wat is belangrijker: tempo controle of nageven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

wat is belangrijker: tempo controle of nageven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 12:38

Hoidiehoi.

Mijn paard heeft erg veel moeite met nageven in draf. In stap gaat het prima en krijg ik haar lekker los. Maar zodra ik ga draven gooit ze haar hoofd omhoog en gaat ze veel te hard lopen. Is het op mijn tempo draven in dit geval belangrijker dan het nageven?
Ze probeert heel duidelijk onder mij uit te lopen en loopt door mijn binnenbeen heen of gigantisch over de buitenschouder. Ze houdt zich als een plankje.
Zolang ik haar maar met een lang teugeltje houdt vindt ze het prima en kan dus lekker op de voorhand lopen. Maar zodra je haar vanachter uit wil activeren gaat het mis.

groetjes maar weer!

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:53

ik lees even met je mee want safir heeft precies hetzelfde ! ik kwam er zelf ook niet helemaal uit!

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:13

Ik vind persoonlijk dat ze op jou aangegeven tempo loopt belangrijker is dan t nageven.
daar kan je daarna aan gaan werken en ze naar je hand toe gaan rijden.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:15

Precies thoroughbred! Eerst je tempo onder controle hebben en dan pas aan het nageven gaan denken. Voorwaarts-neerwaarts...

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:38

t'gaat een beetje hand in hand.

zorg voor die controle.

draaf rustig (denk aan je zit, tel 1-2-1-2 en probeer je paard in dit tempo te houden)

als ie ontspannen is (zowel fysisch als psychisch)
(da's een voorwaarde om hem in de aanleuning te krijgen) zal ie wel gaan nageven.

succes!
maak je vooral niet druk, zelf rustig blijven!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:43

Ik denk dat het nageven redelijk uit zichzelf zal volgen, zodra je de tepocontrole hebt. Oftewel eerst de tempocontrole Haha!

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:44

mijn pony doet precies hetzelfde, in stap ook perfect maar in draf wordt het een race monster. Ik vind dat ze eerst eens rustig en ontspannen moet draven voordat ik verder ga met het nageeflijk rijden in draf.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 14:07

Idd zodra je het tempo onder controle hebt, komt het nageven vanzelf, anders heb je het nl. niet onder controle Lachen

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 14:20

Volgens mij instructrice eerst het goede tempo en dan begrenzen aan de buitenkant voor het nageven. Het werkte nog ook. Haha!

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 14:25

altijd eerst tempocontrole.
Hoe wil je je paard laten nageven als hij aan het racen is?
Je moet eerst zorgen dat je een rem en een gaspendaal hebt (nou, met dat gaspendaal zit het wel goed, geloof ik Knipoog ), nu nog de rem. Dan pas weer een stapje verder...

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 14:28

Altijd eerst tempo kunnen bepalen, dan de plaats waar je rijdt en dan pas druk gaan maken over de houding.
Anders is het ook geen nagevelijkheid maar gewoon met de kop in de krul getrokken. Haha!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 14:32

Het gaat zoals kattebeest al zegt, hand in hand. Je moet natuurlijk eerst zorgen dat jij het tempo onder controle hebt en dan proberen haar van voren op te vangen. Ik denk dat ze er op deze manier onderuit wil komen. Mijn paard wilde er in het begin onderuit komen door heel slecht aan het been te zijn en langzaam.. toen dat niet meer lukte bedacht hij dat hij dan ook boven tempo kon lopen om er op die manier onderuit te komen. Nu loopt hij in draf juist het beste 'aan de teugel'. De galop en overgangen moeten nu nog bijgeschaafd worden. Weet je zeker dat ze in stap geen 'valse' knik heeft want dan drukt ze haar rug ook gewoon weg. Zorg dus dat jij het tempo bepaald en ga veel overgangen rijden (schakelen zoals mijn instructeur het noemt Haha! ) stap, draf, stap, draf, middendraf en weer terug naar draf (bijna stap) en vang haar goed van voren op.

Succes!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 17:31

Nou ik zou al niet toestaan dat ze haar hoofd omhoog gooit zodra je aan gaat draven, dat is helemaal niet nodig. Terug naar stap dan en opnieuw proberen (probeer kleine hulpen te geven voor de draf, zodat ze rustig aandraaft) totdat hij nageeflijk blijft tijdens de overgang en erna.
Als ze nageeflijk is heb je meer controle over haar en haar tempo waardoor ze in jouw tempo zal draven.
Ik ben daar met 'mijn' nieuwe paard ook mee bezig, die doet precies hetzelfde...

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 23:29

Lenn"]
Nou ik zou al niet toestaan dat ze haar hoofd omhoog gooit zodra je aan gaat draven, dat is helemaal niet nodig. Terug naar stap dan en opnieuw proberen (probeer kleine hulpen te geven voor de draf, zodat ze rustig aandraaft) totdat hij nageeflijk blijft tijdens de overgang en erna."Als ze nageeflijk is heb je meer controlle over haar en haar tempo waardoor ze in jouw tempo zal draven
[/quote]

ik vind dit wel erg makkelijk gezegd. je hebt kans dat ze zich meer gaan verzetten,omdat je hier op blijft doorhameren.dit is niet in een half uurtje opgelost. Als je tempocontrolle hebt kun je ze ook naar je hand toe gaan rijden.

Belangrijk vind ik dat het paard paard zich ontspand,waardoor ze uiteindelijk gaan nageven,maar dan zal je toch eerst goede tempocontrolle moeten hebben lijkt mij....maargoed,dat is mijn mening

[quote="Katja schreef:
Altijd eerst tempo kunnen bepalen, dan de plaats waar je rijdt en dan pas druk gaan maken over de houding.
Anders is het ook geen nagevelijkheid maar gewoon met de kop in de krul getrokken.


Ben ik het helemaal mee eens...

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 08:21

Zelf vind ik dit altijd wel een mooie volgorde:
Afbeelding

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 09:29

Allereerst tempocontrole. En om te voorkomen dat je dan de hele tijd aan het tegenhouden bent zou je ook eens kunnen proberen om te schakelen in draf. Hij probeert zich dan alleen maar te onttrekken.
Dus het tempo in draf wat terugbrengen, arbeidsdraf en dan ook gerust wat middendraf, dat is dan igg als gevolg van jouw hulp ipv hemzelf. Dat je hem aan je hulpen zet. Als je dan tempocontrole hebt, kun je verder werken aan het naar binnenvallen. Nu gaat hij waarschijnlijk alleen maar harder als je hem met je binnenbeen naar buiten duwt.
Je moet dus zorgen dat hij de goede beenhulpen snapt, dus wanneer je met 2 benen tegelijk kuitdruk geeft, moet hij voorwaarts zijn en je moet hem met je binnenbeen een beetje naar buiten kunnen drukken.

Ik hoop dat je het snapt, want op een duidelijke manier uitleggen is niet mijn sterkste punt. Samengevat: Ook al gaat hij voorwaarts, wil nog niet zeggen dat hij ook aan je been is, dus daar als eerst aan werken.

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 09:50

Ben het met heel veel eens, eerst tempocontrole en wat een aantal al zeiden waarschijnlijk gaat ze daarna nageven als ze helemaal ontspannen is. Maar eerst zorgen voor tempo en zorgen dat ze niet meer over je been wegvalt..

Succes

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 12:15

Een paard kán niet nageven zonder dat er tempocontrole is. Het paard loopt duidelijk onder je uit. Vraag je af wáárom hij dat doet?
Juist, hij probeert onder het werk uit te komen. Een paard zoekt altijd manieren om het werk voor hem zo makkelijk mogelijk te maken. Zoals wij mensen dat ook doen. (Een lift pakken ipv. trappen lopen).

Een paard gaat zijn grenzen zoeken. Eerst loopt hij een meter onder je uit, dit lukt hem, vervolgens loopt hij 20 meter onder je uit. En ga zo maar door. Door het hoge tempo gaat zijn rug vast zitten etc.

Zorg dat je controle krijgt door hem nog geen mm. weg te laten lopen. Pak hem élke keer consequent terug tot hij weer in jou tempo loopt. Ga niet trekken maar maak een ophouding en zorg dat je je benen nooit vergeet. Blijf je been eraan houden. Rijd met je benen naar de mond toe en durf ook toe te staan en niet alleen vast te houden.

Maak veel korte wendingen en rijd heel veel terug waartse overgangen. De ene naar de andere. Ook in die wendingen. En laat hem nóóit meer onder je uitlopen.

Als er tempocontrole is kun je pas aan de nagefelijkheid werken. Zorg dat je onder goede begeleiding werkt.

Succes!

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 12:27

het word een beetje saai: eerst je tempo onder controle!
ik had/heb hetzelfde met mexx,die word nogal snel "loperig"
ik heb toen een periode héél langzaam gedraafd.
ze mocht langzaam draven,of helemaal niet,als je merkt dat je dat onder contrloe hebt,kun je tempowisselingen gaan rijden!
en daarna komt je aanleuning,etc. pas!

sucses!

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 19:27

Je moet eerst een goed lekker vw tempo hebben voordat je een paard kan vragen om na te geven, want dit doe via de druk in de mond waardoor ze zal neigen om langzamer te gaan...
Dus eerst lekker vw rijden en dan de druk erop!
Stel da je alleen om het nageven ging dan zo ze steeds langzamer en steed laaaannnngggzzaaammmeeer worden...

Suc6

brigitje

Berichten: 215
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 09:55

ik vind dat het tempo belangrijker is
(vind ik persoonlijk)
want jij moet het tempo bepalen en niet je paard

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 11:25

QuijoSavan schreef:
Je moet eerst een goed lekker vw tempo hebben voordat je een paard kan vragen om na te geven, want dit doe via de druk in de mond waardoor ze zal neigen om langzamer te gaan...
Dus eerst lekker vw rijden en dan de druk erop!
Stel da je alleen om het nageven ging dan zo ze steeds langzamer en steed laaaannnngggzzaaammmeeer worden...

Suc6


zover ik het kan lezen,is haar probleem juist dat het paard loperig word??!!
dus alleen maar harder gaat draven,dan lijkt me juist nog meer tempo rijden niet de juiste remedie???

je moet wel reactie kunnen krijgen op het been,maar hij moet niet onder je vandaan lopen,als hij/zij langzaam moet lopen ,kan hij/zij nog wel aan je been zijn!!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 14:53

licht eraan vind ik, als je je paard weer goed op tempo kunt rijden zodra hij nageeft en los door zijn lijf is, zou ik voor het eerst nageven gaan, is dat niet het geval, dan eerst zorgen je het tempo goed kunt regelen en proberen om hem enigsinds naar beneden te rijden.

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 15:02

Het een is onverbrekelijk verbonden met het ander!!!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 17:47

Eerst nageven.
Als je je paard leert om na te geven bij lichte teugeldruk/been zal hij eerder ontspannen waardoor je helemaal geen tempoprobleem meer hebt. In feite gaat het inderdaad hand in hand. Je kan nooit je tempo goed regelen als je paard niet enigzins nageeflijk is. Let wel, nageeflijk is voor mij niet "in de krul". Nageeflijkheid heeft met het hele paard te maken, dus ook met been en zit erbij.