zandkoliek met deze droogte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

zandkoliek met deze droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-03 09:02

Is er al iemand wiens paard last heeft gehad van zandkoliek? Ik was gisteren met mn zus bij een of andere boer, waar ze een hoofdstel ging ruilen, en die had het over zandkoliek. Zn vrouw had al lijnzaadslobber voor de paarden gemaakt. Net keek ik even bij Divoza op de site, en daar adverteerden ze ook al met een of andere brok tegen zandkoliek. Kore staat nu inderdaad op een nogal schrale wei, ik ga nu afkloppen dat ze (bij mij) nog nooit geen koliek heeft gehad!
Voeren jullie nu iets speciaals tegen zandkoliek, of zal het allemaal wel meevallen?
Bij Divoza stond trouwens een testje om te kijken of je paard last zou kunnen krijgen van zandkoliek: doe 5 mestballen in een emmer water. Als je na afloop een theelepel of meer zand bij elkaar kan schrapen is er kans dat je paard zandkoliek kan krijgen.
Vraag is, hoe onderscheid je mest met zand, als het allemaal op de bodem ligt?


ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 09:16

de mest gaat drijven en het zand zinkt naar de bodem, daarna kun je de mest er afscheppen (lekker klusje Knipoog ) en zien hoeveel zand er in zit.

There is no reality, only perception.


meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 11:28

Je kan je paard elke dag gewassen wortelen geven
Als je dat voer gaat het zand uit het paard het lichaam
Zelf voer ik ook elke dag een theelepel keuken zout met 1 eetlepel donker bruine basterd suiker
Dat in combinatie zijn mineralen die je paard nodig heeft
Mijn paard doet niks met een minerale blok, en zand eten is ook een tekort aan mineralen

De waarheid is het makkelijkst, die hoef je namelijk niet te onthouden...

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 00:15

Je kunt de test ook als volgt doen:een paar mestballen met een plastic handschoen pakken en binnenstebuiten draaien,zodat de ballen er in zitten.Water er bij doen en een beetje schudden tot alles zacht is.Dan de handschoen een half uurtje ophangen.Als er meer dan een vingerkootje zand in de vingers zit,krijgt je paard te veel zand binnen.

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 01:37

Door het korte gras kan een paard onbewust teveel zand binnen krijgen en hier idd koliek van krijgen. Sandclear van de paardendrogist kan helpen om het teveel aan zand af te voeren. Suc6

http://endurancemowtje.mijnalbums.nl/" target="_blank
dag lieve Mowgli bedankt voor de mooie tijd
welkom Melis, onze mooie tijd gaat komen

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 09:42

Zandkoliek is nu inderdaad een groter risico dan wanneer je paard op een volle wei staat.
Ook mijn wei is op het moment 1 grote zandbak. Yorghos krijgt elke dag (schone) winterpenen en ik zorg ervoor dat zijn voer niet in het zand komt te liggen. Zijn hooi geef ik in een hooinet.
Daarnaast krijgt hij nu eens per maand een kuur Sandclear, op advies van de DA.

* To Belg, or not to Belg *

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 09:59

Mijn paard heeft vorig jaar om deze tijd zandkoliek gehad, en goed ook, hij is op sterven na dood geweest en het heeft me veel zorgen en 4000 euro aan dierenartskosten gekost om hem weer gezond te krijgen. Hij moest met spoed geopereerd worden in Duitsland en als ik een half uur later bij de kliniek was geweest was ie dood geweest volgens de DA. Hij heeft daar meer als 3 weken gestaan waarbij de eerste 2 weken niet zeker was of hij het zou halen vanwege allerlei complicaties. En daarna is ie ook nog eens ernstig hoefbevangen geworden met een sicker als resultaat (komt vaak voor na een koliekoperatie). Gelukkig is ie nu weer helemaal gezond en kunnen we alles weer doen.
Bij ons staan de paarden overdag in de paddock, bij gebrek aan wei helaas, er is alleen maar wit zand maar toch at hij dat, en natuurlijk niet als ik stond te kijken, dan had ik het wel door gehad! Tekenen waar je ook op moet letten is als de haren doffer worden en de mest zwarter verkleurd, dat is ook een teken van veel zand. En die mesttest is natuurlijk een uitstekend idee. De paardendrogist heeft een kuur van korrels die je preventief kunt geven (sandclear en nu ook nog iets anders dat ook de darmflora hersteld) en lijnzaadolie is ook goed. Maar toch moet je ze ook dan nog goed in de gaten houden want je ziet, als het eenmaal mis gaat, gaat het ook goed mis!

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 bezoekers