Nog steeds melk drinken...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Nog steeds melk drinken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-03 22:22

Trix is al 6 jaar en drinkt nog steeds melk bij haar moeder... Ik dacht eerst dat ze maar wat aan de tepels van haar moeder liep te zuigen maar las dat als de melkproductie gestimuleerd blijft door een veulen de merrie ook gewoon melk blijft geven. Dus ik heb gekeken of er ook wat uit kwam en inderdaad, na twee keer proberen kwam er toch echt een straaltje uit. Scheve mond
Trix is nu 1,5 jaar mijn verzorgpony dus ik heb haar niet gekend toen ze een veulen was maar ik weet wel dat ze dus nooit afgespeend is.

Nu heb ik een paar vraagjes want
1: Als ik nu een keer een weekje weg wil met Trix, wat moet ik dan met haar moeder, volgens de veearts gaan haar uiers ontsteken als we opeens af gaan spenen. (op 6-jarige leeftijd nog, foei Rolleyes )
2: Is het eiwit gehalte van paarden melk ook erg hoog? Trix is een tijdje geleden hoefbevangen geweest terwijl ze toch niet op teveel gras komt. En dat ze zo snel dik wordt, kan dat dan ook komen omdat ze nog melk drinkt? (ze heeft af en toe ook energie teveel)
3: Kan een paard meer gan schuimen van melk? Volgens mij schuimt ze wel erg veel als ik ga rijden, wel mooi wit vlokkerig schuim, dus niet echt slijmerig kwijl, maar ze doet dat ook als ze helemaal niet nagevelijk loopt. Verward
4: Hoe kunnen we Trix van de melk af krijgen zonder dat haar moeder ontstoken uiers krijgt.

Hier het bewijs dat Josje (Trixies moeder) toch echt een volwassen pony aan haar tepels heeft hangen. Bloos

Afbeelding


Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 22:40

Wat apart, heeft de veearts zelf geen idee wat je het beste kunt doen? Als je haar heel langzaam afspeent kan het toch wel?

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-03 09:37

Weet verder niemand iets? Scheve mond

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-03 21:35

Echt niet? *LOL* Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 21:36

Is het niet het beste veulen een keer van de moeder te scheiden?

savannalover
Berichten: 68
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: weesp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 21:41

lijkt mij ook... 6 is wel heel erg oud... wat apart en de eigenaar dan..??


Savanna Dressuur :
B + 11
L1 + 6

Savanna Springen :
B + 10
L +

Ricardo dressuur :
B + 2

Coolio

Berichten: 353
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: In het mooiste (en waarschijnlijk kleinste) dorp van Nederland :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 21:52

Ik zou ze als ik jou was toch echt eens gaan scheiden hoor! Dit is net zoiets als een kind van 16 dat nog bij zijn moeder melk drinkt....

Many people will walk in and out your live, but only true friends leave footprints...

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-03 21:58

ja maar dat is het hem juist, onze veearts doet daar zo vaag over. Volgens hem moeten we het gewoon zo laten omdat anders de uiers van josje ontstoken raken.
Ik ben het alleen niet helemaal met hem eens. Haha! Ik zal het er eens over hebben met de eigenaar.
Hoe lang zou ik ze dan apart moeten houden, denken jullie? Scheve mond


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 22:06

Je hebt volgens mij net zoveel kans op ontstoken uiers als bij een gewoon veulen. Oftewel de merrie even helemaal van het biks af halen en goed in de gaten houden...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

tijgeramigo

Berichten: 97
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: gelderland- elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 18:32

hey agnes
ik zal ze zelf een maand je scheiden.
doen wij ook altijd met de veulens
doeggie xxx henriette je buurmeisje

I LOVE AMIGO AND POLLY!! EN MIJN VERZORG SHETJES

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:55

Mijn "veulen" heeft gedronken tot ze twee jaar oud was. We hebben ze dan gewoon gespeend door moeder en dochter in een aparte groep te zetten. Ze konden elkaar wel nog zien. De moeder heeft geen last van ontstoken uiers gehad. Na drie weken hebben we ze weer bij elkaar gezet en toen het "veulen" wou gaan drinken, mocht het niet meer van de moeder.
Je kan trouwens de uier van de moeder goed in de gaten houden. Mocht die ontstoken geraken dan kan je daar gepaste medicijnen voor geven.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 02:16

Dit "probleem" hebben wij een aantal maanden terug ook gehad, met de shetti´s van mijn vriendin; mama met 4-jarige dochter !!
Onze DA raadde aan om ze radicaal uit elkaar te halen !! Realiseer je wel, dat dit met veel moeite gepaard kan gaan !! Wij hadden niet de mogelijkheid om ze buiten gehoorafstand van elkaar te zetten en op het moment dat ze uit elkaar gehaald werden en in aparte boxen gezet werden, brak de hel los !! Biene (de dochter) ramde bijna de deur eruit en probeerde ondertussen om over de deur te kletteren (waar normaal gesproken de grote paarden achter staan !!)
Ik schrok me echt te pletter toen ik ´s middags om te voeren kwam en Biene d´r voorbenen over de deur zag hangen !! Uiteindelijk hebben we 2 grote planken boven de deur getimmerd, zodat ze er écht niet overheen zou kunnen komen! De moeder heeft ook een week lang gegild en een aantal keren tegen de deur gebeukt, maar was niet zo hysterisch als d´r dochter.
De DA raadde aan, om de tepels van de moeder goed in de gaten te houden en als ze hard en warm werden, voorzichtig met de vlakke hand evtl. de melk "weg te strijken" !! De moeder heeft hier best wel een tijdje last van gehad. Voor de zekerheid heeft mijn vriendin de dames 6 weken uit elkaar gehaald. Toen Biene voor het eerst weer bij d´r moeder stond, probeerde ze nog een keer om te drinken, maar had meteen een paar meppen te pakken!
Als je de mogelijkheid hebt, om ze buiten zicht- en gehoorafstand van elkaar te stellen, zou ik dat zeker doen !! Succes ermee!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 12:26

waarom eigenlijk niet eerder gespeent? voorkomt een hoop moeite en dramatisch gedoe!?

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-03 13:02

Anique_Vaandrig schreef:
waarom eigenlijk niet eerder gespeent? voorkomt een hoop moeite en dramatisch gedoe!?


Geen idee, de pony waar het om gaat is mijn pony niet. Ik ging haar verzorgen toen ze 4 a 5 jaar was.
Blijkbaar had de eigenaar al die tijd gedacht dat Trix alleen maar wat liep te sabbelen en dat ze zichzelf wel af zou spenen ofzo.
Het is dus niet mijn schuld dat ze nu nog drinkt bij haar moeder.
Gewoon een domme actie van de eigenaar. Scheve mond

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 23:49

De shetti´s waar ik het over had, heeft mijn vriendin pas sinds 4 maanden Knipoog !!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 01:36

Ik heb gelezen dat in de natuur het 'veulen/jaarling etc' net zolang blijft drinken totdat de merrie weer drachtig is en het vorige 'veulen' dus ruimte moet maken voor de volgende.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 17:54

maar in de natuur krijgen ze vaak ieder jaar een veulen, las ik dan weer hoor...

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 19:38

Jacksel schreef:
Je hebt volgens mij net zoveel kans op ontstoken uiers als bij een gewoon veulen. Oftewel de merrie even helemaal van het biks af halen en goed in de gaten houden...


dat is ook zo. bij spenen (wanneer dan ook) heeft moeder altijd tijdelijk last van een opgezette uier. maar dat is nog wat anders als een uierontsteking.
uit elkaar halen (minimum een aantal weken), en de merrie op karig voer zetten.
hoe minder het kontakt met elkaar, hoe sneller het voorbij is. want zelfs het gehinnik van een hongerig 'veulen' helpt de melkproduktie in gang te houden!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Zira1994 en 3 bezoekers