hoe om horen a-symmetrische beugels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

hoe om horen a-symmetrische beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-03 18:55

Misschien een domme vraag Clown maar ik geloof toch dat de meningen hierover verschillen...
Na veel omwisselen omdat de ene instructrice ze andersom had dan de andere instructrice, (en wij elke keer het slachtoffer waren van de omwisselpartijen) had de ene ze op een gegeven moment toch hetzelfde hangen als die andere dus geloof ik dat we goed zitten: lange kant naar buiten.
Maaaar op concours zie ik ook vaak mensen die ze met de korte kant naar buiten hebben, en op de 'verpakking' staat er ook niks van bij.
En als ze verkeerdom hangen heeft het natuurlijk geen effect meer, misschien wel het tegenovergestelde Verward dus ik wou het nou ff zeker weten

p.s. ik kreeg de poll niet gemaakt Bloos


lkaw

Berichten: 522
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 19:23

Het hoge blokje aan de buitenkant van je voet.
Anders zit je wel heel ongemakkelijk .

Ik rij er zelf absoluut niet mee. Ik vind het namelijk minder goed zitten (maar da's smaak/rijgemak).


Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-03 19:29

het hoge blokje??? Ik heb het niet over zo'n schuin blokje wat je in de beugel doet!! nee die dingen zijn echt het toppunt van stom.. ofzoiets
Zijn die beugels niet bekend? Dat is een beugel waarbij het gat voor de beugelriem niet in het midden zit.. maarja als je dat trouwens niet weet valt er ook niet veel te antwoorden op mijn vraag Ziek

lkaw

Berichten: 522
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 19:38

Oh, ja, stom Party!! . Ach zie het maar zo, ik ben net wakker. Gaaaap
Nee, die asymetrische beugels ken ik niet.
Sorry, kan ik je niet meehelpen, maar goed - bij zo'n vriendelijke reactie kun je je ook afvragen of je hulp nodig hebt..... Verward

Charaz

Berichten: 24278
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 19:38

Lenn schreef:
het hoge blokje??? Ik heb het niet over zo'n schuin blokje wat je in de beugel doet!! nee die dingen zijn echt het toppunt van stom.. ofzoiets
Zijn die beugels niet bekend? Dat is een beugel waarbij het gat voor de beugelriem niet in het midden zit.. maarja als je dat trouwens niet weet valt er ook niet veel te antwoorden op mijn vraag Ziek


hoe bedoel je onaardig geantwoord?!

Je beugels moeten zo: / komen te hangen, krijg nu even niet bedacht aan welke kan het gat dan hangt, sorry komt door de hitte/
Ze horen dus schuin omhoog naar buiten op te lopen.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 19:45

ik reed er vaak mee, met de ijslanders, maar die waren dan ook met een knik in het ijzer. dus ipv een halve cirkel liepen daar twee knikken in. is dat bij jou ook zo?

Enya - Daya :-)

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 20:11

korte kant naar buiten.

een scheef rubbertje heeft het zelfde effect, is makkelijk is vele malen goedkoper dan nieuwe beugels aanschaffen. Moet je het rubbertje wel in "gewone" beugel+s gebruiken natuurlijk.

Jet

Berichten: 11974
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 20:39

Als je je voet in de beugel hebt, hoort de lange kant tegen je paard aan te liggen. Dan heb je als het goed is, je kleine teen wat hoger dan je grote teen. Daardoor ligt je knie beter tegen je paard. Denk je maar in als je ze andersom gebruikt, hoe je knieën dan van je paard af komen. Maar volgens mij werden ze eigenlijk meer bij springruiters gebruikt.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 21:01

Idd zoals Martenique zegt, de korte kant hoort aan de buitenkant van je voet. Ikzelf heb ze ook en ik vind het erg prettig rijden.

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-03 21:48

Lenn schreef:
het hoge blokje??? Ik heb het niet over zo'n schuin blokje wat je in de beugel doet!! nee die dingen zijn echt het toppunt van stom.. ofzoiets
Zijn die beugels niet bekend? Dat is een beugel waarbij het gat voor de beugelriem niet in het midden zit.. maarja als je dat trouwens niet weet valt er ook niet veel te antwoorden op mijn vraag Ziek


oh sorry dat was niet onaardig bedoeld Ach gut Ben ook wel beetje chaggie want Vaan (mn paard) kan niet mee op concours want hij is kreupel en ik had me net zo ingesteld om te gaan en het ging zo goed en en Verdrietig

mja vooral de laatste zin kwam banketstaaf over denk ik.. maar ik bedoelde dat als je a-symmetrische beugels niet kent, je al helemaal niet weet hoe om ze moeten hangen, dus dat het geen nut had om uit te leggen wat het is.
Was dus niet zo richting jou bedoeld en al helemaal niet van: hou je mond als je niet weet wat ik bedoel... Mja dat kwam dus zo over Vriendjes zijn?
En ja van die schuine blokjes daar hoor ik alleen maar slechte dingen over vandaar... maare jullie hebben hem dus weer niet hetzelfde hangen als mij.. verdorie.

newforestlover: dan heb je het dus over de lange kant naar buiten volgens mij Scheve mond want als hij zo / hangt is het gewicht aan de buitenkant het zwaarst dus hangt ie naar buiten dus zit de beugelriem aan de kortste zijde.

en jet: ze zijn toch ook gemaakt om de tenen naar binnen te houden, en dat is toch juist niet het geval als de knie aan het zadel ligt en de voet dus naar buiten gaat?

Ja k vind die dingen zo ingewikkeld Blond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 22:33

Lenn, schuine blokjes in gewone beugels hebben hetzelfde effect als asymmetrische beugels. Mij is altijd geleerd om de hoge kant naar buiten te doen, omdat je dan -bij juist gebruik- je voet makkelijker naar binnen draait. Hierbij wil ik nog wel even kwijt dat een juiste beenligging niet alleen bepaald wordt door het soort stijgbeugel (of blokje) wat je gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 22:40

Ik heb ook geleerd de korte kant naar buiten te doen.
Vroeger wel eens met die dingen gereden.
Zo heb je idd je tenen beter naar binnen.

En idd blokjes of asymmetrische beugels maakt niet uit, het effect is hetzelfde

Jet

Berichten: 11974
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 22:59

[quote=]
en jet: ze zijn toch ook gemaakt om de tenen naar binnen te houden, en dat is toch juist niet het geval als de knie aan het zadel ligt en de voet dus naar buiten gaat?

Ja k vind die dingen zo ingewikkeld Blond[/quote]

Het is ook ingewikkeld, daar heb je gelijk in, maar, als jij je tenen naar binnen houdt, komen volgens mij je kuiten van het zadel en dat kan nooit de bedoeling zijn. Je tenen horen recht vooruit, niet naar binnen of naar buiten. Als je ze in springhouding gebruikt, met je beugels op de goede maat, komen volgens mij je voeten ook niet echt van je paard. Maar ik rijd er zelf niet mee, ik vind het voor mezelf niet nodig. Het is alleen wat ik van "vroeger" weet. Als een ander het beter kan uitleggen, graag!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 23:15

Jet, je voet hoort evenwijdig aan je paard te liggen, maar dat voelt soms alsof je je voet naar binnen draait. Dat wil vaak zeggen dat je enkel te gespannen is, je enkel hoort los en soepel te zijn en dan is het ook eenvoudiger om je voet goed te houden. Maar zodra je ergens in je been te veel spanning hebt, of als je verkrampt zit, dan lukt het eigenlijk al niet meer. Sommige ruiters leren bijvoorbeeld om hun knie heel strak in het zadel te houden, terwijl dat meestal als effect heeft dat het bovenbeen ook niet meer ontspannen is. Alles wat zogezegd 'hoort' moet je wel kunnen, maar het heeft geen zin om af te dwingen, dat levert alleen maar spanning op en dat leidt weer tot verkeerde signalen aan je paard.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 23:21

ik vind het fijner zitten als a symmetrische beugels met de korte kant naar binnen zitten. Ben ik dan zo raar? Andersom worden mijn voeten heel raar de verkeerde kant op gedraait.
Met beugelblokjes (die ik overigens wel goed gebruikte) kon ik helemaal niet zitten. Dan was de dikke kant buiten dus dat was de bedoeling ervan.
Vandaar dat ik weer op gewone overgestapt ben.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 12:20

Schuine blokjes: vind ik helemaal niets. Het gaat om een beetje hulp, van een paar milimeters, niet van cm's. Bovendien klapt daar altijd m'n enkel van om. En ze staan ontzettend pony-achtig. Ook staat je voet scheef, i.p.v. recht.

Ik weet echt 100% zeker dat de lange kant buiten hoort. Als ik ze omdraai, en in stap ontspannen ga staan vallen heel mijn tenen naar buiten, wanneer de korte kant aan de buitenkant is.

Bovendien zie ik op concours vaak mensen met hun tenen echt helemaal naar buiten. Kijk ik naar de beugels, zijn het vaak a-symetrische beugels. En als het de a-symetrische beugels zijn, hangen ze met de korte kant naar buiten.

Ik ga er een poll over starten.........

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 12:29


[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 12:36

De korte kant hoort aan de buitenkant, anders knik je je voeten raar naar buiten.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 12:37

je begint met"meschien een domme vraag"
domme vragen bestaan niet ,maar domme antwoorden wel! luidt het gezegde!
maar domme reacties op de antwoorden nog meer geloof ik!!!!


Lenn schreef:
het hoge blokje??? Ik heb het niet over zo'n schuin blokje wat je in de beugel doet!! nee die dingen zijn echt het toppunt van stom.. ofzoiets
Zijn die beugels niet bekend? Dat is een beugel waarbij het gat voor de beugelriem niet in het midden zit.. maarja als je dat trouwens niet weet valt er ook niet veel te antwoorden op mijn vraag Ziek


iemand probeert zo fatsoenlijk mogelijk antwoord te geven op jouw vraag,ik ben ook wel eens sacho!maar daar kan de rest v/d wereld niet veel aan doen

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 13:48

Beste Lenn,

Ik heb deze beugels ook A-symetrisch Argentaan.

Bij de (beste) paarden winkel Mr-Ed werd verteld en dat is naar mij ook zo de korte kant binnen en de lange kant buiten.

Je moet er wel voor zorgen dat je rekening houdt met de opening waardoor je stijgbeugel riemt hoort.

Ik vindt ze
1. heerlijk rijden
2. voeten gaan beter naar binnen staan
3. stijgbeugel riemen slijten minder langs het zweetblad en elkaar.

Ander bel je Mr-Ed even.

Het nummer staat op www.mr-ed.nl

Succes

Brechfa Felicia 02-10-2016 Welsh Partbred / Wilana(15-05-2003) 21-02-2013 Met pensioen (27-06-2015) CarlandxBayard / Zazu R.I.P knappe meid (25-05-2004) (04-02-2010/29-11-2012) CarlandxVoltairexJoost / Noureyev R.I.P. kanjer (12-02-1995)(28-03-2003/12-10-2009) TCN PartoutxSymfonie


Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 14:05

die stomme schuine blokjes zorgen er wel voor dat ik niet vreselijk veel pijn aan de buitenkant van mijn knieën krijg!

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 15:13

Nou ik heb ze toch echt als sinds jaar en dag met de korte kant naar buiten.
Simpelweg omdat je anders zo rond komt te zitten met je benen, knieen van het zadel. Vind ik ook niet meer dan logisch.
Ga eens op een stoel zitten en probeer je voeten met de buitenkant omhoog te draaien, komen automatisch je knieen naar binnen.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 16:57

Ja, mij is ook altijd geleerd dat de korte kant buiten moet.

Die blokjes vind ik dus gewoon 10x niks. Echt ondingen.
Daarom heb ik altijd gewoon rechte zooltjes in de beugels.
Maagoed, daar gaat dit topic niet over Lachen

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 17:56

Franske schreef:
Nou ik heb ze toch echt als sinds jaar en dag met de korte kant naar buiten.
Simpelweg omdat je anders zo rond komt te zitten met je benen, knieen van het zadel. Vind ik ook niet meer dan logisch.
Ga eens op een stoel zitten en probeer je voeten met de buitenkant omhoog te draaien, komen automatisch je knieen naar binnen.


Dat klopt precies. Maar je ziet nog wel eens gebeuren dat ruiters die hun enkels niet los kunnen laten, vervolgens heel het onderbeen naar buiten gaan duwen en dat is dus verkeerd. Daardoor lijkt het wel alsof ze verkeerd om zitten dus.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fiero6, SunnyHorse en 99 bezoekers