Kosten operatie kies

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Kosten operatie kies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-03 16:39

Wat kost het ongeveer om je paard te opereren aan een rotte kies?
Het gaat om de 4e kies aan de ondekaak.
En welke kliniek is daar goedkoop in, maar wel goed?


boemel

Berichten: 8345
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 20:41

Ik denk dat het helemaal af hangt van de wijze waarom er geopereerd moet worden. Bij mijn paard bv moest er van boven af door het neusbeen een gat geboord worden om de kies er als het ware uit te beitelen. Dit was een behoorlijk gat.

Ik was voor operatie, 1 week kliniek en 3 of 4x dierenarts aan huis, ca. fl. 2000,00 kwijt. Ik zou je echt niet kunnen zeggen of dit goedkoop is of niet. Ik vond het in ieder geval een flinke smak geld.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 22:24

moet er perse geopereerd worden kan die niet gewoon getrokken worden door de paardentandarts?

bij ons kost de tandarts rond de 60 euro maar dan gaan er 80 tegelijk en word het verdeelt over een paar dagen en als je paard niet hoeft dan hoef je nix te betalen!!

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-03 23:05

Mijn verzorgpaard heeft dus een rotte kies. Het is een manegepaard en ze willen hem waarschijnlijk niet laten opereren. De tandarts zei dat het zo'n 4000 gulden gaat kosten.
En de tandarts kan het niet zelf doen nee.
Boemel: bij welke kliniek heb jij dit laten doen dan?

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 00:10

Een van mijn paarden is geholpen aan een ontstoken kies. Zo'n ingreep wordt vaak onderschat het is een behoorlijk zware operatie. Een paardentandarts kan niet zomaar een kies trekken, daarvoor zul je toch echt in een kliniek moeten zijn. Ik ben naar Emmeloord geweest, daar zijn eerst foto's gemaakt, daarna is ze naar Utrecht geweest om door de CT-scan te gaan (daar heeft ze 2 dagen gestaan) daarna weer naar Emmeloord om geopereerd te worden, dit gebeurd zowiezo onder narcose, en dan proberen ze hem te trekken, maar dat lukte bij mijn merrie niet. Toen is er een gat gemaakt in de schedel om de kies van daaruit eruit te tikken In het gat waar de kies zat wordt een plug gezet (die er na een week of zes weer uit moet). Daarna alles hechten en een drain erin om het vocht af tevoeren, na een paar dagen de drain er weer uit en ong. 4weken aan de antibiotica. Ze stond een week thuis en toen begon ze weer een snotneus te krijgen en de wond stonk nog heel erg dus we zijn weer terug gegaan. Ze staat nu al weer twee weken in Emmeloord, in die tijd spoelen ze continu, maar er is uiteindelijk besloten dat de kies naast de reeds verwijderde kies er ook uit moet, die is ook ontstoken. Morgen gaat ze weer onder het mes.
Ze wordt heel goed in de gaten gehouden, omdat ze als de dood zijn dat ontsteking naar binnen slaat.
Maar goed om even een antwoord te geven op je vraag. De eerste keer waren we ong 2700,00 euro kwijt incl stalling en antibiotica kuur excl. de kosten van Utrecht. Gelukkig is de merrie verzekerd en doet de verzekering niet moeilijk.

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 00:19

Wat eng zeg! Die van mij heeft het gelukkig aan zijn onderkaak en dan kan het niet naar zijn hersenen slaan.
Wil je me op de hoogte houden hoe het gaat?

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 00:30

Citaat:
Wil je me op de hoogte houden hoe het gaat?


Zal ik doen. Ik kan morgen tussen 5 en 6 bellen en dan weet ik hoe het gegaan is.

Citaat:
Die van mij heeft het gelukkig aan zijn onderkaak en dan kan het niet naar zijn hersenen slaan.


Ik bedoel niet dat de onsteking van de kies naar binnen slaat, maar de ontsteking in de kaakboezem welke is onstaan na de operatie. Als er teveel rotzooi in de kaakboezem komt en dat kan niet weg, kan het daar ook weer ontsteken. Vandaar dat ze nu elke dag spoelen om alles schoon te houden.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:35

bij m'n vorige paard hadden ze in de dierenkliniek m'n paard in slaap gedaan en op de tafel gelegd.
tanden geveild en een scheve tand eruit gehaald.
prijs: 200EURO

1metjePaard

Berichten: 389
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Alphen (nb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 11:17

Mijn paardje heeft dus een kies waar een stukje van afgebroken is, hier blijft soms eten achter zitten wat gaat rotten, volgens de tandarts hoeft deze er niet perse uit als ik maar met regelmaat de mond spoel

Vora: Kan je mij ook op de hoogte houden?

Kom je uit de regio Breda zoek je een instructrice? Kijk dan eens op http://www.eenmetjepaard.nl
Nancy Romance (Pony), Nevada (LA x Chronos) (1995-2014) M2+3, Graceful-O (Boss VDL x Lux) (2011-2018) B+2

boemel

Berichten: 8345
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 19:01

Mijn paard is geopereerd op dierenkliniek Bergh te Zeddam.
Ze is onder narcose geopereerd en kreeg daarna ook een plug in het gat. Ze had geen hechtingen, wel in eerste instantie een drain, maar die wreef ze er steeds uit.

Het gat moest steeds van buiten af schoongespoeld worden. Met een rubber kogel met slangetje eraan moest je de wond in gaan en spoelen.
Dit was in eerste instantie heel erg vies. Er kwam ontzettend veel bloed en etter uit haar mond en neus. Later werd dit steeds beter.

Omdat ik zelf spoelde heeft ze in plaats van 2 weken, maar 1 week op de kliniek gestaan. Dat zal best gescheeld hebben in de kosten.
Na 6 weken zat de wond helemaal dicht en ben ik weer begonnen met rijden. De plug hebben ze pas een maand of 3 na de operatie er uit gehaald.

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 00:21

Even een update van mijn merrie.
Ze is vandaag dus weer geopereerd en de DA heeft tijdens de operatie besloten dat de tweede kies er toch niet uit moest. Deze kies was verder niet aangetast. Waarschijnlijk zit de ontsteking dus ergens anders. Hij heeft opnieuw een drain geplaatst en de plug van de vorige operatie is verwijderd. Riezelma is verder goed uit de narcose gekomen. Ik heb de DA zelf nog niet gesproken, want die was aan het opereren. Ze zullen in ieder geval weer gaan spoelen en kijken wat er met de drain nog uitkomt. Ze zal nog wel een tijdje in Emmeloord moeten blijven, want de troep die uit haar neus kwam was nog steeds niet verminderd. Morgen hoor ik wat er verder gaat gebeuren.

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 03:07

Spannend he. Nu ze daar staat kunnen ze haar iig goed in de gaten houden. Vriendin van mij had het ook met haar paard. Kwam terug uit utrecht na de operatie en toen ineens werd zijn hele hoofd dik aan de kant vd kies. Toen moest ze meteen weer terug. Is helemaal goed gekomen.
En die was er heel erg aan toe. De hele stal stonk nr die kies. Een hele vieze rotte lucht en er kwam een hele vieze drab uit haar neus.


Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 15:40

Even een update betreffende Riezelma voor degenen die hierom vroegen:
Ze staat nu nog steeds in Emmeloord, inmiddels al weer 6 weken en ze spoelen nog steeds. De DA die heeft geopereerd komt woensdag terug van vakantie en dan moest ik bellen hoe het verder moet, want ze weten niet meer wat ze moeten doen. De troep blijft nog steeds uit haar neus en uit de drain komen.Ze spoelen nu drie keer per dag i.p.v. twee keer. De penicile is inmiddels op en daar zijn ze nu dus mee gestopt. Ze zitten met de handen in het haar. Woensdag dus maar weer bellen, dan weet ik dus weer meer.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jussem, SentiBot en 82 bezoekers