waarom bandages?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

waarom bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-03 19:19

waarom rijden sommigen van jullie met bandages? waar zijn die goed voor? het lijkt mij handeliger om met peesbeschermers te rijden. ben ff nieuwsgierig... Lachen


bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 19:30

mmm.. tja tis een betere steun voor je paardje ofzo? ik rij er niet vaak mee heb altijd peesbeschermers en soms als we iets zwaars gaan doen ofzo bandengeren.. dus bij ons gewoon voor meer steun

Alja

Berichten: 25521
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 19:40

het is idd voor een betere steun en voor blessures...

ONDERSCHRIFTLOOS

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-03 19:44

voor het voorkomen van blessures? maar dat doen peesbeschermers toch ook? peesbeschermers geven toch ook steun?

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 20:08

Volgens mij geven beenbeschermers minder steun, en zijn been beschermers meer om benen te beschermen tegen balken, of dat de achterhoef het voorbeen aantikt. Dat dacht ik.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-03 20:11

dus t is gewoon steun. moet je ermee rijden als je nou zware dressuur oefeningen gaan doen?

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 20:22

Niks hoeft Haha!
Ik doe ze meestal wel om, alleen bij mijn wedstrijdpaardje, omdat ik daar ook moeilijkere oefeningen mee doe, het is gewoon tegen blessures, en geeft steun.

prompter

Berichten: 10919
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 20:25

Bandages geven helemaal geen steun, dat kan iedere dierenarts je vertellen. Een lapje stof biedt geen steun aan een pees die 5000 kg trekkracht kan hebben. Gebruik de zoekfunctie maar even, hier zijn de laatste tijd best veel topics over geweest.

Extremely rare and Beyond Compare

mikmak

Berichten: 83
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: merkelbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 18:18

Ik ben het helemaal eens met promptertje!!! OK dan! Bandages geven net als beschermers "bescherming" bij aantikken etc. Vaak kunnen bandages meer been bedekken dan beschermers en geven ze "meer been" bescherming dan beschermers. In de zomer rijd ik liever met bandages dan met beschermers omdat bandages (volgens mij) Verward minder warm zijn dan peesbeschermers. En om eerlijk te zijn Bloos vind ik bandages wel stoer staan!! Heb ze ook in de meest uiteenlopende kleuren; van zwart tot neongroen, van oranje tot bordeaux rood en van ultraviolet tot lichtblauw-donkerblauw-gestreept!! HAHAHAHA Haha! -x- Mikmak

Geniet van alle tijd dat je viervoeter er is......voordat je het weet kan het over zijn..

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 18:41

jep dat van dat bandages steun geven is onzin. Het is gewoon ter bescherming van het been. Maar ik zou juist denken dat ze warmer zijn dan peesbeschermers zeker zo van die fleece bandages zonder elastiek in. Verward

Koester je dromen want als ze sterven word je leven als een vogel zonder vleugels
ik heb een Royal Dance veulen: River Dance

Mist

Berichten: 9456
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 18:51

promptertje schreef:
Bandages geven helemaal geen steun, dat kan iedere dierenarts je vertellen. Een lapje stof biedt geen steun aan een pees die 5000 kg trekkracht kan hebben. Gebruik de zoekfunctie maar even, hier zijn de laatste tijd best veel topics over geweest.


idd, volgens mijn hoefsmid kun je een vrachtwagen voorttrekken aan paardenpezen, zo sterk zijn die.
Ik gebruik bandages alleen voor transport, want dan vindt ik ze wel fijn met lekkere dikke onderlappen, daar kan volgens mij "gewone" beschermers niet tegen aan

Coolio

Berichten: 353
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: In het mooiste (en waarschijnlijk kleinste) dorp van Nederland :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 21:43

Ik heb laatst ergens iets gelezen (in de Bit geloof ik, weet het niet zeker), dat bandages juist heel slecht zijn voor een paard. De temperatuur onder die dingen kan gigantisch oplopen en dan "kookt"het been gewoon. Ik weet niet wat hier van waar is,maar het klonk vrij aannemelijk.

Many people will walk in and out your live, but only true friends leave footprints...

savannalover
Berichten: 68
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: weesp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 21:48

bandages zijn ook niet echt goed als je ze te vaak gebruikt... ze krijgen er heleveel steun door en als ze daar aan gaan wennen krijgen ze hele zwakke peesen.. niet echt handig dus als je bijv wedsr heb dan moet je wel zonder... beschermers zijn beter.. als je paard daar ook nooit mee gelopen heeft moet je dr ook niet aan beginne... tjaah als het echt nodig is...

(K)(K)(K) nancy


Savanna Dressuur :
B + 11
L1 + 6

Savanna Springen :
B + 10
L +

Ricardo dressuur :
B + 2

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 22:23

Coolio schreef:
Ik heb laatst ergens iets gelezen (in de Bit geloof ik, weet het niet zeker), dat bandages juist heel slecht zijn voor een paard. De temperatuur onder die dingen kan gigantisch oplopen en dan "kookt"het been gewoon. Ik weet niet wat hier van waar is,maar het klonk vrij aannemelijk.


Een van de dingen waarom ik Bit niet meer zo leuk vindt is dit soort artikelen schrijven, als je de bandages goed gebruikt kunnen ze echt geen kwaad, anders gebruikte niemand ze.
Natuurlijk wordt het wel wat warmer onder die dingen, maar daar stond een temp. van 45 graden celsius nou als het buiten rond de 20 graden is zal dat best meevallen.
Als het al 43 graden is, ja dan zal dat wel makkelijker gaan, maar ik denk ook niet dat je dan rijd, op dat uur dan.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-03 22:29

Coolio schreef:
Ik heb laatst ergens iets gelezen (in de Bit geloof ik, weet het niet zeker), dat bandages juist heel slecht zijn voor een paard. De temperatuur onder die dingen kan gigantisch oplopen en dan "kookt"het been gewoon. Ik weet niet wat hier van waar is,maar het klonk vrij aannemelijk.


volgens mij stond dit in de Paard&Spport kan dat?

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 22:32

Ik geloof ook dat het in de Bit stond.Ach allemaal 1 pot nat Tong uitsteken Ik heb het iig ook een keer gelezen, misschien stond het wel in IDS..kweet t niet meer.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 22:34

Ik moet zeggen dat ik de indruk heb dat bandages maar in 10% van de gevallen echt nut hebben. Ik denk aan bv. polo, of bepaalde oefeningen totdat het paard ze onder de knie heeft. Verder vind ik het ondingen, te warm en veel werk voor niets. Als decoratie (waar 85% van de gebruikers ze voor heeft gok ik) doen ze meer kwaad als goed. Ik laat liever de pezen uitharden dan dat ik ze warm laat worden onder het werk.
(en je kan vrij eenvoudig testen hoe warm het daar word. Bandageer, ga een uurtje stevig werken, en steek daarna direct (niet uitstappen) een thermometer diep onder de bandages tegen de huid.)


Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 22:37

deels offtopic, maar vroeg het mij opeens af Lachen :
als bandages wél steun geven, verslappen de spieren in het been dan niet Verward omdat ze 'steun' geven die het been normaal zelf moet geven ofzo Verward Tong uitsteken

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 22:37

Ik heb ze lang niet altijd om, maar wel met priveles etc, dan gaan we moeilijkere oefeningen doen, maar om over je bandages nog peesbeschermers te doen vind ik wel een beetje overdreven.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-03 13:23

ArwenLune schreef:
Ik moet zeggen dat ik de indruk heb dat bandages maar in 10% van de gevallen echt nut hebben. Ik denk aan bv. polo, of bepaalde oefeningen totdat het paard ze onder de knie heeft. Verder vind ik het ondingen, te warm en veel werk voor niets. Als decoratie (waar 85% van de gebruikers ze voor heeft gok ik) doen ze meer kwaad als goed. Ik laat liever de pezen uitharden dan dat ik ze warm laat worden onder het werk.
(en je kan vrij eenvoudig testen hoe warm het daar word. Bandageer, ga een uurtje stevig werken, en steek daarna direct (niet uitstappen) een thermometer diep onder de bandages tegen de huid.)


dan vraag ik me echt af, waarom verkopen ze die dingen? Verward

prompter

Berichten: 10919
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 13:29

liza van loon schreef:
dan vraag ik me echt af, waarom verkopen ze die dingen? Verward


Omdat mensen dénken dat ze steun geven (zie dit topic), omdat ze wel beschermen, en omdat het merendeel het leuk/verzorgd vindt staan óf denkt dat het zo hoort.....

Extremely rare and Beyond Compare

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 14:02

Ik reed mijn paard altijd met bandages omdat hij kale plekken kreeg van peesbeschermers. Als er zand tussen komt en ze gaan zweten schuurt dat enorm, beter bandages vind ik....

Bovendien wordt het onder een peesbeschermer ook warm. Steun geven alleen elastische bandages, stal en werkbandages niet. Als het heel slecht zou zijn voor de pezen van een paard rijden de topruiters er echt niet mee hoor.....

Luna *21/06/2018 zadelmak
Donovan *01/07/2009 - ꝉ 23/06/2021(paarden) M2+10 (pony's) L2+11 kringkampioen 2018 klasse B, kringkampioen 2019 Klasse L1, reserve regiokampioen 2019 Klasse L1
Zorro *26/06/1990 - ꝉ 29-12-2014

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 14:12

het artikel stond in de paard en sport is pas nog een toppic over geweest, en ik heb ook zo mijn twijfels over bandages.

van de ene kant hoor je er slechte verhalen over, dus over het te warm worden onder deze dingen, waardoor door de hoge tempratuur schade zou aan brengen aan de pezen en ze verzwakken. daarnaast kan er door verkeerd gebruikt veel verkeerde dingen mee gebeuren die niet te overzien zijn.

daarnaast de goede kant, ze schijnen een goede bescherming te bieden tijdens de training en dan met name voor de wat hogere dressuur door de moeilijke oefeningen, daarnaast schijnt het goede bescherming te bieden tijdens transport.

ik vind het maar een onzekere zaak van de ene kant denk dat ze gelijk hebben met de hoge tempratuur die onder deze dingen kan ontstaan en dat daarom de pezen zouden kunnne verzwakken, maar daarnaast vraag ik me dan af waarom topruiters deze dingen dan gebruiken deze zullen echt wel weten waar ze mee bezig zijn toch.

een twijfelachtig geval dus en zou het graar aan iemand vragen die op hoger niveau rijdt en ze eigenlijk altijd gebruikt.

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 15:00

liza van loon schreef:

dan vraag ik me echt af, waarom verkopen ze die dingen? Verward

Als ze ze verkopen betekend nog niet meteen dat het niet slecht is, je kunt de meeste vreselijke bitten kopen, soort van prikkeldraad met hefboom als bit... gewoon te koop Knipoog Dus dat is geen argument tegen "het is slecht"

Ik bandageer nooit voor het rijden, ten eerste rij ik nooit met beenbescherming ten tweede heb ik mijn twijfels bij of ik het wel goed doe en veelste bang dat ik er alleen maar schade mee aanricht.
Ik heb er 2 die ik alleen maar gebruik om zijn benen schoon te houden
Hele nuttig, die bandages Haha!

Veel mensen gebruiken ze fout, als "leuk bij het setje" en er zijn al heel veel topics over het is wel goed, niet goed geweest en de meningen zijn zo verdeeld...

Zoek maar eens, er zijn ook leuke discussies over met witte bandages rijden voor de wedstrijd Knipoog

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

aiko

Berichten: 515
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 15:27

Ctal schreef:
Een van de dingen waarom ik Bit niet meer zo leuk vindt is dit soort artikelen schrijven, als je de bandages goed gebruikt kunnen ze echt geen kwaad, anders gebruikte niemand ze.
Natuurlijk wordt het wel wat warmer onder die dingen, maar daar stond een temp. van 45 graden celsius nou als het buiten rond de 20 graden is zal dat best meevallen.
Als het al 43 graden is, ja dan zal dat wel makkelijker gaan, maar ik denk ook niet dat je dan rijd, op dat uur dan.


De lichaamstemperatuur van een paard is al zo'n 38 graden en die heeft meer invloed dan de buiten temperatuur. Hierdoor kan denk ik toch wel de plaatselijke temperatuur van een been aardig oplopen als ze helemaal ingepakt zitten in zo'n bandage

Citaat:
deels offtopic, maar vroeg het mij opeens af :
als bandages wél steun geven, verslappen de spieren in het been dan niet omdat ze 'steun' geven die het been normaal zelf moet geven ofzo


op de plaats waar de bandages om het paardenbeen heen zitten, zitten geen spieren daar zitten alleen maar pezen, dus de spieren moeten gewoon het zelfde werk doen Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers