[jv] Te rechtop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

[jv] Te rechtop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-03 13:00

Ik krijg nogal eens als commentaar op mn protocol dat ik te rechtop zou zitten en in de B best een beetje meer in elkaar mocht zakken maar als ik dat doe krijg ik last van mijn rug.
Als ik vraag of het er soms te stijf ofzo uitziet krijg ik meestal als antwoord dat het niet binnen de b past om zo op je paard te zitten is dit wel fair? ik kan niet anders moet ik dan maar gelijk hoger starten( wat weer niet mag) Boos! wanner zit je te recht en wat kan ik doen om dat te veranderen? Verward

be good to horses, the are also good to you


mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 13:19

Raar probleem, ik heb er nog nooit van gehoord, of zit je als een stijve bezemsteel dan??

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 13:20

rare opmerking, is juost goed dat je een goede houding heb.
Een slechte houding afleren is moeilijker.
Als hij nu had geschreven dat je te stijf zit, wat ik soms zie als mensen krampachtig proberen rechtop te zitten dan kan het me voorstellen dat ze een opmerking maken.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 13:21

Hmmm .. toevallig ken ik ook iemand die te rechtop zit, maar dat komt echt plankerig over. Ga je wel goed mee mee met de beweging, want het kan ook zijn dat ze daarover vallen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-03 13:23

nee dat is niet het verhaal want een jurylid die de m aan het jureren was vertelde mij dat ik zo een mooie houding heb, ik snap er ook geen hout van. Maar misschien lag het wel aan de combinatie met het paard wat ik toen reed, het was nogal een karrepaard maar niet te min vind ik niet dat dat wat met mn houding heeft te maken. Toen ik mijn volbloed nog had heb ik nooit zulke opmerkingen gehad vandaar ook mijn vraag.

be good to horses, the are also good to you

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 13:30

Het enigste wat ik me dan kan bedenken, is dat je misschien helemaal strak in je lijf bent dan.
Dus strakke rug,maar ook strakke schouders, waardoor je je armen niet meer vrij kunt bewegen en een vast gezette hand krijgt.

Anders weet ik het ook niet hoor .
Maar als jij goed met de bewegingen van je paard mee kunt komen, met zowel je lijf als je handen, zou ik me er niet te druk over maken.


Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 13:35

Heb je er misschien een foto van, kan ik me er iets meer bij voorstellen.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 14:35

Te goed zitten voor de B, slaat nergens op. Wellicht bedoeld de jury dat je te gespannen bent en daardoor de beweging niet goed volgt en daardoor het paard stoort. Kan me eigenlijk niets anders voorstellen

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 14:48

fotooo!

Mijn lieve Rikje heeft een nieuw baasje...

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 16:13

Citaat:
Wellicht bedoeld de jury dat je te gespannen bent en daardoor de beweging niet goed volgt en daardoor het paard stoort.


Dan moeten ze dat erop zetten ipv zit te rechtop.

Lekker verwarrend.

plaats eens een foto kunnen we mee oordelen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131997
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 16:43

esme schreef:
Ik krijg nogal eens als commentaar op mn protocol dat ik te rechtop zou zitten en in de B best een beetje meer in elkaar mocht zakken........


Kun je een scan / kopie maken van een van deze protocols ?
Hier zou ik dus regelrecht mee naar de KNHS gaan !
Een houding is goed of niet goed (of voor verbetering vatbaar Knipoog ), het mag nl. niet zo zijn dat een houding "te goed is voor de B".

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 17:35

Haha nee dat heb ik ook nog nooit gehoord, dan moeten ze je maar gewoon een 9 ofzo geven voor houding en zit Tong uitsteken
Misschien zit je wel beetje stijf op je paard,maar idd dan moet dat er opgezet worden.
Heel vreemd allemaal.

esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-03 18:12

ik zal van het weekend een foto laten maken als ik op mijn nieuwe paard zit kunnen jullie er ook een oordeel over geven, alhoewel je van een foto toch niet echt veel kan zeggen. Ik ben trouwens met zo een protocol bij het knhs geweest en die vonden het ook vreemd en zouden het uitzoeken maar ondertussen ben ik twee jaar (geen wedstrijden meer) verder en heb nu sinds vandaag een nieuw paard bij mij op stal staan en met haar ga ik het opnieuw proberen. Als ik nu weer van die rare opmerkingen krijg ga ik opnieuw naar het knhs en sta er dan wel op dat ze binnen afzienbare tijd reactie geven. Nu was het wel zo dat het meestal bij dezelfde jury was en die kende het paard erg goed en vond het een rotdier, maar ja geef dan lage cijfers voor het lopen ofzo maar niet voor mn houding. Ik heb ergens wel een foto van een wedstrijd alleen is die niet digitaal helaas. Maar ach wanneer zit je goed ik dacht als je enkels ellebogen en schouders gelijk zijn en je rustig met de beweging van het paard meegaat dan is het toch goed? Paard wilde nog weleens schudden met zn hoofd maar dat deed hij ook aan lange teugels en als hij losliep, hij had gewoon een tik.

be good to horses, the are also good to you

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 19:52

Fitzroy schreef:
Hmmm .. toevallig ken ik ook iemand die te rechtop zit, maar dat komt echt plankerig over. Ga je wel goed mee mee met de beweging, want het kan ook zijn dat ze daarover vallen.


ik ken ook iemand die te rechtop zit (tja, hoe moet je dat anders noemen/omschrijven) ze krijgt vaak ook juist complimenten over haar houding, maar zit zo strak in haar rug dat ze de bewegingen van het paard niet goed kan volgen.
daarbij zie je ook nog al eens te lange beugels waardoor fijn inwerken moeilijker wordt, je zou dan (als instructeur) kunnen zeggen dat de amazone haar onderrug los moet laten ,als een soort harmonica in elkaar, losser, maar ik vind het een moeilijke opmerking om die als jurylid op papier te zetten, je merkt hoe snel zoiets verkeerd wordt opgevat!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 19:53

Is dat 1 keer gezegd? Of is het vaker gezegd? Als het maar 1 keer gezegd is zou ik me er niet veel van aantrekken. Ik het nu ongeveer 40 proeven gereden, en vorige week vertelde de juri me ineens dat ik te stevig was voor mijn E-pony. En dat ik maar een paard moest kopen. Iedereen vindt het onzin, dus probeer ik het me niet aan te trekken.

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 20:00

Emeraldo schreef:
Is dat 1 keer gezegd? Of is het vaker gezegd? Als het maar 1 keer gezegd is zou ik me er niet veel van aantrekken. Ik het nu ongeveer 40 proeven gereden, en vorige week vertelde de juri me ineens dat ik te stevig was voor mijn E-pony. En dat ik maar een paard moest kopen. Iedereen vindt het onzin, dus probeer ik het me niet aan te trekken.


zo'n opmerking vind ik dus echt NIET kunnen als je jury bent Boos! daar heeft een jury NIETS over te vertellen (ik denk het soms wel eens, maar kijk wel uit om zoiets tegen een amazone/ruiter te vertellen, lekker kwetsend!! niets van aantrekken hoor Ach gut

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 20:02

Ik heb ook wel te stijf gezeten zodat ik m'n handen 'vasthield' op een punt. Misschien is dat het Verward

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 20:08

Ik zal binnenkort eens een foto plaasten. Ik ben echt helemaal niet dik, ben 1.64 meter en mijn pony is 1.51 meter. Ik kom niet eens met mijn hakken onder zijn buik uit.

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 22:39

Ik kreeg ooit ook eens zo'n vage opmerking van een jury.
Die vertelde mij dat ik te goed reed om in de B te starten.
Maar moest toch eerst B starten om hogerop te kunnen komen?
Ik eindigde als 6e, als ik daadwerkelijk te goed reed waarom werd ik dan niet eerste??

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

brigitje

Berichten: 215
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 09:33

wat raar te rechtop en te goed voor de B
je kan het toch beter te goed doen als te slecht
misschien bedoelde ze dat je te krampachtig zit
maar ja dat moeten ze dan ook duidelijk opschrijven
heb je misschien foto's om te laten zien?¿?¿?¿?

Lovers juSt lOving mY BarneY Lovers

esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-03 08:48

Ik zou van het weekend foto's maken maar helaas is dat er niet van gekomen maar als ik naar de foto's kijk die ik al wel van wedstrijden heb maar niet digitaal zie ik er eigenlijk niks bijzonders op. En natuurlijk zit ik iets meer gespannen dan thuis maar ik hou niet vast en het paard waar ik het commentaar mee kreeg zat heel slecht, misschien dat het dan wat strak overkom want ik moest moeite doen om erop te blijven zitten. Hij zat zo slecht je werd elke pas gelanceerd maar ik heb met het paard wat ik nu heb geen problemen om te zitten terwijl dit paard de achterhand er nog niet eens onder plaatst. Kan dat de reden zijn? Dat ik met het betreffende paard meer moeite had? Ik kan namelijk nu wel foto's maken met dit paard maar met dit dier heb ik geen problemen en kan ik ook relaxed zitten. Maar je kan toch niet te goed rijden voor de B want als ik dat zou doen zou ik toch elke wedstrijd gewonnen hebben? En dat was zeker niet het geval ik mocht blij zijn als ik een winstpuntje had. Mijn staleigenaar is zelf jurylid en met hem heb ik het ook overlegd. Hij vertelde mij dat ik wat progessiever moest leren rijden dus wat rustigere overgangen en niet vanaf draf hup halthouden maar eerst 1 of 2 passen stap ertussen omdat dat verwacht word in de B maar in het L moet je wel weer strakke overgangen rijden wat willen ze nu dat je doet wat er gevraagd word of willen ze in de B echt alleen nog maar rustige overgangen zien ik vind het moeilijk hoor waardoor ik elke wedstrijd met meer zenuwen tegemoed ga doordat ik niet weet wat er nu precies verwacht word. Kan iemand vertellen (die zelf jury is) wat de richtlijnen zijn? Zodat ik in ieder geval goed beslagen te ijs kom. En dat is dan buiten de houding om. Want het kan natuurlijk ook een combinatie van het moeilijke paard en de zenuwen zijn.

be good to horses, the are also good to you

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 09:20

Een van mijn leerlingen zit ook te rechtop zoals jij het beschrijft. Ze zit met een hele holle rug. Daardoor wordt het te krampachtig. Omdat zij nog niet zo oud is kan ik het voor haar het beste beschrijven als 'te rechtop' maar dan doe ik zelf wel even voor hoe ik het bedoel. En dan laat ik haar zien dat zij 'iets meer in elkaar mag zakken.'

Ik ben overigens zeker niet dat jurylid hoor Haha! . Als ik zoiets zie dan schrijf ik iets bij als: Holle rug, meer onstpannen.

Annash
Blogger

Berichten: 26473
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:33

brigitje schreef:
wat raar te rechtop en te goed voor de B
je kan het toch beter te goed doen als te slecht
misschien bedoelde ze dat je te krampachtig zit
maar ja dat moeten ze dan ook duidelijk opschrijven
heb je misschien foto's om te laten zien?¿?¿?¿?


Hihi, die is ook leuk *LOL* vreemde actie hoor Tong uitsteken

enne.. tja.. k heb geen idee verder... 'te goed voor de B' hihi dat klinkt bekent, maar dat was omdat de pony toen zo super liep *194 punten Schijnheilig * hahah Tong uitsteken

Annash
Blogger

Berichten: 26473
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:37

shasta schreef:
Ik kreeg ooit ook eens zo'n vage opmerking van een jury.
Die vertelde mij dat ik te goed reed om in de B te starten.
Maar moest toch eerst B starten om hogerop te kunnen komen?
Ik eindigde als 6e, als ik daadwerkelijk te goed reed waarom werd ik dan niet eerste??


Hihi, die is ook leuk *LOL* vreemde actie hoor:P

enne...tja.. k heb geen idee verder 'te goed voor de B' hihi klinkt bekend maar dat was omdat de pony toen zo super liep *194 punten Schijnheilig* hahah:p


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fangio en 45 bezoekers