Hoe lang te rijden met jong paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kick

Berichten: 198
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Soest

Hoe lang te rijden met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 23:19

Hoi, Knipoog
Ik heb een tinker-ruin van net 4. Hoe lang denken jullie dat ik met hem kan rijden?
Ik rijd soms namelijk wel eens 2 uur in het bos maar dat doet ie toch heel goed. In de bak rijd ik nooit zo lang als ik les heb is het een halfuur anders wordt het te zwaar voor hem. Toch? Verward
Lovers

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 09:55

Het ligt er helemaal aan wat je in het bos doet. Als je gewoon veel stapt dan lijkt me twee uur geen enkel probleem zeker als je niet in een te zware bodem rijdt, Half uur tot driekwartier in de bak moet ook kunnen met een vierjarige vind ik. Maar let wel op regelmatig stappen met een losse teugel tussendoor en een doordachte opbouw in je training.

Kick

Berichten: 198
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-03 11:10

Ja ik draaf en galopeer wel veel in het bos, maar ik wil conditie opbouwen. Maar dat doe je door veel te stappen weet ik.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 12:03

Dat ligt aan zijn conditie en wat hij kan verwerken. Jonge paarden zijn vaak verveelt in het werk. Vraag dus niet te snel te veel van hem. Zorg dat hij alles kan verwerken, het werk niet te zwaar en ook afwisselend blijft. Dus longeren, een half uurtje/uurtje naar buiten, wat in de bak etc. etc. Aanvoelen, wanneer je paard geen zin meer heeft en dan echt ophouden, de dag erna zorgen dat je ophoudt voordat je dat punt bereikt hebt. Succes!

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 12:11

Die van mij is 4 en ik rij 5 x in de week een gem. half uur.
Is ze vervelend dan wat langer (maar niet langer als uur), is ze braaf ben ik na 15min. al klaar.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 13:50

Die van mij is ook 4 en ik rijd 4x in de week een half uur. Als ik een buitenrit maak rij ik ook wel eens anderhalf uur, maar dan maak in maar 2 keer een korte draf, en 2 keer een klein galopje. Rustig aan dus.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 20:43

Zolang je paard een beetje conditie heeft is het niet erg om af en toe een een langere rit te maken. verder vind ik zo'n 4/5x per week een half uur wel mooi. Het ligt ook een beetje aan het soort paard natuurlijk.

Als je het idee hebt dat je paard het werk leuk vindt en goed aankan zou ik gewoon zo door gaan.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 21:03

sommige zeggen dat het vaak met en andere zeggen juist van niet.
tinka is net ingereden,en die word zo'n 3 keer per week gereden,andeer pony bij ons op stal is net ingereden en die word zeker ongeveer tot 5 keer per week gereden,ik vind dat het best verschilt,de eene zegt wel en de andere zegt niet.
ik vind je merkt wel als je een jong paard in heb gereden en je rijd vaker (ook afwisselend met andere dingen doen,niet alleen in de bak) dat die beter gaan lopen dan dat je dan maar aventoe eventjes rijd.

Kick

Berichten: 198
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-03 22:14

Hoi thnx, morgen is de keuring van Kick in houten ik ben zo zenuwachtig.

Zoey
Berichten: 31
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 19:54

Lachen Hoi,
Mijn paard is net vijf jaar en mijn instructeur heeft me vertelt om niet meer dan een half uur te rijden. Tevens te stoppen wanneer hij het goed doet ook al is dit al na 10 minuten.
Bij mij werkt dit perfect, ik merk dat mijn paard steeds meer gemotiveerd raakt om het goed te doen!
Succes OK dan!

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 23:22

Hoi,
Mijn paard is nu bijna 4.5 jaar. Ik longeer hem 1 keer in de week, ga 1 keer een uur naar het bos en rij 3 keer per week drie kwartier in de bak. Het lijkt misschien best lang maar het eerste half uur geeft hij alleen maar gas en pas na een half uur gaat hij mooi nagevelijk lopen. Ik krijg nooit de indruk dat hij er moe van wordt, als hij de kans krijgt blijft hij heel lang door scheuren. Dus het ligt ook wel aan je paard.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 23:24

Volgens mij kun je met een jong paard best vlot blijven rijden. Het gaat er volgens mij meer om hoe lang je z'n rug belast en dan zit er niet zo heel veel verschil tussen draven (lichtrijden) en stappen

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 21:53

hoelang je erop rijd,is bij elk jong paard verschillend,natuurlijk niet te lang...ik stop meestal op het moment als het netjes gaat,dat kan al zijn na een kwartiertje of een halfuurtje..als je te lang doorgaat zal het het ook wat moeilijker worden voor het paard,het moet ook "leuk"blijven,en stop je op het moment dat het paard er flauw van is,zo zal hij al eerder gaan klieren als hij weet dat hij aan het werk moet..

silco
Berichten: 130
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: N-B aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 22:31

ja en ik heb nu een 4-jarige van 29 juni. En die MOET ik gemiddeld 6x per week rijden en dan zit ik er snel 3 kwartier tot een uur op!!
Ik weet dat dat lang is, maar hij heeft het gewoon nodig anders kan ik er niks mee beginnen. Ik geef hem daarin tegen regelmatig een weekje vakantie, en wissel het werk goed af, ik dressuur veel, en dan meestal een klein sprongetje tussendoor, voor de ontspanning!!

en ik rijdt er ook 8-tal mee!!