Iemand verstand van katten? Kattenvraagje...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Iemand verstand van katten? Kattenvraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-03 08:49

Ik heb thuis twee katten... Ilaja en Fidji. Ilaja is een gecastreerde rode je-weet-wel kat, en Fidji is een ieniemienie zwart poesje, gesteriliseerd ook. Ilaja krijg dieetvoer omdat ie anders last krijgt van blaasgruis. Fidji krijgt gewone brokjes van Felix ofzo. Nu probeert Fidji vaak van Ilaja voer te stelen, waar ik dus erg op moet letten omdat Ilaja geen gewoon brok mag. Fidji eet dus regelmatig haar bakje niet leeg, en ik kan het ook niet de hele dag laten staan want dan vreet Ilaja het op. Ik vind Fidji dus te mager. Heb al verschillende merken brok geprobeerd, en het is dan even leuk en lekker, maar daarna is het weer met lange tanden. Het enige wat ze wel goed vreet is van die kledderzooi, oftewel zakjes met geleivreten, of uit blik. Ik wil niet dat ze dat dagelijks eet omdat dat erg slecht voor de tanden en darmen is. Hoe krijg ik haar nou dikker? Ik dacht er al aan om een ontwormingskuurtje te halen, misschien heeft ze wel wormen ofzo (ze komen dagelijks buiten...).
Heb net wat foto`s geprobeerd te maken... Mevrouw wilde niet stilstaan!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 08:55

Niks verkeerd met nat voer hoor. Sommigen beweren zelfs dat droogvoer niet bij alle katten geschikt is. Bij droogvoer moet het verlies van water gecompenseerd worden door extra water te drinken en niet alle katten doen dat. Daardoor raakt de urine erg geconcentreerd (wat bij zulke katten blaasstenen kan doen ontstaan). Goed de drinkgewoontes in het oog houden dus.
Ontwormen moet je wel doen: 1x per jaar bij volwassen katten, dan weet je dat het voer ook werkelijk in de kat gaat Lachen .

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-03 09:00

Ja ontwormen heb ik gedaan in oktober ofzo, vorig jaar. Natvoer is slecht voor de tanden, daar krijgen ze tandsteen van. Ook slecht voor de darmen, want mijn katten gaan er dus aan de schijt van... Vind je haar niet te mager op de foto`s?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 09:11

Je moet ook niet enkel nat voer geven. Je kan nat voer combineren met een bakje droogvoer. Verder houdt een kat van wat afwisseling (hoeft bv voor een hond niet): ik verander bij m'n katten ook regelmatig van droogvoer (smaak dan). Natvoer is zeker niet slechter voor de darmen, het irriteert niet, maar waar ze misschien op reageren is de plotse verandering van samenstelling.
Gewoon één blikje per dag en daarnaast vrij brokken is waar ze bij mij althans heel tevreden mee zijn.

Ze is niet écht te mager, lijkt toch nog wel gespierd te zijn op je foto.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 09:17

ja, ik eet ook steeds droog én nat voer.

nat voer lust ik het liefst maar draag krijg ik af en toe ook het sch*t van. Bloos
en droog voer eet ik ook wel graag. da's inderdaad beter voor m'n tanden omdat ik nogal gemakkelijk tandsteen krijg en dan kan ik naar de veearts om dat er af te laten halen Boos! .

maar enkel brokjes krijg ik ook niet. daarre, krijg ik blaasproblemen van en da's niet gezellig .

en nou ja, m'n zusje is een hele vette poes. ze heeft zo'n hangbuikje en ik , nou ja, mijn ribjes voel je door m'n velletje , maar ik eet meer als m'n zusje Haha!

en nee ik heb geen wormen OK dan! goed he!?

knuffels!

boemel

Berichten: 8273
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 09:18

Ik vind dat ze er wel goed uitziet. Ze is denk ik gewoon een slank typetje en ze glanst verder ook mooi.
Ik vind dat je vaak aan de ruggegraat kan voelen of ze te mager zijn. Als je echt de botten voelt, mag er wel wat bovenop.
Verder is blikvoer inderdaad niet goed voor de tanden en ook minder goed voor de darmen.

Droge kattenbrokken zijn lang houdbaar. Je kunt eventueel verschillende merken in huis halen, zodat je af kunt wisselen als ze er zo snel op uitgekeken is.

Onze eigen kat krijgt altijd Royal Canin, Iams of Hill's. Dit is wel wat duurder, maar wordt ook aangeraden door de fokker en de dierenarts, omdat het goed uitgebalanceerd voedsel is. Onze kat ziet er eigenlijk altijd gewoon goed uit. Ik geloof dat je er niet zo veel van nodig hebt, want onze kat eet eigenlijk best wel weinig.

Van Royal Canin heb je veel verschillende soorten voeding. Bv voor binnenkatten, voor buitenkatten, jonge katten, oudere katten, en ook nog weer onderscheid voor verschillende rassen. Ze hebben ook kleine verpakkingen dus misschien wel makkelijk om wat uit te proberen.

M1+10

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 09:18

Natvoer zit weinig voeding in. Verder is ook niet alle droogvoer geschikt. Wil je je kat dikker hebben geef dan Iams, Royal Canin, of een ander goed merk. Is duur maar je weet wel dat je kat juist uitgebalanceerd voer krijgen.

Onze katten krijgen alleen maar Royal Canin Hair and Skin formula. Nat voer af en toe als lekker hapje maar na 10 jaar kattenfokken en 29 jaar via mijn moeder gezien te hebben weet ik inmiddels wel dat natvoer totaal niets toevoegt.

'Paint' it 'Black'

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 09:39

Ik vind je kat er goed uitzien hoor !! Ze glanst mooi en lijkt me lekker levendig. Je hebt nu eenmaal (net als bij mensen) dunne en dikke katten. (als het woordje TE er voor staat is dat uiteraard niet gezond)
Ontwormen kun je het beste 2 x per jaar doen ter preventie, zie je er echt wormen uitkomen, herhaal de kuur dan na 2 weken. Een goed ontwormingsmiddel kun je gewoon bij je dierenarts ophalen (bv Drontal)

Blikvoer kun je best af en toe geven voor het lekkere, doe ik bij mijn kat ook, meestal krijgt hij 's avonds 2 eetlepels en voor de rest alleen maar droogvoer, meestal van Hill's. In de zomer is mijn kat bijna altijd buiten en erg actief, meestal staan er dan ook de hele dag door wel brokjes klaar. In de winter is meneer veel luier, dan krijgt hij een afgemeten hoeveelheid Hill's per dag, anders wordt hij echt te dik.

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 10:27

Mijn beide katten krijgen eukanuba de ene kitten en de andere anti hairbal en omdat je ze er daar minder van hoeft te geven eten ze eigelijk al het voer op en de kleinste krijgt 3 keer per dag eten en het gaat erug goed bij mij is de ene alleen te dik zij houd van lekker eten
Al zou dat poesje wormen hebben dan zou zij een heel dik buikje hebben.

Als tranen een trap konden bouwen en herinneringen een brug.
Dan klommen we de hemel in en brachten we jullie gezond mee terug.

Whisper en Shadow Together forever


Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 10:35

Eerlijk gezegd vind ik de kat op de foto er erg goed uitzien . Nederlandse katten worden snel te dik gevoerd (van die theemutsen). Dit is gewoon een leuke ranke poes.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 10:39

Als ik het goed begrijp eet dus de "gezonde-magere" kat de brokken op van de blaasgruis kat... Dan kun je ze toch allebei op dat blaasgruis-dieet zetten? Het is wel iets duurder dan Felix, maar kwalitatief veel beter. Ik heb wel eens gehoord dat dat blaasgruis-dieet veel lekkerder is dan gewoon voer en dat veel katten er dik van worden. Maar ik vind jouw "magere" kat helemaal niet mager (voor zover ik dat op die foto kan beoordelen) Mooi slank wel. Veel katten zijn (veel) te dik, nog erger dan honden. Mijn kat staat op een streng dieet, omdat ie andere moddervet wordt (is hij ook geweest, nu is hij op goed gewicht) Veel mensen die een dikke kat hebben vinden hem broodmager. Na wat uitleg snappen ze dat hun kat gewoon veel te dik is. (en dat die eigelijk op streng dieet moet)

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 10:47

Hallo Koortje, heb je nu toch een nieuw katje?
Ik vind haar (op de foto) niet echt te mager hoor, het is inderdaad gewoon een beetje een ienieminie om te zien. Maar jij weet zelf als beste of ze is afgevallen

There is no reality, only perception.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-03 11:08

Nee ze is niet nieuw, ik heb haar al bijna 2 jaar (zou je niet zeggen he, ze is echt minie!). Ik zat te twijfelen er nog een bij te nemen, maar dat doen we toch maar niet. Twee is toch eigenlijk voldoende dachten we zo.

En betreft dat blaasgruisdieet, ik denk inderdaad dat ze dat gewoon lekkerder vind. Maar ja, om ze dat nou allebei maar te voeren, ik weet niet of dat gezond is. Fidji is een gesteriliseerde poes, en Ilaja een gecastreerde kat, ik weet niet wat er in dat speciale voer zit wat niet goed voor Fidji zou kunnen zijn..? Het is trouwens C/D van Hill`s.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 11:48

vraag het je veearts eens?

dat katje is mss 'het kakkennestje' zoals wij zeggen? niets van aantrekken, zolang ie zich goed voelt, goed eet zou ik me geen zorgen maken hoor!

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 11:55

Net terug uit Griekenland met al zijn zwerfkatten en Koortje....nee hoor jouw kat is niet te mager zo te zien.
Toen ik thuiskwam vond ik mijn slankste kat al een 10-tonnertje.
Ik zou aan de DA vragen of ze gewoon allebei dat blaasgruis-dieet mogen hebben. Voor een van onze katten kregen wij het advies hem ook op speciaal voer te zetten (&^$# wat is dat allemaal duur zeg), maar we hebben ze er alledrie op staan. Je houdt het toch niet tegen dat ze elkaars bakje leegeten....

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 12:00

Zo mager vind ik haar ook niet hoor. Ook bij katten geldt: de ribben mag je wel lichtjes voelen, daar is niets mis mee. En te vet is slechter als te mager.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 12:11

Volgens mij is het geen probleem als een kat zonder blaasgruis blaasgruisdieet (lekkere zin Knipoog ) eet. Maar vraag voor de zekerheid even aan je dierenarts

There is no reality, only perception.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 13:17

Blaasgruisdieet voor niet-blaasgruis-patienten is niet schadelijk. Dat zegt mijn DA altijd (en ik heb het deze zomer al 4 keer gehoord dat de DA dat tegen een klant vertelde, doe daar namelijk vakantiewerk)
Als je de kosten geen probleem vind (goed voer is net zo duur) dan zou ik ze allebei dat dieet geven. Lekker makkelijk en geen problemen.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 15:37

mijn katten eten zakjes nat voer en brokken en ik heb 1 theemutsmodel en 1 superslanke. De slanke is een Turkse van die ik uit Griekenland heb gekregen, http://www.wildlifeoplesbos.nl.nu OK dan!

De theemuts heb ik als 3 weken oud kitten langs de weg gevonden en die heeft vanwege kattenziekte geen ogen meer, ziet dus niet hoeveel ie vreet Haha!

Verder jatten ze blikvoer van de hond als die dombo ze de kans geeft.....

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:08

Mijn poezen en katers krijgen Iams.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 13:53

Ik vind dat je kat er helemaal niet te mager uitziet. Het is een feit dat het gros van de nederlandse katten VEEL te dik is en dat is dus juist heel slecht voor hun gezondheid. Geef een goede wormen- en vlooienkuur en check even bij de DA of ze misschien geen lintworm heeft.

Mijn katten krijgen smorgens droge brokjes (van Felix, Gourmet. Tom Poes afgewisseld) en savonds krijgen ze vleesvoer uit blik (ook verschillende merken). Ik wissel droogvoer en natvoer af, omdat ik van allebei wel de voors en tegens heb gehoord.

Verder eet 1 van mijn katten ook het bakje van de ander leeg als ik niet oplet. Ik zet ze dus altijd apart als ze te eten krijgen. De ene in de badkamer en de andere id keuken. Dat gaat prima.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 13:54

oja; als ze verder gewoon lekker levenslustig is, dan lijkt mij dat er niets ad hand is.

reina

Berichten: 637
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 17:50

Mijn complimenten! Je kat ziet er prachtig uit! Echt niet te mager..
Mijn tip is misschien helemaal niet haalbaar, maar mijn (te dikke) kat, is ook niet zo atletisch ingesteld. Is er niet een plek in huis waar Fidji wel kan komen (op een hoge kast) en Ilaja (met zijn dikke buik, Haha! ) niet? Dan zet je daar toch een bakje neer? (het is voor katten namelijk wel veel beter als ze gespreid over de dag kunnen eten, ipv 1keer per dag)
En anders (en dat vergt meer tijd en aandacht) leer je Fidji dat er altijd eten klaar staat als jullie in huis zijn, als Ilaja weet dat hij onmiddellijk weggejaagd wordt als jullie hem uit Fidji's bakje zien eten, dan geeft hij dit op den (lange ) duur wel op..
Voorlopig zou ik me echter helemaal niet zo druk maken, want Fidji ziet er hartstikke goed uit! OK dan!

Suusjeher
Berichten: 3701
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 20:27

Nee hoor, ik vind je kat ook niet te mager.Het is vast en zeker de bouw van de kat.
Ik dacht dat mijn kat ook te mager was, is toen door de dierenarts gewogen en woog toch nog een mooie 3.5 kg. Dat vond hij een goed gewicht. DA begon toen over de katten van tegenwoordig die veel te dik zijn.
Gelukkig hoef ik niet op te letten wie uit welk bakje eet. Ze eten allemaal het zelfde.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 12:55

Ik vind haar ook niet te mager hoor!!
Maar als ze dat dieetvoer lekkerder vind zou ik ze dat gewoon allebei voeren. Dat kan absoluut geen kwaad en is voor jezelf ookeen stuk gemakkelijker.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, madiekk en 3 bezoekers