rugprobleem: masseren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-01 09:26

Mijn paard staat al 2 en een halve maand op rust. Nu moet hij waarschijnlijk nog 2 weken. De laatste tijd heeft hij ontzettend last van zijn rug. Vooral linksachter op de lendenen. Dat komt natuurlijk doordat hij de hele dag stilstaat. Nu masseer ik dat met de rosborstel en dat vind hij wel fijn. Eerst krimpt hij helemaal in elkaar. Wat doe ik hieraan? Het ziet er erg zielig uit. Moet ik hem nu een deken opdoen, in de stal waar hij staat (binnenstallen) is het nog niet echt koud. Help!! Huilen


Ineke2

Berichten: 33042
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 10:09

Nee geen deken opdoen, gewoon lekker masseren met de rosborstel zoals je nu al doet. Dat ie eerst in mekaar krimpt is logisch want hij is stijf en dat doet dus eerst ff pijn, maar door de masagge die jij hem geeft, gaan die spieren ontspannen en dat vind ie heerlijk!!
Bovendien doordat ie nu op rust staat, moet je met iets anders komen om hem voldoende aandacht te kunnen geven, lekker knuffelen en masseren is daarvoor prima geschikt! succes ermee!

_________________
<FONT COLOR="deepgreen">
Shadow is voor de wagen geweest! </FONT COLOR="deepgreen">

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ineke2 op 2001-09-13 11:10 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 10:57

Onder op rust zetten worden vaak verschillende dingen verstaan. Mijn paard staat ook op rust maar dat houd in dat hij niet gewerkt wordt. Hij wordt 2 keer per dag minstens 30 minuten gestapt aan de hand of in de trainingsmolen. Ik weet niet of jij je paard absolute stalrust geeft maar misschien zou je eens aan de arts kunnen vragen of je je paard niet mag stappen. Misschien is het mogelijk je paard langer te stappen dan dat je nu doet of meerdere keren per dag. Beweging doet vaak wonderen bij paarden.

Shiva
Berichten: 7
Geregistreerd: 12-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 20:00

Wel eens aan een fysiotherapeut gedacht? Zij kunnen je precies voordoen hoe en vooral welke spieren je moet masseren,gewoon met je handen. Ik heb het ook geleerd en mijn paard vind het erg fijn. Ze ontspant er ook helemaal van.

Een goed fysio is helaas alleen niet goedkoop.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-01 15:06

Ik heb hem al een paar keer laten behandelen door de fysio. Voor de blessure, dus ik weet wel ongeveer hoe het moet, en nee, het is niet goedkoop!!

Petra1
Berichten: 103
Geregistreerd: 03-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 15:37

Hoi Pascha,

Jouw vraag was of het een goed idee is hem onder dek te zetten ook al is het nog niet echt koud. Ik zou het zelf denk ik wel doen. Je raakt anders van de regen in de drup: straks moet je paard revalideren en dan heeft ie continue last van zijn rug, waardoor hij weer anders gaat lopen. Kijk het gewoon eens een dagje aan als je hem onder dek zet. Is hij dan minder gevoelig op zijn lendenen, dan laat je hem gewoon onder dek staan. N.b. heb je vast wel aan gedacht maar....let je op de eiwitten!! Sterkte.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-01 15:18

Hij is al op minder voer, maar kunnen ze daar ook rugpijn van krijgen van teveel eiwit? Hij krijgt gewone onderhoudsbrok en hooi. Dus niks extra's ofzo..

Petra1
Berichten: 103
Geregistreerd: 03-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 21:13

Als je paard verzuurt worden de spieren hard, stijf en gevoelig. Dat kan verklaren waarom je paard zo gevoelig wordt. Daarom is het ook handig met je veearts te overleggen hoe je beste zo'n lange rustperiode kunt aanpakken, qua voer, beweging, fysio etc.


skipperfan

Berichten: 10877
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 11:47

Ik wil niet bot overkomen, hoor, maar wat heeft je paard? Omdat hij 2 weken of meer geloof ik op stal moet staan?

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-01 19:27

Mijn paard heeft een peesblessure aan het rechterachterbeen en staat al twee en een halve maand stil. Wel ga ik elke dag met hem stappen aan de hand op het harde.
Volgende week vrijdag gaan we weer naar de kliniek voor controle...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angelo_J en 32 bezoekers