De neus eruit rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-01 13:42

Ik was gisterenavond een artikel in een oude Bit aan het lezen: De kracht van rond en diep rijden in Bit 51/52 van augustus/september 1999. Daarin wordt gesproken over de neus eruit rijden. Weet iemand van jullie wat daar precies mee bedoeld wordt en wat ik me daar bij moet voorstellen?

Petra1
Berichten: 103
Geregistreerd: 03-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 13:49

Ervoor zorgen dat de neus voor de loodlijn is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 14:59

Je vraagt het aan de hand van een artikel, kun je iets meer zeggen over de context, hoe het daar bedoels is? Want anders is het niet meer dan hierboven al staat.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 20:29

de neus eruit rijden betekent dat je het paard voorwaarts-neerwaarts kunt rijden waarbij de neus voor de loodlijn komt. Als je dit kunt betekent het dat het paard op de goede manier laag en rond gereden wordt, kan je dit niet op ieder moment uitvoeren dan heb je je paard gewoon in de krul getrokken en is het laag/rond niet op een rijkunstig goede manier tot stand gekomen.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-01 11:17

Het artikel gaat over paarden die rugpijn hebben en wat daar de oorzaken van kunnen zijn. Daar wordt een oplossing voor belicht, nl. het rond en diep rijden; er wordt gesproken over welke spieren het paard moet gebruiken om rond en diep te rijden en hoe je het aanpakt.
Bij de neus eruit rijden staat: "Spiertechnisch wil dat zeggen dat het paard de strekspieren die het hoofd en de hals verbinden moeten aanspannen. Maar die spieren zijn onderdeel van de hele bovenlijn van het paard en hechten voor een deel zelfs op het bekken aan. Dus, als je de neus eruit wil hebben, en de onderlijn wordt onvoldoende geschakeld, dan gaan zijn hoofd en hals omhoog. En dan gaat de rug naar beneden en het achterbeen komt weer minder goed onder de massa."

Esther v
Berichten: 95
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 14:53

Het heeft niet altijd iets te maken met in de krul trekken. Opaal gooit haar hoofd met de galop tussen haar benen, en houd dat dan ook zo als ik terug ga naar de draf. Ik trek niet. Dus trek haar niet in de krul. Ik probeer zoveel mogelijk met mijn zit te doen. Ook ik moet haar neus er dan uitrijden, wat niet meevalt. Omdat ze in elke wending en hoek opnieuw wil aanspringen in de galop, en harder gaat draven. En je hebt weinig te zeggen als de neus achter de loodlijn zit (lees tussen haar benen)

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 15:19

Van wie was dat artikel. Klinkt als een schrijven van Solange....

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 15:26

Als de je lang en laag rijd, maar de neus achter de loodlijn, dan spannen de spieren in de rug zich heel krampachtig samen.

Als je paard rugproblemen heeft, maar anders ook, dan kun je met lang en laag (en de neus naar voren) rijden de rugspieren goed gymnastiseren en loswerken.

Doe het eens bij jezelf: nek krommen en kin naar de borst. Je voelt je spieren onder in je nek krampachtig worden.
als je je nek lang maakt en op die manier je hoofd naar beneden doet, dan rek je je spieren op ipv. in elkaar trekken.

Let wel op dat je genoeg blijft drijven, dat de achterhand eronder blijft. Anders valt je paard hopeloos uit elkaar. Lekker voorwaarts rijden dus.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-01 17:30

De schrijfster is inderdaad Solange Schrijer, Eleonoor!

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 12:21

Kan me erg in haar ideeen vinden! Iemand persoonlijk ervaringen met haar?

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 12:57

Ik ken Solange omdat een vriendin van haar bij mij op stal staat. Tevens heeft zij mij super geholpen met mijn vorige paard. Het wat Solange die ontdekte wat het probleem was bij Luitenant omdat zij een hele goede kijk heeft op lichaamshouding en beweging van het paard. Ik hecht enorm veel waarde aan haar mening en inzicht in het paard en paardrijden. Het is omdat zij het zo vreselijk druk heeft en niet de goedkoopste, anders zou ik best van haar les willen hebben. Maar ik heb nu les van haar vriendin en dat gaat uitstekend, zou alleen wel een Solange willen hebben om de lessen aan te vullen.