Spaanse rijwijze.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Spaanse rijwijze.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 22:51

Zijn er nog mensen die Klassieke dressuur rijden of een Spaanse of Iberische rijstijl beoefenen op deze club? Ben wel benieuwd, kunnen we er even over kletsen. ikzelf doe dit dus wel, ik heb eerst Western gereden en toen ben ik dit gaan doen, omdat ik iets dressurmatiger wilde gaan rijden, maar wel met dezelfde lichte hulpen als bij het Westernrijden.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 23:38

Misschien *LOL* *LOL* Als het nieuwe paard doorgaat, dan wil ik met spaanse invloeden die IJs gaan rijden. Niet zozeer omdat ik die stijl nou zo geweldig vindt, maar mijn vriendin heeft een instructeur/NVVR-lid die les geeft op de iberische/oud-californische stijl. Ze doet dat op een prettige manier, weet wat IJslanders inhouden en kan goed kijken naar de combinatie i.p.v. een standaardverhaal afsteken.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 23:39

Yep Lachen

Als ik buiten ga rijden rijd ik een beetje vaquera-achtig (heb ook een vaquara-hoofdstel en bit). In de toekomst komt er hopelijk ook een silla portuguesa of silla vaquera. Toen ik nog in Spanje woonde reden we wel vaker zo, meestal op langere buitenritten.
In de bak rijd ik gewoon engels, maar af en toe ga ik wel eens zonder zadel een beetje vaquera rijden in de bak, meer omdat het zo lekker zit. Maar ik weet er niet zo veel over hoor! Tgaat meer op gevoel Haha!

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 01:01

Jawel, met mijn Andalusier Lllano wil ik uiteindelijk alta escuela gaan beoefenen maar wel via een "verantwoorde" weg, dus eerst gewoon stappen, draven galloperen zijgangen dan wissels en daarna pas het "hoge school" plus Spaanse draf etc. Wel rijd ik hem met zo min mogelijk teugel om alvast aan een zeer lichte aanleuning te wennen.
Inmiddels heb ook al in een show meegreden met een 6 jarige senoritta achterop, maar dat was meer Spaans/folkloristich. Zie dit plaatje op de site van Stal argonout (http://www.stal-argonaut.nl) van dat optreden.
Afbeelding

Ik reed daar mee in een optreden van Agaath Moerman, hier op haar zwarte Andalusier Sonadore!
Afbeelding
zie http://www.andalusier.nl Agaath geeft ook les in de spaanse manier van rijden.

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 01:04

ja ik dus met mijn Fries/Andalusier
Ik heb les van John van Doorn dat is een leerling van Rafael Soto

Hartsikke leuk en leerzaam

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 08:21

Ik rijd een kruising Iberisch / Klassieke rijkunst, heb hiervoor regelmatig les van Nelly Abbenes. Zij woont en werkt in Portugal en is af en toe in Nederland voor clinics.

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 08:31

weet iemand een instructeur/trice voor spaanse rijwijze in de buurt van noord holland?

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 08:38

John van Doorn komt overal in Nederland

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-03 10:33

Ik krijg zelf les van Piet Bakker, die geeft les in Klassiek dressuur. Dus het echte Spaanse rijden, Doma Vaquero, Spaanse pas e.d. moet ik dan wel ergens anders leren. Maar ze moeten toch eerst een goede basisniveau hebben en daarvoor ben ik bij hem wel bij het goede adres.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-03 12:27

Don_Marcello schreef:
Jawel, met mijn Andalusier Lllano wil ik uiteindelijk alta escuela gaan beoefenen maar wel via een "verantwoorde" weg, dus eerst gewoon stappen, draven galloperen zijgangen dan wissels en daarna pas het "hoge school" plus Spaanse draf etc. Wel rijd ik hem met zo min mogelijk teugel om alvast aan een zeer lichte aanleuning te wennen.
Inmiddels heb ook al in een show meegreden met een 6 jarige senoritta achterop, maar dat was meer Spaans/folkloristich. Zie dit plaatje op de site van Stal argonout (http://www.stal-argonaut.nl) van dat optreden.
Afbeelding

Ik reed daar mee in een optreden van Agaath Moerman, hier op haar zwarte Andalusier Sonadore!
Afbeelding
zie http://www.andalusier.nl Agaath geeft ook les in de spaanse manier van rijden.


Mooie foto's, ziet er goed uit. en ook zo'n mooie lichte aanleuning heb je en het paard heeft ook een heel goed ruggebruik. in Spanje zelf ontbreekt het daar nog wel eens aan. Die Spanjaarden hebben wat dat betreft nog heel wat te leren, ze zijn heel goed in het paard snel een paar leuke kunstjes leren, zoals Spaanse pas, passage, piaffe. Maar zonder een goede basis vaak, want dat duurt te lang. Dat is wel jammer, maar voor de rest een hele mooie, elegante rijstijl vind ik.