Hoe dit op te lossen? *stress gedrag*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Hoe dit op te lossen? *stress gedrag*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 17:07

Graag zou ik willen weten hoe jullie dit probleem op zouden lossen. Ik zal eerst even in het kort vertellen wat het probleem is Knipoog

Afgelopen zondag reed ik voor de tweede keer op Ozistrade. Uit het niets vloog ze plotseling in volle galop weg en volgden er 2 flinke bokken. Bij de tweede viel ik dus van haar af met als gevolg dat ik nu dus met een gekneusde rug zit Verdrietig Gewoon verkeerd gevallen kan gebeuren natuurlijk. Omdat ik de reden van dit voorval zelf niet wist heb ik iemand anders op haar laten rijden en meer ervaren mensen naar haar laten kijken. Zij kwamen al snel tot de conclusie dat Ozis voor mijn aankoop waarschijnlijk heel erg lang heeft stil gestaan. Ozis is namelijk ook vreselijk stijf, loopt erg kort en echt te voorwaarts... kortom ze is momenteel echt vreselijk stresserig Verdrietig Verder had iedereen wel de indruk dat ze er graag aan wilde werken, het zou met veel geduld er dus wel weer uit te krijgen zijn.

Aangezien ik nu zelf enige tijd niet kan rijden zal mijn schoonzusje vanaf zaterdag op haar gaan rijden. Daarnaast ben ik eerlijk gezegt bang dat ik Ozis zelf niet echt aankan. Voor de komende week heb ik dus hulp maar daarna, en als mijn rug weer genezen is, sta ik er natuurlijk weer alleen voor. Ik wil overigens wel graag gaan lessen met haar, op die manier hoop ik samen te kunnen gaan leren. Graag zou ik nu willen weten hoe jullie, mochten jullie in een soortgelijke situatie hebben gezeten, een paard van dit stresserige gedrag af zouden helpen. En wat nu te doen als ze er wel aan toe geeft en er vandoor gaat, hoe zouden jullie dan reageren?

Alvast bedankt!

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 17:14

ik heb het zelf niet meegemaakt, maar wat je zelf al zegt , ik zu gaan lessen.... en heeel veel geduld

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 22:19

Idd gaan lessen, en zelf heel ontspannen erop zitten en vertrouwen in je paard hebben, heb in de les ook vaak op een gestresst paard gezeten en als je rustig blijft en veel belonen als het goed en vooral rustig opbouwen gaat kom je der vanzelf wel

succes

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 22:28

Is het niet een optie om eerst te longeren voordat je er zelf opgaat? Dan kan ze de stress er uit gooien en stap je er zelf al veel geruster op.
Mijn paard liep in het begin ontzettend onder mij door en spande zich helemaal op, ik had het gevoel dat ik alleen maar passagier was. Door regelmatig te longeren ipv te rijden en ook voor het rijden een tiental minuutjes longeren heeft ons door die rotte tijd gehaald. Ik longeer hem nu nog steeds regelmatig maar kan ook gewoon direkt opstappen als ik wil rijden. Pling

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 22:31

Ga samen terug naar de basis, lekker longeren.
Probeer samen jullie vertrouwen terug te krijgen.
Met het longeren maak je het paard weer wat soepeler en door de beweging zal ze minder druk worden.

Stap pas weer op je paard als jij je vertrouwen weer terug heb in je paard.

Dat ze lange tijd heeft stil gestaan is jammer dus zal je weer conditie en soeplesse moeten opbouwen. Maar dit geeft jullie weer de tijd om elkaar te leren kennen en vertrouwen.

Ik wens je beterschap met je rug en straks weer veel plezier met je nieuwe aanwinst.

bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 23:32

Ik heb het ook meegemaakt, dit paard stond op een manege en zou naar de slager gaan, omdat hij onhandelbaar zou zijn.Ik vond dat hij een lief koppie had en ging het toch proberen. Nou de eerste paar weken was het enige wat hij deed heel hard galopperen, bokken, wegspringen noem het maar..super in de stress enz.
Doordat ik steeds meer tijd aan hem ging besteden, dus longeren, wandelen, naar buiten, werd hij steeds rustiger en op een gegeven moment was het over. Je moet gewoon je paard lekker beweging geven, niet alle dagen gaan longeren, gewoon afwisselende oefeningen en veel met hem bezig zijn, zodat je een band om bouwt. Dan zal ze op een gegeven moment wel rustiger worden. Maar wordt vooral niet bang. Je hebt nu de pech dat je verkeerd gevallen bent, maar hoe langer je haar hebt, zul je steeds meer weten wat ze zal uitvoeren en zul je het kunnen uitzitten.
Sterkte met je rug en succes met je paard..

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-03 10:54

Ik hoop echt dat ik dit stresserige er nog uit ga krijgen... Verder is het namelijk echt een schat van een beest Scheve mond Voorwaarts zijn is natuurlijk geen probleem, graag zelfs Lachen , maar wat Ozis onder voorwaarts verstaat is niet echt leuk meer... Ik longeer haar nu al een week iedere dag, ook voor het rijden. Als ik dit niet zou doen was ze dus echt niet te houden! Het lijkt wel of ze ook niet echt fatsoenlijk kan galoperen, wanneer je haar aanspoort voor de galop vliegt ze vrijwel direct in een soort van rengalop, echt niet normaal hard.. Het probleem is dat je haar dan heel moeilijk terug krijgt, ze reageerd dan haast niet meer op je hulpen Scheve mond Ik probeer het haar nu aan de longeerlijn wat bij te brengen.

Daarbij zeg ik ook eerlijk dat ik wel een beetje vrees voor de eerste keer dat ik weer op haar ga rijden. Na mijn val ben ik toch best wel geschrokken Verdrietig Ozis voelt dit natuurlijk ook aan mij en hierdoor zal ze alleen maar zenuwachtiger zijn denk ik.... Ik ga haar denk ik eerst maar aan de longe rijden om ook mijn vertrouwen weer wat terug te winnen... Misschien nog iemand tips hoe ik mezelf wat beter kan ontspannen en wat zekerder op haar over kan komen? Scheve mond

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 12:06

Probeer eens een tijdje te longeren. Hier wordt ze los van en kan ze haar energie een beetje kwijt zonder haar teveel te belasten. Als ze stil heeft gestaan en je doet teveel meteen kan dat alleen maar ave-rechts uitpakken. Zorg dat je het opbouwt zodat ze geen spierpijn krijgt en dus nog stijver word. Of longeren voor het rijden.

Geef niet te snel op, je moet nog wennen aan haar en zij aan jou. Ga er met frisse moed straks weer op en kijk het even aan, als ze echt niet bij jou past dan zou ik toch maar even verder kijken naar een ander paardje.

Succes en beterschap!

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 12:10

Neem zeker begeleiding! Longeren voor het rijden, doet haar misschien ook wel goed, kan ze haar eigen ei even kwijt en kan ze even in het rond kijken.
En vooral veel geduld!
Die van mij is ook snel gestresst, maar op concours uitermate rustig!
Dus er zijn ook wel voordelen! :p

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 13:53

Misschien heeft ze wel nóg meer beweging nodig. Kan je haar overdag niet in een wei/paddock zetten of er twee keer op een dag uithalen ? Sommige paarden hebben nu eenmaal veel energie en dus veel beweging nodig. Als ze iedere dag ook even los kan lopen, raakt ze haar ei misschien wel kwijt.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-03 14:30

Ze staat, mits het weer dit toe laat Knipoog, iedere dag in de wei Scheve mond Ik kom dan s'avonds pas naar haar toe aangezien ik ook gewoon werk. Dan ben ik er rond 19.30 tot een uurtje of 22.00... Ze loopt nu iedere dag zowiezo aan de longe, vanavond wordt ze sinds maandag weer voor het eerst bereden... Ik vraag me af hoe dat zal gaan Verward Zowiezo heeft ze voorheen volgens mij nooit vaak aan de longeerlijn gelopen. Ze heeft een vreselijke onderontwikkelde rechterhand! Op de linkerhand loopt ze goed maar op de rechterhand lukt haar niet... Het kost me al ongelooflijk veel moeite om haar op de rechterhand te krijgen! Ik moet haar echt opsluiten met de zweep om haar die kant op te krijgen. Dan nog presteerd ze het om aan de longe in stap af draf gewoon om te draaien Scheve mond

Ik ben daar nu dus extra mee aan het oefenen aangezien ik haar gewoon op beide handen goed wil kunnen laten lopen. Daarnaast kan het tijdens het rijden volgens mij ook voor problemen gaan zorgen... Scheve mond Dat is eigenlijk al zo aangezien ze op de rechterhand altijd in de verkeerde galop aanspringt Scheve mond Ik ben daar dus echt druk mee bezig... Qua beweging zit het nu denk ik wel goed, zowiezo heb ik nu voor een bijrijdster gezorgd tijdens de periode dat ik zelf niet kan rijden (mijn rug he?!) Daarna hoop ik het zelf weer op te pakken Scheve mond

Citaat:
Neem zeker begeleiding!

Dat is ook uiteraard plan nummero 1! Knipoog

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 14:40

In principe ben je dan al goed bezig, longeren, weidegang, gun het nu ook genoeg tijd om haar tot rust te laten komen.
Als ze echt zo absurd moeilijk rechtsom loopt is het misschien niet onverstandig om lichamelijke problemen uit te sluiten en haar even na te laten kijken? Dat zou ook de oorzaak van haar stress kunnen zijn?
Maar bovenal: blijf geduldig, je geeft zelf aan dat ze best wel mee wil werken maar er gewoon veel moeite mee heeft.

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 14:54

wat krijgt je paard te eten???
misschien wat minderen met krachtvoer en maar wat meet ruwvoer geven.

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 09:23

Hoi mijn paard was in het begin heel stresserig en nerveus. Ben de eerste paar maanden er een keer of drie/vier afgevallen omdat meneer een aantal rodeo's weg heeft gegeven. Toen was ik wel wat bang en dacht ooo, dit is teveel paard voor mij en ik kan niet meer rijden.
ik kreeg twee keer in de week prive les en voor het rijden longeerde ik hem. Hij staat sowieso ook de hele dag buiten want hij moet zijn energie kwijt kunnen.
Gun je paard de tijd. Leer aan elkaar te wennen en naar elkaar toe te groeien. En dit kan alleen door de tijd en de rust te nemen.
Ik ben heel blij dat mijn instructeur mij gemotiveerd heeft om door te zetten. Ondanks alle opmerkingen van "vriendinnen" dat ik dit vieze vuile poedersuiker beter kon verkopen.
Ik ben nu twee jaar verder en ik heb een heerlijk paard. We rijden nu M en zijn bezig met de Z oefeningen. Hij is nog wel eens gestresst maar ik weet nu hoe ik dat moet hanteren en hij is veel sneller weer rustig omdat ik rustig blijf. Soms longeer ik hem nog van te voren vooral in de winter. Maar dit is voornamelijk zo gekomen omdat ik hem en mij de tijd gaf om aan elkaar te wennen. Toen hij langer bij ons op stal stond werd hij ook minder gestresst en nerveus.
Maar belangrijkste is.... Zoek goede begeleding/les. Dit heeft mij geholpen. En ik ben heel blij dat ik heb doorgezet ondanks de pijnlijke aanvaringen met de grond. En weken moeilijk lopen. Mijn angst is nu ook weg.
Heb ook veel gelongeerd met pessoa of bijzet om hem soepeler te krijgen enzo.
Succes ermee. Het duurt vaak wel een jaartje voor je je paard goed kent en je paard jou.