***bokkepootje door manier van grazen...***

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-01 15:26

ons veulen (arabier) van 3,5 maand had bij de geboorte 4 mooie correcte hoefjes. Doordat mevrouw (te) lange benen heeft kan ze niet normaal grazen, maar ipv de benen te spreinden opzij, staat ze altijd met 1 beentje (rechts) naar achteren (ongeveer tussen haar achterbenen!) en 1 beentje naar voren.

Niks mis mee. Zou je denken...

Nu blijkt dat madam rechtsvoor een bokkepootje aan het kweken is en wij vermoeden dat het komt door haar stand tijden het grazen. Waarom? Omdat er ook een holle lijn te zien is in de wand van de hoef en bovendien het veulenteentje er nog steeds keurig uitziet, niets "bokkigs" aan, zeg maar.

We gaan nu sowieso de hoefsmid erbij halen, maar wat ik mij afvraag is of iemand dit vaker bij de poot heeft gehad en hoe het zich heeft ontwikkeld. Wij hebben een goede hoefsmid, dus daar heb ik alle vertrouwen wel in, maar wanneer gaat Amira anders staan? Of heeft ze dit zichzelf aangeleerd?

Alle reacties zijn welkom, maar wel vooral die van drs. Offereins

Groetjes van een bezorgde Brenda


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 16:27

Hoi,

Ik geloof dat dat wel vaker voorkomt bij veulens. Die kunnen nog niet zo goed bij het gras. De hoefsmid kan het (als het goed is) oplossen

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 09:15

Dit is een geval dat wel degelijk bijgesteld moet worden anders krijg je een paard zoals ik die nu heb met verschillende voorvoeten waar je altijd weer aanmerkingen over krijgt!

Ze loopt er niet minder om ,maar ze blijft zelfs nu nog zo grazen!

Dus de smid zal het volgende doen de voet die ze nu ontlast zal ze moeten leren ook te gebruiken ,het andere hoefje kort(te )bekappen zodat ze het bokvoetje naar voren leert zetten.
Aldus heeft mijn hoefsmid het uitgelegd.Hij is daar bij zijn eigen veulens ook heel precies mee.
Succes!

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 10:56

s
Laatst bijgewerkt door janna op 31-03-22 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 11:26

He tender, heb je wel eens ooit naar je eigen voeten gekeken voordat je iets van die van een ander zegt?...............
ik denk dat je met bekappen veel kunt verhelpen overigens en het in goede banen kunt leiden.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 13:18

Mijn paard heeft ook 2 verschillende voorvoeten. Geen bokkepootje, maar de ander is wel wat platter, en ja hoor, die heeft hij altijd voor met grazen. Dat is bij hem dus duidelijk de reden. De hoefsmid corrigeert hem licht, maar kan niet te veel doen, omdat hij dan zijn hele lichaam uit het verband haalt.
Hij heeft er nog nooit last van gehad of zo hoor.
Kijk maar eens rond, hoevell paarden en pony's hebben 2 precies dezelfde voeten?

Navragen is beter dan afvragen.

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 15:55

s
Laatst bijgewerkt door janna op 31-03-22 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-01 10:55

hoefsmid gebeld: had vakantie, dus we gaan deze week vragen of hij met spoed kan komen!

Tender heeft ook 2 verschillende voetjes, en ok, dat is jammer, maar daar gaan we ook niet heel veel aan doen (ja, iedere keer iets corrigeren, maar niet teveel idd wat Jasmijn zegt, omdat je het lichaam en de pezen anders verkeerd gaat belasten), maar Amira heeft geen 2 verschillende voetjes: als we niets doen gaat dit echt fout! DUs: hoefsmid bellen!

Mocht ik meer weten als 'ie dus geweest is, dan horen jullie het wel!

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 21:13

Wat de oorzaak ook is; een goede smid regelmatig laten bekappen. Vrijwel altijd komt het dan goed. Ik kan me bijna niet voordtellen dat het van het staan alleen komt. Misschien in aanleg toch al aanwezig?

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 21:16

De baas van Marco is smid, en toen we veulens aan het kijken waren, zei hij ook dat zulke pony's inderdaad door het verkeerd grazen bokkepootjes kunnen kweken. De smid kan dit inderdaad wel verbeteren, maar de pony zal er waarschijnlijk altijd iets "gevoeliger" op zijn.

Net zoals een veulen die hij van zijn bokkepootje heeft afgeholpen, deze pony heeft nog m2 dressuur gelopen.

Toen hij misschien verkocht zou worden, hebben ze hem laten keuren, en foto's gemaakt. En net op dat been waar ie vroeger een bokkepootje had, zou ie meer kans hebben op hoefkatrol. Nou ja.......... Verward

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-01 09:31

allemaal bedankt voor jullie racties, met name ook dr. Offereins!


dit weekend komt de smid, ik laat jullie weten wat hij erover zegt!


Wil
Berichten: 66
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: St Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 09:18

Tender

Pax had ook problemen in die richting, kijk eens naar viewtopic.php?topic=15687&forum=3&5

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-01 11:10

hoi Wil!
Bedankt voor de "link"!
Gisteravond is de hoefsmid geweest en hij heeft het een beetje bijgesteld! Hij wil idd elke 3 weken even komen om haar wat bij te stellen! We hebben het wel even over zo'n ijzer gehad, maar de hoefsmid wil net als wij liever proberen het zonder ijzer op te lossen!

Ons meisje is volgens ons toch echt geboren met 4 correcte voetjes, maar helaas betwijfelde de hoefsmid of we het nog weer voor 100% goed kunnen krijgen. Nou ja, we gaan gewoon een intesieve tijd tegemoet met haar en ik zal het advies van het lopen over het harde opvolgen! (meteen een leuke manier om moeder en dochter eens van elkaar te scheiden!)

Hopelijk komt het allemaal nog redelijk in orde en kan madammeke volgend jaar naar de keuring......

Pax
Berichten: 16
Geregistreerd: 17-08-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 14:34

ons veulen heeft dus ook zgn bokkepootjes, aan beide voorhoefjes. Is er ook niet mee geboren en ik vermoed dat ze zo tussen de 4e en 5e maand onstaan zijn, zag toen allemaal groeiribbels op de hoeven verschijnen en de nieuwe aangroei bij de kroonrand werd geleidelijk aan steeds stijler. Van onze eigen veearts kregen wij het advies mee om de smid er regelmatig bij te halen, evt. zelf ook regelmatig wat van de verzenen weghalen en iedere dag fysiotherapie dat wil zeggen beide voorbenen (in ons geval) helemaal naar voren strekken zodat de pees opgerekt wordt. Dit doen we 2x per dag een paar minuten. Niet te lang omdat overdaad schaadt!
Succes en sterkte met je veulen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AstridJ, lrm, Nicky1963 en 36 bezoekers