepaald niet makkelijker maakte. Freek was ook heel erg snel moe, zijn uithoudingsvermogen was niet zo goed, hij kreeg dan superveel krachtvoer erbij vanaf het moment dat hij Z was (de lange zijdes worden plots wel erg lang Tong uitsteken). Zijn galop was zaaaaaalig, zijn draf iets minder makkelijk door te zitten...

In de omgang was hij wel echt een schat!

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:05

Ja, ik vind het heel anders rijden. En zal er zelf niet zo maar voor kiezen. Ik rijd wel eens de friezen van een kennis(een M2 ruin, een zadelmakke hengst en een L merrie). Ik doe dat met veel plezier maar zelf zal ik veel eerder een 'gewoon' rijpaard kiezen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Trebho

Berichten: 65
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 19:28

Trage trapzakken, dat zijn het. Heel moeilijk snel te krijgen en heel moeilijk om correct te rijden. Ze zijn wel heel makkelijk om een mooi plaatje neer te zetten. Vaak hoef je je alleen je hand voor te zetten en met je been erachter te gaan zitten en dan ben je al een heel eind voor dat mooie plaatje. Maar rijtechnisch klopt er weinig van.

Folkert353

Berichten: 77
Geregistreerd: 14-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 20:05

Trebho schreef:
Trage trapzakken, dat zijn het. Heel moeilijk snel te krijgen en heel moeilijk om correct te rijden. Ze zijn wel heel makkelijk om een mooi plaatje neer te zetten. Vaak hoef je je alleen je hand voor te zetten en met je been erachter te gaan zitten en dan ben je al een heel eind voor dat mooie plaatje. Maar rijtechnisch klopt er weinig van.


Boos! Boos! Boos! Ben ik het absoluut NIET mee eens, warmbloeden kunnen net zo goed trage trapzakken zijn, ligt er maar net aan hoe je ze rijdt, alle paarden kun je "verpesten" niet alleen friezen, en het hoger opgooien heb ik ook absoluut Geen last van in tegendeel ze zitten juist veel stiller dan zo'n gewoon paard het enige verschil is dat je met een fries veel meer uitstraalt zoals het boek van petra van den heuvel Adel Kracht en gratie, of de uitspraak: "waar friesche paarden zijn begint de beschaving" ben ik het helemaal mee eens!!!
voor mij is er maar een paard DE FRIES!!!!!!!!!!!!! OK dan!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 20:15

Ach zelfs alle Friezen rijden weer verschillend. Bij sommige heb ik echt het gevoel dat ik op een heerlijke schommelstoel zit Haha!. Ook door die brede rug, net zo als bij Fjorden en sommige Haffies!

xSammyJo

Berichten: 1493
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 20:30

Citaat:
Trebho schreef:
Trage trapzakken, dat zijn het. Heel moeilijk snel te krijgen en heel moeilijk om correct te rijden. Ze zijn wel heel makkelijk om een mooi plaatje neer te zetten. Vaak hoef je je alleen je hand voor te zetten en met je been erachter te gaan zitten en dan ben je al een heel eind voor dat mooie plaatje. Maar rijtechnisch klopt er weinig van.


Ben ik het absoluut NIET mee eens, warmbloeden kunnen net zo goed trage trapzakken zijn, ligt er maar net aan hoe je ze rijdt, alle paarden kun je "verpesten" niet alleen friezen, en het hoger opgooien heb ik ook absoluut Geen last van in tegendeel ze zitten juist veel stiller dan zo'n gewoon paard het enige verschil is dat je met een fries veel meer uitstraalt zoals het boek van petra van den heuvel Adel Kracht en gratie, of de uitspraak: "waar friesche paarden zijn begint de beschaving" ben ik het helemaal mee eens!!!
voor mij is er maar een paard DE FRIES!!!!!!!!!!!!!

Ik ben het helemaal met je eens!,niet elke fries is een trage trapzak er zijn genoeg friezen die helemaal niet lui zijn en ik ken er heel veel!.
ze zijn wel wat moeilijker te rijden in hun techniek,maar trage trapzakken zeker niet! Boos!

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 22:57

Ben bang dat Trebho niet zo heel vaak op een Fries heeft gereden en al helemaal niet op verschillende. Jammer om dan zomaar een negatieve mening neer te zetten. Ben blij dat ik wel beter weet Haha!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Trebho

Berichten: 65
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 13:51

Niet veel verschillende?
Denk dat als ik 15 zeg dat het nog bescheiden is, en heb er veel zadelmak gemaakt.

Een Fries is nou eenmaal niet zo vlug te krijgen als een bloedpaard, simpel. En het overgrote deel zijn trage trapzakken die je zelfs met heel veel training niet echt vlug krijgt.

En van opgooien heb ik geen last, dat heeft meer met je eigen houding en zit te maken.

Een paard is zo fijn als de ruiter.

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 14:12

Trebho schreef:

En van opgooien heb ik geen last, dat heeft meer met je eigen houding en zit te maken.


dat is dan een pluspuntje voor mij want daar heb ik ook geen last van Haha!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 14:59

Ze rijden beduidend anders vind ik.
Ik heb een jaar met Friezen gewerkt en ben het aardig met Trebho eens.
Leuke paarden voor de show maar verder zijn ze niet aan mij besteed.

wyoming

Berichten: 2478
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 12:17

een fries zit wel anders maar niet vervelend!!! ik mocht op me stage op een fries rijden en merkte eigenlijk weinig verschil tussen trees en een gewoon paard dat ik daar reed.
trees gooide iets meer op maar dat komt doordat ze hun benen gewoon goed optillen en ook de galop zat heerlijk. Nee mij hoor je niks verkeerds zeggen over de friezen vindt het echt top paardjes !!!!!!

<3 30-07-2014 <3 12-06-2018 <3

gerkje
Berichten: 8
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 14:54

Trebho schreef:
Niet veel verschillende?
Denk dat als ik 15 zeg dat het nog bescheiden is, en heb er veel zadelmak gemaakt.

Een Fries is nou eenmaal niet zo vlug te krijgen als een bloedpaard, simpel. En het overgrote deel zijn trage trapzakken die je zelfs met heel veel training niet echt vlug krijgt.

En van opgooien heb ik geen last, dat heeft meer met je eigen houding en zit te maken.

dat zal dan wel aan jou rijstijl liggen mijn fries is super snel
sneller dan die trage kwpn,r van me vriendin
als je 15 friesen heb in gereden dan zal dat trage wel aan jou liggen denk je ook niet
arme friesen met zo,n inrijder

Trebho

Berichten: 65
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 15:26

Ik denk dat je niet helemaal goed lees, Gerkje. Er staat namelijk dat ik er bij elkaar zo'n 15 heb gereden, sommige waren al M met punten. Helaas waren ze gewoon traag. Echt traag. En dat het aan mij ligt? Bij andere paarden totaal geen last van trapzakken. Af en toe eentje.

Een paard is zo fijn als de ruiter.

Angela77
Berichten: 389
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 15:53

Trebho, misschien ligt het wel aan je instelling???? Als jij zegt dat alle friezen trage trapzakken zijn, zul je er ook niet echt gemotiveerd opzitten.... Maarre, dan toch knap dat je met een trage trapzak in de M bent gekomen, of hebben die jury's niet goed opgelet???
Ik ben het iig helemaal NIET met je eens, er zijn zat friezen die voorwaarts zijn en ook die zelfs verschrikkelijk snel zijn.
Ik vind je reactie errug overdreven!

Pensionstal de Flierenberg

gerkje
Berichten: 8
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 15:58

ik denk dat jij 1 van de weinigen bent die er zo over denkt
gelukkig word er steeds meer bewezen dat zoals jij het noemt trage trapzakken aan de top lopen en als die traag zouden zijn redden ze dat niet
en nog ff over het trapzakken zo drijf jij dus een paard gebrek aan je basis denk ik heb nog nooit hoeven trappen
ik heb leren rijden door alleen me zit aan te spannen en hij gaat al mijn TRAGETRAPZAK wat een lacher


Angela77
Berichten: 389
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 16:13

Haha, Gerkje!!! Wij zijn hier alletwee gekomen door een ander bericht!!!

Groetjes Angel@a

Pensionstal de Flierenberg

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 16:24

Trebho mag wel een keer op TURBO-YNZ stappen Cool

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 17:42

Friezen rijden echt totaal anders dan een KWPNer oid, dan niet alleen of ze trager zijn (zijn meeste wel), maar ook in gangen, hoofdhalshouding (moeilijker vwnw te rijden), buiging ed.

Ik kan mij op wedstrijden wel heel erg ergeren aan die friezen die ín hun eigen houding lopen. Front erop, idd zitten en handjes stilhouden. Imo heeft dat weinig met rijden te maken en lopen ze vaak niet voldoende over de rug of zijn onvoldoende los (durchlassig) in lichaam en beweging. Probleem is dat de meeste jury's dat wel waarderen, omdat de hoofd-halshouding 'goed' is, maar waar is de schwung? Waar is het snelle goed ondertredende achterbeen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 8 bezoekers