vraagje over kolven (heb je "nieuwe" moeder weer)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

vraagje over kolven (heb je "nieuwe" moeder weer)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-03 20:37

Hoe vaak moet je je kolf uitkoken? Ik deed het eigenlijk dagelijks, evenals de speen (de ze in drie dagen niet gebruikt heeft!). Nu hoorde ik van mijn zus dat haar kinderarts destijds had gezegd dat ze niet te vaak moest uitkoken, 1x in de week was voldoende, kon de baby mooi weerstand op bouwen door de bacterien die erop zaten....

Hoe vaak deden jullie het?

Ik had het vandag nog aan de wijkverpleegkundige willen vragen, maar was een beetje jankerig toen ze er was. Verena wil namelijk 's nachts niet in haar eigen bedje slapen, brult dan alles bij elkaar. Ze had wat handige tips, om het wat knusser te maken, en ook het verzoek om Verena gewoon een minuut of 10 te laten huilen, aangezien ze dan meestal vanzelf in slaap vallen. Bovendien konden we haar het beste wakker wegleggen, zodat ze door krijgt dat het bedje niet eng is, en ook de omgeving in zich op kan nemen. Nu vind ik dat erg sneu (het laten huilen), en vroeg mezelf vanmorgen af hoe ik dat in hemelsnaam voorelkaar moest krijgen, vandaar de tranen. Gelukkig was Marc er ook, en die kwam op het idee om Verena in de kamer te laten liggen (in de wandelwagen) en zelf in de tuin aan de gang te gaan, dan horen we haar niet. We hadden overigens wel de babyfoon bij ons buiten staan. Na iets meer als 10 minuten sliep ze. De rest van de dag is het zo goed blijven gaan, vanavond sliep ze al binnen 10 minuten! (Op haar eigen kamertje, kan ze dan vannacht ook blijven, horen we het gehuil vannacht na de voeding ook niet zo...je krijgt dan echt de neiging om haar op te pakken!) We hebben nu ook de schommelstoel naar boven verhuisd, kan ik vannacht lekker schommelen met haar!)
Wel kwam ze vandaag iedere keer op tijd voor de voedingen (eerder als anders), maar ik neem aan dat dat gehuil ook flink wat energie kost.

Het kolven gaat ook steeds beter. Ik had vandaag 100cc in 1 kolfbeurt, 90 uit de ene borst en 10 uit de andere (had ze net uit gedronken).


Ymkje
Berichten: 340
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 21:22

het schijnt geen kwaad te kunnen af en toe je baby te laten huilen, maar het moet niet leuk zijn.

Ik zou dat ding niet te vaak uitkoken, ik denk dat er wel wat in zit van dat weerstand opbouwen en daarbij is het niet heel erg pijnlijk voor jou?

String je bent het mooiste wat ik heb! String, du bist das schönste Pferd! Frits, ik hou van jou maar je moeder is een slokop.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 22:13

Ik kookte de kolf iedere dag uit, maar wat die kinderarts vertelde daar zit natuurlijk ook wel wat in.

Bij Johan hoor ik precies aan zijn huilen of het meenens is of niet.
Hij kan ook heel lang zeurderig in bed liggen......huilen, 10 minuten stil en weer huilen, dat kan hij een uur volhouden.
Ik probeer hem dan te troosten door hem over zijn bolletje te aaien.
Maar als hij echt over de rooie gaat (dan word hij helemaal paars en vergeet te ademen dan ga ik hem troosten en wil dat niet meer dan pak ik hem eruit, net zolang dat hij weer rustig is.
Je hoort het op een gegeven moment aan het soort huilen.
Wij hebben Johan vanaf dat hij thuis is gekomen uit het ziekenhuis meteen in zijn eigen bedje gelegt, en ook als hij snachts na de voeding niet meer wilde slapen, troosten (eventueel even op de arm) maar niet van zijn kamertje af.


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 23:37

Ik had een 'uitkookpan' en daar kon dan alles wat uitgekookt moest worden dagelijks in... de eerste sliep 4 maanden naast mij in bed, in zijn eigen bed, naast mijn bed en uiteindelijk met 6 maanden in zijn eigen kamer. Was ook praktischer dan 8x op staan, baby verschonen, voedden e.d. nu hoefde ik hem als hij wakker werd alleen aan te leggen en voila...
De tweede sliep in wiegje naast het bed en daarna ook heel makkelijk in eigen kamer!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 23:50

Ik kolfde met de hand.
Ik heb het niet lang hoeven doen want mijn kleine meid wilde niet de opgespaarde melk via een "onbekende" speen opdrinken Frusty

Ben gister nog op kraamvisite geweest bij een nu 6 weken oude baby,heb haar bijna de hele avond mogen koesteren.Ze had wat last van haar buikje Ach gut en het pruttelde nogal.
De moeder zat eens diep na te denken en kwam tot de conclusie dat het wrsch van de blauwe kaas was die ze in een gerechtje gedaan had...Zij liet de baby gewoon tussen hen in slapen.

Neem zelf ook je rust overdag,komt jullie allemaal ten goede!

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-03 09:19

Is vannacht vrij goed gegaan! Rond 22:30 heeft ze de laatste voeding gehad (iets eerder?) en toen hebben we haar weer op haar kamertje gelegd. Na 10 minuten huilen sliep ze. Vannacht kwam ze om ca 02:00, meteen een schone broek gedaan, toen om 04:30 weer gedronken, en ze is nu 09:15 aan het wakker worden (gaat nog niet echt van harte). Marc en ik hebben heerlijk geslapen. Het voeden heb ik vannacht op Verena's kamertje gedaan, lekker in de schommelstoel, waarbij ik mezelf en haar in een fleece-deken had gewikkeld. Na de laatste keer was ze binnen een paar minuten al in slaap.
Ik denk dat ik de kolf wat minder vaak ga uitkoken. Ymkje: wat bedoel je met doet het uitkoken geen pijn? Je laat hem na gebruik immers afkoelen....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Akshay, Amarins2, Amazonbot, Anoukjuuuhh, JustMyZtje, Kimberley_, Mirjam79, Raineri, rosalie_a, Saleisha, StonedRomy, Tink89, Winged, YandexBot en 191 bezoekers