stress kills me

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

stress kills me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 10:00

Boos!

wie weet de oplossing?
vrijdag had ik wedstrijd. kwamen we toe (even vroeg als anders) moest ik nou wel heel vroeg rijden.
dus snel opgezadeld zodat ik toch nog 20 minuten kon inrijden.

nou ja, 20 minuten? m'n paard was lekker los en marcheerde heel goed. ok, dit komt goed!

tot ik ging draven, pffff, sjee man, ik had geen kracht. niets kracht in m'n benen. mag je paard nog zo super zijn, als jij niet eens hulpen kunt geven.......

reden: te lage bloeddruk. nou ja, die is al redelijk laag bij me, maar als er een ietsiepietsie stress ofzo bijkomt zakt ie zo de dieperik in en heb ik
- geen kracht in m'n benen (als je me op een fiets moest zetten, ik haal met veel moeite 12km/u)
- en je gaat wat zweven. (earth to kattebeest? hello, je moest F-M middengalop doen!)

zucht. een enkele bokker weet dat ik niet helemaal tiptop ben ,maar.....

morgen wedstrijd. wat kan ik doen?
of zijn er die dit probleem kennen?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 11:44

ik ben weer een alleenstaand geval zeker?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 11:47

Yep, weet er ook wel wat van. Ik vergeet nogal eens te rijden tijdens een proef. Gelukkig gaat het steeds beter en begin ik sommige stukken al wel te rijden. Zelf neem ik altijd wat druppels Bach Rescue Remedie en mijn paard krijgt er dan ook een paar Lachen

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 11:48

Ik kan je niet helpen, sorry! Ik ben eigenlijk nooit of nauwelijks zenuwachtig of gestressed....
Iig veel succes morgen!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 11:52

alvast bedankt. m'n ma heeft nou iets gehaald. doping! nee, grapke!

een alg van hawai en koekjes voor extra energie-uithouding,...

duimen maar!? alvast bedankt voor het reageren/medeleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 12:09

Dropjes eten, krijg je een hogere bloedruk van.

Maar misschien helpt het om een homeopatisch middeltje tegen zenuwen te slikken.

Zelf heb ik ook wel eens dat ik in de proef spagetti benen krijg.
Maar dit komt dan omdat ik dan vergeet te ademen *LOL*

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 12:36

Op het moment dat ik opstijg op wedstrijdterrein, vergeet ik te rijden en doe ik niets anders dan meeliften.
Ik weet nog niet wat ik eraan moet doen...

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 12:46

kitty, mss instructie meenemen die je aan het rijden zet?

RK: en zijn dropjes goed? bah, je bedoelt zwarte rekkers of katten? kan het proberen!

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 12:49

zoute drop...das het snelst. Kijk alleen uit dat je er geen koppijn van krijgt.
Ik ben ook een gevalletje van chronisch te lage bloeddruk en als ik te veel drop eet krijg ik hoofdpijn....

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 12:55

Het wordt denk ik vanzelf minder als je veel wedstrijden rijdt. Het moet "gewoon" worden.

Maar leg me eens even uit, wordt je slap van een te lage bloeddruk? Ik ben namelijk vaak moe en mijn bloeddruk zit steevast zo rond 110 boven 70. Maar is ook regelmatig nog veel lager.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 13:00

nou ja m'n bloeddruk is door een aantal zaken (pillen enzo) laag. Boos!

bij wat drukte en eventueel wat stress (zoals een wedstrijd) kan ie dan wel eens teveel zakken.

dan ben je moe, heb je de puf niet om benen te geven, zelfs een paar overgangen maken kost al te veel moeite.

en ik rij nu m'n 4e jaar wedstrijden. deze week (morgen nog ééntje) had ik er 3, anders is het haast wekelijks. dus het is wel al een gewoonte. Haha!

maar doordat ik niet kan doorrijden, oefenen tijdens het inrijden zijn mijn proeven soms flauw. ook al is m'n paard super.

als jij der maar gewoon opzit zonder iets te doen, kan je neit verwachten dat je paard de proef van z'n leven loopt he. Ach gut

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 13:35

kattebeest schreef:
Citaat:
en ik rij nu m'n 4e jaar wedstrijden. deze week (morgen nog ééntje) had ik er 3, anders is het haast wekelijks. dus het is wel al een gewoonte.


Oh, hm. Dan is het echt meer een lichamelijk probleem. Je moet dus iets hebben om je bloeddruk weer omhoog te krijgen. De rol drop is al genoemd, dus ik zou dat echt eens proberen. Hmmmm, een hele zak dubbelzoute dropjes mee op wedstrijd...... Vingers aflikken

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 14:31

[WD] Wedstrijdstress

Zie mijn topic van een goeie anderhalve week geleden. Nee, je bent niet de enige stresskip (in jouw geval stresskat) op de wereld. Troost je, volgens mij ben ik nog veel erger....

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 16:27

ga ik eens effe neuzen. sjeemig had beter de zoekfunctie gebruikt!

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 21:00

hey, Ik heb meestal slappe benen als ik in een spring parcour kom ook omdat ik dan niet door kan ademen komt ik er hyper fenyilerend uit en mn pony heeft dan maar 3 sprongetjes van het hele parcour gesprongen.
De moeite dus niet om dat mezelf aan te doen!
Ik ben gestopt met springen en ben helemaal gefocust op de dressuur!
Ik heb bijna 1 x per week wedstrijd en het is dus normaal geworden.
( heb eigenlijk nooit last van zenuwen gehad)
Je moet gewoon voor de lol mee doen en niet aan het presteren denken?
Waarom ben je eigenlijk zenuwachtig voor een wedstrijd? Als het even niet helemaal goed gaat... nou en? volgende week beter!
Ik ben ondertusse M2 dressuur en ik hoef nog maar 4 winstpuntjes voor het Z1 Haha!
Je moet gewoon proberen nuchter te blijven, denk ik.
Neem op de wedstrijd dag overal ruim de tijd voor zodat er geen stress ontstaat.... des nood vlecht je de dag van te voren in en ben je 2 uur te vroeg op het wedstrijdterrein.
Er staat nu ook een artikeltje in over spanningen op wedstrijden in de paard en sport mischien ook leuk en handig om te lezen????

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 21:36

hier wat info,en homopatische middeltjes. van a.vogel

Stress is een reactie van het lichaam op de een of andere vorm van spanning. Het lichaam bereidt zich bliksemsnel voor op een topprestatie door extra brandstof (onder meer in de vorm van suiker) en adrenaline beschikbaar te stellen. In noodsituaties kunt u alleen maar dankbaar zijn voor dit soort stressreacties. Wanneer de aangeboden brandstof echter niet voor een bijzondere lichamelijke of geestelijke prestatie wordt gebruikt, kan ze zich in de vorm van vet en cholesterol aan de wand van een bloedvat gaan hechten, met alle gevolgen van dien.

Stress kan vele oorzaken hebben. Ze kan het gevolg zijn van geestelijke of emotionele factoren, maar ook de omgeving of de omstandigheden kunnen tot stress leiden. Op den duur kan stress tot ernstige geestelijke en lichamelijke schade leiden. Reden genoeg om deze soort van stress zo mogelijk te voorkomen, dan wel zo snel mogelijk te verminderen.

Zorg daartoe voor voldoende lichaamsbeweging in de vrije natuur. Maak elke dag eens een stevige wandeling om zuurstof te tanken. Probeer ook een tevreden kijk op het leven te verwerven en vervang negatieve emoties zoals wedijver, jaloezie en afgunst door positieve, opbouwende gedachten en houdingen.

Vermijd slechte eetgewoonten ('uit de muur eten'), tabak en een overmatig gebruik van alcoholhoudende dranken en koffie. Zet bij voorkeur volwaardige, natuurlijke voedingsmiddelen op het menu. Zorg voor extra vitamine C in de vorm van bijvoorbeeld Vitaal Vitamine C complex tabletten.

Tijdens perioden van buitengewoon grote spanningen, verdriet of andere moeilijkheden zullen bovengenoemde maatregelen niet altijd afdoende zijn. In dergelijke gevallen, wanneer de zenuwen tot het uiterste gespannen zijn, is het goed te weten dat er natuurlijke, rustgevende preparaten zijn die niet verslavend werken en geen schadelijk bijwerkingen hebben:

Passiflora complex
(3x daags 20 druppels of 2 tabletten) kan zonder bezwaar bij alle vormen van nervositeit en stress worden toegepast. Het middel werkt vrijwel direct en is niet verslavend.

Avena sativa complex
(3x daags 15 druppels) geeft een weldadige ontspanning van het totale zenuwstelsel. Het middel heeft een 'zenuwvoedende' werking; het wordt daarom vooral toegepast bij personen met een zwak zenuwstelsel en heeft dan een versterkende invloed vooral bij nervositeit die gepaard gaat met vermoeidheid.

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 21:45

moet je snelle suiker nemen, krijg je meteen energie zoals cola of druivensuiker

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 09:35

hartelijk bedankt hoor!