Nieuw paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Scott

Berichten: 192
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Hillegom

Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-03 11:41

Hallo,

Sinds 1 maand nieuw paardje is 4 jr. 6 maanden onder het zadel... De eerste 2 weken ging ontzettend goed loopt ontspannen (maar wel kijkerig) naar beneden, was niet echt voorwaarts en reageerde heel heftig op zweep. al met al ging ontzettend goed.. Nu 2 weken later ..... is ie toch aan het sterrekijken ongeloofelijk zodra hij druk aan de teugel voelt meteen de lucht in (voornamelijk aan buitenteugel) in stap weer ontspannen maar zodra je wat vraagt weer de lucht in dat hoofd.. (kan natuurlijk zijn dat ie aan het wisselen is) wanneer hij zo sterrekijkt is ie niet te sturen en voorwaarts te rijden op volte zetten en dan loopt hij 2 seconde weer goed en hup weer ophoog. Gisteren was ik het zat .... eerst weer zo stierlijk vervelend (ik kon wel janken) toen vriendin erop hetzelfde.... Na half uur ik weer en toen had ik zoiets ik ga dieper zitten en rijd echt op mijn buitenteugel en als hij proteseert dan geeft ik druk op die teugel (het zag er niet echt mooi uit) maar jahoor eindelijk (ik denk dat hij ook geen gevecht meer wilde) gaf hij toe.. Nou nog kwartier overgangen gereden (en zelfs dit ging goed) toen langer teugel gegeven en laag en rond gereden en niet meer geproteseert.. Wat denken jullie is ie mij aan het uittesten tot hoever die kan gaan of is het niet de manier waarop ik hem naar beneden rijd (hij is als hij rond is meer voorwaarts dan omhoog. graag jullie reactie...


Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 12:19

Natuurlijk kan het zijn dat je paard je uitprobeert. Ik zou er toch voor de zekerheid even mee langs een paardentandarts gaan. Dit kan nooit kwaad en als alles in orde is kun je je paard gewoon aanpakken zonder schuldgevoelens.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 12:38

Ik weet niet wat je aan het doen bent, maar je verhaal klinkt een beetje verontrustend: jij er op en toen je vriendin en toen jij weer... Hoe lang was je bezig? Het lijkt me een beetje te lang voor zo'n jong paard!
Volgens mij moet zorgen dat je hulp krijgt. De afstemming met een nieuw paard, zeker zo'n jonkie, vraagt nogal wat van de ruiter.
Mijn eerste ingeving is dat je 'em in het begin een beetje hebt laten lopen en dat ie daar nu van profiteert. Dus: benen erbij, ontspannen aan de voorkant en rijden! Maximaal een half uur en niet iedere dag.
Maar nogmaals: simpel zal het niet zijn (en misschien heb ik het wel bij het verkeerde eind) dus zoek alsjeblieft begeleiding.

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 12:46

Laat eerst de tanden controleren en neem begeleiding! Vooral met jonge paarden kan dat een hoop fustratie voorkomen!
Misschien als je geen les wil is een martingaal of lichte slof druk de oplossing, maar wel voorzichtig! Is nog jong!
Maar alleen op buitenteugel rijden zou ik niet doen, want hierdoor wordt ze daarop sterker en sterker en heb je dadelijk moeite met buigingen en andere oefeningen!
Mijn paard is ook 4jr en ook ong. 6mnd onder zadel. Ik rij wel flink, omdat ze nogal druk anders is en ze haar energie niet kwijt kan (staat wel gewoon 4uur per dag op de wei).
Ik rij 4 of 5 keer in de week verschillend van tijd. Ligteraan wat zij nodig heeft.
De ene keer 15min. en ze is al super andere keer 45min. en dan is ze pas goed.
Maar overdrijf nooit en zeker niet vechten, dan gaan ze nog meer protesteren om minder te werken. Gewoon negeren en de juisten hulpen blijven aanhouden.

Gr. Tamara

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 12:54

Ga aub goede les halen, van een ervaren instructeur die weet wat jonge paarden zijn.
want als hij het eerst wel goed deed en nu niet meer, ja het klinkt hard, dan kun je het probleem toch echt bij jezelf gaan zoeken.
Van hieruit is het moeilijk te zeggen waarom hij het doet.
Omdat je te zacht bent en hij je in de maling neemt.
Of juist doordat je een onrustige hand hebt en hij zich daarvan wil ontrekken.

Dus neem aub goede les.

Scott

Berichten: 192
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-03 13:00

Ik heb ongeveer 45 minuten gereden in totaal mijn vriendin ging er alleen maar op om te voelen wat hij nou precies deed. Tevens heb ik 1 keer in de week priveles dus hulp zat daarbij ben ik geen beginneling met jonge paarden dus weet wel wat een paardje kan hebben. Ik rijd 3 x in de week nog geen 20 minuten maar als hij zo is wil ik toch rijden totdat hij snapt wat de bedoeling is hierna laten ontspannen en uitrijden.... voor de rest heeft hij 1 dag vrij en longeer ik hem 2 of 3 x in de week (balkjes lopen en aan bijzets) Mijn instructrice zegt dus ook voorwaarts rijden naar je hand toe, maar hij accepteert dit op het moment gewoon niet. Op volte zetten als hij zo loopt oke gaat even goed maar zodra je rechtuit gaat weer omhoog.. Maar je mag toch wel een beetje druk op je buitenteugel hebben en zodra hij hierop ontspannen loopt meegeven (dit is toch normaal de bedoeling) zolang je maar niet teveel je binnenteugel pakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:03

Als ik het goed begrepen heb doet hij het in stap wel goed?
Hoe kun je de overgang stap draf rijden?
Blijft hij dan wel netjes lopen en ook de passen daarna?

Dan zou je kunne proberen de ontspanning op te zoeken in de stap aandraven en net voordat je merkt dat hij zich weg wil gaan drukken, weer terug naar stap. En dit herhalen en proberen uit te bouwen.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:15

kan me best voorstellen dat je af en toe met de handen in het haar zit.

weet wel: een paard dat netjes ingereden is heb je héél veel plezier van.
eentje die niet goed ingereden is / verkeerd gereden : los het maar eens op op latere leeftijd hé.

ik wil niet zeggen dat je verkeerd bezig bent ofzo hoor! helemaal niet! maar mss kan je 2x in de week les volgen gedurende deze moeilijke periode voor jou en het paard? of in het beste geval misschien wel 3 keer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:23

Ik lees voornamelijk in jou bericht dat HIJ vervelend is, maar als ik het zo lees, is dat beestje gewoon netjes afgeleverd....maar kan jij het nog niet narijden.

Spiegel alles wat fout gaat naar jezelf toe, dan kan je goed leren paardrijden. Paardrijden is een denksport, probeer er zo ook mee om te gaan, zoek de fouten bij jezelf, en niet bij je paard.

Scott

Berichten: 192
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-03 15:09

3 x in de week les vind ik veel te zwaar voor hem, tevens weet ik dat hij goed afgeleverd is maar in ene doet hij dit dus sinds 2 weken hiervoor ging het gewoon goed en ik doe niets anders dan de 1ste 2 weken. Ik denk dat hij zich nu thuis voelt en mij uit probeert. Ga morgen weer rustig rijden en ontspannen (althans proberen) want een paard wat niet te sturen is en voorwaarts te drijven is echt niet lekker rijden. en anders moet mijn instructrice maar een paar keer in de week op hem rijden. Zij zegt ook dat ik iets te zacht voor hem ben, en dat wanneer hij nageeflijk loopt ik geen druk op de teugels geef maar te los zodat hij er weer onderuit kan piepen.. Wie heeft een goede tip om hem zo nageeflijk te laten houden. Tevens met longeren gaat hij goed en aan de gogue ook. Misschien ander bit proberen heb nu een aurigan kk bit.

fokker
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 15:14

De problemen liggen niet in de mond van het paard maar in de hand van de ruiter

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 15:31

Bij jonge paarden heb je gewoon veel begeleiding nodig, je hoeft ook geen 3 kwartier te rijden, maar als je je een paar keer in de week een half uur begeleiding krijgt zou dat al een hele hoop schelen denk ik..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 22:45

Scott schreef:
Wie heeft een goede tip om hem zo nageeflijk te laten houden.

Je zegt dat je vooral rustig en ontspannen wilt rijden - maar een jong paard moet je daarbij wel actief houden, dus goed gas geven, veel been! Als je impuls verliest, verlies je ook het contact aan de voorkant en zal hij gemakkelijker van het bit afkomen.

Baytje
Berichten: 405
Geregistreerd: 07-08-02
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 08:18

hou alsjeblieft druk op TWEE teugels! t is een jong paard en heeft ws niet voldoende evenwichtsgevoel waardoor ie sneller zn "neus omhoog doet". rij voorwaarts en hou m aan je been, lichte druk op 2 teugels, dan komt ie vanzelf. geduld is een schone zaak Lachen

sjalalala....twiedeliediedie!

Scott

Berichten: 192
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-03 08:36

Nou gisteren weer de draad opgepakt, ander bitje in en ja hoor ging stukken beter (sommige stukjes nog wel omhoog) maar op 2 teugels deed hij het toch beter. Nu heeft hij alleen iets anders verzonden kleven tegen de bakrand en niet aan het been zijn dan he... Ook in draf op de volte ineens stilstaan en de andere kant op willen. Als ik hem voorwaarts wil rijden luistert hij niet naar mijn been en een tik met de zweep gaat hij bokken wie weet hiernu weer een oplossing voor !!!

Je leeft maar 1 .x.

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 08:57

Het is het beste als je hulp neemt met zon jong paard. Een goede istructeur kan je het beste helpen. Toen ik mijn paard had staakte hij ook, maar toen had ik gelukkig vaak les, mn instructrice heeft me daar echt heel goed bij geholpen, anders was ik waarschijnlijk nu nog aan het tobben...

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 09:06

Het eerste wat me opviel in het eerste bericht is het 'niet voorwaarts' en in je laatste reactie 'niet aan het been zijn' dat lijkt me toch elementair wil het paard na kunnen geven. 3x les hoeft niet te zwaar te zijn, als je onder begeleiding 20 minuten een les hebt met een instructeur met kennis, zal hij je paard niet te zwaar laten werken.
Verder zou ik eens kijken of zijn zadel wel past.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 09:42

Naar mijn idee kun je niet voorzichtig genoeg zijn met een jong paard! Jij bent nu de basis aan het leggen en bepaalt daarmee zijn toekomst.

Wij hebben het zelf onder zeer Knipoog strikte begeleiding van een instructeur gedaan. Het paard heeft vaak nog moeite met zijn eigen balans en moet daarnaast ook wennen aan het gewicht van de ruiter (maar goed, dat snap je zelf vast ook wel). Vergeet alleen niet dat zo'n jong dier regelmatig spierpijn zal hebben (!), je merkt dat het paard van dag tot dag anders reageert. Hou ook heel goed zijn rug in de gaten, aangezien hij nog groeit en ook zijn spiermassa verandert zul je ongetwijfeld een keer iets aan het zadel moeten laten doen.

Rij je ook buiten met hem? Het is goed voor hem als ie lekker rechtuit kan lopen en zijn spieren kan strekken.

Ik ben er zelf een voorstander van een paard een paar weken (of langer) helemaal met rust te laten nadat hij zadelmak is gemaakt zodat alles even kan 'bezinken'. Een paard is immers pas met een jaar of 6 volgroeid. Doe het rustig aan, en neem geen risico des te langer gaat ie mee.

brigitje

Berichten: 215
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 09:44

misschien ligt het aan de tanden
maar ik denk ook dat hij je aan het uit proberen is

Lovers juSt lOving mY BarneY Lovers

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 09:48

ik volg eerder m'n vorig bericht en dat van orri en ellenlouise.

je bent de basis aan het leggen en dat is , nou ja , de springplank naar de toekomst.

probeer toch meer met hem te lessen. al was het dat je 2x in de week een halfuurtje ipv 1x per week een uur les had.

liever nog: 3x in de week, een korte periode.

veel succes hoor!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 12:56

Scott schreef:
Nou gisteren weer de draad opgepakt, ander bitje in en ja hoor ging stukken beter (sommige stukjes nog wel omhoog) maar op 2 teugels deed hij het toch beter. Nu heeft hij alleen iets anders verzonden kleven tegen de bakrand en niet aan het been zijn dan he... Ook in draf op de volte ineens stilstaan en de andere kant op willen. Als ik hem voorwaarts wil rijden luistert hij niet naar mijn been en een tik met de zweep gaat hij bokken wie weet hiernu weer een oplossing voor !!!


Vanaf de computer kan je nooit de oplossing bieden, daarvoor moet er iemand bij je in de bak staan die je kan begeleiden, zeker met een jong paard heb je dat echt nodig!!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 13:14

ik vraag me nu af wat voor bitje je eerst had en wat er nu in hangt!

There is no reality, only perception.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 bezoekers