'Wrak Titanic valt snel uit elkaar'

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

'Wrak Titanic valt snel uit elkaar'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-03 22:24

NEW YORK - Het wrak van de Titanic valt in hoog tempo uit elkaar. Dit meldden wetenschappers die het wrak op vier kilometer diepte onlangs hebben bezocht.

Onderzoekers die foto's van hoe de Titanic er vier jaar geleden uitzag vergeleken met de situatie nu, zeggen dat het uiterlijk van het gezonken schip de afgelopen jaren ingrijpend is veranderd. Zo zijn de mast, het bovendek en de verblijven van het personeel allemaal ingestort.

Wetenschappers verwachtten weliswaar dat het zoute water en roest het wrak uiteindelijk de das om zouden doen, maar dit proces verloopt volgens velen uitzonderlijk snel.

Sommige deskundigen wijten de desintegratie van het wrak aan de overbevissing van de wateren bij de Titanic, die voor de kust van Newfoundland ligt. Het aantal vissen dat normaal gesproken het organische materiaal in het water rond het wrak zou eten, is hierdoor afgenomen. Daardoor zijn er meer microben die het ijzer van het wrak binnendringen en het afbreken.

Bron: nu.nl

~~~~~~

Jammer hoor, zouden ze niet kunnen proberen dat schip omhoog te takkelen?

- Offline -


Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 22:30

Ja dat hoorde ik vanmiddag op t nieuws, inderdaad jammer. Ik ben een groot fan van de film en het schip, ik vind het heel intresant allemaal...
Omhooghalen kan volgensmij niet omdat het dan nog sneller uitelkaar valt, in het water blijft het iig langer intact dan boven het water... Maar misschien dat ze daar iets op kunnen uitvinden.
Ik zou nog wel eens naar beneden willen duiken en een kijkje in de Titanic nemen. Maar als ie bovenwater komt... Maar ja, hij zal wel uitelkaar vallen als ze m proberen op te takelen!
Wel jammer, want ik zou het wel leuk vinden om er eens in te kijken, maar ja een duikje naar beneden kost zo'n 100.000 amerikaanse dollars geloof ik en laat ik dan nou net niet op zak hebben Scheve mond

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 10:14

*volcano* schreef:
Ja dat hoorde ik vanmiddag op t nieuws, inderdaad jammer. Ik ben een groot fan van de film en het schip, ik vind het heel intresant allemaal...


Da's precies wat ik ook van de titanic denk! Heb wel eens documantaires op Discovery gevolgd, en vind het echt e en interessant verhaal. Daarom vind ik het zo jammer dat het wrak aan het 'wegrotten' is.
Maar het ligt dus ook 4 km onder water (toch?) dus da's idd een beetje moeilijk om naar boven te takelen. Erg jammer, maar helaas..

Vandaag even geen achterhaalde quotes

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 11:00

Ik vraag me af hoe je fan kunt zijn van een schip dat aan zoveel mensen het leven heeft gekost. Je moet film en realiteit uit elkaar houden, en wat er gebeurd is niet gaan idealiseren. Het is een groot drama geweest dat heel veel families heeft getroffen.

Het schip ligt goed daar waar het ligt. Er zijn nog meer schepen die vergaan zijn, en waar het verhaal omheen net zo dramatisch is als bij de Titanic...het enige verschil is, dat er van de Titanic een film is gemaakt en van al die andere schepen niet....

Je suis Charlie.

assie

Berichten: 9476
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 11:14

Ja, maar toch is het indrukwekkend, dat er in die tijd zo'n groot schip is gebouwd. Dat zoveel mensen er hun leven aan toevertrouweden en een nieuw leven wilden gaan leiden in Amerika.
Hoe trots men was op het schip en hoe dramatisch het uiteindelijk verging. En het verschil tussen de titanic en vele andere schepen was dat er zoveel reclame voor werd gemaakt en het imago voor de veiligheid ging. Dat er dus veel te weinig reddingsboten waren, omdat het zo'n veilig en super onzinkbaar schip zou zijn.
Het verhaal van de film vind ik ook leuk, maar de titanic had in het echt dus ook wat speciaals.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik al die discovery-verhalen over verschillende schepen interessant vind.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 11:15

Nou fan is een beetje groot woord. Het verhaal en de 'magie' rond het verhaal trekken me gewoon aan. Tuurlijk is het erg, maar het is ook interessant. Dat heeft niet eens iets met de film te maken, maar vooral met documantaires over de Titanic, en sowieso, ik interesseer me wel voor meer dingen zoals dit.

Vandaag even geen achterhaalde quotes

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 11:17

ze hebben ook geprobeerd om hem op te heisen volgens mij, maar dat is niet gelukt toen. ??

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-03 11:58

Prima schreef:
ze hebben ook geprobeerd om hem op te heisen volgens mij, maar dat is niet gelukt toen. ??


Dat was een (klein) gedeelte van het achtersteven en dat was een meter boven water toen het weer met dezelfde vaart naar beneden viel.

- Offline -

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 15:45

volgens mij kunnen z ehet schep niet opheisen. het water is er negen van de tien keer veels te wild en duikers kunnen ook niet naar beneden omdat het er onder waren zo donker (en koud is) wel sturen ze af en toe idd van die camera's heen. (ik weet dit niet helemaal zeker maar dat staat mij bij)

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.

Mickeylover

Berichten: 87
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 15:56

Nee ze kunnen het niet optakelen maar het is wel jammer!

Ik ben Mickeylover en een fjordengek!!


Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-03 16:04

Essie schreef:
volgens mij kunnen z ehet schep niet opheisen. het water is er negen van de tien keer veels te wild en duikers kunnen ook niet naar beneden omdat het er onder waren zo donker (en koud is) wel sturen ze af en toe idd van die camera's heen. (ik weet dit niet helemaal zeker maar dat staat mij bij)

Duikers gaan erheen in speciale (dure)bootjes , een duiker zou er niet bij kunnen komen, zo zonder bescherming omdat de druk van het water veelste groot is, een implosie ofzo iets noemen ze dat. De duikers worden dan in elkaar gedrukt.

- Offline -

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 18:42

Ja, je kunt er alleen naartoe in van die kleine speciale duikersbootjes.
En ja, ik ben fan van de film, maar 'fan' van het schip is idd een groot woord, maar het lijkt me wel intresant om er eens een kijkje in te nemen. Ik heb ook verschillende docu's gezien over scheepswrakken waaronder de titanic en dat is toch wel de intresanste, zo groot zo luxe. Er hangt gewoon een ander sfeertje om de titanic. En bij de Titanic zijn veel mensen omgekomen, maar er zijn scheepsrampen waarbij er nog veel meer mensen zijn omgekomen, maar daar is nooit zoveel publiciteit omheen geweest.
Er schijnen onder water ook nog voor meer dan 7 miljard euro aan schatten en waardevolle dingen uit en om schepen te liggen. Alleen niemand kan er bij, veelste gevaarlijk water of de schepen liggen veelste diep.
De zee heeft ongekende dieptes en van alles op aarde weten mensen van de zeeen en oceanen nog het minst. En omdat men er zo weinig van weet vind ik het zo intresant. Ik hou van mysteries

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 21:38

Nog een schip in zijn tijd als het mooiste schip werd beschouwd, en helaas ook dramatisch is vergaan: de Andrea Dorea:

Afbeelding

"The Andrea Doria was justifiably considered to be the most beautiful ship of the postwar era."

http://www.andreadoria.org/

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 21:56

De Lusitania is dramatisch vergaan op 7. Mei 1915 na een torpedoaanslag door een Duitse onderzeeer: 1201 mensen vonden de dood.


Afbeelding

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 22:03

Afbeelding

On the 17th of June 1940 the 16,000 ton Cunard liner Lancastria lay 5 miles off St Nazaire and embarked troops, RAF personnel, and civilian refugees, including women and children, who were being evacuated from France, which was then on the verge of collapse. The exact number on board may never be known, but almost certainly exceeded 6000; some estimates were as high as 9000. The Lancastria was attacked and hit by bombs from German aircraft. The ship sank rapidly and according to the estimate of the Captain, only around 2500 of those on board were saved.

Owing to the scale of the tragedy, Winston Churchill forbade publication of the news in the interests of public morale, and hence the story of the Lancastria has never been generally known, although it is Britain's worst maritime disaster.

Je suis Charlie.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-03 22:36

Het verhaal van de titanic, en zijn 'populaireit'heeft denk ik vooral te maken met het feit dat iedereen dacht dat het onzinkbaar was en al de blabla omheen. De verhalen ervan; eerst de adel, toen pas 2de en 3de klas en te weinig boten. Zijn eerste reis en toch nog zinken!

- Offline -

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 22:47

De Batavia is ook op zijn eerste reis gezonken:

http://www.bataviawerf.nl/batavia_geschiedenis.html#2

Hoewel die nooit de claim heeft gehad onzinkbaar te zijn.
En de muiterij en de slachting die na het zinken hebben plaatsgevonden zijn net zo weerzinwekkend dan de hele regel op de Titanic dat vrouwen en kinderen, en dan de adel eerst mochten.

En er zijn wel meer schepen geweest met tekort reddingsboten. De Lusitania bijvoorbeeld. Met een lading van 6000-9000 man (veel meer dan officieel was toegestaan) was er beslist niet genoeg plek in de reddingsboten. Afgezien van het feit dat een groot gedeelte van de boten ook niet op tijd los konden worden gemaakt omdat het schip kapseizde...

http://www.lusitania.net/disaster.htm

Je suis Charlie.

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 13:33

DeesDeBest schreef:
Jammer hoor, zouden ze niet kunnen proberen dat schip omhoog te takkelen?


Nee dat kunnen ze niet. Het schip weegt in zijn totaliteit 45 000 ton. Dat is niet op te takelen en al helemaal niet vanaf een diepte van 4 km. En al zouden ze in deze tijd een tactiek weten te bedenken om het schip in theorie omhoog te takelen dan zou de Titanic uit elkaar vallen omdat het veel te broos is geworden door de aantasting van het zoute zeewater.

Er zijn wel pogingen gedaan om kleine gedeeltes op te halen maar die zijn mislukt. D.m.v ballonen en explosieven, deze pogingen hebben heel erg veel geld gekost en leverden niks op.

Jammer maar helaas. Het schip zal op de zeebodem vergaan. Verdrietig Haha!

Trebho

Berichten: 65
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 15:14

Als het schip nu bovengetakeld zou kunnen worden zou het boven water vrij snel uit elkaar vallen doordat er weer zuurstof bijkomt en dat schijnt funest te zijn.

Een paard is zo fijn als de ruiter.

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 17:29

Waarom pompen ze dan niet gewoon de zee een tijdje leeg Verward Haha!

Vandaag even geen achterhaalde quotes

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 18:04

Charlotte schreef:
Waarom pompen ze dan niet gewoon de zee een tijdje leeg Verward Haha!


En waar moet je dan heen met het water? Bovendien vergaat het schip helemaal als het aan de lucht wordt blootgesteld...

Ik hoorde vandaag trouwens op de radio dat het bedrijf dat de toestemming heeft om spullen uit het wrak te bergen een aanvraag heeft ingediend om het schip toch nog te mogen bergen....

Je suis Charlie.

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 18:17

Was een grapje Cassidy Knipoog Lachen

Vandaag even geen achterhaalde quotes

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 18:23

Charlotte schreef:
Was een grapje Cassidy Knipoog Lachen
Weet ik ook wel.

Maar toch eigenlijk niet zo'n slecht idee. Stel je voor dat je een soort duikersklok over gedeeltes van het wrak zou kunnen schuiven, en van daaruit zou kunnen werken.

Ik denk dat het grootste probleem is dat het schip zo diep ligt...

Je suis Charlie.

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 18:26

Ja klopt heb ik ook gezien op discovery, erg jammer eigelijk.

Vandaag even geen achterhaalde quotes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aliida, Ann, BingBot, Bullebeest, Corelli, ElineGC, Felixity, karlli, linoleum, Maanon_, Majestic-12, MoniqueT, nafkedemi, R0SE, Saskiaa_, Schuur_, YandexBot en 72 bezoekers